Van het werk kreeg ik de opdracht om op een MBP OSX te verwijderen en Windows er op te zetten omdat we geen OSX meer willen. Dit lukte mij niet, en werken met rEFIt was niet meer zo snel mogelijk omdat de OSX partitie er al af was (en herinstall van OSX zou de rest van de dag duren, plus eventueel weekend, vanwege online recovery die tegenwoordig gebruikt wordt). Dus, voorgesteld, ik neem de Mac wel, smijt er Linux op en mijn laptop naar wie Windows gaat gebruiken. De Mac is net iets eerder dan het model van najaar 2011, maar verschilt alleen met videokaart eigenlijk (en deze heeft een SSD van 256 GB).
Nou, Debian Sid draait, maar hier ben ik niet helemaal tevreden mee. Zo heb ik alleen beeld als ik in xorg.conf aangeef om gebruik te maken van de fbdev driver. Dit werkt, maar 3D en dergelijke werkt gewoon niet. Externe schermen evenmin.
Wat ik heb gedaan om tot hier te komen:
- Eerst Debian Testing/Wheezy installeren via netinstall (direct Sid via businesscard ging niet, bug in debconf die zonodig libept1 wilde installeren die de boel sloopt met z'n onmogelijke dependency)
- Tijdens de installatie, welke met Expert is gedaan, de stappen "install and select packages" (heb niet al die 2000 extra packages nodig
) en Install GRUB bootloader overgeslagen.
- Voordat ik de installatie afrondde, via de shell Grub-efi geïnstalleerd om direct via EFI te kunnen booten. Werkt prima na 't volgen van de handleiding op de Debian Wiki.
Ok, base draait. Nog geen GUI.
- Xserver installeren met bijbehorende GUI onderdelen zoals lightdm en xfce4, drivers intel, radeon, vesa en fbdev.
- X start niet, intel driver wil 't werk doen maar lukt niet.
- xorg.conf maken, verschillende drivers geprobeerd en alleen fbdev geeft beeld.
Prima, eens kijken of de gesloten driver fglrx wat doet. Die er op gezet via de repo, dependency failures alom vanwege te nieuwe xserver, xserver downgraden met die van Wheezy, fglrx configgen, opnemen in xorg.conf, en... doet 't niet
De foutmeldingen met de verschillende drivers:
Gesloten fglrx faalt en probeert intel te gebruiken. Alsnog geen beeld.
Intel heeft dus dit:
Reden: hybrid graphics en de intel staat niet aan
. Als ik 'm via aticonfig --px-igpu aan zet, doet-ie 't ook niet, zelfde melding.
Radeon driver is ook liever lui dan moe:
Xorg.conf is redelijk basic en maakt niet uit of ik 't via aticonfig --initial laat maken of mijn eigen versie gebruik. Enige verschil tussen de twee is benaming van onderdelen.
Ik heb meerdere driver entries om wat makkelijker van driver te wisselen. Verder doen de comments niets. Ook het BusID heb ik geprobeerd, dat levert eveneens geen verschil. Uitvoer van lspci:
Iemand enig idee hoe ik op een degelijke manier 3D krijg? Het liefst via de Radeon kaart (en driver, de fglrx is een nachtmerrie over 't algemeen), omdat externe schermen anders niet werken (heeft OSX ook last van, als je op IGPU zit, doet je externe scherm 't niet). Van mij part ga ik over op BIOS emulated boot (leuk om dat weer uit te zoeken).
Dan heb ik ook nog m'n wifi welke heel brak is.
Heb al b43-fwcutter en de firmware installer geïnstalleerd om 'm aan de praat te krijgen, maar de verbinding is waardeloos. meer dan 50% packet loss, ping op lokale netwerk geeft, als 't antwoord, een response van boven de 1 seconde en op de zaak zit het constant te reconnecten, waarschijnlijk jumpen tussen de access-points.
Wifi is ook wel aardig om stabiel te hebben, maar video heeft voor mij een hogere prio omdat ik met kabel prima uit de voeten kan.
Nou, Debian Sid draait, maar hier ben ik niet helemaal tevreden mee. Zo heb ik alleen beeld als ik in xorg.conf aangeef om gebruik te maken van de fbdev driver. Dit werkt, maar 3D en dergelijke werkt gewoon niet. Externe schermen evenmin.
Wat ik heb gedaan om tot hier te komen:
- Eerst Debian Testing/Wheezy installeren via netinstall (direct Sid via businesscard ging niet, bug in debconf die zonodig libept1 wilde installeren die de boel sloopt met z'n onmogelijke dependency)
- Tijdens de installatie, welke met Expert is gedaan, de stappen "install and select packages" (heb niet al die 2000 extra packages nodig

- Voordat ik de installatie afrondde, via de shell Grub-efi geïnstalleerd om direct via EFI te kunnen booten. Werkt prima na 't volgen van de handleiding op de Debian Wiki.
Ok, base draait. Nog geen GUI.
- Xserver installeren met bijbehorende GUI onderdelen zoals lightdm en xfce4, drivers intel, radeon, vesa en fbdev.
- X start niet, intel driver wil 't werk doen maar lukt niet.
- xorg.conf maken, verschillende drivers geprobeerd en alleen fbdev geeft beeld.
Prima, eens kijken of de gesloten driver fglrx wat doet. Die er op gezet via de repo, dependency failures alom vanwege te nieuwe xserver, xserver downgraden met die van Wheezy, fglrx configgen, opnemen in xorg.conf, en... doet 't niet

De foutmeldingen met de verschillende drivers:
Gesloten fglrx faalt en probeert intel te gebruiken. Alsnog geen beeld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| [ 10.178] (WW) Falling back to old probe method for fglrx [ 10.187] (II) PCS database file /etc/ati/amdpcsdb not found [ 10.187] (II) Creating PCS database from initial defaults instead [ 10.191] (--) Chipset Supported AMD Graphics Processor (0x6741) found [ 10.192] (WW) fglrx: No matching Device section for instance (BusID PCI:0@1:0:1) found [ 10.192] (II) fglrx: intel VGA device detected, load intel driver. [ 10.192] (II) LoadModule: "intel" [ 10.192] (II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers/intel_drv.so [ 10.199] (II) Module intel: vendor="X.Org Foundation" [ 10.199] compiled for 1.11.4, module version = 2.18.0 [ 10.199] Module class: X.Org Video Driver [ 10.199] ABI class: X.Org Video Driver, version 11.0 [ 10.201] ukiDynamicMajor: found major device number 249 [ 10.201] ukiDynamicMajor: found major device number 249 [ 10.201] ukiOpenByBusid: Searching for BusID PCI:1:0:0 [ 10.201] ukiOpenDevice: node name is /dev/ati/card0 [ 10.201] ukiOpenDevice: open result is 8, (OK) [ 10.201] ukiOpenByBusid: ukiOpenMinor returns 8 [ 10.201] ukiOpenByBusid: ukiGetBusid reports PCI:1:0:0 [ 10.208] (WW) PowerXpress feature is not supported [ 10.208] (EE) No devices detected. [ 10.208] Fatal server error: [ 10.208] no screens found |
Intel heeft dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| [ 2494.157] (II) intel: Driver for Intel Integrated Graphics Chipsets: i810, i810-dc100, i810e, i815, i830M, 845G, 854, 852GM/855GM, 865G, 915G, E7221 (i915), 915GM, 945G, 945GM, 945GME, Pineview GM, Pineview G, 965G, G35, 965Q, 946GZ, 965GM, 965GME/GLE, G33, Q35, Q33, GM45, 4 Series, G45/G43, Q45/Q43, G41, B43, B43, Clarkdale, Arrandale, Sandybridge Desktop (GT1), Sandybridge Desktop (GT2), Sandybridge Desktop (GT2+), Sandybridge Mobile (GT1), Sandybridge Mobile (GT2), Sandybridge Mobile (GT2+), Sandybridge Server, Ivybridge Mobile (GT1), Ivybridge Mobile (GT2), Ivybridge Desktop (GT1), Ivybridge Desktop (GT2), Ivybridge Server [ 2494.157] (++) using VT number 7 [ 2494.158] (EE) No devices detected. |
Reden: hybrid graphics en de intel staat niet aan

Radeon driver is ook liever lui dan moe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [ 2757.085] (II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers/radeon_drv.so [ 2757.085] (II) [KMS] drm report modesetting isn't supported. [ 2757.085] (II) GPU only supported with KMS, using vesa instead. [ 2757.085] (II) UnloadModule: "radeon" [ 2757.086] (II) Unloading radeon [ 2757.086] (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration. [ 2757.086] Fatal server error: [ 2757.086] no screens found |
Xorg.conf is redelijk basic en maakt niet uit of ik 't via aticonfig --initial laat maken of mijn eigen versie gebruik. Enige verschil tussen de twee is benaming van onderdelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" 0 0 EndSection Section "Monitor" Identifier "MBP" VendorName "Apple" Option "DPMS" EndSection Section "Device" Identifier "default" # Driver "intel" # Driver "fglrx" Driver "fbdev" # Driver "radeon" # Driver "vesa" Option "UseFBDev" "true" # BusID "PCI:1:0:0" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "default" Monitor "MBP" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection |
Ik heb meerdere driver entries om wat makkelijker van driver te wisselen. Verder doen de comments niets. Ook het BusID heb ik geprobeerd, dat levert eveneens geen verschil. Uitvoer van lspci:
code:
1
2
3
| lspci | grep VGA 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09) 01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Whistler [AMD Radeon HD 6600M Series] |
Iemand enig idee hoe ik op een degelijke manier 3D krijg? Het liefst via de Radeon kaart (en driver, de fglrx is een nachtmerrie over 't algemeen), omdat externe schermen anders niet werken (heeft OSX ook last van, als je op IGPU zit, doet je externe scherm 't niet). Van mij part ga ik over op BIOS emulated boot (leuk om dat weer uit te zoeken).
Dan heb ik ook nog m'n wifi welke heel brak is.
code:
1
| 03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4331 802.11a/b/g/n (rev 02) |
Heb al b43-fwcutter en de firmware installer geïnstalleerd om 'm aan de praat te krijgen, maar de verbinding is waardeloos. meer dan 50% packet loss, ping op lokale netwerk geeft, als 't antwoord, een response van boven de 1 seconde en op de zaak zit het constant te reconnecten, waarschijnlijk jumpen tussen de access-points.
Wifi is ook wel aardig om stabiel te hebben, maar video heeft voor mij een hogere prio omdat ik met kabel prima uit de voeten kan.
Commandline FTW | Tweakt met mate