[linux] Externe hd stoppen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Beste,

Wanneer ik in arch linux een externe hdd (via usb) wil stoppen met hdparm krijg ik volgende fout:

hdparm -Y /dev/sda

/dev/sda:
issuing standby command
SG_IO: bad/missing sense data, sb[]: 70 00 05 00 00 00 00 0a 00 00 00 00 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

Kan er mij iemand helpen met deze fout? Google maakte mij niet wijzer.

PS. Ik draai arch linux op een raspberry pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Al bedacht dat bepaalde commando's niet werken via een USB casing? Het downspinnen van een HDD is er 1 van. Waarom niet gewoon umounten en uitschakelen, bereik bijna je hetzelfde mee.

Ik mag ook hopen dat /dev/sda je externe schijf is, want het is over het algemeen je eerste schijf (en bevat dus je / fs). Beetje onhandig om je root file system uit te schakelen. Is ook geen pretje, heb ik aan den levende lijve ondervonden met een brakke Maxtor, tijdens boot downspinnen (ja, het was m'n OS disk :X).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
/dev/sda is mijn externe hd. Bij de raspberry pi zit de os op een andere plaats.

Als ik de hd unmount, moet ik nog manueel op de aan/uit knop drukken. Ik zou liefst hebben dat ik via een programma'tje de schijf kan uitzetten als die een tijd niet gebruikt ga worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan inbouwen en via SATA aansluiten. USB schijven zijn niet geschikt om powersavings toe te passen, dat gebeurt namelijk eerder op de poort zelf. Daarbij zijn er behuizingen/controllers die de schijf uitzetten als je de USB kabel eruit haalt, dus het uitschakelen van de USB poort werkt in zo'n geval ook.

Heb je zelf ook onderzocht of het wel werkt wat je wilt met externe schijven? Dat zou ik toch eerst verder bekijken voordat je door gaat met proberen met je USB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 13:17

BoAC

Memento mori

Hij heeft het over een raspberry pi. Deze heeft geen sata-controller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat had ik ook al door, maar dan is m'n antwoord niet minder geldig ;). Hij heeft in dit geval pech, het is niet makkelijk om een externe casing/controller te vinden die deze manier van power management ondersteunt, aangezien dit bijna altijd op de USB poort wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ik ben zeker dat de schijf zelf kan als deze intern wordt aangesloten. Ik ben ook zeker dat er usb controllers zijn die dat ondersteunen. Of de mijne dat kan weet ik niet. Ik probeer gewoon wijs te geraken uit de fout die ik krijg.

Ik heb namelijk problemen gehad om een partitie te maken op de hd en ik vroeg mij af of de fout daarmee niets te maken had. (de schijf werkt voor de rest wel perfect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Je zou eventueel kunnen proberen de spanning van de USB poort af te halen (en hopen dat de hardware meewerkt)
echo suspend > /sys/bus/usb/devices/usb1/power/level

Edit: Ow, dat was al opgemerkt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Tim op 11-05-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Tim schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 16:10:
Je zou eventueel kunnen proberen de spanning van de USB poort af te halen (en hopen dat de hardware meewerkt)
echo suspend > /sys/bus/usb/devices/usb1/power/level

Edit: Ow, dat was al opgemerkt :P
Dit werkt niet. Zelf al trek ik de usb kabel uit de externe hd, de schijf blijft draaien. Dit betekent dus waarschijnlijk dat ik op zoek al moeten gaan naar een nieuwe behuizing?
Pagina: 1