Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 11:25
Leica is vandaag uitgekomen met de M9 Monochrom. Dit speciale model gebaseerd op de M9 is niet in staat om kleuren te produceren.

Afbeeldingslocatie: http://www.luminous-landscape.com/articleImages/MR30/mono.jpg

Specs zijn er nog niet volledig. Wat wel opvalt:
  • Prijs zal rond de 6700 euro liggen
  • 18 mpix full frame
  • base ISO is 320
  • DNG raw files compatible with Lightroom 4.1
  • Geen bayer en AA filter
  • Er komt een speciale print dienst samen met whitewall om afdrukken op baryt papier te gaan aanbieden.
  • Gratis Silver Efex 2.0
Een review van een pre-productie model is hier te vinden: http://www.luminous-lands.../leica_m9_monochrom.shtml
en dpreview heeft er ook eentje gehad om mee te spelen: http://www.dpreview.com/previews/leica-m-monochrom/ en ze hebben een aardige lading samples http://www.dpreview.com/previews/leica-m-monochrom/4
Voorbeelden hier: http://uk.leica-camera.co...chrom/download-192_5.html

[ Voor 22% gewijzigd door Wijnands op 11-05-2012 16:59 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
Mijn eerste gedacht was dat het een M9 was die standaard op B&W staat, maar dat is dus niet zo. De sensor is 'native' monochroom, wat een voordeel met zich meebrengt: er is geen AA Bayer filter nodig. Volgens de luminous landscape review was het detail van de 18 MP sensor te vergelijken met een 28 MP Bayer sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-06 09:11
Misschien handig de posts in het mirrorless topic hierheen te halen?

Ik heb me maar vast op de wachtlijst laten zetten, nog niet over uit of het deze zal worden maar zal wel erg lastig gaan worden er eentje te krijgen. 600 euro extra t.o.v de M9P valt me erg mee, zat aan 8000 te denken dat die moest gaan kosten.

Enige nadeel is dus dat je vaker met ND filters moet gaan rondlopen, je hebt wel pull ISO 160 maar dan heb je wel weer minder dynamisch bereik. En ten opzichte van de M8 mis je ook al 1/8000e.

De voorbeeldfoto's zien er echt geweldig uit. Tot ISO 3200 nagenoeg ruis vrij, 5000 klein beetje ruis en bij 10000 ruis wel duidelijk aanwezig, maar veel meer een korrel profiel dan bij gewone camera's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Schiet jij zoveel zwart-wit dan? Ik zou persoonlijk gewoon voor een M9 gaan en voor het prijsverschil een leuke lens erbij nemen...

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:42
RobertJRB schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:01:
De voorbeeldfoto's zien er echt geweldig uit. Tot ISO 3200 nagenoeg ruis vrij, 5000 klein beetje ruis en bij 10000 ruis wel duidelijk aanwezig, maar veel meer een korrel profiel dan bij gewone camera's.
Als ik zo naar de preview van hierboven kijk is het eerder: ISO 1250 ruisvrij, ISO 2500 een klein beetje ruis en bij ISO 5000 ruis wel duidelijk aanwezig.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
RobertJRB schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:01:
Misschien handig de posts in het mirrorless topic hierheen te halen?
Dat kan, zitten al die posts voor de OP van dit topic, en dat is niet zo handig. Ik zal een link naar dit topic in het spiegelloosheid topic neerzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door PowerUp op 11-05-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
treative schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:19:
[...]
Als ik zo naar de preview van hierboven kijk is het eerder: ISO 1250 ruisvrij, ISO 2500 een klein beetje ruis en bij ISO 5000 ruis wel duidelijk aanwezig.
Het is persoonlijk wanneer je het waarneemt als storend. Persoonlijk hou ik wel van een beetje ruis in ZW shots, stuk minder erg dan met kleur iig. Ik zou wel de schaduwen lekker diep zwart maken, niet zo grijs als dpreview ze heeft (standaard waarschijnlijk). Met kleur vind ik dat dan juist weer niet mooi, dan heb ik liever detail in de schaduwen, en een beetje grijzig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
PowerUp schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:47:
Mijn eerste gedacht was dat het een M9 was die standaard op B&W staat, maar dat is dus niet zo. De sensor is 'native' monochroom, wat een voordeel met zich meebrengt: er is geen AA filter nodig. Volgens de luminous landscape review was het detail van de 18 MP sensor te vergelijken met een 28 MP Bayer sensor.
Bedoel je niet dat er geen Bayer filter nodig is? AA filter had de gewone M9 ook al niet, als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
G-Tus schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:09:
Schiet jij zoveel zwart-wit dan? Ik zou persoonlijk gewoon voor een M9 gaan en voor het prijsverschil een leuke lens erbij nemen...
Eigenlijk alleen maar B/W. Alleen foto's van gebouwen die ik als referentie gebruik zijn in kleur, maar daar heb ik een compactje voor.
Keuze is nu meer of een lens verkopen en voor de M9M gaan, of de lens houden en voor een gewone gaan. Logisherwijs zal het dus gewoon een M9 worden, maar als ik de voorbeelden van de M9m zie ga ik toch wel twijfelen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
henkie196 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:40:
[...]

Bedoel je niet dat er geen Bayer filter nodig is? AA filter had de gewone M9 ook al niet, als ik het me goed herinner.
Oeps, dat bedoelde ik idd.
Met deze sensor moet het ontbreken van het AA filter ook geen probleem zijn omdat moiré niet op kan treden bij deze sensor.

[ Voor 18% gewijzigd door PowerUp op 11-05-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:42
jesper86 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:36:
[...]

Het is persoonlijk wanneer je het waarneemt als storend. Persoonlijk hou ik wel van een beetje ruis in ZW shots, stuk minder erg dan met kleur iig. Ik zou wel de schaduwen lekker diep zwart maken, niet zo grijs als dpreview ze heeft (standaard waarschijnlijk). Met kleur vind ik dat dan juist weer niet mooi, dan heb ik liever detail in de schaduwen, en een beetje grijzig. :)
Ik neem het niet waar als storend, ik neem het gewoon waar ;)

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Persoonlijk zou ik 'm zo gaan halen als ik 7500 euro over had. Dat heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Jah maar ach, het is toch leuk om te fantaseren :)

Ik heb al zo vaak een denkbeeldig lijstje gemaakt voor de ideale Leica 3-lens kit, de Leica site laat ze zo mooi op een rijtje zien, en geen van allen zal je hoeven klagen over kwaliteit. Je hoeft alleen maar focal length en diafragma te kiezen, zoveel je nodig heb die neem je. De 21mm bijvoorbeeld heeft echt geen F1.4 nodig, dus de F3.4 is genoeg, en lekker compact. Er is voor ieder wat wils. In plaats van uitzoeken welke lens met de minste nadelen komt zoals normale mensen voor normale camera systemen hun keuze moeten maken. :9 Maar als je dan uiteindelijk het totale prijskaartje uitrekent ben je het al snel weer vergeten, zelfs met een 1-lens kit !

[ Voor 86% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2012 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
jesper86 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:01:
Jah maar ach, het is toch leuk om te fantaseren :)
True. Ik zou hiermee heel graag op m'n gemak door Tallinn slenteren bijvoorbeeld. Of wenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
YouTube: LEICA M MONOCHROM Video Review

Filmpje met een test van het leica forum.
Universal Creations schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 21:35:
Ik zag hem al inderdaad, ben nu die van de 50/1.4 erbij aan het pakken. Overigens is de bovenste lijn voor 5% contrast, dus laat je daar niet door verleiden (aangezien meestal 10, 20 en 40 worden gebruikt).

Edit: de Summilux presteert bij f/2.8 (f/2 staat niet in de pdf) van 0-17mm gelijk, maar knalt daarna naar beneden. De Summicron houdt het tot 21mm goed vol. Dus alleen in de hoeken is de Summicron beter. Daar lever je wel een stop en $3500 voor in...
https://www.facebook.com/photo.php?v=10100838188889635

De ontwerper over de nieuwe lens.

Als het goed is blijft de huidige versie (V5 cron) gewoon bestaan naast de nieuwe versie.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Mooi lensje, mooi verhaal. Nu nog met Zeiss rendering.... ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:12:
Mooi lensje, mooi verhaal. Nu nog met Zeiss rendering.... ;)
Gewoon in photoshop het contrast omhoog en met de channelmixer ietsjes blauw toevoegen ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Je vergeet CA toe te voegen...
Maar goed, ben benieuwd hoe snel de M9-M en 50/2 zijn uitverkocht en voor zo mogelijk nog hogere prijzen online zijn te vinden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
15,000,- voor camera + lens, ach, als je lang genoeg geduld hebt: http://www.spiegel.de/net...ion-in-wien-a-832843.html :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Mooi hoor Amrit, en dan die dop van een afvoerputje eraan maakt het af. :)

Anyway, een beetje kapitalisme, en een beetje handgemaakt met lage oplage, en dan krijg je dit, allemaal niet eens zo gek. Het is niet voor iedereen dat mag duidelijk zijn, maar dat is dan ook juist wat het maakt wat het is. Chapeau iig voor het feit dat het niet gewoon de oude sensor is op zwart/wit gezet. De samples laten zien dat het echt effect heeft, het is als het verschil tussen vga en dvi vergeleken met de gewone bayer layout. Pixel-perfect dus, geen overlopen van pixels meer. Het is bijna te perfect, maar heel mooi, en 100% uniek ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
PowerUp schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:43:
[...]

Oeps, dat bedoelde ik idd.
Met deze sensor moet het ontbreken van het AA filter ook geen probleem zijn omdat moiré niet op kan treden bij deze sensor.
Huuuh? Waarom niet? Moire trad ook al op op monochroom televisies. Zolang het discreet is, kun je last hebben van moire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Klopt, hoewel het optreden van monochrome moiré veel minder snel gebeurd dan kleurenmoiré wanneer er op dezelfde sensor een Bayer filter zou zitten.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Kijk bijvoorbeeld naar de Fuji X-Pro1, die heeft in plaats van het bayer een 'random' indeling voor de kleuren waardoor het ook geen aa filter nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
En voor de mensen die het zelf willen zien,

http://www.l-camera-forum...-cormorant-fisherman.html

In dit topic staat een link waar je een orginele DNG kunt downloaden (van een foto die ze ook in de presentatie hebben laten zien).

Wel een ISO 320 plaatje (basis iso) dus zegt niet zoveel over ruis, maar laat wel goed zien wat voor detail en scherpte je hiermee krijgt.

Lens was een leica 75mm f/2 summicron APO ASPH. Niet de nieuwe 50 APO ASPH cron helaas.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

PageFault schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:29:
[...]

Huuuh? Waarom niet? Moire trad ook al op op monochroom televisies. Zolang het discreet is, kun je last hebben van moire.
Ik dacht dat moiré gewoon niet mogelijk was doordat de pixels niet geïnterpoleerd hoeven te worden. Een bayer filter (wat wat anders is dan het laag doorlaat filter/aa filter) zit over de eigenlijke pixels heen om ervoor te zorgen dat iedere pixel alleen rood groen of blauw te zien krijgt. Doordat je dus een RGGB patroon hebt moet de informatie van naastliggende pixels gebruikt worden om de juiste kleur van de centrale pixel te bepalen. Door wiskunde (Bayer algoritme) te gebruiken kun je zo dus uit de rauwe pixel-voor-pixel info een 'echte' kleuren van de foto te voorschijn halen.
Een AA filter/laagdoorlaat filter spitst iedere lichtstraal in meerdere, om ervoor te zorgen dat er alleen 'detail informatie' op de filter kan komen die beneden de nyquist frequentie ligt van de sensor. Je moet je voorstellen dat wanneer zichzelf herhalende details zo fijn worden dat ze minder dan een bepaalde hoeveelheid pixels beslaan de wiskundige formule flipt en rare kleur patronen gaat produceren. Om dit te voorkomen 'blur' je dus de aller fijnste details die boven een bepaalde frequentie liggen. Daarom zie je moiré alleen bij hele fijne streepjes oid. Maar dat is wat ik altijd dacht dat de achter liggende gedachte was :)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Danku. Gaaf dat het meteen al werkt in Lightroom. Zeker omdat het Adobe's DNG is.

Het is duidelijk geen fabeltje. Exacte pixel-to-pixel detail is er echt. Ik heb de sharpening op 10 gezet in plaats van de standaard 25, dat maakt het een heel stuk fijner kijken. Kan eigenlijk wel helemaal uit. Die scharpening was er normaal natuurlijk omdat gewoonlijk elke pixel meer een average is, maar nu is het ècht direct detail. :Y)

Ik heb geprobeerd de higlights terug te halen uit dat kleine stukje bamboestokje rechtsonder, maar dat valt een beetje tegen. Het minder extreem belichte stuk onder zijn rechter knie en zijn hoed zijn nog wel goed te redden. De dpreview samples lieten ook al gevaarlijk witte highlights zien. :/

Maar de schaduwen zitten er heel gedetailleerd in moet ik zeggen. Kan flink onderbelichte fotos redden dus.

[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 17-05-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jesper86 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 15:24:
Danku. Gaaf dat het meteen al werkt in Lightroom. Zeker omdat het Adobe's DNG is.

Het is duidelijk geen fabeltje. Exacte pixel-to-pixel detail is er echt. Ik heb de sharpening op 10 gezet in plaats van de standaard 25, dat maakt het een heel stuk fijner kijken. Kan eigenlijk wel helemaal uit. Die scharpening was er normaal natuurlijk omdat gewoonlijk elke pixel meer een average is, maar nu is het ècht direct detail. :Y)

Ik heb geprobeerd de higlights terug te halen uit dat kleine stukje bamboestokje rechtsonder, maar dat valt een beetje tegen. Het minder extreem belichte stuk onder zijn rechter knie is nog wel goed te redden. De dpreview samples lieten ook al gevaarlijk witte highlights zien. :/
Wat overbelicht is, is ook echt overbelicht en valt niet meer te recoveren. Bij een gewone camera kan het wel zo zijn dat bijvoorbeeld het blauw overbelicht is, maar dat er nog informatie staat in het rode kanaal waardoor je eigenlijk altijd wel wat informatie kunt terughalen.
Aangezien de monochrom maar 1 kanaal heeft ben je die info ook echt kwijt.

Net als in mindere mate bij de M9 dus liever onderbelichten dan overbelichten. In de schaduwen zit namelijk wel veel detail.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
En hier een vergelijk van de M9 met de M9 monochrome.

Scherpte en detail is echt verbazingwekkend.

Dit is dus zonder verscherpen.
Afbeeldingslocatie: http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/attachments/leica-m9-forum/316052d1337262765-there-mm-raw-file-posted-online-crop2.jpg

Komt hier vandaan:
http://fotografz.smugmug....p#!i=1851170263&k=swB4gbS

In het forum vergelijken ze ook een D800e met een gewone M9. De D800e heeft daar net wat meer detail dan de M9 wat niet vreemd is met 36 mpix vs 18 mpix.
Maar het verschil is zeker niet zo groot als tussen de M9 en M9-M. Dus die 100% extra lijkt me wel te kloppen.

Hier M9 vs D800e:
http://www.l-camera-forum...-vs-d800e-comparison.html

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor het plaatje moet je ingelogd zijn op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
De iso10.000 foto is wel erg mooi van textuur en behoud van detail, zou het zeker niet met tegenzin gebruiken. Jammer dat ik de D800 vergelijking van het L.Forum niet kan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 18-05-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
JvdGeest schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:52:
Voor het plaatje moet je ingelogd zijn op het forum.
Daar had ik even niet bij stilgestaan.

Via die link kun je beide op full res bekijken, plaatje is niet meer dan 2x 100% crop naast elkaar geplakt.

Die D800 vs M9 plaatjes staan alleen op het L forum dus daar helaas geen andere link voor.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1