Netwerk, 2 interfaces, 1 kabel kapot, alternatief?

Pagina: 1
Acties:

• blackadder75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-04-2025
Ik heb hier de volgende situatie

2 gebouwen. In gebouw 1 is een router, die het internet verdeeld over 2 netwerken. Het netwerk op interface 1 heeft volledige rechten tot alle netwerkonderdelen. Het andere netwerk interface 2 heeft alleen toegang tot internet en niet tot bepaalde randapperatuur zoals een NAS en een kleurenlaserprinter.

Gebouw 2 staat redelijk ver van gebouw 1, zodanig dat een draadloze verbinding niet goed werkt. Door een buis onder de grond lopen 2 utp kabels van gebouw 1 naar gebouw 2. Een voor elke interface. Zo vormen ze dus 2 aparte netwerken in gebouw 2.

Heel vereenvoudigd schema met allerlei zaken weggelaten:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/206myvn.jpg

Zowel in gebouw 1 als in gebouw 2 zijn mensen die van 1 van de 2 interfaces gebruik moeten maken. In gebouw 1 werkt alles prima. In gebouw 2 niet meer omdat helaas 1 van de 2 utp kabels dood is. De kabel is uitvoerig doorgemeten met een multimeter en doet het niet meer.

oplossing 1. De boel aan beide kanten opgraven en een nieuwe utp kabel trekken.

Dit is wat mij betreft de meest logische oplossing, echter..

het betekent dat bestrating en een stuk tuin moet worden opgegraven, en ook is mijn rol utp kabel op, zodat ik weer een nieuwe rol zou moeten kopen.

Daarom de vraag: Kun je eenzelfde of vergelijkbare functionaliteit maken met slechts 1 interface doorgetrokken naar gebouw 2? Daarachter weer een router zetten? Het gaat erom dat er in gebouw 2 twee groepen gebruikers zijn (groep 1, volwassenen die bij alle randapperatuur in gebouw 1 moeten kunnen. En een groep 2, kinderen die alleen mogen internetten en gamen.)

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:52
Ja, dat kan met vlanning en trunking.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:34

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Als je switches het ondersteunen wordt het Vlannen, lijkt me de makkelijkste optie dan.

Ik zou toch maar vast gaan graven, als die andere nl ook nog stuk gaat heb je niets meer (en dus echte shit). Dan maar meteen zorgen voor een mooi mantelbuisje van binnen t/m binnen dan kan in geval van een nieuwe calamiteit, zonder te graven, er zo een nieuw draadje doorheen.

* devino werkt bij een aannemer waar ook kabel storingen worden opgezocht, eenmaal in een stuk ellende, altijd in een stuk ellende

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• blackadder75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-04-2025
Bedankt voor de reacties, ik ga dat vlan eens bekijken, sowieso wel leuk om daar wat over te leren. Mocht het me nu te ingewikkeld worden dan pakken we de schep er maar weer bij.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En je kunt van 1 utp kabel uiteraard ook 2 netwerk kabels maken (zie faq). Nadeel is dan uiteraard dat het 1 100 Mbit kabels worden ipv nu 1 gigabit kabel (toch?). Dat is dus alleen een optie als snelheid niet van belang is.

Andere optie is dat de beveiligde netwerk benaderd wordt via een VPN (over lan) (software oplossing voor vlan als het ware...) maar dat moet je iets op de applicatie servers doen ipv alleen op het netwerk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 15:55
Als je toch gaat graven, leg er dan meteen een extra kabel bij. Of 2, scheelt je id toekomst.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 11:19

donny007

Try the Nether!

Door een buis onder de grond lopen 2 utp kabels van gebouw 1 naar gebouw 2.
Als het door een buis ligt kun je toch gewoon een nieuwe trekken? Knoop de nieuwe aan de oude en trek hem er doorheen (dun touwtje ertussen als het een krappe buis is).... als dat niet werkt kun je aan de gang gaan met een trekveer.

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 15-05-2012 13:40 ]

/dev/null

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-02 14:45
En misschien iets om te over na te denken:
Zou je misschien niet een Cat 6 kabel aanleggen?

Uit ervaring zorgt het gebruik van cat6 tegenover cat5e een stabielere en soms snellere verbinding, en dat merk je al helemaal op zo een lange afstand waar heel makkelijk meerdere storingsbronnen invloed kunnen hebben.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vaak is het de connector die het begeeft, of het stukje er net achter. Heb je al geprobeerd een nieuwe te knijpen? Zou je zomaar heel veel moeite kunnen schelen.

Anders: vlan. Ben het wel helemaal eens met devino: vervang de kabel uit voorzorg (wellicht meteen allebei) en trek reserve.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jackorobot schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:20:
En misschien iets om te over na te denken:
Zou je misschien niet een Cat 6 kabel aanleggen?
Door de grond leg je zelfs nog beter gewoon een glasvezel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
^ Waarom is dat beter ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen problemen als er bliksem inslaat, geen aardepotentiaalprobleem, etc.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 15:15

lordsnow

I know nothing

Kan je de kapotte kabel niet terugtrekken, en tegelijkertijd een nieuwe kabel plaatsen? je hoeft toch niet te graven als er sprake is van een bestaande buis waar de kabel doorheen loopt. Of zit de kabel erg vastgekneld?

• DukeBox
CyBeR schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:46:
Geen problemen als er bliksem inslaat, geen aardepotentiaalprobleem, etc.
Ah.. tnx voor de toelichting.. zat alleen netwerk technisch te denken :$

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

RvV

Ook glasvezel is gevoelig voor bliksem. Nouja, niet direct, maar vorig jaar was toch ergens in de buurt van Ede in een weiland de bliksem ingeslagen. Precies boven een belangrijke hoofd glas-ader. Daar zijn ze toen vele uren bezig geweest om nieuwe stukken er tussen te lassen omdat het een hoop gesmolten glas was geworden. :+

Y'24

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RvV schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 15:11:
Ook glasvezel is gevoelig voor bliksem. Nouja, niet direct, maar vorig jaar was toch ergens in de buurt van Ede in een weiland de bliksem ingeslagen. Precies boven een belangrijke hoofd glas-ader. Daar zijn ze toen vele uren bezig geweest om nieuwe stukken er tussen te lassen omdat het een hoop gesmolten glas was geworden. :+
:P

Maar ik durf te wedden dat de aangesloten apparatuur geen probleem had :P

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

RvV

CyBeR schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 15:35:
[...]

:P

Maar ik durf te wedden dat de aangesloten apparatuur geen probleem had :P
Haha, ja daar zal je best gelijk in hebben. :) Maar ik zal niet te ver OT gaan.

Y'24

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 15:28

BHQ

VLAN + trunken inderdaad, of de oude kabel gebruiken als trekveer om een nieuwe erin te jassen als dat lukt. Succes als halverwege de aanhechting losraakt of de andere kabel kapot gaat :P

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-02 14:45
CyBeR schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:40:
[...]

Door de grond leg je zelfs nog beter gewoon een glasvezel.
Als het budget er voor is, dan waarom niet nee.
Je krijgt iig een betere doorvoer tussen de nas en de pc's.

• DukeBox
jackorobot schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 17:44:
Je krijgt iig een betere doorvoer tussen de nas en de pc's.
Ok.. dat is dan wel weer onzin, waarom zou glas betere doorvoer bieden dan koper ?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DukeBox schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:15:
[...]

Ok.. dat is dan wel weer onzin, waarom zou glas betere doorvoer bieden dan koper ?
Je kunt er 40 of 100GbE aan hangen. Maar verder is dat idd onzin ;)

[ Voor 1% gewijzigd door CyBeR op 15-05-2012 21:23 . Reden: Fine :P ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:26
Ook door Cat6 (30m) of Cat6a (100m) hoor :)

TS, staan er wel managed switches? En wat voor router is het? Als het redelijk professionele apparatuur is, zou je gewoon met getrunkte VLAN's aan de gang gaan. Dan kan je ook een redunante verbinding opzetten, kabel 1 in switch 1, kabel 2 in switch 2, en een kabel van de ene switch naar de andere. Daar ook dezelfde VLAN's door trunken en volgens mij werkt het dan redunant. Kan je zo uittesten door één kabel uit de switch of router te trekken.

Succes!

• DukeBox
Een andere opties ie natuurlijk nog een straal verbinding (desnoods als backup, omdat je nu nog maar 1 lijntje hebt) wanneer er geen obstakels in de weg staan.
Met deze halen wij gemakkelijk 300Mbit (5GHz) over afstanden van al snel 500 meter.
Met een beetje zelf hobbyen en een goede antenne moet dat wel lukken.
Ook daar kan je natuurlijk vlans e.d. over draaien.
Pagina: 1