Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kwam via het originele topic deel #18 en via google uit op de website van Luxasolar ( www.luxasolar.nl ). Iemand enig idee wat deze folie kost en of die werkt?

Ik heb inmiddels een offerte aangevraagd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Opzich wel een interessant product maar 1 ding valt me gelijk op. Als je (bijna) alle zonnewarmte weerkaatst wat voor effect heeft dat in het voor- en naseizoen? Dan is het door de zonnewarmte die je huis binnenkomt via de ramen altijd een stuk warmer dan buiten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
true, da's 1 van de vragen die ik ook heb.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10
Ik weet niet wat voor glas je nu hebt, maar op HR++ glas mag je volgens mij geen folies plakken.

Ik heb de site niet nauwkeurig gelezen, maar de bewering: "Warmte-instraling tot +/- 21°C wordt doorgelaten, daarboven wordt de zonnewarmte gefilterd. " lijkt me niet mogelijk. Ik kan ook de "onafhankelijke tests" niet terugvinden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:58
Erasmo schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:34:
Opzich wel een interessant product maar 1 ding valt me gelijk op. Als je (bijna) alle zonnewarmte weerkaatst wat voor effect heeft dat in het voor- en naseizoen? Dan is het door de zonnewarmte die je huis binnenkomt via de ramen altijd een stuk warmer dan buiten.
Ik begeef me hier op glad ijs omdat het niet mijn terrein is, maar het heeft iets te maken met kort- en langgolvig infrarood. Direct zonlicht is de ene soort, warmtestraling van verwarmde objecten is de andere soort. Hierdoor kan de zonnestraling wel door het raam naar binnen, maar de warmtestraling vanuit je huis niet naar buiten.

Ik weet zeker dat Google hier meer over weet te vertellen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

blissard schreef op zondag 13 mei 2012 @ 21:01:
Ik weet niet wat voor glas je nu hebt, maar op HR++ glas mag je volgens mij geen folies plakken.
Zolang je het gehele raam bedekt met folie kan het geen kwaad. Als je bijv. alleen de helft beplakt met folie dan kan je een breuk in het glas krijgen door warmteverschil (dat geldt voor HR++ glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat klopt, dat is ook het hele principe van bv. een onverwarmde kas.

Maar ik bedoel dus dat je gewoon via je ramen in het voor en na seizoen ook al behoorlijk warmte naar binnen krijgt door de zon, op dagen als deze is het binnen toch aanmerkelijk warmer dan buiten. Echter als je een folie op je raam plakt wat de zonnewarmte buiten de deur houd doe je dat effect teniet, niet echt praktisch in Nederland.
Dit product lijkt me meer iets voor landen waar het (bijna) altijd warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Erasmo schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:39:
Dat klopt, dat is ook het hele principe van bv. een onverwarmde kas.

Maar ik bedoel dus dat je gewoon via je ramen in het voor en na seizoen ook al behoorlijk warmte naar binnen krijgt door de zon, op dagen als deze is het binnen toch aanmerkelijk warmer dan buiten. Echter als je een folie op je raam plakt wat de zonnewarmte buiten de deur houd doe je dat effect teniet
Mee eens, dat is ook de reden waarom de gewogen graaddagen bij mij in die periode voor geen meter kloppen. Mijn huis wordt dan al flink verwarmd door de zon die door de volledig glazen schuifpui naar binnen komt, dus dat effect zou ik zeker niet willen missen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik lees gemengde verhalen. De ene zegt dat folies op HR++ glas niet mogen, de andere zegt dat het wel weer mag. Da's in elk geval een van de zaken die ik ook ga navragen bij Luxasolar.

En inderdaad wil ik graag in het voor- en naseizoen de extra warmte van de zon door m'n schuifpui hebben :)

Vragen genoeg dus nog steeds over de werking van dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458278

mkleinman schreef op maandag 14 mei 2012 @ 07:14:
Ik lees gemengde verhalen. De ene zegt dat folies op HR++ glas niet mogen, de andere zegt dat het wel weer mag. Da's in elk geval een van de zaken die ik ook ga navragen bij Luxasolar.

En inderdaad wil ik graag in het voor- en naseizoen de extra warmte van de zon door m'n schuifpui hebben :)

Volgens mij mag het gewoon, zou niet weten welke technische obstakels er zijn.

Wat is de ZTA-waarde van je glas nu en wat is deze met folie? Of het gevolg gunstig is, hangt uiteraard af van jouw situatie. De hoeveelheid glas en oriëntatie is met name belangrijk. Dan is het altijd een zoeken naar de gulden middenweg (comfort in de zomer <> warmte in de winter). Mijn ervaring (met name gebaseerd op EPC-berekeningen) is dat 0,5 of 0,6 een goede ZTA-waarde is.

Overigens, als je met een warmtepomp (WKO) je woning verwarmt/koelt, is een lage ZTA niet wenselijk.

Ik zag nog een documentje voorbij komen met daarin wel een mooie grafiek. Die laat het effect mooi zien:
Lage ZTA > negatief voor energieprestatie > meer verwarmen in de winter
Hoge ZTA > negatief voor energieprestatie > te warm, dus koeling noodzakelijk

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 458278 op 14-05-2012 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:32

DinX

Motormuis

Ik heb een keer een offerte laten maken bij Luxasolar (hier in België).
Afmetingen: 200 x 150

150 x 225 aantal 2

65 x 150 aantal 2

95 x 150
6 ramen: 919,10 euro
ENERGIESPAARPREMIE 36,76 euro
882,34 euro
Prijzen Excl. BTW
Geachte Heer Scheepers,

Er zitten edelmetalen in de folie.
Dus het is geen enkel probleem om de folie op HR-glas te installeren.

Mvg,
Charlotte Dutrieux
Luxafoil Nv
Oostjachtpark 11a
9100 Sint-Niklaas
Ik was/ben vooral geïnteresseerd om het als vervanging / in combinatie met airco te gebruiken. Als het echt verschillende graden scheelt in de zomer is dat erg handig. Ik heb een appartement op het gelijkvloers dat volledig naar het zuiden ligt. Dan heb je verschillende opties tegen de zon/warmte. Screens, rolluiken, zonneschermen, folie,... Dit leek me wel een leuke.

[ Voor 38% gewijzigd door DinX op 14-05-2012 10:08 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anoniem: 458278 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:01:
[...]

Volgens mij mag het gewoon, zou niet weten welke technische obstakels er zijn.

Wat is de ZTA-waarde van je glas nu en wat is deze met folie? Of het gevolg gunstig is, hangt uiteraard af van jouw situatie. De hoeveelheid glas en oriëntatie is met name belangrijk. Dan is het altijd een zoeken naar de gulden middenweg (comfort in de zomer <> warmte in de winter). Mijn ervaring (met name gebaseerd op EPC-berekeningen) is dat 0,5 of 0,6 een goede ZTA-waarde is.

Overigens, als je met een warmtepomp (WKO) je woning verwarmt/koelt, is een lage ZTA niet wenselijk.

Ik zag nog een documentje voorbij komen met daarin wel een mooie grafiek. Die laat het effect mooi zien:
Lage ZTA > negatief voor energieprestatie > meer verwarmen in de winter
Hoge ZTA > negatief voor energieprestatie > te warm, dus koeling noodzakelijk
Ik heb nu een offerte opgevraagd voor de benedenverdieping. Totaal gaat het om ongeveer 11m2 aan glas waarvan ongeveer 4m2 op pal zuid is geinstalleerd. Vooral voor de noordkant is elke extra isolerende waarde mooi meegenomen.

Wat is nu wijsheid?
  1. 2x HR++ in de schuifpui in de woonkamer
  2. 2x dubbelglas in mijn voordeur.
De rest, 7m2, zit aan de noordkant van het huis. Daarvan is het merendeel HR++ glas. Twee ramen in de bijkeuken is nu nog dubbelglas maar dat wordt binnenkort ook HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Over het verhaal in de winter, van de inkomende zon die tegengehouden wordt, omgekeerd is hetzelfde waar volgens verschillende fabrikanten (heb ook al offertes van 3M folie gehad).
De folies houden voornamelijk UV en infrarood tegen dacht ik. Infrarood van je verwarming binnen wordt ook tegengehouden door de folie. Dus je verliest ook minder warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DinX schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:04:

[...]

[...]

Prijzen Excl. BTW

[...]

Ik was/ben vooral geïnteresseerd om het als vervanging / in combinatie met airco te gebruiken. Als het echt verschillende graden scheelt in de zomer is dat erg handig. Ik heb een appartement op het gelijkvloers dat volledig naar het zuiden ligt. Dan heb je verschillende opties tegen de zon/warmte. Screens, rolluiken, zonneschermen, folie,... Dit leek me wel een leuke.
Kan iemand me het verband tussen edelmetalen en het wel/niet op een HR-ruit mogen plakken uitleggen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:38
Erasmo schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:59:
[...]
Kan iemand me het verband tussen edelmetalen en het wel/niet op een HR-ruit mogen plakken uitleggen? 8)7
Waarschijnlijk omdat het edelmetalen gebruikt wordt bij HR++ ramen. Dit wil zeggen dat de zelfde stof aan de buitenkant van de raam geen negatieve effect mag hebben.

Ze gebruiken dus de zelfde techniek van HR++ maar dan in een folie formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Een reden die ik tegen kwam waarom het niet gebruikt zou mogen worden is dat de warmte tussen de folie en het HR++ glas zou blijven zitten. De oppervlakte van het glas zou dus warmer en warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

DinX schreef op maandag 14 mei 2012 @ 10:04:
[...]
Prijzen Excl. BTW
Dat is dus voor 13m2 glas bijna €1100 incl. BTW, oftewel €83 / m2.
Is dat enkel de folie, of incl. aanbrengen van de folie?
HR++ glas is iets van €45 / m2, het is daarmee als het enkel de folie betreft dus wel dure folie 8)

Aan de andere kant: het verbeteren van de isolatiewaarde van bijv. enkel glas in een buitendeur wordt met deze folie natuurlijk wel veel eenvoudiger dan het moeten vervangen van het glas...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Dat was alles inclusief (voorrijkosten, plaatsing,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb antwoord van luxasolar. Voor het plakken van de folie op 9 ruiten ( onze benedenverdieping ) zouden we E 604,88 kwijt zijn.

Dat valt mij eerlijk gezegd nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

mkleinman schreef op maandag 14 mei 2012 @ 07:14:

Het mag wel, zolang je het gehele raam beplakt. Als je een strook plakt, kan het raam inderdaad knappen.
Kennis heeft zelfs al eens meegemaakt dat de kat voor het raam lag te bakken met zijn kont in de hoek, lekker warm. Pats! raam gebarsten precies op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345668

Mijn inziens is deze folie geld verspilling.
Waarom:
De werking van de folie is hoogst waarschijnlijk exact het zelfde als die van de coating in HR++ glas. De folie zal dus weinig doen omdat HR++ glas dat al doet. Bij HR++ glas wordt door de coating de langgolvige straling tegen gehouden. Het heeft weinig nut, wat betreft isolatie, om ook andere golflengtes te weren. Omdat alle warmte in huis langgolvig is en zonlicht maar voor een klein deel langgolvig is, zal er bij instralend zonlicht per saldo meer warmte achter blijven dan er uit gaat via stralingswarmte.

Waarom dan geen folie op HR++ glas? Lijkt me nogal logisch, want de coating zit binnenin de ruit, wanneer je er dan een folie aan de buitenkant op plakt bestaat er het risico dat de straling wordt opgesloten.

De folie is dus wel geschikt om je normale dubbel glas van een upgrade te voorzien.
Op de website van Luxasolar staat:
Bij klassieke dubbele beglazing :
45% minder warmteverlies

Bij klassieke enkele beglazing :
57% minder warmteverlies
De folie is wel UV werend, en dat is HR++ glas volgens mij niet, dus een UV werende folie is wel nuttig in met name de zomer. Bijv: http://www.ifoha-klebefol...nde-folie-buiten-premium/
Pagina: 1