Hoe data van RAID 0 configuratie in nieuwe pc benaderen?

Pagina: 1
Acties:

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 20:36
Op dit moment heb ik vier harde schijven:

- 2x Samsung 1TB in RAID 0
- 2x Kingston SSD 96GB in RAID 0

Helaas doet mijn pc het niet meer. Deze gaat helemaal niet meer aan (ook zonder harde schijven aangesloten). Waarschijnlijk is het het mobo of de cpu. In ieder geval heb ik een aantal nieuwe onderdelen besteld, zodat ik binnenkort weer een werkende pc heb.

Op mijn harde schijven staat echter een hoop data die ik wel terug wil natuurlijk. Ik heb geen reden ervan uit te gaan dat er met de harde schijven iets mankeert. Normaliter zou ik gewoon de harde schijven in mijn nieuwe pc aan kunnen sluiten en de data kunnen blijven gebruiken. Echter heb ik mijn harde schijven in RAID 0 staan. Ik kan ze dus wel aansluiten in een nieuwe pc, maar pakt deze dan de RAID configuratie? Ik vrees van niet en denk dus dat ik een nieuwe RAID configuratie moet aanmaken. Dit betekent volgens mij echter dat ik dan alle data verlies.

Wat zijn mijn mogelijkheden om toch nog bij mijn data te kunnen? Nogmaals, ik ga ervan uit dat de harde schijven zelf het nog helemaal correct doen.

Disclaimer: ivm gebrek aan pc thuis, heb ik weinig tijd om eerst online te zoeken wat ik hierover kan vinden. Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Verwijderd

Zolang je een vervangend mobo neemt met dezelfde chipset, zou het op zich wel moeten lukken om de schijven zonder problemen over te zetten. Met de Intel ICHR chipset is dat wel zeker.

Maar heb je er wel eens aan gedacht dat je voeding het opgegeven heeft? Het zou zomaar kunnen, komt gewoon vrij vaak voor dat de voeding de schuldige is . Dus dat zou ik eerst eens proberen. Een mobo en zeker een cpu gaan niet zomaar stuk. Misschien dat een Bios reset helpt, je hebt nog wel wat optie's om te proberen.

Edit : Helaas geef je geen specificaties van de hardware in kwestie, misschien handig om dat even in je berichtje te zetten. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2012 17:55 ]

Verwijderd

Misschien wordt windows niet direct herkend maar moet je eerst windows repair draaien zodat windows weer in de bcd file komt of dergelijke ik weet niet precies hoe dit werkt. Misschien wil iemand dat voor me uitleggen maar daar heb ik weleens problemen mee gehad met raid0.

• Benotti
Alle pci kaarten en sata devices heb ik al losgekoppeld. Ik heb een andere videokaart en andere voeding geprobeerd, maar de pc start gewoon niet op. Ook bios reset heb ik geprobeerd. De power on en reset knop op het mobo geven wel licht, maar zodra ik de power knop indruk, gaat er een rood lichtje aan op de voeding en gebeurt er niks.

Op dit moment heb ik een s775 q9550 cpu icm het asus p5q-e mobo. Ik zal overstappen op een s1155 z77 mobo (van asus). Andere chipset dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Benotti op 13-05-2012 03:56 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-12 00:29

Madrox

Oh, Pharaoh!

Daarom is software raid onder Windows bijv. nog steeds een leuk alternatief....je kan het op elke hardware config draaien, zolang jouw Windows versie er maar op kan draaien.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan kun je altijd nog kijken of je met een programma als RAIDreconstructor aan de slag kan, als je geen compatible chipset hebt. Maar van Intel naar Intel moet op zich prima kunnen.

Verwijderd

Benotti schreef op zondag 13 mei 2012 @ 03:54:
Alle pci kaarten en sata devices heb ik al losgekoppeld. Ik heb een andere videokaart en andere voeding geprobeerd, maar de pc start gewoon niet op. Ook bios reset heb ik geprobeerd. De power on en reset knop op het mobo geven wel licht, maar zodra ik de power knop indruk, gaat er een rood lichtje aan op de voeding en gebeurt er niks.

Op dit moment heb ik een s775 q9550 cpu icm het asus p5q-e mobo. Ik zal overstappen op een s1155 z77 mobo (van asus). Andere chipset dus.
Dat zou geen problemen moeten geven. Laatst overgestapt van een p35 naar een z68 bord met een raid5 set waar het os op stond en dar ging, en gaat nog steeds, zonder problemen.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-12 14:02

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

En mocht het toch niet lukken:
http://www.runtime.org/raid-recovery-windows.htm

Duur programma, maar wel z'n geld waard. Heeft voor mij alle data uit een Intel RAID0 array terug gehaald.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Benotti
Ok, dus als ik het zo hoor, zou het in *principe* moeten werken? Nieuw mobo en cpu installeren, bios goed instellen voor raid en dan zou die het raid volume weer moeten pakken?

Dat zou dan moeten betekenen dat de raid informatie op de harde schijven wordt opgeslagen ipv het bios? Anders zie ik niet hoe dat zou kunnen?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:12

The Third Man

The Third Jellyfish

Benotti schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:28:
Dat zou dan moeten betekenen dat de raid informatie op de harde schijven wordt opgeslagen ipv het bios? Anders zie ik niet hoe dat zou kunnen?
Dat klopt als een bus. Dat betekent zelfs, dat als je een schijf afkomstig uit een Intel-RAID-array ergens anders wilt gebruiken, je die vaak eerst moet 'resetten' naar non-RAID (zoals Intel het zelf noemt) om hem weer 'normaal' te maken. Daar ben ik zelf nog wel eens tegenaan gelopen in het verleden.

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
Maarre, je geeft aan dat het RAID0 is (of was eigenlijk) en dat je je data niet kwijt wilt.
Ligt het aan mij of heb je dan met RAID0 gewoon een onverstandige keus gemaakt?
Helpt je nu niet verder, maar soms heeft men een deksel op de neus nodig voor er consequent back-ups worden gemaakt (uit ervaring, RAID5 set waarvan alle 4 de disks boem deden)

• Benotti
Staatslot schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:25:
Maarre, je geeft aan dat het RAID0 is (of was eigenlijk) en dat je je data niet kwijt wilt.
Ligt het aan mij of heb je dan met RAID0 gewoon een onverstandige keus gemaakt?
Helpt je nu niet verder, maar soms heeft men een deksel op de neus nodig voor er consequent back-ups worden gemaakt (uit ervaring, RAID5 set waarvan alle 4 de disks boem deden)
Wat een assumpties :)

Van de belangrijkste data heb ik een backup :) Echter staan er genoeg data op die ik, als het ff kan, liever wil bewaren dan kwijt zijn :p

Maar kennelijk zou het geen probleem moeten zijn, daar ben ik blij mee iig. Zal nog wel posten wanneer het gelukt is (of niet) :)

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
Benotti schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:55:
[...]

Wat een assumpties :)

Van de belangrijkste data heb ik een backup :) Echter staan er genoeg data op die ik, als het ff kan, liever wil bewaren dan kwijt zijn :p

Maar kennelijk zou het geen probleem moeten zijn, daar ben ik blij mee iig. Zal nog wel posten wanneer het gelukt is (of niet) :)
offtopic:
Ik lees niet 1 assumptie? O-)

Succes in ieder geval, ik begrijp natuurlijk dat data kwijtraken nooit leuk is hoor!
Moest even de advocaat van de duivel spelen :z

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
Kleine tip, in plaats van de 1tb schijven in RAID0 op hardware te zetten, zet ze in een JBOD array. Scheelt je een hoop geetter in de toekomst. Met als bijkomend voordeel, dat je wanneer 1 schijf kapot gaat je niet alle data van beide schijven in 1 rookpluim kwijt bent :)

Voor snelheid kun je dan altijd de Raid 0 van SSD gebruiken.

Just my 2 cents :)

Carpe Diem

• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Misschien moet je aan de slag met Testdisk, een gratis tool waarmee je met een beetje geluk je oude RAID 0 configuratie kan reconstrueren. Ik zou vooralsnog even van je Samsung RAID 0 schijven afblijven en eerst je SSD's met Windows aansluiten en proberen die RAID 0 te reconstrueren. Als er wat misgaat is er niets aan de hand, een nieuw OS heb je er zo op.

Voor zover ik weet heb je in de Intel Matrix Controller geen mogelijkheid om een RAID 0 te reconstrueren, wel RAID 1 of 5 en ook 10 geloof ik. Dat betekent dat je een nieuwe RAID 0 array moet aanmaken en dat je partitie tabel overschreven wordt. Windows 7 zal het nieuwe volume willen initializeren en alle data is dan foetsie.

Maar als je van bootable media opstart na het configureren van een nieuwe RAID 0 op je SSD's met win 7 en Testdisk draait heb je kans dat Testdisk je oude partities ziet. Als dat het geval is kan je "write" kiezen en wordt je oude partitie tabel teruggeschreven. Dan nog even Windows 7 dvd erin en "repair" doen om je MBR weer te repareren.

Bij het configureren van je RAID 0 array, (CTRL-i), moet je EXACT dezelfde parameters gebruiken als je oude config, (volumenaam, stripe-size, diskorder, etc.)

Als dat je allemaal gelukt is kan je hetzelfde trucje ook proberen met je Samsung schijven. Mocht dit niet lukken, (mij is het niet gelukt met 4x 1TB schijven in RAID 0, waarschijnlijk vanwege GPT partitietabel), dan kan je de data van je schijven met een van de vele recovery programma's terughalen. Dan heb je wel dezelfde hoeveelheid opslagruimte nodig om het naar toe te kunnen kopiëren.
Met Testdisk kan je overigens ook je oude bestanden van een RAID 0 ergens naar toe kopiëren, mits je oude NTFS bestandsstructuur herkend wordt natuurlijk.

Succes!

BRON; http://communities.intel.com/thread/18291
Re: Broken RAID after firmware update - help!

In this case, because nothing is written to the drive the repair is quite simple. One must simply destroy and re-create the array in the Matrix BIOS, then use a disk repair tool to find and revive the partitions. Additionally, the drives' MBRs may need to be re-written. The whole process takes about five minutes.

Part 1: In the Matrix BIOS ("Intel Matrix Storage Manager Option ROM")

1. Make sure you know all of your array's attributes (name, RAID level, member disks, strip size, and capacity), then choose option 3 - Reset Disks to Non-RAID. Select any disks still shown as being part of the failed array and follow the prompts. You will then be returned to the main menu and those disks will now be shown as Non-RAID Disk or similar.

2. Now choose option 1 - Create RAID Volume, and enter the same settings as before (name, RAID level, member disks, strip size, and capacity). The array volume name probably doesn't need to be the same, but I wouldn't risk changing it.

Part 2: TestDisk (or other partition recovery software)

3. After rebooting, use a backup OS of your choice (on a removable drive, or installed temporarily on another hard drive) to run Christophe Grenier's TestDisk, a free open-source recovery program. Others will probably work as well, but this one is fast and does the job just fine.

4. In TestDisk, select your disk (which in this case is actually the array), your partition type (in my case, it was correctly auto-detected as "Intel/PC"), and choose Analyse. Since the Matrix BIOS has invalidated the partition table information, you will not see anything listed. Now select Quick Search and follow the prompts. If all is well, you will soon see your existing partitions appear. Once it lists them all, you can hit Stop to avoid waiting as it goes through the whole disk. If the detected configuration is correct, press Enter to continue to the next screen, and choose Write to update the partition table as shown.

Part 3: Correcting the Master Boot Record

5. The Matrix BIOS has also invalidated your array's MBR. TestDisk has the ability to correct it, but in my case, I booted to my Windows 7 installation disc and used the Repair option. Note that you can't alter Windows' proposed changes, only apply or dismiss them. If this leads to any unwanted boot manager behaviour, you can use Windows' bcdedit command, or if you prefer a GUI you can use NeoSmart's EasyBCD, which is freeware.

All the above TestDisk operations are shown visually at http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step. The above information was gleaned from this thread, and is originally credited to Yasin Abbas, aka YaZ.

• Benotti
Vandaag eindelijk mijn nieuwe pc in elkaar geschroeft en wat blijkt: De RAID setup wordt probleemloos en direct herkend :) Had alleen de sata mode in het bios op raid gezet voordat ik mijn raid harde schijven aansloot.

Ben nu mijn data aan het overzetten naar mijn nieuwe harde schijf :)
Pagina: 1