Aan-/uitknop werkt alleen na uit en aanzetten voeding

Pagina: 1
Acties:

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-11-2025
Sinds 3 dagen doet de computer van mijn vriendin helemaal niets meer als je de aanknop indrukt. Niets betekend ook echt niets (geen fractie van een seconde). Het mobo ledje dat altijd brand, brand wel gewoon. Met het indrukken van de aanknop veranderd er dus niets.

De computer loopt al 4 jaar lang stabiel en behalve een nieuwe videokaart en extra geheugen (vorig jaar) is er nooit iets aan veranderd.

De computer heeft de volgende specificaties:
Mobo: Asus P5B Deluxe (Wifi)
CPU: Core 2 Duo E6600 (@ 3Ghz)
Geheugen: 4 x 1024MB
Videokaart: Radeon HD 5770
PSU: OCZ GameXStream 700W
Kast: Thermaltake

Om te achterhalen waar het probleem vandaan komt heb ik de volgende acties ondernomen:
  • Kabeltje van de aan-/uitknop gecontroleerd --> kabel is niet beschadigd en goed ingestoken.
  • Kabeltje van de resetknop gewisseld met die van de aan-/uitknop --> via resetknop gebeurd er ook niets!
  • De voeding aan en uit gezet, vervolgens de startknop ingedrukt --> daarna start de computer gewoon op! Zet ik de computer weer uit en druk ik daarna weer de aanknop in gebeurd er weer niets! Zet ik de voeding eerst uit en dan weer aan, dan start de computer wel weer op.
  • Ondertussen vermoed ik dat er iets mis zou kunnen zijn met de voeding. Ik heb de computer met de bovenstaande methode aangezet en vervolgens prime95 en memtest86 laten lopen om te zien of de computer daardoor zou crashen. Dit was niet het geval. Ligt het dan wel aan de voeding?
  • De bios is de recentste versie en het laden van de optimized defaults halen ook niets uit.
Wat kan ik nog meer doen om te achterhalen wat het probleem is?

Ik weet dat de voeding wisselen met die van mijn pc een optie is, maar dat wil ik als last-resort testen. Bij het assembleren van mijn computer heb ik er 2 uur over gedaan om alle kabels netjes weg te werken. Die kabels nu allemaal loshalen voel ik weinig voor! :'(

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 05:26
Even biosbatterij van MOBO eruit halen en 30 seconden lang de power knop indrukken? Ook natuurlijk daarbij de computer niet voorzien van spanning.

BABYMETAL LoL - Twitch

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Waarschijnlijk je voeding die niet meer goed opstart, probeer een andere voeding om te testen.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Casefans die versleten zijn en niet meer goed op gang willen komen, kunnen ook problemen geven voor je voeding. Slijtage v/d voeding zelf kan ook natuurlijk.

_██_
(ಠ_ృ)

• TrainedFTW
Mebus schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 14:25:
Even biosbatterij van MOBO eruit halen en 30 seconden lang de power knop indrukken? Ook natuurlijk daarbij de computer niet voorzien van spanning.
Dat heb ik al gedaan, maar heeft geen effect gehad!

Er zal niets anders opzitten dan de voeding te wisselen en te zien of dat het probleem oplost.

AMD 9800X3D | Aorus Master X870E | G.Skill Trident Z5 Royal Neo 6000 CL26 2x32GB | Aorus Master RTX5090 | Samsung 9100 PRO 4TB | WD SN850X 8TB | Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition | Noctua NH-D15S | Fractal Design North XL

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb iets vergelijkbaars. Mijn PC is overigens WEL gloednieuw.

Hier mijn post: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38241471

Ik ben ZEER benieuws wat jouw oorzaak was. Weet je al iets meer? Kun jij wel een slaap en sluimerstand aanzetten?

• TrainedFTW
Ik heb de voeding vervangen en dit heeft het probleem opgelost! :)

Na een kleine beetje onderzoek bleek dat een condensator in de oude voeding bol stond...

Opgelost! :P

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Ah oke, dus toch de voeding.
Mooi dat het opgelost is, netjes dat je dit nog even komt vertellen. :*)
Pagina: 1