Vaag 'grafisch' probleem ?

Pagina: 1
Acties:

• plank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 23:39
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en het is echt vaag. Ik leg het uit.

Ik heb een pc in elkaar gezet voor mijn familielid en hij heeft constant problemen ermee. Het probleem is dan ook echt het weergave.. Hij meldt dat de monitor zo af en toe gewoon uitgaat en krijgt hem dan ook niet meer aan.. Eerst dacht hij dat het aan de monitor lag of eventueel de DVI kabel ervan, ojah deze monitor heeft ook een voeding het gaat hier om de HP2310ei.. Dus ik heb die monitor meegenomen naar huis en vervolgens 1 week lang getest op mijn systeem. GEEN ENKEL PROBLEEM. Dus ik zeg tja er gebeurd niks en er is niks mis met de monitor/kabel/voeding.

In de tussentijd heeft hij een VGA monitor op de vga poort aangesloten en daarmee had hij geen problemen. Dus hij sluit zijn HP2310ei monitor weer aan op de DVI poort, en echt een week later zegt hij .. hij geeft allemaal rare kleuren, beeld vervormt, etc. (bekijk fotos, onderaan) Ik zeg oke.. ik neem het systeem mee want misschien ligt het aan de DVI poort op het moederbord (asrock z68). Ik sluit mijn monitor(samsung p2370HD) aan op de dvi poort en raadt een weer geen problemen, ik draai benchmarks(passmark perfomance test, everest, pc wizard) probleemloos, sensors zien er goed uit in everest.

Nu kan ik dit allemaal wel versturen van waar ik het weg heb besteld maar als de mensen van de RMA dit ook gaan doen denken ze ook van er is niks aan de hand. En vervolgens kan ik dan lang wachten voordat ik mijn moederbord weer terug krijg.. Ik hoop dat jullie hier mij even mee kunnen helpen want ik weet niet meer wat ik moet doen.

Setup:

CPU: Intel 2500k
Moederbord: z68M/USB3
Video: Onboard
Geheugen: 4 GB
HDD: 128 GB SSD Crucial M4
Voeding: 600W OCZ

Bios aanpassingen: Harde schijf in AHCI draaiend, voor de rest alles default.

Foto1:
http://i48.tinypic.com/jb0j80.jpg

Foto2:
http://i49.tinypic.com/vossxg.jpg

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

Ik vind het er wel kunstzinnig uit zien. net een schilderij!

ot:
Ik ga er inderdaad vanuit dat het aan de videokaart ligt. Kijk even of hij het bij een andere videokaart ook heeft. Er kan ook een fout zitten in de PCIe slot. Probeer eens een ander slot. of neem zijn videokaart mee naar huis om te kijken of jij hetzelfde krijgt. Daarna kun je de kaart eventueel in RMA sturen. Is dit niet het geval dan heb ik even zo snel geen ideeën meer.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• plank
Ik gebruik de onboard video (DVI-PORT) van asrock... (Z68M/USB3) er is geen externe PCI-E videokaart aanwezig.

Verwijderd

Kabels gecheckt?

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Oh sorry verkeerd gekeken... Probeer dan juist even een externe kaart uit. Desnoods schaf je een goedkope externe kaart aan (meestal beter dan een onboard GPU). Toch zou een onboard GPU niet zomaar kapot moeten gaan. Geeft de PC naast dat het scherm flipt, nog meer kuren? Je hebt namelijk een sandy bridge CPU waar ook een GPU in zit verwerkt. Het kan dus ook de processor zijn.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• plank
Jah, in de tussentijd moest ik ook nog eens de processor koeler vervangen.. dit heb ik echt nog nooit meegemaakt als de pc pas 4/5 maand oud is.. Ik keek toen in de bios en de processor was opgelopen naar 95 graden!! vervolgens een andere koeler gekocht coolermaster TX3 gekocht en het probleem was verholpen.
Alle sensors zitten ook rond de 30 graden te schommelen.

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Het kan zijn dat je ESD hebt veroorzaakt op de CPU tijdens het vervangen. Het is goed mogelijk.

edit: Voor de duidelijkheid: Elektrostatic Discharge

[ Voor 39% gewijzigd door IIsnickerII op 11-05-2012 15:59 ]

• plank
Mja, denk het niet. Ik ga altijd wel professioneel te werk, ik heb ook zo'n special bandje om mijn pols tijdens het vervangen van hardware.

• mikej2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-02 17:11
Ik zou is de smart waardes van de hardeschijf controleren. Zo'n probleem hadden mijn ouders hun Pc ook en daar lag het toen aan de hardeschijf die defect begon te raken.

• plank
Harde schijf is in orde geen problemen mee, het is vaag want ik zit nu al dik 4 uur achter de probleem pc en ik heb nog geen problemen ondervonden....

• plank
ik heb eigenlijk alleen maar de kabels gecheckt vanaf de monitor naar de dvi poort
en op de moederborder ook natuurlijk*

[ Voor 19% gewijzigd door plank op 11-05-2012 16:08 ]

Verwijderd

Maar is het een losse dvi kabel of zit de kabel vast aan de monitor? Als het een losse is gebruik je dan iedere keer dezelfde kabel of de kabel van de pc die de storingen geeft?

• plank
hij zit vast aan de monitor.. maar zoals ik al zei.. Ik heb die monitor meegenomen naar huis en vervolgens 1 week lang getest op mijn systeem. En ik heb geen enkel probleem gehad..

• plank
iemand nog enig idee ?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
offtopic:
Ik ga ervan uit dat je het nog niet weet, dus als advies (probeer dus niet de mod uit te hangen): binnen 24 uur je topic kicken is niet gewenst op GoT. :)

• plank
Oh sorry :) bedankt.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Bij zulk soort problemen zal je zaken moeten gaan uitsluiten. Dus elk stukje hardware vervangen totdat je het probleem niet meer hebt.
Kan een lastig karwei zijn waar veel tijd in gaat zitten maar zal uiteindelijk (er vanuit gaande dat het geen software probleem is) wel een oplossing bieden.

Wat ideeen:
-Andere videokaart proberen.
-Memory testen/vervangen

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
Meer iets voor VB -> move.

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

kun je proberen de iGPU van de 2500k iets meer volt te geven? dat zou zo maar is kunnen helpen. ik heb aleen geen idee of het kan met die H chipset

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• C.Hariri
  • Laatst online: 13-01 11:18
Vidcard drivers -> probeer een livecd (linux) uit. Unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net/), USB stick erin, beschrijven met een linux distro (pak bijv Linux Mint), duw het in de pc en boot vanaf usb.

• stardusk
  • Laatst online: 20-04-2021
Al gekeken of er bij het beeldscherm in de instellingen nog iets te veranderen is wat misschien met de kleuren te maken heeft?

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-01 15:27
Heb ooit eens ongeveer hetzelfde gehad, ik kreeg dan niet een wazig beeld maar bij mij versprong het steeds. telkens als ik mijn computer op het beelscherm aansloot gaf het problemen, maar deed ik een andere computer gewoon op dezelfde poort dan was er niks mis mee.

Heb me destijds laten vertellen dat dit te maken had met het niet goed detecteren van het beeldscherm in windows. na een clean install heb ik dit probleem nooit weer gezien.

Succes!
Pagina: 1