Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

W7 booten vanaf interne HD aangesloten met USB kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer Windows 7 te booten vanaf een HD die niet direct aangesloten is op de SATA poort van mijn laptop. De HD is aangesloten via een externe adapter die weer is aangesloten op een USB 2.0 poort.

Het gaat dus om een interne HD van een laptop die ik via een apart stekker heb aangesloten op een USB poort. Voeding komt van buitenaf en is in orde.

In de BIOS wordt de HD gewoon herkend en kan ik dus ook instellen dat deze als eerste komt te staan. Bij een reboot dan start die op tot het moment waar het Windows logo in beeld komt, dan nog drie seconden en dan slaat die af. Als ik het vervolgens nog een keer probeer dan zegt die dat door foutcode 0xc0000225 de HD niet gestart kan worden. Dit heeft te maken met wisseling in hard- of software (kan kloppen want hij is nu anders aangesloten).

Voor de duidelijkheid als ik de HD gewoon in mijn laptop plaats dan start die zonder problemen op, maar sluit ik hem aan via een USB kabel dan loopt die vast.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt niet zomaar een Windows 7 installatie booten vanaf een USB drive. (ontbrekende) drivers e.d. verhinderen de juiste werking van je OS.

https://discord.com/invite/tweakers

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je zou het met deze procedure met Sysprep kunnen proberen. Dan zou Windows weer een 'hardware detection phase' moeten doorlopen waarbij alle onbekende hardware gedetecteerd wordt en de drivers daarvoor geïnstalleerd worden. Daarna kan ie op de nieuwe hardware weer normaal booten.

Of dat ook met booten via USB werkt.... :?

Verwijderd

Topicstarter
@redfoxert: het gaat niet om een USB drive. Het gaat om een interne harde schijf die met een speciale conversie kabel is aangesloten op een USB poort. Oorspronkelijk zou deze dus ergens direct via SATA of PATA zijn aangesloten op het mobo maar nu is dat niet zo.

@CaptJackSparrow: bedankt voor de tip. Alleen hiervoor moet je dus het OS een keer geboot krijgen (je moet sysrep vanuit de opgestarte omgeving gebruiken) en dat lukt me dus juist niet. Maar ik zoek de oplossing wel in deze richting. Als er bijvoorbeeld een manier zou zijn om sysrep oid toe te passen zonder dat je het OS hoeft te booten zou dat in ieder geval het proberen waard zijn.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik geef je weinig succes. Ik heb met m'n eerste laptop geprobeerd om een Linux installatie te starten vanaf een externe schijf en dat ging ook niet. Ik weet niet meer of Grub überhaupt op kwam, maar het wilde gewoonweg niet. Intern aansluiten, geen probleem, maar via USB, dat was een no go. De laptop kon wel van USB starten, getuige de opties in het BIOS en boot menu. Maar tenzij je 't echt zo hebt ingesteld, zal 't niet werken.

Overigens deed de externe schijf het op een PC weer wel, dus dat betekende dat 't wel kan. Maar de laptop zelf wilde gewoon niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:46:
@redfoxert: het gaat niet om een USB drive. Het gaat om een interne harde schijf die met een speciale conversie kabel is aangesloten op een USB poort.

[...]
Met andere woorden, het is een usb-schijf. ;)
Hoe denk je dat een 'gewone' externe usb-schijf werkt misschien? :)

Je kan Win7 booten vanaf USB, maar daarvoor moet hij vanaf het begin naar usb geinstalleerd zijn.
Nu is alles zo opgezet dat hij verwacht vanaf PATA/SATA te booten, en mankeer je dus drivers en settings en zo.
Denk niet dat je dat zo 1-2-3 werkend gaat krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat is het vreemde ook, als ik de schijf in mijn laptop plaats boot die zonder problemen. Sluit ik hem via een SATA to USB kabel extern aan dan krijg ik een BSOD vlak nadat Windows begint te booten.

De foutcode heeft te maken met recente veranderingen in de hardware (configuratie), wat natuurlijk kan kloppen. Toch vind ik het vreemd dat dit niet mogelijk is. Heeft PATA of SATA iets wat USB mogelijk niet heeft ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Edit: @ Fire69: Klopt, bij een externe harde schijf die bedoeld is voor extern gebruik werkt het hetzelfde. Maar ik dacht dat redfoxert niet helemaal helder had dat ik de conversie kabel er zelf tussen had geplaatst. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. ;)

Anyway, het OS verwacht inderdaad via de oorspronkelijke interface geboot te worden. Dus als ik uit kan vinden waar dit gebeurt, en het kan veranderen dan zou ik er zijn toch? De bestanden zijn namelijk wel gewoon via een mount in een ander OS te benaderen.

Sorry, per ongeluk dubbel post.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 23:58 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Ik denk dat die verwijzing niet slechts 1x ergens voorkomt, maar misschien wel tientallen/honderden keren. Denk niet dat het zo makkelijk is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is dus een USB schijf, hoewel de opmerking van je: hij staat in de BIOS me doet twijfelen dat het misschien zelfs ESATA is, maar waarschijnlijker: USB.

Wat gebeurt er:
1. Computer start op
2. EFI/BIOS doorloopt, vind schijven, en jij zegt: boot van USB (of wat dan ook...)
3. BIOS vind bootsector op HDD, en start de instructies. Dit is je bootloader. De Windows bootloader.
4. Windows neemt het stokje over en gaat drivers laden. En op het moment dat hij de USB driver inlaad, schakelt de USB poort van BIOS mode naar een managed driver mode (dat wil je IPV slome compatibility zut). En dat wil zeggen dat je USB drive opnieuw aangesloten wordt.
5. Je bent je OS kwijt, want je hebt net je schijf ge-herplugged.

Wat kun je doen? De drivers weggooien en opnieuw beginnen (sysprep). Dit is een vrij standaard ding als je van de ene storage controller naar de andere gaat (zei het dus je USB schijf, zei het een andere SATA controller).

Waarom zeggen we USB schijf? Het IS een USB schijf. Wat denk je dat er in ELK USB apparaat zit? Interface conversie. Van een of andere NAND-interface naar USB, van (S)ATA naar USB, van SCSI naar USB, van een optische sensor naar USB... wat voor protocol? HID, USMD, PCI... vaak zie je dat dit soort S-ATA interfaces USMD of PCI faken en een eigen ATA controller hebben.

De piraat gaf je het juiste antwoord. Start je OS een keer op ergens en gooi de drivers weg. Start hoe op? Intern werkt hij toch wel? Nou dan! Een re-install en backup restore had je minder tijd gekost, overigens...

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 17-05-2012 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 00:02:
Het is dus een USB schijf, hoewel de opmerking van je: hij staat in de BIOS me doet twijfelen dat het misschien zelfs ESATA is, maar waarschijnlijker: USB.
In de BIOS wordt hij weergegeven als Hitachixxxxxx, het is gewoon SATA en als zodanig word hij ook herkend.
Wat gebeurt er:
1. Computer start op
2. EFI/BIOS doorloopt, vind schijven, en jij zegt: boot van USB (of wat dan ook...)
3. BIOS vind bootsector op HDD, en start de instructies. Dit is je bootloader. De Windows bootloader.
4. Windows neemt het stokje over en gaat drivers laden. En op het moment dat hij de USB driver inlaad, schakelt de USB poort van BIOS mode naar een managed driver mode (dat wil je IPV slome compatibility zut). En dat wil zeggen dat je USB drive opnieuw aangesloten wordt.
5. Je bent je OS kwijt, want je hebt net je schijf ge-herplugged.
Okee, hiermee wordt de oorzaak van het probleem duidelijk. Dat is al iets.
Wat kun je doen? De drivers weggooien en opnieuw beginnen (sysprep). Dit is een vrij standaard ding als je van de ene storage controller naar de andere gaat (zei het dus je USB schijf, zei het een andere SATA controller).

Waarom zeggen we USB schijf? Het IS een USB schijf. Wat denk je dat er in ELK USB apparaat zit? Interface conversie. Van een of andere NAND-interface naar USB, van (S)ATA naar USB, van SCSI naar USB, van een optische sensor naar USB... wat voor protocol? HID, USMD, PCI... vaak zie je dat dit soort S-ATA interfaces USMD of PCI faken en een eigen ATA controller hebben.

De piraat gaf je het juiste antwoord. Start je OS een keer op ergens en gooi de drivers weg. Start hoe op? Intern werkt hij toch wel? Nou dan! Een re-install en backup restore had je minder tijd gekost, overigens...
Laat de benoeming van de schijf maar hangen, ik ben bekend met de werking van schijven enzovoort. Het ging me er alleen om duidelijk te maken hoe ik hem had aangesloten, meer niet.

Voor deze schijf kan ik hem inderdaad booten door hem intern te plaatsen. Ik ben dit echter ook aan het uitzoeken om eventueel andere schijven te booten die niet intern geplaatst kunnen worden. Deze kan ik dus niet booten en daarmee is gebruik van sysrep uitgesloten.

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
D'r wordt hier echt allemaal onzin verkondigd. Een bestaande Windows 7 installatie is met een kleine registerwijziging geschikt te maken om van usb te booten:

• HKLM\SYS\ControlSet001\Control: BootDriverFlags, REG_DWORD: 6
• HKLM\SYS\ControlSet001\Control\PnP: PollBootPartitionTimeout, REG_DWORD: 30000 (decimal)

Bron1: \[WDS+XP/2003] Howto: Systeem onafhankelijke images bouwen
Bron2: MSDN: BootDriverFlags
Bron 3: MSDN: PollBootPartitionTimeout

In Vista kan het ook, maar dan op een andere manier. Die manier is echter niet compatible met de Intel Series-5 chipset vanwege een hardware bug. En ja, mijn bron is een Windows XP topic, omdat de imaging van Windows 7 wordt gebruikt. De gebruikte methode wordt officieel door Microsoft ondersteund en wordt zelfs standaard op Hyper-V Server toegepast.

[ Voor 57% gewijzigd door Trommelrem op 17-05-2012 10:08 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Was bij XP iig wel mogelijk om te booten van USB maar dat vereiste heel wat meer register aanpassingen die veelal na een succesvolle boot elke keer opnieuw toegepast moeten worden omdat Windows ze reset.

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 17-05-2012 01:29 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ahum. Sommige laptops doen het gewoonweg NIET. Met een stick, geen probleem, maar USB HDD, noppes.
Hero Of Time schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:50:
Ik geef je weinig succes. Ik heb met m'n eerste laptop geprobeerd om een Linux installatie te starten vanaf een externe schijf en dat ging ook niet. Ik weet niet meer of Grub überhaupt op kwam, maar het wilde gewoonweg niet. Intern aansluiten, geen probleem, maar via USB, dat was een no go. De laptop kon wel van USB starten, getuige de opties in het BIOS en boot menu. Maar tenzij je 't echt zo hebt ingesteld, zal 't niet werken.

Overigens deed de externe schijf het op een PC weer wel, dus dat betekende dat 't wel kan. Maar de laptop zelf wilde gewoon niet.
Als je het echt zeker wilt weten, dan pak je een andere schijf, hang je die er met USB aan en installeer je Windows er op. Wil 't dan nog niet starten, dan ondersteund de laptop het gewoon niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Hero Of Time schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:03:
Ahum. Sommige laptops doen het gewoonweg NIET. Met een stick, geen probleem, maar USB HDD, noppes.
Dat klopt, dat zijn laptops met de Intel Series 5 chipset: Bron.
De oplossing is om de PollBootPartitionTimeout op 30000 te zetten.

NT 6.1 kan altijd booten van zowel USB sticks als USB harddisks, mits je je aan de voorschriften van Microsoft houdt.

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 17-05-2012 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het goede nieuws is dat ik geen Series 5 chipset heb, maar een Series 6 chipset. Ik zou dus niet tegen dat probleem aan moeten lopen.

Ik ga vanmiddag even proberen om de registeraanpassingen te maken om te kijken of het daarmee lukt.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Pagina: 1