Geschikte PCIe Geluidskaart met Toslink out

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoip,

Op dit moment “geniet” ik van geluid, dat door mijn Asus P8Z28-V PRO - via TOSLINK, naar mijn Samsung HT C-450 wordt gestuurd. Het MB is in bezit van ALC892 en mijn HT kan DTS en DD aan. Om leuk te genieten van enkele films, gebruik ik XBMC –wat “analoog” 2.1 door stuurt. Gebruik ik MP, dan heb ik bij de zelfde film wel 5.1 geluid -via dezelfde kabel (TOSLINK). Tijdens het gamen, wil ik ook graag genieten van 5.1-geluid (DD Live), maar dat wil ALC892 weer niet. Dus: Op mijn W7h-64b wil ik op (bijna) elke vorm van pc-entertainment genieten van mooi 5.1 geluid.

Dit luxe probleem zou ik graag om willen zetten, naar een luxe ervaring van mooi geluid. Daarvoor ben ik op zoek gegaan naar verschillende PCIe geluidskaarten, die DTS, DD Live en TOSLINK out ondersteunen, maar dan voor max. E100,--. Dan is volgens mij (en PW) de Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro de beste optie. Maar is dat geen overkill van geluid? En trekt mijn systeem/voeding het?

De geluidskaart gebruik ik voor games, films en internet radio. De radio mag gerust 2.1 zijn, maar voor de games is Live-codering een must. Omdat XBMC het analoge geluid alleen 2.1 door stuurt -terwijl er wel 5.1 geluid op de film zit, zal de geluidskaart ook dit rekenwerk op zich kunnen/moeten nemen. De Creative lijkt in staat te zijn, om dit rekenwerk voor zich te nemen -het zij uit de film halen het zij zelf beredeneren (kunstmatig). Is dit alleen iets van Creative, of zijn nog andere merken die ook met deze gave geproduceerd en onder het budget vallen?

Heb je een andere kijk, deel die dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen 'gewone' X-Fi Titanium?
pricewatch: Creative X-Fi Titanium
Behalve 'X-RAM' (waar nauwelijks games gebruik van maken) is er volgens mij geen verschil.
Omdat XBMC het analoge geluid alleen 2.1 door stuurt -terwijl er wel 5.1 geluid op de film zit, zal de geluidskaart ook dit rekenwerk op zich kunnen/moeten nemen. De Creative lijkt in staat te zijn, om dit rekenwerk voor zich te nemen -het zij uit de film halen het zij zelf beredeneren (kunstmatig). Is dit alleen iets van Creative, of zijn nog andere merken die ook met deze gave geproduceerd en onder het budget vallen?
Dit snap ik niet. Als er toch een AC3 (Dolby digital) track op de film zit, moet de geluidskaart die stream alleen maar op de digitale poort zetten en er verder helemaal vanaf blijven (geen 'rekenwerk' nodig). Zelfs de meest simpele kaarten (/on-boards) kunnen dit en dan heb je het beste geluid dat mogelijk is. Het lijkt me dat je gewoon de foute drivers ofzo hebt, of dat XBMC dit niet kan (maar dat lijkt me wel heel sterk). Wat je in elk geval niet wil is dat je geluidskaart stereo geluid met truukjes naar 5.1 probeert om te zetten...

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Shadow: Volgens Creative, zijn hun geluidskaarten in staat, om van stereo geluid(2.0/2.1), om te zetten naar 5.1/7.1. Het lijkt mij logisch dat daarvoor enige vorm van rekenwerk bij hoort. Maar als dat te kunstmatig/slecht klinkt, zal ik daar geen gebruik van maken. Maar eerst ontdekken, dan pas weten.
En dat probleempje met XBMC, alleen Analoog werkt. Bij elk andere vorm van doorvoer, krijg ik een foutmelding. En bijAnaloog kan ik niet kiezen voor AC3 en DTS. .

Ontopic:Dus je zegt Creative X-Fi Titanium? Ik zal kijken.

Bedankt voor je inbreng...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:14

DisasterMaster

Echt wel.

Kunstmatig is het sowieso, of het slecht klinkt is aan jou, niets is zo subjectief als geluid. Persoonlijk vind ik het niet klinken, en hecht ik meer waarde aan een goede stereo setup dan een 5.1 setje, maar dat is mijn mening.

Wat betreft je geluidskaart, begrijp ik goed dat je 2.1 analoog wil upmixen? Als dit een eis is zou ik inderdaad een wat duurdere kaart kopen met een wat betere digitaal-analoog converter. Als het niet hoeft heb je in principe aan een basic kaart genoeg, als je alles laat bitstreamen hoeft je kaart in principe bijna niks te doen. Die laatste situatie is hoe ik het heb, en dan is mijn Club3D Theatron DD (of DTS) genoeg. Die is aanzienlijk goedkoper dan de X-Fi.

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DisasterMaster: Bedankt voor de tip, echter is de Club3D geen PCIe-kaart. Niet alleen Club3D valt dan af, maar ook andere merken. De enige die veel keuzen overhoudt is Creative.

Is het mogelijk om de audio van mijn kast, direct op mijn geluidskaart te zetten? Want bij gebruik van een headset wil ik dan ook kunnen genieten. Of wordt het anders de Champion serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
ja dat kan bijna altijd bij die https://tweakers.net/pric...fi-titanium.html#tab:info zie je achter op de kaart van die pinnetjes zitten en hier kan die kast koppeling die je nu op het mobo hebt op.
wel moet je even kijken of de kast dezelfde standaard gebruikt als de geluidskaart. je hebt hier geloof ik zoiets als ac'97 standaard voor en de azalia of deregelijke. bijna alles gebruikt de eerste. het verschil is alleen pin layout dus je zou de kast eventueel kunnen om pinnen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de foto die jij net linkte, links achterin?? Dat is dus niet de (extra) voeding, handig... Dat scheelt weer >E30,--
Maar welke wordt het nu dan? Creative X-Fi Titanium of Fatal1ty Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom leg je niet zelfs de specs van de 2 even naast elkaar, en bepaal je dan voor jezelf of het de meerprijs waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Shadow: Het vergelijken tussen de geluidskaarten is hardware-matig snel gedaan. Echter zegt de geluidservaring meer dan de hardware, zeker als ik weinig verstand heb van dB/24-bit/ect. Daarom heb ik ook interesse in de ervaringen van de twee kaarten.

Volgens dit plaatje, is er weinig verschil tussen Titanium en Titanium Fatal1ty Pro. Pro heeft 64mb aan X-ram, maar Titanium heeft een Front Panel Header.

Met de kennis dat X-ram niet of nauwelijks wordt gebruikt, de Front Panel Header een mooie oplossing voor headset sound is en er een verschil van +E30,-- in zit, zal ik voor de Titanium kiezen.

Weet iemand een site waar de testresultaten van de twee kaarten op staan? Of heb je ervaring met een van/allebei de twee kaarten?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 10:06 ]

Pagina: 1