Macbook Air HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25
Bij de nieuwste macbook air, is het mogelijk het beeld te klonen/verplaatsen naar je TV neem ik aan. Maar hoe en wat heb je nodig?
Gaat dat via thunderbolt of mini display port? En, wordt dan gelijk ook het audio meegezonden?

Ik ben me aan het oriënteren naar een nieuwe laptop en ik vind de HDMI functie erg belangrijk en stoor me dan ook erg aan het feit dat er geen HDMI port op zit. Maar zit dat uiteindelijk toch best wel goed, of kan ik toch beter kiezen voor bv. een vaio?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Via de thunderbolt/mini display port kan je inderdaad met een verloop een volledige HDMI verbinding krijgen inclusief audio.

http://store.apple.com/nl...splayPort_to_HDMI_Adapter

[ Voor 28% gewijzigd door Osxy op 13-05-2012 16:34 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:07
Met ^^. Je kunt bijvoorbeeld dit verloopje gebruiken: http://store.apple.com/nl..._Adapter?fnode=MTY1NDA3Ng

En thunderbold en mini displayport zijn eigenlijk hetzelfde, of iig, ze gebruiken dezelfde poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Knopsje schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:34:
Met ^^. Je kunt bijvoorbeeld dit verloopje gebruiken: http://store.apple.com/nl..._Adapter?fnode=MTY1NDA3Ng

En thunderbold en mini displayport zijn eigenlijk hetzelfde, of iig, ze gebruiken dezelfde poort.
Thunderbolt is dezelfde aansluiting als mini-displayport maar dan met een aantal extra pinnen.
Een thunderbolt aansluiting heeft dus een dubbelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die extra pinnen weet ik niet zeker hoor. Het is pci-e met het displayport signaal 'muxed in'. Whatever dat betekent. Maar aan de computerzijde is het allemaal wel compatibel. Aan de display zijde niet per se. Zo kan je op een apple thunderbolt display geen displayport aansluiten, maar een mac met thunderbolt wel weer op een normaal displayport scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:38:
Dat van die extra pinnen weet ik niet zeker hoor. Het is pci-e met het displayport signaal 'muxed in'. Whatever dat betekent. Maar aan de computerzijde is het allemaal wel compatibel. Aan de display zijde niet per se. Zo kan je op een apple thunderbolt display geen displayport aansluiten, maar een mac met thunderbolt wel weer op een normaal displayport scherm.
Dat komt omdat het Thunderbolt scherm meer dan alleen de beeld data nodig heeft. En laat dit nou over die extra pinnen gaan.

Het is volledig backwards compatible juist omdat de displayport pinnen op de zelfde plek zijn gebleven en geen conflict opleveren met de oude connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ben ik niet met je eens. Juist als er aparte pinnen aanwezig zouden zijn voor het pci-e signaal zou je verwachten dat het thunderbolt display het wél gewoon doet op een displayport.

Proof maar even opgezocht:
Wikipedia: Mini DisplayPort
Pins 20
Wikipedia: Thunderbolt (interface)
Pins 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:45:
Dat ben ik niet met je eens. Juist als er aparte pinnen aanwezig zouden zijn voor het pci-e signaal zou je verwachten dat het thunderbolt display het wél gewoon doet op een displayport.

Proof maar even opgezocht:
Wikipedia: Mini DisplayPort

[...]

Wikipedia: Thunderbolt (interface)

[...]
Verdomd, dan is het verdomd slim opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Bedankt!
Of kan ik beter naar een andere oplossing zoeken?
Het liefst wil dalijk gewoon films en audio draadloos (HDMI is mooi, maar zo'n kabel niet) afspelen met o.a. mijn mac. Is dat mogelijk? Zijn er goede setjes verkrijgbaar compatible met macs?

Dus het liefst een device waar je vanaf je macbook audio en video heen kunt streamen (dus draadloos) en die het dan afspeelt op je LEDTV en (surround?) speakers.
Mooiste zou ook nog eens zijn dat je het audio van je LEDTV, ipod, etc. erover kan sturen (dat hoeft dan weer niet per se draadloos ;) ) en dat het als laatste een fm/kabel radiofunctie heeft.
Bestaat er zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon een minidisplayport -> hdmi converter gebruiken. Of ik moet me heel erg vergissen.. zoals ik al zei: een de computerkant is het allemaal gewoon backwards compatibel. Maar een device wat thunderbolt verwacht is niet noodzakelijkerwijs compatibel met displayport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52
A-J schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:53:
Bedankt!
Of kan ik beter naar een andere oplossing zoeken?
Het liefst wil dalijk gewoon films en audio draadloos (HDMI is mooi, maar zo'n kabel niet) afspelen met o.a. mijn mac. Is dat mogelijk? Zijn er goede setjes verkrijgbaar compatible met macs?

Dus het liefst een device waar je vanaf je macbook audio en video heen kunt streamen (dus draadloos) en die het dan afspeelt op je LEDTV en (surround?) speakers.
Mooiste zou ook nog eens zijn dat je het audio van je LEDTV, ipod, etc. erover kan sturen (dat hoeft dan weer niet per se draadloos ;) ) en dat het als laatste een fm/kabel radiofunctie heeft.
Bestaat er zoiets?
Vanaf Mountain Lion krijgt Mac OS de mogelijkheid om audio en of video naar de Apple TV te sturen. Dit gaat dan om het volledige beeld, dus alles wat je doet. Daarnaast heeft de ATV radiostations over internet ingebouwd, maar het archaïsche AM/FM/Kabel niet (en met goede reden, imo, maar daat kan je altijd je Macbook nog voor gebruiken)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbrinkman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07 10:11
Kijk dan even richting airplay. Bijvoorbeeld in combinatie met een aTV3. Filmpje aan op de laptop. Airplay. Filmpje draait op de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
coptician schreef op zondag 13 mei 2012 @ 17:00:
[...]

Vanaf Mountain Lion krijgt Mac OS de mogelijkheid om audio en of video naar de Apple TV te sturen. Dit gaat dan om het volledige beeld, dus alles wat je doet.
Dus dat is eigenlijk precies hetzelfde als HDMI, maar dan draadloos? Mooie ontwikkeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52
A-J schreef op zondag 13 mei 2012 @ 17:32:
[...]

Dus dat is eigenlijk precies hetzelfde als HDMI, maar dan draadloos? Mooie ontwikkeling :)
Voor de gebruiker wel, al zijn de onderliggende technieken natuurlijk heel, heel anders. Het gaat over Wifi in ieder geval, dus je moet wel een redelijk netwerk hebben (of Ethernet kunnen gebruiken) om dat goed door te sturen.

Maar voor de rest voelt het als draadloos HDMI.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Met 'redelijk netwerk' doel je zeker op de snelheid v/d verbinding? Is dat voor het streamen van 1080p film materiaal vanaf je macbook genoeg om een 'willekeurig/standaard' router te gebruiken in een straal van 10 a 15 meter? Of gaat dat al snel laggen?

En, stel dat je film materiaal op een netwerk HDD staat? Dus HDD (source) > router > macbook > router > atv

[ Voor 17% gewijzigd door A-J op 13-05-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
1080p over netwerk gaat al snel laggen, is ook echt NIET aan te raden. Probeer zoveel mogelijk bedraad te doen, en alleen je wifi te gebruiken voor mobiel, ipad/ipod, laptop voor internet etc.

Netwerk HDD is beter maar de schijven die in de meeste netwerk hdd zitten zijn erg traag. (let er wel op dat deze gigabit heeft ivm 1080p films)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

MmarkM schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:57:
1080p over netwerk gaat al snel laggen, is ook echt NIET aan te raden. Probeer zoveel mogelijk bedraad te doen, en alleen je wifi te gebruiken voor mobiel, ipad/ipod, laptop voor internet etc.

Netwerk HDD is beter maar de schijven die in de meeste netwerk hdd zitten zijn erg traag. (let er wel op dat deze gigabit heeft ivm 1080p films)
Dit kan je nog niet weten. We weten niet welke technieken Apple gebruikt/gaat gebruiken voor het draadloos streamen van het beeld.

Ja, bedraad is sneller en kan meer aan. Maar tot 10.8 uit is weten we nog niet wat je minimaal nodig hebt voor screen mirroring naar de ATV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:38
Een thunderbolt - hdmi/dvi adapter heb je al voor minder dan tien euro, kan je dus niet verkeerd mee gaan (ik gebruik er zelf ook 1 en het werkt prima).

[ Voor 17% gewijzigd door Koenbr op 14-05-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pathfinder2k
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:35

pathfinder2k

is hier...

ff eBayen... echt ultra goedkoop vergeleken met apple's eigen spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Osxy schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:17:
Dit kan je nog niet weten. We weten niet welke technieken Apple gebruikt/gaat gebruiken voor het draadloos streamen van het beeld.
Hoezo niet bekend? De basics van AirPlay (Mirroring) zijn niet heel geheim: realtime encoding van het beeld naar h.264 + aac stereo met gebruik van de QuickSync engine (zit in elke SNB/IVB cpu) danwel de encoder in de A5 SoC, encryptie met een AES private key, en gestreamed over WiFi via Apple's HTTP Live Streaming protocol, device discovery via Bonjour.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 25-05-2012 18:23 ]

Pagina: 1