Videokaart kapot, voeding het probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hallo allemaal,

Ik heb begin maart een nieuwe pc gebouwd, en na een maand ongeveer ging mijn HD 6950 kapot. Deze toen opgestuurd en een vervangende kaart gekregen, de GTX 570 van Gigabyte.

Nu is deze kaart net ook kapot gegaan, de vonken sprongen er letterlijk vanaf. De pc start nu natuurlijk niet meer op, kortsluiting dus waarschijnlijk. Ik heb het voltage van de kaart niet verhoogd, de core clock wel ietsjes. Dit wordt dus weer een gevalletje RMA.

Ik vind het alleen erg vreemd dat twee verschillende kaarten van twee verschillende merken zo snel achter elkaar kapot gaan. Ik begin daarom te twijfelen aan mijn voeding, dat is deze: pricewatch: Thermaltake Smart M650W

Zou het kunnen dat de voeding beide kaarten geruïneerd heeft? Denken jullie dat de winkel de voeding ook terug zal nemen als ik de situatie beschrijf?

Alvast bedankt!

• streetie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09-2024
de voeding kan wel een veel te licht zijn.Een 650 watt voeding voor een dergelijke kaart is maar krap aan. Zeker als je ook nog veel extra's in de kast hebt. Ikzelf heb daar ook problemen mee gehad en heb nu een 1000 watt voeding draaien.

• Pazienza
  • Nu online
Hm, in principe zou het voldoende moeten zijn. (van wat ik heb gehoord) Heb verder alleen een dvd drive, 3 casefans en een harde schijf in de kast. (en natuurlijk Mobo + CPU )

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

streetie schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:16:
de voeding kan wel een veel te licht zijn.Een 650 watt voeding voor een dergelijke kaart is maar krap aan. Zeker als je ook nog veel extra's in de kast hebt. Ikzelf heb daar ook problemen mee gehad en heb nu een 1000 watt voeding draaien.
Een 650 watt voeding voor zo'n kaart is meer dan voldoende. Zelfs een voeding van 500 watt is genoeg zolang het maar een A merk voeding is (sweex dus niet :P). Zelf heb ik een HD4870x2 gehad die een stuk meer vermogen pakt dan de kaarten die besproken worden, deze draaide goed met een 600 watt voeding. Dit alles icm een overclockte q6600 die ook niet zuinig is.

Wat er wel aan de hand kan zijn is dat de voeding gewoon stuk is of niet genoeg kan leveren op de 12 volt rail maar dat lijkt mij niet in jou geval omdat de specificaties van je voeding aanduiden dat je 12 volt rail 52 ampere kan leveren.

Dus probeer een andere voeding en zorg ook dat je pc is aangesloten op een stopcontact met aarde.
Ik ga er even van uit dat je je kast nooit schoonmaakt van binnen met een stofzuiger? (dit is erg slecht voor je hardware ivm statische electriciteit).

• Pazienza
  • Nu online
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:37:
[...]

Een 650 watt voeding voor zo'n kaart is meer dan voldoende. Zelfs een voeding van 500 watt is genoeg zolang het maar een A merk voeding is (sweex dus niet :P). Zelf heb ik een HD4870x2 gehad die een stuk meer vermogen pakt dan de kaarten die besproken worden, deze draaide goed met een 600 watt voeding. Dit alles icm een overclockte q6600 die ook niet zuinig is.

Wat er wel aan de hand kan zijn is dat de voeding gewoon stuk is of niet genoeg kan leveren op de 12 volt rail maar dat lijkt mij niet in jou geval omdat de specificaties van je voeding aanduiden dat je 12 volt rail 52 ampere kan leveren.

Dus probeer een andere voeding en zorg ook dat je pc is aangesloten op een stopcontact met aarde.
Ik ga er even van uit dat je je kast nooit schoonmaakt van binnen met een stofzuiger? (dit is erg slecht voor je hardware ivm statische electriciteit).
Hoi, bedankt voor je reactie!

Ik heb helaas geen andere voeding voor handen. Heb de winkel wel al gemaild dat ik vermoed dat het de voeding is die de twee kaarten naar de knoppen heeft geholpen. Even afwachten wat ze zeggen.

Heb de kast überhaupt nog niet schoongemaakt van binnen omdat ik de pc pas zo kort heb. ;)

Moet zeggen dat het wel knap vervelend wordt als je pc steeds stuk gaat.. :(

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 11:37

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Koop een beter merk voeding... en ja.. voor de kaart is 650 wel genoeg..
maar google eens naar een site die uitrekend aan de hand van je speccs wat voor een wattage je nodig hebt.

Een videokaart heeft watt nodig, maar ook je mobo/RAM/Hardeschijven/dvdspelers/cardreader/kast/ventilatoren ook.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Verwijderd

Bjarne666 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:54:
Koop een beter merk voeding... en ja.. voor de kaart is 650 wel genoeg..
maar google eens naar een site die uitrekend aan de hand van je speccs wat voor een wattage je nodig hebt.

Een videokaart heeft watt nodig, maar ook je mobo/RAM/Hardeschijven/dvdspelers/cardreader/kast/ventilatoren ook.
Oja, want thermaltake is een B-merk.... 8)7

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Nu is deze kaart net ook kapot gegaan, de vonken sprongen er letterlijk vanaf. De pc start nu natuurlijk niet meer op, kortsluiting dus waarschijnlijk. Ik heb het voltage van de kaart niet verhoogd, de core clock wel ietsjes. Dit wordt dus weer een gevalletje RMA.

Je rma't een kaart waarop je het voltage niet omhoog heb gegooid maar de core clock wel dat is best wel garantie misbruik.
Het zou best je kaart kunnen zijn afhankelijk van hoe veel je de core clock omhoog hebt gedaan of dat je gewoon een slecht sample had blijft het wel jou schuld.

Kaart eruit andere voeding erin kaart rma(kijk ook even of het moederbord nergens kortsluiting maakt)

webwinkel neemt bijde terug en kijkt dan of de voeding stabiele voltages levert onder de hoeveelheden amperes die worden gevraagd mocht dit zo zijn sturen ze hem terug naar thermaltake en krijg je een vervanging.

[ Voor 13% gewijzigd door maarten12100 op 11-05-2012 15:20 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Check eerst even waar die vonken vandaan kwamen, met oog/neus moet het wel te vinden zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Pazienza
  • Nu online
@ Maarten: Dat valt wel mee, Gigabyte levert zelf overclock software mee, heb de kaart overclocked naar dezelfde waardes als een andere GTX 570 van hun. (die verder hetzelfde is, alleen hogere clocks)

@ Tens: Ik weet zeker dat de vonken van de kaart kwamen, ik heb namelijk een window in mijn kast. ;)

Bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazienza op 11-05-2012 15:26 ]

• MicScott
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06-2023

MicScott

.Grey.

Pazienza schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:48:
[...]
Heb de winkel wel al gemaild dat ik vermoed dat het de voeding is die de twee kaarten naar de knoppen heeft geholpen. Even afwachten wat ze zeggen.
Dat zou ik nou weer niet gezegd hebben ... Straks gebruiken ze dat als excuus om je geen nieuwe kaart te hoeven geven.

Diablo 3 || Titanfall/Origin: MicScott | Steam

• Tens
  • Nu online
Pazienza schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:25:
@ Tens: Ik weet zeker dat de vonken van de kaart kwamen, ik heb namelijk een window in mijn kast. ;)
wat is er precies ontploft?

Geheugen? -> wrs overklokrobleem
Voedinggedeelte -> mogelijk de voeding van de PC

Met een plaatje kan er veel duidelijk worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Pazienza
  • Nu online
MicScott schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:37:
[...]

Dat zou ik nou weer niet gezegd hebben ... Straks gebruiken ze dat als excuus om je geen nieuwe kaart te hoeven geven.
Waarom? Ik heb garantie op zowel voeding als videokaart.

En anders heb ik nog altijd mijn rechtsbijstand.

• Pazienza
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:42:
[...]

wat is er precies ontploft?

Geheugen? -> wrs overklokrobleem
Voedinggedeelte -> mogelijk de voeding van de PC

Met een plaatje kan er veel duidelijk worden.
Hoi, ik heb even gekeken. Onder mn PCI-E aansluiting van de voeding zit zo'n rond ding, volgens mij een capacitor, en die is kapot, gewoon ontploft. Eromheen is het zwart. Het ligt dus toch aan de voeding.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Zit dat op je mobo?? Dan kan die ook naar de RMA.

Johann Sebastian Bach

• Pazienza
  • Nu online
Nivida_intel schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:59:
Zit dat op je mobo?? Dan kan die ook naar de RMA.
Nee het is de capacitor van de videokaart.

Heb ook even naar het moederbord gekeken, die lijkt zo op het eerste gezicht gewoon in orde te zijn.

Heb overigens even dat online PSU bereken ding gebruikt, kwam uit dat 450w het minimum is voor mij, en dat 500w aanbevolen is. Met 650w zat ik dus al zeer ruim.

[ Voor 20% gewijzigd door Pazienza op 11-05-2012 16:10 ]

• Tens
  • Nu online
Pazienza schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:54:
[...]

Hoi, ik heb even gekeken. Onder mn PCI-E aansluiting van de voeding zit zo'n rond ding, volgens mij een capacitor, en die is kapot, gewoon ontploft. Eromheen is het zwart. Het ligt dus toch aan de voeding.
Mogelijk voeding, overspanning, spanningspiek, maar spontaan kan ook nog.

Maar door een sluiting van die capaciteit kan de voeding wel meegegaan zijn.

Meten/uitwisselen om zeker te zijn.

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-02 11:37

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:56:
[...]

Oja, want thermaltake is een B-merk.... 8)7
helaas in mijn belevingen wel :(

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Pazienza
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:29:
[...]

Mogelijk voeding, overspanning, spanningspiek, maar spontaan kan ook nog.

Maar door een sluiting van die capaciteit kan de voeding wel meegegaan zijn.

Meten/uitwisselen om zeker te zijn.
Ik heb een reactie van de winkel, als ik denk dat de voeding de veroorzaker is moet ik die idd ook RMA sturen, ze doen verder niet echt moeilijk.

Helaas heb ik geen andere voeding voor handen, en ik zou niet weten hoe ik het moet meten. Ik denk dat ik die voeding dus ook RMA stuur.

Het is toch wel heel toevallig zijn als beide kaarten kapot zijn gegaan als het niet aan de voeding zou liggen. Bij de tweede kaart is het dus ook zeker dat het aan de stroom ligt. Ik denk dus dat de voeding eenvoudigweg niet deugt.

Iedereen bedankt!

• MicScott
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06-2023

MicScott

.Grey.

Pazienza schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 15:43:
[...]

Waarom? Ik heb garantie op zowel voeding als videokaart.

En anders heb ik nog altijd mijn rechtsbijstand.
Jawel, maar als je voeding die videokaart op heeft geblazen, dan valt dat natuurlijk niet onder garantie van de videokaart. Dan zou dat verhaald moeten worden op de fabrikant van de voeding, en dat wordt natuurlijk een enorm gezeik.

Het zal vast wel goedkomen, maar just in case ...

Diablo 3 || Titanfall/Origin: MicScott | Steam

• Tens
  • Nu online
Pazienza schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 17:43:
[...]

Ik heb een reactie van de winkel, als ik denk dat de voeding de veroorzaker is moet ik die idd ook RMA sturen, ze doen verder niet echt moeilijk.

Helaas heb ik geen andere voeding voor handen, en ik zou niet weten hoe ik het moet meten. Ik denk dat ik die voeding dus ook RMA stuur.

Het is toch wel heel toevallig zijn als beide kaarten kapot zijn gegaan als het niet aan de voeding zou liggen. Bij de tweede kaart is het dus ook zeker dat het aan de stroom ligt. Ik denk dus dat de voeding eenvoudigweg niet deugt.

Iedereen bedankt!
Of de eerste videokaart heeft door kortsluiting de voeding half gesloopt, waardoor de voeding de tweede kaart overbelast heeft oid.
Oorzaak en gevolg is vaak slecht na te gaan in dit soort situaties, gelukkig komen beide bij dezelfde leverancier vandaan, dat kan een hoop schelen.

Verwijderd

Pazienza schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:11:
Zou het kunnen dat de voeding beide kaarten geruïneerd heeft? Denken jullie dat de winkel de voeding ook terug zal nemen als ik de situatie beschrijf?
Zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is, is een prima voeding, welke ook meer dan voldoende kan leveren.
Mocht het wel de voeding zijn dan zou ook niet alleen de videokaart stuk gaan, maar hadden andere componenten het ook niet overleeft.

• Pazienza
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 10:23:
[...]

Zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is, is een prima voeding, welke ook meer dan voldoende kan leveren.
Mocht het wel de voeding zijn dan zou ook niet alleen de videokaart stuk gaan, maar hadden andere componenten het ook niet overleeft.
Hoi,

Heb er nog eens over nagedacht en beetje gezocht op internet, het lijkt me inderdaad sterk dat de voeding alleen de videokaart heeft vernield. Heb dus besloten alleen de videokaart RMA te sturen en de voeding toch maar te vertrouwen, ook omdat ik verder geen problemen heb gehad, enkel de videokaart die op eens ontploft. Als de voeding slecht was had ik waarschijnlijk al van te voren instabiliteit gehad of andere problemen gehad, of waren er meerdere onderdelen ontploft.

Denk dat ik dus gewoon 2 keer pech heb gehad met de videokaart. (volgens mij is de videokaart sowieso een onderdeel dat vaak kapot gaat als ik het zo lees...)

Bedankt!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:37:
[...]

Amperage is wel belangrijk iig.... maar een voeding kan makkelijk instabiel zijn -en of worden.
Ik heb zelf een keer een 1000w opgeblazen met 2 GTX480 kaarten.. bios aangepast tot 350+- W per kaart

[ Voor 20% gewijzigd door A87 op 14-05-2012 15:57 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Verwijderd

Lias schreef op maandag 14 mei 2012 @ 15:55:
[...]

Amperage is wel belangrijk iig.... maar een voeding kan makkelijk instabiel zijn -en of worden.
Ik heb zelf een keer een 1000w opgeblazen met 2 GTX480 kaarten.. bios aangepast tot 350+- W per kaart
1000W zegt niks er zijn genoeg 1000W voedingen die maar 500W kunnen leveren...

Daarnaast als je een 1000W voeding op kan blazen met twee GTX480's was dat wel een hele gare voeding. Want sowieso mag een voeding nooit stuk gaan als je hem te veel belast daarvoor zijn immers de beveiligingen tegen overbelasting.
Pagina: 1