• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-02 16:49
goedendag ik ben van plan binnenkort een nieuw systeempje te buowen en door gebrek aan aanbod van mijn gebruikelijke aanbieder (AMD) ga ik voor het eerst in 12 jaar voor een intel.
nou zijn er een aantal dingen die mij een raadsel blijven en die ik netgens op het internet kan vinden.

mijn belangerijkste punt is het geheugen.
ik ben aan het kijken naar de 3770/3770k
in princiepe overclock ik niet echt veel (geen standaard overclock iid geval) dus heb ik niet perse de k versie nodig en stop ik dan het overige geld liever in andere onderdelen.
maar nu het punt waar ik geen duidelijkheid op kan krijgen.
kan een 3770 non k ook sneller geheugen aan dan 1600 of is dit puur gereserveerd voor de k versie (overclock)
mijn moederbord word voor zever ik nu besloten heb een Asrock extreme 6 of een Asus p8z77-v Pro.
bijde moederborden kunnen duidelijk geheugen overclocken maar ik weet dus niet of dit een functie van het moederbord de cpu of een combo van bijde is.

en nog een klein puntje qua overclocken.

als ik zeg wel een standaard overclock zou draaien op zeg 4,2 ghz als de pc dan in idle gaat word dit wel terug geclockt of blijft de pc dan wel gewoon volop draaien?
stroom is immers oook niet gratis hehe.

zijn er mensen met een non k chip die hier ervaring mee hebben en mij kunnen vertellen of een nonk intel ook sneller geheugen als 1600 mhz ondersteund?

en hoe zet het verder met het voltge van geheugen er zijn zoveel smaken tegenwoordig en ook zoveel meningen kan 1,65 volt nu wel of geen kwaad.

en ten tweede heb ik een compleet andere vraag die hier niks mee te maken heeft maar waarom zou ik een ander topic openen als het hier ook opgelost kan worden :)

mijn huidige pc een amd 955+ BE op een msi 790 gx-g65 winky bord mer 2x ddr3 1600 crashes en reboot de laatste tijd nogal vaak en ik kan maar niet achter de oorzaak komen.
het volgende heb ik al geprobeerd:

- opnieuw geinstaleerd
- stock voltage terug gezet (standaard zet het moederbord m op 1,41 maar op 1,31 draait hij vele malen koeler en heeft het er al maanden op gedaan).
- bios reset
- bios energiebeheer uitgeschakeld en alle settings lost van elkaar aan en uit gezet
temperaturen gecontroleerd bijde standaard en in stress test.

helaas ben ik van dit alles niks wijzer geworden het kan nog steeds geheugen cpu moederbord en de voeding zijn.
mou lijkt mij de cpu en geheugen het minst waarschijnlijk dus moederbord en voeding blijven over.
de voeding is een soly tech 850 modulaire voeding.

het enigste wat ik daadwerkelijk merk is dat als ik een stresstest run mijn pc begind te sissen wat lijkt op een capasitator maar overal op het net staat dat dat geen probleem hoeft te zijn.
ideeen en suggesties hoor ik graag ik wil deze pc namelijk fixen (welk onderdeel het ook is) en als server gebruiken.

edit: gah zie dat de titel een type is 3370 ipv 3770...

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 13-05-2012 19:52 ]

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:10
Enigste verschil tussen een 3770 en 3770K is dat de K-versie op een hoger stock clock zit en hoger turbo frequentie en natuurlijk de unlocked multipliers tot en met 63.

De 3770 en de 3770K hebben beide de zelfde geheugenbandbreedte. Maar ja de 3770K worden wel veel warmer dan ge zou verwachten, reden waarom -> zoek op naar ivy bridge warmteprobleem.

Als ge toch nie van plan zijt om te OC'en, en die 30eur ofzo echt in iets anders wilt steken. Doen. Maar wa hebt ge aan een Z77 moederbord als ge nie wilt gaan OC'en? Ik zie het nut niet in om RAM te oc'en, persoonlijk. Maar de low profile van corsair zou een goeie keuze zijn, die lopen op stock @ 1.35V

Als ge nie wilt crossfire'n of SLI'en, zou een H77 ideaal zijn.

• computerjunky
maar kan het geheugen op een 3770 dus ook gewoon op 2400 of hoger draaien ?
(natuurlijk met geheugen dat daarvoor bedoeld is)

en het idee erachter is dat ik nu gewoon supersnel geheugen wil kopen en dat bij bij de volgende upgrade ook nog meekan.

en ja er zijn 'warmteproblemen' maar als je niet overclocked zal dat geen probleem zijn.

ik wil alleen weten of dit geheugen op een 3770 (non k) zal werken op de standaard clock snelheid van het geheugen of dat er gewoon een harde cap op zit van 1600 mhz.

en een niet z77 bord ondersteund zoiezo geen sneller geheugen van wat ik begrepen heb dus vandaar dat ik alleen naar een z bord gekeken heb.

en ja snellere ram dan 1600 heb je in theorie niet nodig maar het kan toch een paar % schelen en het prijsverschil is zo groot niet meer dus waarom niet meteen het beste.

kan het mis hebben maar heb al 12 jaar aleen maar amd gehad en het was altijd compatible met alles waardoor het een stuk makkelijker is dan intel waar toch veel haken en ogen aanziten als het om compatibiliteit en mogelijkheden van de hardware gaat.

en nee crossfire en sli zijn niet opgenomen in mijn wenslijst teveel issues en te weinig support voor games :)

wel is een bruikbaar pce en een 4x pci-e naast de standaard pci-e 16x een must en het liefst natuurlijk een redelijke ruimte tussen het videokaart slot en het eerst volgende slot.

[ Voor 20% gewijzigd door computerjunky op 13-05-2012 19:49 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Maar waarom als je AMD trouw blijft ga je niet voor een AM3+ en een 8120???

Johann Sebastian Bach

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Alsof Amd cpu's geen max memory snelheid hebben. :S
Voor de 3770 cpu maakt niet uit of het een K of non K versie is, beide hebben een 1600Mhz controller.
Je kan sneller nemen maar dan moet je overclocken.
Memory nemen op de groei (lees: toekomstige systemen) is niet slim, tegen die tijd hebben we weer ander memory. (ddr4 of ddr5)
Niet alleen de Z77 chipset kan sneller memory hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/wvo6xz.jpg

Als je Intel zo vervelend en raar vind, waarom neem je niet gewoon weer een Amd systeem?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:14
De volgende upgrade neem je misschien wel DDR4, ik zou nu niet 50 euro meer neerleggen voor 'snel' DDR3 geheugen...

• computerjunky
Hell-Slave schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:48:
Alsof Amd cpu's geen max memory snelheid hebben. :S
Voor de 3770 cpu maakt niet uit of het een K of non K versie is, beide hebben een 1600Mhz controller.
Je kan sneller nemen maar dan moet je overclocken.
Memory nemen op de groei (lees: toekomstige systemen) is niet slim, tegen die tijd hebben we weer ander memory. (ddr4 of ddr5)
Niet alleen de Z77 chipset kan sneller memory hebben:

[afbeelding]

Als je Intel zo vervelend en raar vind, waarom neem je niet gewoon weer een Amd systeem?
de z68 is voorloper van de z77 en dus ook een overclock bord .

dit beantwoord dus ook nog steeds mijn vraag niet maar er blijkt niemand te wezen de het antwoord wel weet.

en het lijkt mij nogal duidelijk waarom ik geen amd wil die dingen zijn gewoon stukken trager vreten bakken meer stroom en kostenna 2 jaar dus even veel voor minder prestatie.
als je nu serieus een amd 8 core overweegd ben je niet slim bezig bijde qua prestatie en financien.
mijn pc staat 12+ uur per dag aan en de amd gebruik meer dan het dubbele aan stroom dan een 3770 reken maar uit dat is al snel 150 euro in 2 jaar. doe mij maar meer prestatie dan.

maargoed ik denk dat ik maar even naar een winkel toe moet stappen die zelf systemen bouwd aangezien niemand het antwoord lijkt te weten is de pc in de practijk zien en even in de bios kijken de enigste oplossing om erachter te komen.
iedereen op het web lijkt een 3770 te testen of te kopen en over de 3700 mogelijkheden is bar weinig bekend.

• Hell-Slave
Oke prima, je gaat voor zuinig en betere prestaties.
Kan er sneller geheugen in : Ja (zie overclocken).
Wat is max wat de cpu ondersteund : 1600Mhz.
Beter voor de toekomst om 2100Mhz geheugen te halen : Nee (tegen die tijd is er ddr4).
Ga je veel merken tussen 1600Mhz en 1833Mhz geheugen : Nee (in real life merk je er weinig van)

Advies : kijk in de QVL lijst en neem dat geheugen wat getest is.
http://www.asus.nl/Mother...cket_1155/P8Z77V_PRO/#MSL

• computerjunky
Hell-Slave schreef op maandag 14 mei 2012 @ 21:46:
Oke prima, je gaat voor zuinig en betere prestaties.
Kan er sneller geheugen in : Ja (zie overclocken).
Wat is max wat de cpu ondersteund : 1600Mhz.
Beter voor de toekomst om 2100Mhz geheugen te halen : Nee (tegen die tijd is er ddr4).
Ga je veel merken tussen 1600Mhz en 1833Mhz geheugen : Nee (in real life merk je er weinig van)

Advies : kijk in de QVL lijst en neem dat geheugen wat getest is.
http://www.asus.nl/Mother...cket_1155/P8Z77V_PRO/#MSL
de memory lijst had ik al gezien maar betekend dat dus dat geheugen overclock bepaald word door het moederbord en niet door de cpu of is dat getest met een k cpu.
dat is het stukje info wat overal ontbreekt.
het bord kan in theorie tot ddr3 2800 aan maar kan dat ook met de non k cpu.

verder weet ik dat het directe verschil in de paar procent zit maar een paar % sneller op ieder onderdeel is toch al een aardige stap.
verder staat nog niks vast dus alle opties blijven open ik wil alleen alles volledig begrijpen en duidelijk hebben voor ik een keuze maak.
een 2500k overclocked naar standaard 4.2 en watercooling blijft ook een goede optie al vreet dat meer stroom.

ik kan alleen voor mezelf en mijn budget geen goede overwegingen maken met halve informatie.
nou helpt het natuurlijk niet dat IB net uit is er er dus niet veel info beschikbaar is.

[ Voor 24% gewijzigd door computerjunky op 14-05-2012 22:57 ]

• Hell-Slave
Het MB is niet het component dat uiteindelijk bepaald of een overclock wel of niet lukt.
Mijn kristallen bol kan niet goed voorspellen of die cpu wat je nu heb liggen, ook met 2800Mhz geheugen kan werken.
Dat is het risico van overclocken.
Waarom ga je dan niet voor save en voor het maximale wat de cpu aan kan?

[ Voor 32% gewijzigd door Hell-Slave op 14-05-2012 23:11 ]

• computerjunky
dat is een optie ja.
ik wil alleen graag het hele intel verhaal begrijpen.
wat is is er precies anders aan het iby bridge geheugenoverclocken dan aan een amd geheugen overclock.

bij mijn amd systemen hoef ik alleen maar de fsb> northbridge ratio aan te passen (geen cpu overclock alleen geheugen naar 1600 max voor dit bord/cpu is namelijk officieel ook maar 1333).
bijvoorbeeld standaard is het een ration van 1:3 op 1333 en ik moet hem naar 1:4 zetten voor 1600 geheugen.
de cpu blijft daarmee op 3200 mhz en de multyplier blijft op 16 staan.
wil ik mijn cpu overclocken naar 3600 mhz moet ik mijn ration voor geheugen terug naar 1:3 zetten en de multyplier naar 18 gooien.
zo blijft min geheugen op 1600 mhz staan maar is de cpu sneller.

hoe gaat bit bij intels ?
werkt dit hetzelfde of is het compleet losgekoppeld van base clock en multiplier.

is dit hetzelfde als bij amd dus zonder overclock alleen de ratio aanpassen om de juiste geheugenondersteuning te krijgen en voor een overclock de ratio naar beneden schoeven en multyplier omhoog gooien en dit.
of zoals bij het A-3400 amd systeempje wat ik laatst gebouwd heb daar was het namelijk helemaal simpel daar hoefde ik alleen maar het geheugen op 1600 te zetten en klaar was kees.
Pagina: 1