[SEO/Hosting] 2 websites, 1 server, 2 geolocaties/IP's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb wat lopen googlen en mijn collega ook, maar komen hier niet uit.

De vraag is als volgt:
We willen op 1 server 2 websites hosten binnen 1 CMS (dit kan). Maar 1 website moet de geolocatie Nederland hebben cq een Nederlands IP en 1 website moet de geolocatie Duitsland hebben cq een Duits IP. Dit in verband met Google ranking.

Onze eigen "huis provider" kon dit niet bieden. We hebben ook al gedacht aan nameserver forwarding. Dus dat je de domein in Duitsland vastlegt en forward naar een Nederlandse server of viceversa. Maar hier trapt Google niet in.

Is onze wens uberhaupt te realiseren? En zo ja, hoe? Dan kunnen we dit met een mogelijke hosting provider communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 10:22

samo

yo/wassup

Hoe belangrijk is de eis voor geolocatie eigenlijk? Volgens mij is dat niet zo heel invloedrijk en is een topleveldomein (.nl en .de), het gebruik van de taal en eventuele meta-informatie over de taal veel belangrijker dan waar de server toevallig staat.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:59
Eén van de factoren die Google inderdaad gebruikt is het land waarin het ip-adres is geregistreerd. Echter, de weging die Google hier aan geeft zal normaliter miniem, nagenoeg nul, zijn. Wat voor Google vooral belangrijk is dat je goede content hebt. Het moment dat je maar iets hebt wat op Nederlands lijkt, zal Google je - ook met een Duits ip-adres - echt niet afstraffen hiervoor.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op 1 server gaat je dit niet lukken. Je krijgt voor je server namelijk IP-adressen die aan de hostingprovider c.q. het datacenter zijn toegewezen. Die zullen door Google wel herleidt worden tot een bepaald land.

Maar net als de vorige reageerders kan ik me niet voorstellen dat waar het IP adres van je server vandaan komt heel veel invloed heeft.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

getfirefoxnow schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:06:
Is onze wens uberhaupt te realiseren? En zo ja, hoe? Dan kunnen we dit met een mogelijke hosting provider communiceren.
Dit is niet zo ingewikkeld; zorg voor een extra servertje met een Duits IP-adres, en zet daar een proxy op die proxiet vanaf de Nederlandse server, of gebruik een VPN. :)

Al kan ik me voorstellen dat je meer Google rating verliest door de extra vertraging dan dat de locatie van het ip-adres gaat opleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door eamelink op 11-05-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Niet online
Bedankt voor jullie vlotte replies.

Mijn collega doet de SEO en vergelijkt onze site met die van een concurrent die een Duitse website met een Nederlands IP heeft en die staat steevast lager dan onze website (Duitse website met Duits IP), bij alle keywords. Terwijl deze concurrent-website meer relevante content, meer backlinks, etc.. heeft dan de onze. Alles wijst er op dat onze Duitse IP adres in ons voordeel werkt.

Maar als ik Herko begrijp, is onze wens niet mogelijk dus. Mijn collega zal ws. besluiten om 2 hosting providers te nemen dan... Of we moeten de gok nemen en onze Duitse site een NL IP te geven, wat dus geen grote gok is wat ik begrijp. Edit: volgens eamelink kan dit dus wel...

Affiliate websites
Was ik nog iets vergeten. We hebben een aantal affiliate websites. Deze willen we ook op 1 webserver zetten, maar moeten ook weer verschillende IP's hebben (dan ziet google niet dat ze bij ekaar horen). Het gaat om 100% NL affiliate websites. Dit kan dus ook met de truc van eamelink, of mss ook eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

getfirefoxnow schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:28:
Dit kan dus ook met de truc van eamelink, of mss ook eenvoudiger?
"Gewoon" meerdere ip adressen is natuurlijk geen probleem, je kan bij je hostingprovider zo meerdere ip-adressen aanvragen, en het is geen probleem om per website een ander IP te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online

Maar als ik Herko begrijp, is onze wens niet mogelijk dus. Mijn collega zal ws. besluiten om 2 hosting providers te nemen dan... Of we moeten de gok nemen en onze Duitse site een NL IP te geven, wat dus geen grote gok is wat ik begrijp. Edit: volgens eamelink kan dit dus wel...
Ik zei dat het niet kan met 1 server :) Die proxy draait op een andere server...

Als het voldoende is dat de content op 1 server staat en je er nog wel 1 of meerdere proxies bij wilt huren, dan is dat zeker een optie.

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat de geolocatie van het IP-adres zoveel invloed heeft (meer dan betere content etc.). Jullie doen het waarschijnlijk beter dan je denkt als je concurrent lager staat :)

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-05-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie vlotte replies.

Mijn collega doet de SEO en vergelijkt onze site met die van een concurrent die een Duitse website met een Nederlands IP heeft en die staat steevast lager dan onze website (Duitse website met Duits IP), bij alle keywords. Terwijl deze concurrent-website meer relevante content, meer backlinks, etc.. heeft dan de onze. Alles wijst er op dat onze Duitse IP adres in ons voordeel werkt.

Affiliate websites
Was ik nog iets vergeten. We hebben een aantal affiliate websites. Deze willen we ook op 1 webserver zetten, maar moeten ook weer verschillende IP's hebben (dan ziet google niet dat ze bij ekaar horen). Het gaat om 100% NL affiliate websites. Dit kan dus ook met de truc van eamelink, of mss ook eenvoudiger?
Zoekmachines kunnen niet 100% bepalen welk IP uit welk land afkomstig is. Ze zijn hier wel zeer goed in, maar vergeet niet dat zoekmachines hierbij ook (voor een deel) afhankelijk zijn van externe partijen. Ben helaas niet in de mogelijkheid om dit te testen (zet hem wel op mijn todolist), maar ik verwacht dat een IP-adres alleen een kleine invloed zal hebben op de posities in zoekmachines als je echt exact dezelfde linkstructuur en content hebt. Links zijn nog steeds de bepalende factor voor zoekmachines. Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie tot jullie conclusie gekomen zijn.

Hoe hebben jullie bepaald dat de concurrent meer relevante content en backlinks hebben? Tuurlijk kunnen ze meer backlinks hebben en keywords toepassen. Scoren ze juist niet slechter doordat keyword stuffing in de content en links als gevolg van de Penguin update? Wat is de verhouding tussen goede en slechte links volgens jullie?

Ps.
Is het niet zo "iedereen" een IP adres aan kan vragen en de in Nederland verantwoordelijke instanatie een IP-adres uit de grote hoop krijgt. Hierdoor kan een server uit Amerika binnen dezelfde IP range vallen als Nederlandse. Er vanuitgaande dat Wiki het correct heeft, worden de IP's in blokken uitgedeeld. Afhankelijk van hoe men de blokken verdeeld kunnen "nagenoeg overkomstige blokken" in verschillende landen voorkomen: Wikipedia: IP address

Ik zal mijn informatiebronnen er eens op na slaan, maar correct me if am wrong.

Update: http://news.cnet.com/2100-1023-225749.html
Het komt uit een grote hoop, maar administratief wordt (of zou) het goed bijgehouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• getfirefoxnow
  • Niet online
Ik had nog even een vraagje mbt deze post. Het is nu zo dat we voor een aantal affiliate websites, voor elke site een apart IP adres willen. Onze huidige hosting provider doet hier erg moeilijk over en verwijst daarbij naar de Ripe richtlijnen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een (goede) hosting provider die aan elke (affiliate) website dus een apart IP adres kan koppelen. Ik weet dat je geen tips mbt hosting provider op dit forum mag posten, maar mss dat iemand mij over deze specifieke vraag advies wilt geven

[ Voor 7% gewijzigd door samo op 31-05-2012 11:08 . Reden: Verwijzen naar mail is niet nodig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 17:54
Vroeger kreeg ik dat nog wel eens voor elkaar door te melden dat er nameservers op draaiden, of SSL certificaten icm een klant had.

Of meld dat je iets met Virtuele machines aan het doen bent.

(Extra IP's dan..)

[ Voor 5% gewijzigd door nautaonline op 31-05-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

getfirefoxnow schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:19:
Ik had nog even een vraagje mbt deze post. Het is nu zo dat we voor een aantal affiliate websites, voor elke site een apart IP adres willen. Onze huidige hosting provider doet hier erg moeilijk over en verwijst daarbij naar de Ripe richtlijnen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een (goede) hosting provider die aan elke (affiliate) website dus een apart IP adres kan koppelen. Ik weet dat je geen tips mbt hosting provider op dit forum mag posten, maar mss dat iemand [mbr]mij over deze specifieke vraag advies wilt geven[/mbr]
Extra IP adressen kun je toch altijd afnemen? Zie ook de reactie van eamelink. Ik heb het idee dat er echter een kleine adder onder het gras zit: de hosting provider verwijst naar een richtlijn. Wat is het exacte doel / nut van meerdere IP adressen als er bij deze hosting provider alarmbellen lijken te gaan rinkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Er is een tekort aan IPv4 adressen, die worden niet meer zomaar uitgedeeld. Ik denk dat RIPE wel wat strenger is dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 14:44

André

Analytics dude

En wat bedoel je met een ander IP? Volgens mij kan een provider je hooguit iets in een ander C-blok aanbieden, maar dan houdt het wel op. En in het kader van de Google paranoia dat ze niet mogen zien dat de sites bij elkaar horen: log je ook niet vanaf dezelfde pc in op de GWT/GA/AdWords accounts? Is de Whois info verschillend, wordt er onderling niet gelinked, enz, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn collega doet de SEO en vergelijkt onze site met die van een concurrent die een Duitse website met een Nederlands IP heeft en die staat steevast lager dan onze website (Duitse website met Duits IP), bij alle keywords. Terwijl deze concurrent-website meer relevante content, meer backlinks, etc.. heeft dan de onze.
Beetje jammer dat je zoveel moeite doet om google voor de gek te houden ipv zorgen voor betere content op jouw site.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 19:04
Jouw hosting provider kan jouw geen Duits IP leveren omdat de server gewoon nog steeds in Nederland staat.

offtopic:
SEO "experts" kijken soms naar dit soort technische aanpassingen die Google voor de gek moeten houden. Dat soort trucage heeft natuurlijk geen effect op lange termijn.

Ten eerste maak je kans om in de Google sandbox te eindigen waardoor je via organische zoekresultaten niet naar voren komt.

Ten tweede als anderen dezelfde trucage toepassen dan gooit Google hun algoritme om en dan sta je weer laag.

Zoals eerder genoemd: goede relevante content en link building zijn de sleutel naar een hogere page ranking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phex schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:58:
Jouw hosting provider kan jouw geen Duits IP leveren omdat de server gewoon nog steeds in Nederland staat.

offtopic:
SEO "experts" kijken soms naar dit soort technische aanpassingen die Google voor de gek moeten houden. Dat soort trucage heeft natuurlijk geen effect op lange termijn.

Ten eerste maak je kans om in de Google sandbox te eindigen waardoor je via organische zoekresultaten niet naar voren komt.

Ten tweede als anderen dezelfde trucage toepassen dan gooit Google hun algoritme om en dan sta je weer laag.

Zoals eerder genoemd: goede relevante content en link building zijn de sleutel naar een hogere page ranking.
Bestaat de Google Sandbox nog en / of heeft die ooit bestaan?

Verder ben ik het helemaal met jouw en de overige personen hier eens. De energie en tijd die Getfirefox (dit is de je) nu stopt in het manipuleren van zoekmachines had je ook kunnen stoppen in goede content, functionaliteit van je website, acties om te klanten lokken enzovoorts. Samengevat in zaken welke waarde toevoegen en inkomsten genereren.

Kort gezegd, ook al zorgen de werkzaamheden die je nu uitvoert voor inkomsten (wat goed is, jij moet immers ook leven). Als een zoekmachine zijn algoritme aanpast. En dit gebeurd dagelijks als we Matt moeten geloven. Dan ben je elke keer opnieuw het spelletje aan het spelen. Je hobbelt dus achter de feiten aan. Waarom nu niet werk verzetten welke je op zowel op de korte termijn als lange termijn inkomsten oplevert. Eigenlijk probeer je nu te quickwinnen via de makkelijke weg, welke eigenlijk helemaal niet makkelijk is.

@phex. Mocht het zo over zijn gekomen. Mijn opmerking was niet gericht op jouw. Met jouw stelling ben ik het helemaal eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 19:04
offtopic:
Hoe je het ook noemt, ik heb bijvoorbeeld ooit voor een klant gewerkt die tegen beter weten in dit wou:

Lopende tekst [keyword_variation_1], [keyword_variation_2] meer lopende tekst. Bla bla [keyword_variation_3] meer blabla [keyword_variation_1] etc

En zo tegen een bak termen content genereerde.

Werkte prima, in no time 1e pagina op Google. Niet veel later bijna alle keywords op 1.

En toen... poef alles weg. Als je domein.tld keyword deed vond je alles prima, maar direct keywords gaven geen hits meer. Het heeft echt meer dan een jaar geduurd voordat de site (in aangepaste vorm) weer terug kwam via organische zoekresultaten.

Niet dat deze specifieke case direct dit resultaat zou hebben, maar een waarschuwing voor dit soort SEO trucjes is wel op zijn plaats lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn hosters die dit aan kunnen bieden. Zit zelf bij OVH en heb de co.uk variant van mijn domein op een Brits IP staan en de .fr op een Frans IP binnen één hostingaccount.
Pagina: 1