Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onmogelijke foutmelding toch mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:06

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

Weer een vaag probleem. Ik heb een inlogscript wat zo ongeveer het volgende doet:
Je drukt op send -> komt op zelfde pagina (action="") -> PHP: if(isset($_POST['inloggen'])) -> if so, dan inlogscript includen die een OK melding of een password fout melding maakt. die stuurt door naar Home waar de melding dan komt.
Ik krijg echter 2 meldingen. Dat je bent ingelogd en dat ik voor de actie ingelogd moet zijn. Die tweede hoort er niet thuis.
Ik heb ontdekt dat het in de file connect.php zit, maar dat is zo'n 200 regels functions en initialisatie.
NERGENS in dat script komt die melding. Nergens in dat script komt die tekst zo voor. Ook zijn alle include's van dat script foutloosvrij -> maken geen foutmeldingen omdat het enkel een paar vars zijn.

Als ik de connect.php niet include en handmatig verbind met de database en session_start doe gaat 'ie wel goed, maar dat is teveel code in een al te lang script (login.php)

Het ligt dus voor de duidelijkheid niet aan login.php, als ik die niet include dan logt 'ie niet in maar toch een error.... (en de action page heeft daarvoor maar 10 regels code: include connect.php en if isset GET logout. als ik die weghaal zelfde probleem)

[ Voor 5% gewijzigd door F.West98 op 11-05-2012 23:22 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
1 woord: debuggen. Zonder relevante code is het voor ons ook koffiedik kijken (en nee, niemand heeft behoefte aan 200 regels code hier). Zoiets triviaals moet je prima kunnen debuggen of kunnen terugbrengen naar een handvol regels code. Begin daar dus maar eens mee.

Verder moet je onderhand Waar hoort mijn topic? toch wel kennen of weten te vinden.
WEB >> PRG

[ Voor 18% gewijzigd door RobIII op 11-05-2012 23:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 07:48
foutloosvrij
:z

oisd.nl

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
sorry ik ben idd moe. OMG. :P
Ik zal de relevante code van connect.php hier posten:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
/* Begin sessie */
session_start();

/* Inloggegevens voor rooster en huiswerk database */
// defines nu even gehide

/* Verbinden met database */
if(($connect = @mysql_connect(HOST, USER, PASS)) == false) {
 html_head('Error - Geen verbinding met host', 'normaal');
 echo '<h1>Er kan geen verbinding gemaakt worden met de host</h1>';
 html_foot();
 die();
} elseif(($database = mysql_select_db(DB, $connect)) == false) {
 html_head('Error - Geen databaseverbinding', 'normaal');
 echo '<h1>Er kan geen verbinding opgezet worden met de database</h1>';
 html_foot();
 die();
}

?>

De rest van de code gaat altijd goed dus waarom nu niet, dat is altijd hetzelfde en heeft de user geen invloed op.
De foutmelding heeft waarschijnlijk met de logincheck te maken die ik vaak doe, en die gaat met de function session_login_check():
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
function session_login_check() {
 if(isset($_SESSION['username']) && (isset($_SESSION['started_at']) && ($_SESSION['started_at'] > (time() - MAX_SESSION_LENGTH)))) {
    $_SESSION['started_at'] = time();
    return true;
 } else {
    // unset session helemaal
    return false;
 }
}
?>

Geen fouten voor zover ik weet.
Deze wordt dus _ergens_ oprgeroepen. Ja, in de connect even terug om de rechten te bepalen. Maar het inlogscript overschrijft de rechten weer - geen bug dus en in de connect komt, zoals ik al zei, op de db na geen error voor.
Wat ik me nog kan bedenken is dat het script doorloopt na het inloggen, wat ik me niet kan voorstellen ivm de header en de direct volgende exit;

edit:
na veel geëxperimenteer blijkt het probleem sporadisch niet voor te komen, wat het dus nog vager maakt allemaal.......

@Roblll
Ik heb me nu helemaal suf zitten piekeren en debuggen en code minimaliseren en doen, maar ik zie de fout niet en ik loop elke function en include op het pad na maar NERGENS komt die foutmelding voor. Nergens kan die worden geset. Dat is het probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door F.West98 op 11-05-2012 23:58 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maar wat verwacht je nu dat wij hieraan kunnen doen? Je post wat blijkbaar irrelevante code (want de melding die je krijgt staat er niet in) inclusief wat function calls naar custom functies die wij niet kennen en vervolgens verwacht je dat wij je kunnen vertellen wat je verkeerd doet?
Wat ik me nog kan bedenken is dat het script doorloopt na het inloggen, wat ik me niet kan voorstellen ivm de header en de direct volgende exit;
Welke header? Ik zie je nergens een redirect doen ofzo? En de die's die je hierboven doet hebben niks te maken met de twee meldingen die je noemt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
F.West98 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:54:
ik loop elke function en include op het pad na maar NERGENS komt die foutmelding voor. Nergens kan die worden geset. Dat is het probleem.
Dus in geen enkel bestand staat die tekst? :X Staan teksten in de database, roep je externe zaken aan die een foutmelding kunnen geven etc. etc. ?

(Antwoord interesseert me niet zo zeer, het gaat er met name om dat jij dus bedenkt waar die foutmelding gedefinieerd is)

En nog wat ongevraagde correcties (constructief bedoeld) :
1. Return false is zorgt er nog niet voor dat je 'session helemaal unset' wordt.
2. Als je iets started_at noemt, moet je niet elke keer de huidige tijd erin zetten, of het gewoon last_used noemen.
3. MAX_SESSION_LENGTH is zeker iets van 42 centimeter? 'length' != tijdsduur.
4. Foot != footer
5. Misschien wel handig om Exceptions te gebruiken of 1 functie voor fatale fouten ipv steeds een echo + html_foot() + die() te copy/pasten
6. $connect is geen goede naam. Noem het een connectie (connection ;) ), mysql link of resource
7. Een comment 'begin sessie' boven een standaard function genaamd 'session_start' voegt niets toe
8. Een comment 'verbinden met database' boven een standaard function genaamd '*sql_connect' voegt niets toe
9. mysql_select_db() geeft een bool terug, dus dat is zeker geen $database. Zoek op wat dit soort system calls doen, want anders kan je nooit de code begrijpen.
Etc. etc.

offtopic:
O enne, nu is het topic in ieder geval niet meer voutloosvrij. O-)

[ Voor 53% gewijzigd door Voutloos op 12-05-2012 00:57 ]

{signature}

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vergeet niet dat je checkt of je in een postback zit door $_SERVER['REQUEST_METHOD'] te checken, en niet door te kijken of $_POST['inloggen'] bestaat.

En inhoudelijk: een sessievariabele setten en dezelfde variabele uitlezen in hetzelfde script gaat niet altijd even lekker.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Voutloos schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 00:41:
[...]
Dus in geen enkel bestand staat die tekst? :X
Jawel, maar niet in bestanden gerelateerd aan inloggen/uitloggen......
Staan teksten in de database, roep je externe zaken aan die een foutmelding kunnen geven etc. etc. ?
Hij haalt enkel usergegevens op uit database, error staat er niet in. Alle includes nagegaan en includes in includes ook, maar nergens die foutmelding mogelijk.
[small]En nog wat ongevraagde correcties (constructief bedoeld) :
1. Return false is zorgt er nog niet voor dat je 'session helemaal unset' wordt.
de // is een vervanging voor het unsetten ;)
de true of false is voor een check (if(session_login_check())) of je bent ingelogd
2. Als je iets started_at noemt, moet je niet elke keer de huidige tijd erin zetten, of het gewoon last_used noemen.
DAT deel is niet mijn maar Wiethoofd's code, dus dan moet je bij hem zijn ;) (hij heeft de basis gelegd en ik werk het verder uit)
3. MAX_SESSION_LENGTH is zeker iets van 42 centimeter? 'length' != tijdsduur.
same
4. Foot != footer
Dat is een functie om eind van de pagina te doen, incl alle info als </body> en </html>
5. Misschien wel handig om Exceptions te gebruiken of 1 functie voor fatale fouten ipv steeds een echo + html_foot() + die() te copy/pasten
6. $connect is geen goede naam. Noem het een connectie (connection ;) ), mysql link of resource
niet mijn code - het werkt en ik hoef er niets aan aan te passen dus waarom wel
7. Een comment 'begin sessie' boven een standaard function genaamd 'session_start' voegt niets toe
8. Een comment 'verbinden met database' boven een standaard function genaamd '*sql_connect' voegt niets toe
9. mysql_select_db() geeft een bool terug, dus dat is zeker geen $database. Zoek op wat dit soort system calls doen, want anders kan je nooit de code begrijpen.
weer niet mijn code ;)

nogmaals probeer ik het uit te leggen.
de value's die worden meegegeven:
inlognaam en wachtwoord.
dit is de weg van het script tot de exit;
connect.php : wachtwoord/username wordt niet opgeroepen en alles buiten de functions incl. includes e.d. geeft die error niet en roept zoiets ook NIET op.
if request method = post -> yes
include loginscript (als ik dat niet doe, ook de error)
exit;

de code van het loginscript:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
// hier stond check voor username en password, if niet correct/geldig een exit met de melding dat de ingevoerde waarden onjuist waren

if(isset($username) && isset($password)) {
 $user = 'het ophalen van userinfo uit de db';
 if($user) {
    $_SESSION['success']['h1'] = 'Succesvol ingelogd';
    $_SESSION['success']['p'] = 'Ingelogd als '.$user['username'];
    $_SESSION['username']   = $user['username'];
    $_SESSION['rights'] = $user['rights'];
    $_SESSION['started_at'] = time();
    if($user['new'] == 1) {
        // met dit gedeelte gecomment dezelfde melding
        header('Location: http://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].'/admin/first_time.php');
        exit; // tot hier
    }
    header('Location: http://'.$_SERVER['HTTP_HOST'].'/index.php');
    exit;
 } else {
    // error - niet alles ingevoerd en doorsturen - niet mijn melding
 }
}

Dus nergens die melding.
De exacte melding is:
Voor deze actie moet je ingelogd zijn
Deze geef ik enkel als ik een if(session_login_check()) doe, en als die fout is. Dat komt enkel voor in de /admin directory, waar niets zit. (first_time.php heeft ook geen check)

De index tot de exit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?php
include('includes/connect.php');
if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST') {
    include('includes/login.php');
    exit;
}

Mijn conclusie: de connect.php:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
// some verbindstuff zonder melding die standaard is zonder fouten - weggehaald
// hieronder geen error maar wel een check
if(session_login_check()) {
    define('RIGHTS', $_SESSION['rights']);
} else {
    define('RIGHTS', 5);
}
// de check zie vorige post

// *knip* - wat array's en dingen die sessie-afhankelijk zijn. Maar deze linken niet door en geven geen errors...

Ik zit dus echt met m'n handen in het haar :S
Zelfs als ik de index.php eruit haal en dus direct naar de login.php link en daar connect oproep gaat het fout...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

F.West98 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 17:56:
[...]

Jawel, maar niet in bestanden gerelateerd aan inloggen/uitloggen......
Waar krijg je die melding dan wel? Dat is dan toch zeker wel de eerste plek waar je gaat kijken??

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
F.West98 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 17:56:
[...]
Deze geef ik enkel als ik een if(session_login_check()) doe, en als die fout is. Dat komt enkel voor in de /admin directory, waar niets zit. (first_time.php heeft ook geen check)
Ok, verander die melding daar eens? Zodat je in ieder geval kan zien of het die exacte melding is...

Als je de exacte melding gevonden hebt dan mag je gaan uitpuzzelen waarom die aangeroepen wordt (desnoods gooi je na elke regel in je config.php een echo linenumber zodat je exact kan zien waar het fout gaat)

Komop zeg, zo ingewikkeld is debugging toch niet als je een exacte melding hebt... Of je kan er een debugger aanhangen of je kan met echo statements proberen te achterhalen wat er nu daadwerkelijk gebeurt.
Of je kan je files line voor line verwijderen totdat je de schuldige hebt.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
NMe schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 18:06:
[...]

Waar krijg je die melding dan wel? Dat is dan toch zeker wel de eerste plek waar je gaat kijken??
Dat snap ik dus niet
Wat ik nu heb gedaan in de connect.php:
elke keer een exit ergens gezet en geeeen melding.
zodra ik de exit aan het eind aangekomen weghaal dan komt de melding weer terug.
maar als ik de rest van het script comment maak is er wel een melding :?
Gomez12 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 18:22:
[...]

Ok, verander die melding daar eens? Zodat je in ieder geval kan zien of het die exacte melding is...
Dat zijn tientallen files.........
Als je de exacte melding gevonden hebt dan mag je gaan uitpuzzelen waarom die aangeroepen wordt (desnoods gooi je na elke regel in je config.php een echo linenumber zodat je exact kan zien waar het fout gaat)
wat ik dus al deed dmv exits
Komop zeg, zo ingewikkeld is debugging toch niet als je een exacte melding hebt... Of je kan er een debugger aanhangen of je kan met echo statements proberen te achterhalen wat er nu daadwerkelijk gebeurt.
Of je kan je files line voor line verwijderen totdat je de schuldige hebt.
Nou de melding is dus best algemeen ;)

Ik kom erachter dat de fout zit in het aanroepen van de pagina 1st time. Daarna gaat het goed....
Het ligt aan de js, als ik die niet inlaad is het probleem verholpen (back to WEB)

[ Voor 7% gewijzigd door F.West98 op 12-05-2012 18:33 ]

• Gomez12
F.West98 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 18:25:
[...]
Dat zijn tientallen files.........
So what?
Als jij je app zo opzet dat die tientallen keren exact dezelfde foutmelding bevat, moet je niet bij anderen aankomen dat het opeens veel werk is om al die tientallen keren te vervangen.

Want in wezen heb je nu dus schijnbaar nog steeds geen idee waar die melding vandaan komt.
[...]
wat ik dus al deed dmv exits
Wat je dus niets geholpen heeft, of omdat je de exits verkeerd hebt gezet of vanwege een andere reden.
[...]
Nou de melding is dus best algemeen ;)
Your choice, your problem.
Ergens in je code zit iets verkeerds, desnoods ga je even in de php-documentatie kijken naar macros oid die iets als %file% accepteren oid zodat je met 1 generieke replace-all over meerdere files het in 1x inzichtelijk kan maken. Maar tientallen files klinkt mij nou niet echt als een onoverkomelijk probleem in de oren, max 1 minuut per file (inclusief testen) en je hebt het binnen tientallen minuten...

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Inmiddels gevonden dat een bepaalde JS file iets fout doet. Die roept een PHP op die idd een error kan geven. Nu nog het verband vinden tussen die JS die enkel form 2 gebruikt en form 1 jsloos

edit:
De function die de PHP oproept die de error geeft wordt enkel opgeorepen met de volgende regel:
[code=js]
$('#bewerk').find('.submit').bind("click", (function() { ajaxsubmit(); }));
[/code]
#bewerk is dus zeker niet de form 1 met inloginfo

klopt niet

[ Voor 41% gewijzigd door F.West98 op 12-05-2012 18:47 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nou, dan stel ik voor dat je verdergaat met debuggen. Dit topic is alleen maar giswerk, zowel van jouw kant als van de onze. Je zal eerst zélf moeten uitvogelen waar je fout vandaan komt, dan kun je daarna altijd nog een nieuwe vraag stellen als je niet begrijpt waarom hij daar vandaan komt. Nu zit je ons om hulp te vragen zonder daadwerkelijk enige concreet nuttige info te geven en het enige dat wij kunnen doen is algemene tips geven die je ook zelf had kunnen verzinnen.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Probleem is inmiddels helemaal gevonden!
Ik had een check zitten dat als je op enter drukt hij die function uitvoerde... En die gaf de foutmelding terwijl 'ie ook submitte. Hij werkt!

Wel bedankt voor de hulp, ik was zelf nooit op het idee gekomen om de exits in de connect.php te zetten (waardoor ik nu een oplossing heb)

[ Voor 27% gewijzigd door F.West98 op 12-05-2012 18:48 ]

• Gomez12
F.West98 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 18:48:
Wel bedankt voor de hulp, ik was zelf nooit op het idee gekomen om de exits in de connect.php te zetten (waardoor ik nu een oplossing heb)
Tip voor het vervolg : Zorg voor unieke foutmeldingen (bij voorkeur enkel in je backend) zodat je een fout direct kan traceren. En zorg voor een logging-/debuggingframework.

Zodat je volgende keer niet meer hoeft te gissen naar een fout die vanuit tientallen files kan voortkomen.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
^ aanvullende tip: zorg dat je niet in tientallen files ( :X ) dezelfde code/melding hebt... DRY, ofwel: don't repeat yourself. Mik dat maar eens in wikipedia.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
tientallen files... Dat nog niet en niet exact hetzelfde maar wel in dezelfde richting. Verder zijn het er 10-20 en geen tientallen (idd, overdrijven is een vak)
Voortaan zal ik daar meer op letten, van fouten leer men moet je maar denken
en zucht. Nu werkt cURL niet. hij beweert dat curl_init() een niet gedefinieerde function is.... Eerst zelf maar even uitzoeken

[ Voor 21% gewijzigd door F.West98 op 12-05-2012 22:13 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De melding is ieder geval duidelijk, je hebt curl niet mee gecompileerd :)

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Cartman! schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 23:16:
De melding is ieder geval duidelijk, je hebt curl niet mee gecompileerd :)
waar ik dus na 3 uur zoeken achter kwam. Waarom staat die niet standaard aan in wampserver...
offtopic:
En nu wil Simple HTML DOM Parser niet de outertext van de head geven :P Morgen verder

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 10-10 08:02
3 uur om achter iets te komen wat je gewoon 1 een keer had kunnen zien door phpinfo() op te vragen. Misschien toch maar eens een schriftelijke cursus debuggen van de LOI doen? ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:09:
3 uur om achter iets te komen wat je gewoon 1 een keer had kunnen zien door phpinfo() op te vragen. Misschien toch maar eens een schriftelijke cursus debuggen van de LOI doen? ;)
Ik gebruik curl voor het eerst... Dus dat wist ik niet..
En in die 3 uur ben ik OOK andere dingen gaan doen hoor...
En de HTML ding ben ik al uit

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

phpinfo() is de eerste functie die je aanroept als wat voor standaardfunctie dan ook niet werkt. ;)

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
NMe schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:57:
phpinfo() is de eerste functie die je aanroept als wat voor standaardfunctie dan ook niet werkt. ;)
Ik had er nog nooit van gehoord O-)
Ik heb nooit goed leren debuggen (anderhalf jaar ervaring btw)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F.West98 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:19:
Ik heb nooit goed leren debuggen (anderhalf jaar ervaring btw)
Je maakt mij niet wijs dat we je nog nooit op Debuggen: Hoe doe ik dat? gewezen hebben of dat je die link hier nog nooit voorbij hebt zien komen? En sterker nog: iets meer dan een jaar geleden wist je klaarblijkelijk wél dat je cURL moest installeren.

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 14-05-2012 19:03 ]

Over mij

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:00:
[...]

Je maakt mij niet wijs dat we je nog nooit op Debuggen: Hoe doe ik dat? gewezen hebben of dat je die link hier nog nooit voorbij hebt zien komen? En sterker nog: iets meer dan een jaar geleden wist je klaarblijkelijk wél dat je cURL moest installeren.
Blijkbaar zit het in stock PHP wel en in Wampserver niet en dus had ik er nog nooit van gehoord. Het werkte toen zonder enig probleem...
Verder SNAP ik wel hoe je moet debuggen maar ben ik er niet goed in. En in dit geval zat ik in de verkeerde hoek te zoeken...

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 08:37
F.West98 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:21:
[...]

Blijkbaar zit het in stock PHP wel en in Wampserver niet en dus had ik er nog nooit van gehoord. Het werkte toen zonder enig probleem...
Even je php.ini aanpassen, daar zie je de volgende regel staan:
INI:
1
;extension=php_curl.dll

Even de ';' weghalen en cURL werkt (nadat je Apache opnieuw hebt opgestart).

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Manuel schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:34:
[...]

Even je php.ini aanpassen, daar zie je de volgende regel staan:
INI:
1
;extension=php_curl.dll

Even de ';' weghalen en cURL werkt (nadat je Apache opnieuw hebt opgestart).
Dat had ik dus al via wampserver admin gedaan, maar nog bedankt

Pagina: 1