• TyphoonNL
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hi Tweakers,

So today I have assembled my new computer, the only thing is that my bios indicates that my CPU fan is running at low speed. The cpu fan runs at +/- 500 rpm,cpu temp is +/-40 c and I have no clue how to improve this... Here a short overview of my components:

Processor: AMD FX 8120 3,1mhz 8core
Processor Cooler: Scythe Mugen Rev 2 b
Mobo: Asus Sabretooth 990fx
Ram Corsair 8gb DDR3

Is anyone familiar with this problem?

Regards,
TyphoonNL

[edit:] Sorry zag net pas dat t nederlands was 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door TyphoonNL op 12-05-2012 19:51 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat is er precies mis met een temperatuur van 40 graden? Zolang de temperatuur onder load maar niet te hoog wordt is er eigenlijk weinig mis met een dergelijke temperatuur in idle (al zou ik een iets lagere temperatuur verwachten met die koeler. btw, ik neem aan dat je GHz bedoelt ipv MHz ;))

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios kun je tav de cpu fan meestal 3 manieren instellen, auto-pmw-voltage. Probeer deze 3.
Anders loopt je fan misschien te langzaam, of je fan geeft de snelheid niet goed door.
Is in de bios de fanspeed constant, of varieerd deze.
Heb je de cpu fan kabel op de goede connector op je moederbord aangesloten!

• Maarten00
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 16:31
Is niks mis mee, heb zelf ook pas een systeem met een 3570K en een Scythe Mugen 2 in elkaar gezet, en gaf dezelfde melding bij het opstarten omdat de BIOS gewoon denkt dat dat te langzaam is, terwijl de CPU nog onder de 40C idle blijft. In mijn geval kon ik gewoon zeggen dat ie de CPU fan niet meer hoefde te monitoren.

• SharpKnight
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-04-2022
Zolang de temperatuur niet te hoog wordt (en dat is zo te zien niet het geval) zou ik me niet druk maken om die melding. Als je je eraan stoort kan je altijd proberen de rpm-drempelwaarde voor die melding te verlagen of je kan, zoals Maarten00 al zegt, de melding gewoon uitschakelen. ;)

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-02 15:25
Ik had het zelfde met men sabertooth z77, mijn Scythe Mugen 2 Rev b draaide idle zelfs op 250 RPM (29*C).
Gewoon de minimum drempel op 200 rpm zetten, ik denk niet dat je de rpm omhoog wil hebben als je temps gewoon goed zijn.

• TyphoonNL
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Hey bedankt voor jullie reacties. Waar ik me vooral zorgen om maakte was dat mijn bios bij de cpu fan een rood gevuld balkje aangaf. terwijl bij andere componenten dit blauw en in het midden zat. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door de Q-Fan op disable te zetten. De fan draait nu op +/- 1500 rpm :)
dcm360 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 20:03:
Wat is er precies mis met een temperatuur van 40 graden? Zolang de temperatuur onder load maar niet te hoog wordt is er eigenlijk weinig mis met een dergelijke temperatuur in idle (al zou ik een iets lagere temperatuur verwachten met die koeler. btw, ik neem aan dat je GHz bedoelt ipv MHz ;))
Sorry Ghz idd :P, maar de temp is op dit moment 35 graden. Wat verwacht je eigenlijk dan met deze cooler?
jan99999 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 20:41:
In de bios kun je tav de cpu fan meestal 3 manieren instellen, auto-pmw-voltage. Probeer deze 3.
Anders loopt je fan misschien te langzaam, of je fan geeft de snelheid niet goed door.
Is in de bios de fanspeed constant, of varieerd deze.
Heb je de cpu fan kabel op de goede connector op je moederbord aangesloten!
Cpu fan kabel zit op de goede connector :)
WilliamP schreef op maandag 14 mei 2012 @ 11:58:
Ik had het zelfde met men sabertooth z77, mijn Scythe Mugen 2 Rev b draaide idle zelfs op 250 RPM (29*C).
Gewoon de minimum drempel op 200 rpm zetten, ik denk niet dat je de rpm omhoog wil hebben als je temps gewoon goed zijn.
Nee dat is waar inderdaad. Ik denk dat het verder ook geen kwaad kan dat hij nu op 1500 rpm blijf draaien? De geluidsproductie vind ik op dit moment prima verder.

• SharpKnight
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-04-2022
TyphoonNL schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:26:
Hey bedankt voor jullie reacties. Waar ik me vooral zorgen om maakte was dat mijn bios bij de cpu fan een rood gevuld balkje aangaf. terwijl bij andere componenten dit blauw en in het midden zat. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door de Q-Fan op disable te zetten. De fan draait nu op +/- 1500 rpm :)

Nee dat is waar inderdaad. Ik denk dat het verder ook geen kwaad kan dat hij nu op 1500 rpm blijf draaien? De geluidsproductie vind ik op dit moment prima verder.
Het is op zich geen probleem als je BIOS een rood balkje aangeeft hoor. Dat geeft alleen maar aan dat je fan nogal langzaam draait, en dat er dus een probleem zou kunnen zijn. Maar aangezien de temperatuur niet ontzettend hoog is, is dat waarschijnlijk niet het geval. ;)

Maar als jij de geluidsproductie geen probleem vindt kan ik geen reden verzinnen om de fan niet op max. rpm te laten draaien (want dat is wat er volgens mij gebeurd als je Q-Fan uit zet). Misschien dat het energieverbruik van de fan omhoog gaat, maar ik denk dat dat zo'n kleine hoeveelheid is dat je daar geen rekening mee hoeft te houden.
Pagina: 1