• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb net mijn computer opgewaardeerd, en er een Gigabyte Z77X-D3H moederbord in gezet, met daarop een Intel i5-3550 proc. Voor de rest veel overgezet van m'n oude systeem, en onder andere een extra videokaart erbij in Crossfire.

Wonder boven wonder draaide Windows vrolijk door zonder herinstallatie (dit kan overigens een onderdeel van het probleem zijn, maar ik zoek liever nu nog naar een andere oplossing).

Dus goed en wel, na het installeren van een berg drivers werkt alles weer naar behoren. Heb de nodige stresstesten al gedaan, en alles lijkt zeer stabiel te werken. Enige punt is wel: zodra ik een (Samsung F3) sata disk aanprik via hotplug, dan lijkt mijn systeem te bevriezen, binnen 10 sec doet explorer crashen en allerhande applicaties komen met een melding gecrasht te zijn. Daarna slaat het systeem uit en gaat in reboot.

De disk vanaf boot er aan hangen gaat goed en werkt ook prima onder Windows. Op mijn vorige configuratie (AMD Phenom II + Asrock bord) ging hotpluggen altijd wel goed, dus ik weet zeker dat de disk en kabels geschikt zijn. Iemand een idee wat dit kan zijn? AHCI staat uiteraard aan, en heb alle AHCI drivers erop gezet (en hotplugging aangezet in het BIOS), alsmede de Intel Rapid Storage Tool erop gezet. Gebruik geen RAID config of wat dan ook. Iemand een gok?

Edit: Overigens de disk loskoppelen (met het tooltje HotSwap!) gaat prima. De disk spint down, en de tool geeft aan dat disk los kan. Ik trekt de disk los en alles loopt door . De Intel RST geeft netjes aan dat (in mijn geval) disk3 removed is....

[ Voor 8% gewijzigd door ebia op 12-05-2012 21:17 ]

Verwijderd

Mja, van AMD naar Intel zonder reinstall is geen goed plan.

Ik vermoed dat dat toch echt het probleem is. Stel je vind er een oplossing voor dan is het gewoon aftellen tot het volgende probleem zich laat zien.

• ebia
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:25:
Mja, van AMD naar Intel zonder reinstall is geen goed plan.

Ik vermoed dat dat toch echt het probleem is. Stel je vind er een oplossing voor dan is het gewoon aftellen tot het volgende probleem zich laat zien.
Ja, daar was ik al bang voor. Ik had eigenlijk niet anders verwacht dan dat ik al een herinstall moest gaan doen, maar ik dacht lui beter af te wezen. Vind het altijd zo'n &^$karwijtje :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zodra je het moederbord vervangt zou ik altijd een herinstallatie doen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

reinstall tijd.

tis al een wonder dat ie het doet. Mijn AMD naar AMD erkende hij al niet.

People as things, that’s where it starts.

• ebia
VasZaitsev schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:31:
reinstall tijd.

tis al een wonder dat ie het doet. Mijn AMD naar AMD erkende hij al niet.
Haha, ja ik was ook blij verrast. Had wel een blauw scherm verwacht, maar blijkbaar is Windows 7 toch iets flexibeler dan z'n voorgangers.

Goed, ik ga herinstalleren... (morgen :P)

• ebia
Helaas helaas. Heb net vanaf scratch alles opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft.

Het is echt vreemd. Zodra ik de drive aansluit duurt het een paar tellen, waarna ik merk dat alle openstaande windows niet meer reageren en vervolgens ook een (not responding) geven in de titelbalk. Beetje voor beetje sluiten de programma's tot uiteindelijk een harde reboot.

Nu krijg ik ook een blauw scherm te zien (had denk ik eerder het maken van dumps eens uitgezet op mijn vorige install), maar ik kan achteraf niks terugvinden in C:\windows\minidump. Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderd

Originele win7 of een gebrande?

• ebia
Originele Windows 7 Professional SP1 met licentie... geactiveerd en wel.

Edit 1:
Ik heb nog even geprobeerd de Marvell S-ATA3 controller uit te schakelen (daar zit toch niets aan gekoppeld), en alleen de Z77 het werkt te laten doen. Geen resultaat.

Denk dat ik zo maar even wat dingen ga ompluggen, misschien helpt het als zaken op verschillende poorten terecht komen.

Edit 2:
Uit de FAQ van dat HotSwap! tooltje, ook het overwegen waard:
Why Windows gets hard hang after the drive is powered on?

It is confirmed to happen when the hard drives are sharing the same power cable in which case if Windows is installed on one of the hard drives sharing the power cable, the hard drive becomes unstable and Windows stops working. This can be fixed by connecting the hard drives to individual power cables.
Goed, bij mij is niet echt sprake van een hard hang, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat het mobo (of iets) een flinke spanningsschommeling detecteerd en daarom maar een shutdown genereerd uit voorzorg.

[ Voor 115% gewijzigd door ebia op 13-05-2012 11:10 ]

• ebia
ebia schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:30:
Goed, bij mij is niet echt sprake van een hard hang, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat het mobo (of iets) een flinke spanningsschommeling detecteerd en daarom maar een shutdown genereerd uit voorzorg.
Opgelost. Inderdaad heeft het ompluggen van deze power op deze poort (een sata bay op een CoolerMaster 690 kast), naar een andere powerkabeltje dan waarop de overige disken zaten heeft geholpen.

Maar dat lijkt me dus meer een hardware dan een software gerelateerd dingetje. Oude moederbord was een Arock 870 Extreme III en was daar blijkbaar dus minder gevoelig voor. (Of beter: het nieuwe Gigabyte bord is er beter tegen beschermd, wellicht dat dat 'Ultra Durable' gebeuren daar iets mee te maken heeft).
Pagina: 1