[SSD] Best practices

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Omdat ik geen helder en uniek topic kon vinden, behalve de BBG, die nogal groot is om door te spitten, zoek ik hier het ultieme antwoord op de volgende vraag:

Als ik een SSD koop om als primary harddisk te functioneren, wat kan ik het beste doen?
1. Format of een clone van mijn bestaande installatie?
2. Geen swap, of swap op een andere (platter) disk?
3. Welke programma's kan ik beter op de SSD zetten, en welke niet?
4. Profiles van bijvoorbeeld Firefox, op SSD of op platter?

Vragen toevoegen mag natuurlijk, vragen beantwoorden is nog beter. Het gaat me hier niet om mijzelf, maar om een algemeen, helder antwoord te kunnen formuleren op de vragen die kunnen ontstaan als ik (of jij?) een SSD koopt terwijl de bestaande platter-installatie van het OS verder prima werkt eigenlijk.

Bij een OS-specifiek antwoord, ook graag helder aangeven om welk OS het dan zou gaan! Dus niet "Windows is beter met een schone installatie" maar "Windows XP: Mijn ervaring is dat een schone installatie beter werkt"

Ik kon niet iets vergelijkbaars vinden, nogmaals, dus, als ik compleet verkeerd heb gezocht, mijn excuses. Anders, denk ik dat dit een bijdragend topic kan zijn.

Tweakers, brand los!

Ik zal even uitleggen:
Dit topic gaat niet over mijzelf ofzo, maar echt voor diegene die voor het eerst een SSD in handen krijgt, en zich afvraagt hoe hij/zij daar het beste mee om kan gaan. Antwoorden als "duhuu, opnieuw installeren" zijn dus niet wat ik bedoel. Ik bedoel "Een nieuwe installatie is vanwege betere ondersteuning van de drivers, vaak geadviseerd"

Het vervangen van een platter door een SSD is voor velen toch altijd nog een vraag, wat is nou het beste om te doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Firesphere op 13-05-2012 01:29 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan wellicht geen apart topic vinden, omdat het eigenlijk heel simpel is.

De SSD is razendsnel, en daarvoor koop je hem. Dus je zet er die zaken op die je het meest gebruikt, te beginnen met het besturingssysteem en je veelgebruikte programmas.
Om vervolgens bepaalde onderdelen van die programmas dan weer op een HD te zetten, haalt dat razendsnelle gevoel waarvoor je de SSD dus eigenlijk hebt gekocht onderuit. Bovendien is het nog bewerkelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Reepje schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 23:21:
Je kan wellicht geen apart topic vinden, omdat het eigenlijk heel simpel is.

De SSD is razendsnel, en daarvoor koop je hem. Dus je zet er die zaken op die je het meest gebruikt, te beginnen met het besturingssysteem en je veelgebruikte programmas.
Om vervolgens bepaalde onderdelen van die programmas dan weer op een HD te zetten, haalt dat razendsnelle gevoel waarvoor je de SSD dus eigenlijk hebt gekocht onderuit. Bovendien is het nog bewerkelijk ook.
Wat voor jou simpel is, is voor een leek ingewikkeld. Dit topic is dan ook niet bedoeld als een "ja duh".
Dat jij en ik daar bij stilstaan en denken "natuurlijk is manier X beter voor je harddisk" doet niet terzake.

Afgezien van je prima advies dat je eigenlijk alles behalve je core-use weg wil houden van een SSD, begrijp je mij verkeerd denk ik. Ik wil geen moddergooien met "dit is een beter idee", ik zoek antwoorden die voor twakers misschien logisch zijn, maar voor de leek niet.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 19:44
Staat me iets van bij dat klonen van je OS van een HDD naar een SSD niet handig is ivm verschillende cluster groottes. Ben zelf niet echt op de materie ingelezen maar heb zoiets eens gelezen/gehoord.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48

D4NG3R

kiwi

:)

Firesphere schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:58:
1. Format of een clone van mijn bestaande installatie?
Clonen kan, echter zou ik persoonlijk liever met een verse format beginnen. Razendsnelle SSD + Schone (windows?) install == ultiem snelheidsgenot.
2. Geen swap, of swap op een andere (platter) disk?
Swap uitzetten word pas een optie vanaf 24GB aan RAM, laat hem gewoon op je SSD staan en maak hem 128MB groot oid als je 16-24GB RAM hebt. Bij 8GB zou ik hem niet kleiner als 1GB maken, of je moet zeker weten dat je niet zo veel ram gebruikt.
3. Welke programma's kan ik beter op de SSD zetten, en welke niet?
Je OS + Meestgebruikte spullen, voornamelijk Browsers, Office omgevingen en grafische editors hebben er erg veel baat bij. Als je voldoende ruimte overhoud kan je er altijd nog dingen als games bij zetten, deze kunnen voornamelijk met laadtijden erg veel baat erbij hebben.
4. Profiles van bijvoorbeeld Firefox, op SSD of op platter?
FF draai ik op elk systeem met 4GB of meer aan RAM in memory-only modus. De profielen zou ik gewoon op je SSD zetten.
AtlAntA schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:39:
Staat me iets van bij dat klonen van je OS van een HDD naar een SSD niet handig is ivm verschillende cluster groottes. Ben zelf niet echt op de materie ingelezen maar heb zoiets eens gelezen/gehoord.
Het ligt er maar net aan welk programma er gebruikt word. Met Norton Ghost heb ik het IIG al 2x gedaan, en beide keren waren succesvol.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 13-05-2012 01:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
D4NG3R schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:39:
Swap uitzetten word pas een optie vanaf 24GB aan RAM, laat hem gewoon op je SSD staan en maak hem 128MB groot oid als je 16-24GB RAM hebt. Bij 8GB zou ik hem niet kleiner als 1GB maken, of je moet zeker weten dat je niet zo veel ram gebruikt.
Dat is onzin, je kunt je swap file ook met gemak uitlaten als je 'maar' 8GB ram hebt. Ik werk al heel lang zonder swap file en 8GB ram. Er zijn tegenwoordig nog maar heel weinig programma's die gaan zeuren om virtueel geheugen.

@TS:
Al gedacht aan het installeren van een Ramdisk om je SSD qua temp files te ontzien? Geeft het systeem net even weer extra pit.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snowwie schreef op zondag 13 mei 2012 @ 04:52:
@TS:
Al gedacht aan het installeren van een Ramdisk om je SSD qua temp files te ontzien? Geeft het systeem net even weer extra pit.
Dit is ideaal, inderdaad :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Hier info over linux en ssd
http://sites.google.com/site/computertip/ssd

Voorbeeld fstab:
UUID=1da36555-906d-40b3-ac99-f0306f2c0e0e / ext4 discard,noatime,nodiratime,errors=remount-ro 0 1

discard
Deze moet volgens andere website's ook erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 06:37:
[...]

Het antwoord is waarschijnlijk tot je teleurstelling tamelijk ontnuchterend.
Eigenlijk komt jouw verhaal, en dat van mij in de 2e post hier precies overeen. Ontnuchterend voor Firesphere, want hij ziet de zaken toch liever ingewikkelder, lijkt het.

Het zijn juist de tweakers die het ingewikkeld maken omdat ze denken dat een normale installatie van windows, en normale installatie van programmas op de SSD niet optimaal zijn. Vervolgens worden er allerlei dingen bedacht zoals profielen ergens anders zetten, temp files verplaatsen en weet ik wat allemaal.
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 06:37:

Wie uit budgettaire overwegingen eigenlijk voor een te kleine 64Gb ssd kiest en daar tóch de halve wereld op kwijt wilt, ja die zal creatief met data moeten gaan schuiven.
Ik denk dat veel "tweaks" voortkomen uit het feit dat de SSD weinig GB heeft tegen een hoge prijs. Althans, dat was zo. Iets meer dan 1 jaar geleden was een 128 GB SSD reteduur, zo rond de 250 euro. Dit terwijl de sweet spot voor een SSD rond de 100-150 euro ligt. Resultaat: men kocht liever de 64 GB versie, of zelfs nog kleiner.
Maar de tijden veranderen, 128 GB ligt nu precies in "the sweet spot" met prijzen van rond de 100-130 euro. Om nu dus superzuinig met je GB om te gaan is niet meer nodig. Bovendien is nu ook duidelijk dat de TRIM zijn werk zo goed doet, dat er eigenlijk geen sprake meer is van slijtage bij veelvuldige schrijfakties.

En met sinterklaas zal de 256 GB SSD in de sweet spot liggen, en dan maakt niemand zich meer druk over waar de swap file, profielen, temp files etc terechtkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:14
Of en hoeveel je van je pagefile gebruik maakt kan je monitoren.

Een pagefilemonitor instellen met Windows 7

Open de MMC door indrukken Startknop en tik in het invoervenster onderop mmc in.
Druk op Enter.Het console venster komt tevoorschijn.
In het menu boven klik op bestand en kies Module toevoegen/verwijderen...
Een pop up venster verschijnt. Selecteer in het rijtje links ActiveX-besturingselement.
Klik op Toevoegen.Dan opent de wizard ActiveX-besturingselement invoegen, druk op volgende.
Zorg dat onder Categorie van besturingselement Alle categoriën geselecteerd is ( zal die meestal al op staan).
Kies in het rijtje eronder de optie "System Monitor Control" ( even helemaal naar beneden scrollen ) en druk op Volgende.

Geef in het volgende venster een naam aan de monitor. Bvb. Pagefile monitor.
Klik op voltooien en vervolgens op Ok.Je komt dan weer terug in de console.
Klik links op de naam die je aan de monitor hebt gegeven. Een venster opent binnen de console.
Klik op het + teken van de menubalk van dat venster.
Een pop up venster Items toevoegen opent zich.
Scroll naar Wisselbestand en selecteer dat. Selecteer in het venstertje daar onder < Alle exemplaren >
Klik op Toevoegen, klik op OK.

In het knoppenbalkmenu kan je voor grafiektype kiezen ( pijltje naar beneden ), rapport vind ik het handigst.
Rechts klikken ergens in het monitor venster geeft een pop up menu. Onder Eigenschappen > Algemeen kan
je dan b.v. de frequentie en duur instellen van de Automatische steekproef.Bvb elke 30 seconden 30.000
seconden lang ( verhouding 1:1000 is maximum ).

Als alles naar wens is ingesteld ga je naar het hoofdmenu van de console en kies Bestand > Opslaan als.
Geef het beesie een naam en een plek om op te slaan zodat je het later makkelijk kan starten.
Je kan nu gaan kijken in hoeverre en hoeveel er van je ingestelde pagefile.sys in gebruik is gedurende
de ingestelde tijd. Daarin test je ook je programma's.
Pas de grootte van je wisselbestand ( Virtueel geheugen genoemd bij de instellingen ) dan aan zodat bij monitoring je uiteindelijk op een percentagepiek van 75 % komt.

Windows 7 adviseert minimaal 400 MB omdat anders mogelijk bij een systeemfout misschien details voor het
oplossen van het probleem niet geregistreerd kunnen worden. Maar ik heb nog nooit wat met die details
kunnen doen in die 3 keer per jaar dat dat voorkwam dus voor mij kan het gerust met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

[...]

Dat is onzin, je kunt je swap file ook met gemak uitlaten als je 'maar' 8GB ram hebt. Ik werk al heel lang zonder swap file en 8GB ram. Er zijn tegenwoordig nog maar heel weinig programma's die gaan zeuren om virtueel geheugen.
Correct, maar als jij bepaalde programmas op de achtergrond draait, E.G steam. Krijg je er gedram mee.

Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd. Ging niet zo lekker als ik had verwacht :w .

Edit: Ook VMware crashed wanneer er geen (virtueel) geheugen meer beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 13-05-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 13 mei 2012 @ 11:57:
[...]

Eigenlijk komt jouw verhaal, en dat van mij in de 2e post hier precies overeen. Ontnuchterend voor Firesphere, want hij ziet de zaken toch liever ingewikkelder, lijkt het.
Ik zal het nogmaals even uitleggen ;)

De eerste keer dat ik op een SSD installeerde, heb ik in het Opslag & I/O forum uitgebreid gezocht naar "wat kan ik het beste doen", om het beste uit m'n SSD te kunnen halen.
Om deze best practices, voor iedereen die nu voor het eerst overstapt op een SSD te verzamelen, heb ik dit topic gestart ;)

Want, zoals ik al eerder zei, wat voor jou en mij logisch is, kan voor anderen iets nieuws zijn. Zie bijvoorbeeld Alternate, die ook een "SSD Pakket" aanbiedt, compleet met cloning-software om een disk over te zetten.
Lijkt handig, maar is voor optimaal gebruik van een SSD dus niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
D4NG3R schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:33:
[...]

Correct, maar als jij bepaalde programmas op de achtergrond draait, E.G steam. Krijg je er gedram mee.

Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd. Ging niet zo lekker als ik had verwacht :w .

Edit: Ook VMware crashed wanneer er geen (virtueel) geheugen meer beschikbaar is.
Steam geeft geen problemen hier. :)

VMware kan ik helaas niet over meepraten.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als ik 7.99GB aantik en iets met steam probeer te doen krijg ik toch echt crashes, nou zal het zelden gebeuren dat ik zo veel RAM verbruik terwijl steam ook aanstaat. Het gaat even om het punt wat ik er mee wou maken.

Een beetje thuisgebruiker zal het wel kunnen, maar als jij bijv veel (moderne/zware) games speelt of veel programmas gebruikt die ram opzuipen terwijl er op de achtergrond iets draait wat ram wil aanspreken wat gewoonweg niet beschikbaar is, kan dat programma of zelfs je complete PC crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

[...]

Swap is meer dan alleen een goedkope oplossing om meer geheugen tot je beschikking te hebben. VMware maakt er gebruik van om efficiënter met geheugen om te gaan. Er zijn meer applicaties/operating systems die dat zo doen. Daardoor is het nog steeds niet erg raadzaam om het helemaal uit te zetten, je kunt er problemen mee krijgen (crashende apps e.d.). Onzin is het dus zeker niet, je zou het hoogstens achterhaald kunnen noemen maar dat is een wat andere discussie.
@TS:
Dat is trouwens ook wel een fijne als je iets wil extracten of compilen trouwens. Lekker snel :)

Na 3 jaar met ssd's gewerkt te hebben is mij 1 ding duidelijk geworden: je moet het ding gewoon gebruiken zoals je dat ook met een hdd doet. Ze zijn niet veel anders, alleen een stuk sneller. Als je toch een schijf erin gaat zetten is dat wel een mooi moment om een schone installatie te doen en wat opruiming in je profiel e.d. te gaan houden. Als de schijf te klein is qua capaciteit is het wel handig om goed naar je data te kijken. Dat wat voordeel heeft bij snelheid zet je op je ssd, de rest op de hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ppl schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:40:
Na 3 jaar met ssd's gewerkt te hebben is mij 1 ding duidelijk geworden: je moet het ding gewoon gebruiken zoals je dat ook met een hdd doet.
Alleen moet je hem niet defraggen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Nou ja, een keer defraggen is niet zo'n probleem maar vaker dan 1x wordt wel een probleem tenzij het de bedoeling is om je ssd te slopen :P Defraggen is het enige wat je inderdaad niet moet doen zoals bij hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
En uiteraard indexering en superfetch uitzetten. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1