[MBP][Deb Sid] Degelijk video en wifi krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Van het werk kreeg ik de opdracht om op een MBP OSX te verwijderen en Windows er op te zetten omdat we geen OSX meer willen. Dit lukte mij niet, en werken met rEFIt was niet meer zo snel mogelijk omdat de OSX partitie er al af was (en herinstall van OSX zou de rest van de dag duren, plus eventueel weekend, vanwege online recovery die tegenwoordig gebruikt wordt). Dus, voorgesteld, ik neem de Mac wel, smijt er Linux op en mijn laptop naar wie Windows gaat gebruiken. De Mac is net iets eerder dan het model van najaar 2011, maar verschilt alleen met videokaart eigenlijk (en deze heeft een SSD van 256 GB).

Nou, Debian Sid draait, maar hier ben ik niet helemaal tevreden mee. Zo heb ik alleen beeld als ik in xorg.conf aangeef om gebruik te maken van de fbdev driver. Dit werkt, maar 3D en dergelijke werkt gewoon niet. Externe schermen evenmin.
Wat ik heb gedaan om tot hier te komen:
- Eerst Debian Testing/Wheezy installeren via netinstall (direct Sid via businesscard ging niet, bug in debconf die zonodig libept1 wilde installeren die de boel sloopt met z'n onmogelijke dependency)
- Tijdens de installatie, welke met Expert is gedaan, de stappen "install and select packages" (heb niet al die 2000 extra packages nodig :X) en Install GRUB bootloader overgeslagen.
- Voordat ik de installatie afrondde, via de shell Grub-efi geïnstalleerd om direct via EFI te kunnen booten. Werkt prima na 't volgen van de handleiding op de Debian Wiki.

Ok, base draait. Nog geen GUI.
- Xserver installeren met bijbehorende GUI onderdelen zoals lightdm en xfce4, drivers intel, radeon, vesa en fbdev.
- X start niet, intel driver wil 't werk doen maar lukt niet.
- xorg.conf maken, verschillende drivers geprobeerd en alleen fbdev geeft beeld.

Prima, eens kijken of de gesloten driver fglrx wat doet. Die er op gezet via de repo, dependency failures alom vanwege te nieuwe xserver, xserver downgraden met die van Wheezy, fglrx configgen, opnemen in xorg.conf, en... doet 't niet |:(

De foutmeldingen met de verschillende drivers:
Gesloten fglrx faalt en probeert intel te gebruiken. Alsnog geen beeld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[    10.178] (WW) Falling back to old probe method for fglrx
[    10.187] (II) PCS database file /etc/ati/amdpcsdb not found
[    10.187] (II)   Creating PCS database from initial defaults instead
[    10.191] (--) Chipset Supported AMD Graphics Processor (0x6741) found
[    10.192] (WW) fglrx: No matching Device section for instance (BusID PCI:0@1:0:1) found
[    10.192] (II) fglrx: intel VGA device detected, load intel driver.
[    10.192] (II) LoadModule: "intel"
[    10.192] (II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers/intel_drv.so
[    10.199] (II) Module intel: vendor="X.Org Foundation"
[    10.199]    compiled for 1.11.4, module version = 2.18.0
[    10.199]    Module class: X.Org Video Driver
[    10.199]    ABI class: X.Org Video Driver, version 11.0
[    10.201] ukiDynamicMajor: found major device number 249
[    10.201] ukiDynamicMajor: found major device number 249
[    10.201] ukiOpenByBusid: Searching for BusID PCI:1:0:0
[    10.201] ukiOpenDevice: node name is /dev/ati/card0
[    10.201] ukiOpenDevice: open result is 8, (OK)
[    10.201] ukiOpenByBusid: ukiOpenMinor returns 8
[    10.201] ukiOpenByBusid: ukiGetBusid reports PCI:1:0:0
[    10.208] (WW) PowerXpress feature is not supported
[    10.208] (EE) No devices detected.
[    10.208] 
Fatal server error:
[    10.208] no screens found

Intel heeft dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[  2494.157] (II) intel: Driver for Intel Integrated Graphics Chipsets: i810,
        i810-dc100, i810e, i815, i830M, 845G, 854, 852GM/855GM, 865G, 915G,
        E7221 (i915), 915GM, 945G, 945GM, 945GME, Pineview GM, Pineview G,
        965G, G35, 965Q, 946GZ, 965GM, 965GME/GLE, G33, Q35, Q33, GM45,
        4 Series, G45/G43, Q45/Q43, G41, B43, B43, Clarkdale, Arrandale,
        Sandybridge Desktop (GT1), Sandybridge Desktop (GT2),
        Sandybridge Desktop (GT2+), Sandybridge Mobile (GT1),
        Sandybridge Mobile (GT2), Sandybridge Mobile (GT2+),
        Sandybridge Server, Ivybridge Mobile (GT1), Ivybridge Mobile (GT2),
        Ivybridge Desktop (GT1), Ivybridge Desktop (GT2), Ivybridge Server
[  2494.157] (++) using VT number 7

[  2494.158] (EE) No devices detected.

Reden: hybrid graphics en de intel staat niet aan 8)7. Als ik 'm via aticonfig --px-igpu aan zet, doet-ie 't ook niet, zelfde melding.

Radeon driver is ook liever lui dan moe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[  2757.085] (II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers/radeon_drv.so
[  2757.085] (II) [KMS] drm report modesetting isn't supported.
[  2757.085] (II) GPU only supported with KMS, using vesa instead.
[  2757.085] (II) UnloadModule: "radeon"
[  2757.086] (II) Unloading radeon
[  2757.086] (EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.
[  2757.086] 
Fatal server error:
[  2757.086] no screens found

Xorg.conf is redelijk basic en maakt niet uit of ik 't via aticonfig --initial laat maken of mijn eigen versie gebruik. Enige verschil tussen de twee is benaming van onderdelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Section "ServerLayout"
    Identifier  "Layout0"
    Screen  0   "Screen0" 0 0
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier  "MBP"
    VendorName  "Apple"
    Option      "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "default"
#   Driver      "intel"
#   Driver      "fglrx"
    Driver      "fbdev"
#   Driver      "radeon"
#   Driver      "vesa"
    Option      "UseFBDev" "true"
#   BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Screen0"
    Device      "default"
    Monitor     "MBP"
    DefaultDepth    24
    SubSection  "Display"
        Depth   24
    EndSubSection
EndSection

Ik heb meerdere driver entries om wat makkelijker van driver te wisselen. Verder doen de comments niets. Ook het BusID heb ik geprobeerd, dat levert eveneens geen verschil. Uitvoer van lspci:
code:
1
2
3
lspci | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Whistler [AMD Radeon HD 6600M Series]

Iemand enig idee hoe ik op een degelijke manier 3D krijg? Het liefst via de Radeon kaart (en driver, de fglrx is een nachtmerrie over 't algemeen), omdat externe schermen anders niet werken (heeft OSX ook last van, als je op IGPU zit, doet je externe scherm 't niet). Van mij part ga ik over op BIOS emulated boot (leuk om dat weer uit te zoeken).

Dan heb ik ook nog m'n wifi welke heel brak is.
code:
1
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4331 802.11a/b/g/n (rev 02)

Heb al b43-fwcutter en de firmware installer geïnstalleerd om 'm aan de praat te krijgen, maar de verbinding is waardeloos. meer dan 50% packet loss, ping op lokale netwerk geeft, als 't antwoord, een response van boven de 1 seconde en op de zaak zit het constant te reconnecten, waarschijnlijk jumpen tussen de access-points.

Wifi is ook wel aardig om stabiel te hebben, maar video heeft voor mij een hogere prio omdat ik met kabel prima uit de voeten kan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Voor je wireless, als ik de kernel config mag geloven moet je de b43 module hebben en v4 firmware. Beide aanwezig?

Je video probleem....geen idee.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb de wifi onderdelen die standaard in de Debian Sid repo staan. Driver b43 wordt gebruikt, een andere is er niet die werkt. Firmware versie, ehm, even zoeken hoe ik dat moet achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 22:32
Staan libgl1-mesa-dri, libgl1-mesa-glx, libglapi-mesa en libglu1-mesa erop?

Als je niet xorg installeert, maar onderdeeltjes (xserver-xorg, xserver-xorg-video-intel enzovoorts, om niet al die overbodige drivers mee te moeten nemen) + je gebruikt --no-install-recommends worden die libs niet meegenomen heb ik gemerkt. En dan doet ie het niet goed... Ik bouw mijn Sid ook altijd van de grond af op en filter alles uit wat ik niet nodig heb - zo kwam ik er dus achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ja, die libraries staan er op. Die staat er op omdat ik ook VirtualBox en xscreensaver-gl-extra er op heb staan (xscreensaver-gl-extra alleen voor de starwars screensaver, bofh-excuses zijn leuk :)).
Overigens zijn die libs niet noodzakelijk om de intel, radeon of fglrx driver te laten werken, maar alleen voor 3D. En met fbdev kan je ze niet eens gebruiken. Dus om 3D te kunnen gebruiken, moet eerst een van de geschikte drivers beeld geven en dat doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 22:32
Ik stipte dat aan omdat je zei dat je 3D niet werkte, vandaar... maar hij doet dus helemáál niets.

Hier al gekeken?
http://wiki.debian.org/MacBook
https://help.ubuntu.com/community/MacBook
https://wiki.archlinux.org/index.php/MacBook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Die heb ik ook al bekeken, maar ze geven niet echt actuele informatie over EFI booted hybrid graphics Macbooks. Enne, X doet 't wel, met fbdev driver, maar die is ruk.
Daarbij zie ik ook overal berichten over vga_switcheroo e.d., maar dat werkt bij mij ook niet, heb die optie niet (zoals je in de fglrx versie van xorg.0.log ziet, iet over PowerXpress not supported).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Wat ik net zag op de imacintel wiki van Debian wat ik nog niet bij jou terug zie en dus hier maar even neer plemp:
Video

Aluminium iMac intel 12,1 mid 2011 and 7,1 mid 2007 (and potentially other models)

* Xorg radeon driver (default setup after installation)

The RadeonHD 6600M needs KMS to run Xorg with the free radeon Xorg driver. By default, KMS is enabled, but the card needs a non-free firmware that is not installed and will make the screen unuseable at boot time when the kernel initialiazes KMS. You will need to install the package "firmware-linux-nonfree (http://packages.debian.org/wheezy/firmware-linux-nonfree). For this, modify the grub command line (press e) and add to the kernel boot parameters :

radeon.modeset=0

You will then be able to boot and login as root. Edit /etc/apt/sources.list to add contrib and non-free, you should have something like :

deb http://mirror.aarnet.edu.au/debian wheezy main contrib non-free

And install firmware-linux-nonfree:

aptitude update
aptitude install firmware-linux-nonfree

Reboot, and enjoy your new Debian
Inderdaad voor een ander Apple product, maar toevallig met dezelfde Ati kaart.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ja, maar laat ik nou net die firmware ook hebben op aanraden van een andere site of error die ik kreeg.
Wellicht dat het door deze melding komt bij het opstarten, want hierna blijft het beeld hangen tenzij ik fbdev in xorg.conf heb, en radeon is ingeschakeld met modeset=0 ipv modeset=1 (1=uit) (of was het nou andersom? iig, booten met nomodeset geeft hetzelfde).
code:
1
[    6.307423] fb: conflicting fb hw usage radeondrmfb vs EFI VGA - removing generic driver

Ik ga even radeon.modeset op 0 gooien, laat i915 dat ook, smijt fglrx er af en herstart met radeon in xorg.conf. Maar denk niet dat 't zal helpen.

Edit:
Ok, vage zooi. Die melding over conflicting fb is weg. Ik heb nu een fatsoenlijke CLI boot, kan tussen TTYs wisselen zonder dat 't beeld blijft hangen. Nu nog even die "(EE) No devices detected" fixen. Fbdev werkt natuurlijk weer wel, maar is niet de bedoeling 8)7. Intel overigens ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Hero of Time op 12-05-2012 19:32 . Reden: fb error pleite ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Goed, kleine update. Door een stukje van http://ubuntuforums.org/s...?p=10694990&postcount=259 te volgen om de vbios.bin en int10.bin te genereren (via een LiveCD, heb Ubuntu 12.04 gebruikt, die laadde de radeon driver :D) en deze in grub te plaatsen heb ik nu de intel aan de praat. Maar wat is compiz toch rete traag zeg. Er is 3D, maar omdat het alsnog via fbdev gaat, is het niet vooruit te branden.

Als ik morgen tijd kan vinden naast het installeren en spelen van Diablo III komt er mogelijk nog een update.

Edit:
Nog een update:
De entry in grub zorgt er mogelijk voor dat m'n VMs zich vreselijk misdragen en m'n schijf (SSD) locken. Het hele systeem loopt vast en hoewel een terminal openen nog werkt en kan 'cd'en en 'ls'en, doet 't uitvoeren van programma's IO errors genereren. Dmesg geeft ook grote hoeveelheden kernel faults. Dus, die loadbios gaat er weer uit. Heeft biljkbaar ook niet geholpen, want in het topic wat ik linkte zou 't met de Intel driver moeten werken, wat 't niet doet. En zonder de loadbios werkt compiz net zo slecht, het doet wat, maar crasht al vrij snel.

In het weekend maar eens kijken of ombouwen naar BIOS boot beter werkt, want de XUbuntu 12.04 Live CD gaf iig betere opties dan ik met Sid heb, en het verschil is BIOS emulated boot of native EFI.

[ Voor 42% gewijzigd door Hero of Time op 15-05-2012 15:51 . Reden: is toch niet zo succesvol als gedacht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Update voor wie dit volgt:
Heb de boot verandert van EFI boot naar Legacy Boot via rEFIt. Hiermee heb ik geen IGP, maar dat boeit mij verders niet. 3D doet het prima.

Wifi wordt mogelijk veroorzaakt door het signaal wat ik in m'n kamer heb, want beneden in de buurt van de router heb ik geen problemen met de stabiliteit. Op 't werk zit 't met wifi te wisselen tussen access points. Een van die uitschakelen zal stukken beter gaan, maar hier heb ik ook een kabel liggen (net als op m'n kamer), dus wifi wordt in principe niet gebruikt.

Resumé:
Hoewel directe EFI boot werkt, is de functionaliteit niet geweldig. Wisselen van video is er niet en 3D heb je evenmin niet, of zeer instabiel. Legacy BIOS emulated boot draait dus nog steeds beter.

Pagina: 1