• Mr. Bandicoot
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-12-2022
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs het volgende systeem gekocht

#Product
2Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart
1Corsair Carbide 500R White
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Intel Core i5 3570K Boxed
1XFX PRO650W
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9
1Asrock Z77 Pro3
Bekijk collectie
Importeer producten

En uit mijn oude systeem heb ik mijn videokaart overgeplaatst naar mijn nieuwe systeem

#Product
1Sapphire HD 6970 2 GB GDDR5 PCI-E

Het bouwen verliep goed.

Vervolgens heb ik windows geïnstalleerd op de Crucial. Hier kwam het eerste probleem naar voren. Na de installatie van windows kon ik niet booten van de Crucial omdat deze niet herkend werd in de boot sequence. (hij werd wel herkend in de post en in de bios, maare ik kon hem niet vinden in de boot sequence) Ik had alleen de mogelijkheid om CD-Drive of Harddisk te veranderen in de BBS.

Ik heb vervolgens van de ASRock site de bios update geïnstalleerd en dit bleek de oplossing voor het probleem, tevens worden de schijven nu ook per naam aangegeven ipv alleen "harddisk".

Vervolgens kwam ik het volgende probleem tegen. De PC boot alleen door naar windows als hij helemaal uit is geweest.

Als er via windows een restart wordt gedaan blijft hij voor het "starting windows" zou moeten verschijnen hangen en geeft alleen een knipperende underscore. (dit is tevens zo bij het gebruik van de reset knop)

Alleen als hij uit is en vervolgens weer aan boot hij goed door naar windows.

Ik heb vervolgens de power supply veranderd maar dat had geen effect.

Nu is mijn gedachte, zou het aan het mobo liggen? De update van de bios is goed gegaan. En omdat het alleen bij een reboot of reset gebeurd weet ik niet waar ik het anders zou moeten zoeken.

Ik heb wat rond gegoogled maar kon niet echt wat kunnen vinden waar iemand specifiek hetzelfde probleem heeft.

Ik heb verder memtest86 laten lopen (het geheugen lijkt inorde)
Ik heb ook geprobeerd de ssd te ontkoppelen en het OS op een HDD te installeren. Dit levert hetzelfde resultaat op.

Iemand die een idee/advies heeft?

Groet,

Mark

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Mr. Bandicoot schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:01:
Nu is mijn gedachte, zou het aan het mobo liggen? De update van de bios is goed gegaan. En omdat het alleen bij een reboot of reset gebeurd weet ik niet waar ik het anders zou moeten zoeken.

Ik heb ook geprobeerd de ssd te ontkoppelen en het OS op een HDD te installeren. Dit levert hetzelfde resultaat op.
Daar lijkt het haast wel op, want als je het ook bij een andere disk hebt lijkt het me dus niet gerelateerd aan de SSD of HDD, maar aan iets anders.

Hoe heb je je BIOS ingesteld? Wel op AHCI? Heb je andere SATA poortjes geprobeerd op het mobo, andere kabeltjes toevallig ook?

• Mr. Bandicoot
Ik heb inderdaad andere kabels geprobeerd en ook beide IDE en AHCI. Op dit moment loopt hij op AHCI.

Ik heb ook andere poorten geprobeerd, de ssd zit op sata 3 poort maar toen ik deze naar een sata 2 poort had verplaatst en een nieuwe installatie had gedaan had ik nog steeds hetzelfde probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door Mr. Bandicoot op 13-05-2012 15:32 ]

Verwijderd

Heb je al een cmos clear geprobeert?

En na de bios update de bios gereset en alles opnieuw ingesteld?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2012 15:45 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
^^ dat... en weet je zeker dat je geen andere bootable ding erin hebt zitten (usb stick, bootcd)?

En bij het installeren van Windows, heb je dan gekozen voor custom/aangepast zodat je zelf je disk hebt geselecteerd waar Windows op moet?

• Mr. Bandicoot
Ik heb net een CMOS clear gedaan en de bios nagelopen. Kan er misschien een setting zijn die ik over het hoofd zie? Ook al kan ik mij van andere biosen niet bedenken welke settings specifiek betrekking hebben tot reboots/resets.
ebia schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:45:
^^ dat... en weet je zeker dat je geen andere bootable ding erin hebt zitten (usb stick, bootcd)?
Er zit niks aan behalve mijn toetsenbord(PS/2) en muis(usb).
ebia schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:45:
En bij het installeren van Windows, heb je dan gekozen voor custom/aangepast zodat je zelf je disk hebt geselecteerd waar Windows op moet?
Yep :)

edit:
Had al eerder een keer "load defaults" gedaan na de bios update, heb zojuist de cmos clear via de jumper gedaan

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Bandicoot op 13-05-2012 16:16 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je zou zeggen dat er hardware blokkeerd bij het warm booten.

Maak je dvd drive los, en test?
Maak je netwerk kabel los?
Zet je netwerk kaart in je bios uit?
Zet je soundkaart in de bios uit?
Zet alle instellingen in de bios als turbo, overclocken op normaal of langzaam.
Zet instellingen in de bios die variabele snelheden veroorzaken op een vaste waarde.

Andere videokaart proberen?

Veilige mode van windows werkt deze wel?

• Mr. Bandicoot
Je zou zeggen dat er hardware blokkeerd bij het warm booten.

Maak je dvd drive los, en test?
Maak je netwerk kabel los?
Zet je netwerk kaart in je bios uit?
Zet je soundkaart in de bios uit?
Bovenstaande allemaal uitgevoerd, geen verschil

Zet alle instellingen in de bios als turbo, overclocken op normaal of langzaam.
Zet instellingen in de bios die variabele snelheden veroorzaken op een vaste waarde.
Heb de hele bios nagelopen en zoveel mogelijk op vaste waardes gezet. Heb turbo etc normaal/uitgezet voor zover mogelijk.

Andere videokaart proberen?
Heb video kaart eruit gehaald en de onboard van het moedebord geprobeerd

Heb ook getest zonder audio front panel en usb poorten. Maar zonder resultaat :(

Veilige mode van windows werkt deze wel?
Nee want hij zet hem vast voordat windows geladen wordt. Net na de post waar ik de schijven etc zie krijg ik de knipperende underscore.

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:10
Easy. Uw ram is quad channel en uw moederbord ondersteunt het niet

http://www.asrock.com/mb/overview.nl.asp?Model=Z77%20Pro3

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-02 13:44

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Faifz, wat een klinklare onzin...

Quad Channel bij RAM zelf is niks anders dan 4 DIMMs in 1 verpakking.. Dit bord kan prima overweg met 4 DIMMs in Dual Channel.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:10
Uhm dit bord kan niet overweg met 4 dimms in quad channel. Da was mijn punt. Zijn ram is 4x4 GB QC en de z77 chipset ondersteunt het niet.

http://www.4allshop.nl/CML16GX3M4A1600C9?ref=tweakers

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-02 13:44

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Wederom, er is vanuit de DIMMs zelf niet een aantal channels bepaald.
De chipset bepaald het aantel channels.

Een quad-channel kitje zal dus gewoon in 2x dual channel draaien en er is gen enkel probleem.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Mr. Bandicoot
Geheugen draait als het goed is idd gewoon in dual channel

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L0Ecs.jpg

Mocht het geheugen idd niet ondersteund zijn zou hij dit dan niet ook bij een hard/cold boot moeten doen ipv alleen bij een soft/warm boot?

Verwijderd

En je hebt de chipset drivers geïnstalleerd?

• Mr. Bandicoot
Yep heb voor alle hardware de mogelijke drivers geïnstalleerd, dus ook chipset en onboard onderdelen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Raar.
Dat van een "knipperende" cursor/foutcode heb ik nu ook, en alleen bij een reset. Daarna kan ik ook helemaal niks meer. Alleen nog aan/uit.
Maar dan bij een MSI Z77 mobo! In combi met een i7-2600, en dezelfde Crucial, en ook Corsair 4 x 4 GB.

Nu doet het moederbord helemaal niks meer trouwens nadat ik ander RAM ging proberen. :-(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Hebben jullie de optie om het voltage van het geheugen iets te verhogen? Probeer dat eens met kleine stapjes.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Goed idee ja voor TS
Dat was ook mijn beweegreden om eens ander RAM te proberen, misschien niet helemaal compatible.
Helaas kan ik helemaal niets meer proberen nu.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:15
nm

[ Voor 95% gewijzigd door Zatara op 13-05-2012 21:55 ]

Pagina: 1