Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05
Ik heb had nu een maand of twee een Intel DH67BL draaien met een i7 2600. Deze is bedoeld als nieuwe server en moet mijn oude 3800EE gaan vervangen. Zit dus nog in een testopstelling, zelden intensief gebruikt.

Nu ben ik twee weken met vakantie geweest. Alles was uitgetrokken dus geen onweer risico.
Ik kwam terug, wilde de boel weer opstarten, geen reactie.
Wel brandden de netwerkmapjes. Ook brandde nog een groen LEDje op het mobo.
Opstartpogingen:
- CMOS reset, niets
- WOL signaal, dit werkte voorheen altijd, ook vanuit cold boot. Nog steeds niks.
- Startpinnetjes zelf kortgesloten met een jumpertje. Nog steeds geen reactie. Schakelaar dus in orde
- Andere voeding eraan. Nieuwe voeding gekocht, niets
- Uitgebouwd, alle RAM's eruit behalve eentje, de SSD losgekoppeld

en toen opeens bij de tweede poging.... vonk .... rook!!!
Vlakbij de 4 pins voedingsaansluiting. Lijkt een VRM ofzo.
Meteen spanning eraf.
Dit bord is nu officieel overleden en ga ik niet meer gebruiken.

Maar ik ben hevig teleurgesteld. Potdomme ook nog een Intel mobo!
Hoe kan zoiets nou? Niks overgeklokt ofzo, is ook een normale 2600.
Dit ding gaat dus retour. Mijn drang om nog een Intel moderbord te kopen is nu tot een minimum geduceerd :(

Maar hoeveel risico loopt een CPU in zo'n geval?
Zou wel héél zuur zijn als mijn i7 ook naar de eeuweige jachtvelden is verhuisd. Zijn CPU's hier door het mobo enigermate door beschermd? Ik ga nu sowieso een ander mobo kopen en dan maar hopen dat de cpu nog leeft.
Wie heeft iets soortgelijks wel eens meegemaakt?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:38
Helaas is de oorzaak hiervan niet te achterhalen.
Kijk alleen uit met je voeding, die kan wel de oorzaak zijn namelijk..

Je CPU loopt weinig risico, heb nog nooit meegemaakt dat de CPU door zoiets kapot ging.
Dus hoogstwaarschijnlijk werkt het ding nog prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Met rook in de buurt van de VRMs is de kans groot dat je CPU ook overleden is. Ze kunnen bar slecht tegen meer dan 1.75V, en in het ergste geval heeft er 12V op de CPU gestaan.

Ik zou de CPU ook RMA'en als ik jou was. Alternatief kun je een poging wagen de cpu op een elcheapo bordje te testen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:38
mux schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:55:
Met rook in de buurt van de VRMs is de kans groot dat je CPU ook overleden is. Ze kunnen bar slecht tegen meer dan 1.75V, en in het ergste geval heeft er 12V op de CPU gestaan.

Ik zou de CPU ook RMA'en als ik jou was. Alternatief kun je een poging wagen de cpu op een elcheapo bordje te testen.
De kans is er inderdaad, maar niet groot naar mijn mening :)
Ik zou de CPU gewoon proberen, hij doet het of hij doet het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Arvado op 11-05-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Hier een foto

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadplaatjes.nl/20120511/575088.jpg

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Zal lekker geroken heben! :(

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, leuk, lesje computer-VRMs.

Op moederborden wordt 9 van de 10 keer gebruik gemaakt van dc/dc buck converters met één high-side transistoren en twee low-side transistoren. Hier is een plaatje van een buck converter:

Afbeeldingslocatie: http://i.cmpnet.com/powermanagementdesignline/2006/07/IR_FETselect_Fig1.jpg

Links komt de 12V binnen uit de 12VAUX stekker, rechts komt ongeveer 1V eruit voor de CPU. De componenten in dit schema kun je ook terugvinden op het plaatje: de transistor waar nu een gat in zit is degene die aan 12V hangt (de bovenste), de inductor is het grote grijze blok in het midden en de twee transistoren die rechtop aan de rechterkant van de inductor staan zijn samen de onderste transistor in het schema. Dan zie je ook nog links de ingangscondensator (met het blauwe streepje) en rechts de uitgangscondensator (met de rode streepjes).

De bovenste transistor, of MOSFET, is geklapt. FETs die stukgaan doen dat meestal in geleiding, oftewel als ze eenmaal stuk zijn geleiden ze altijd, in plaats van dat je ze aan en uit kunt zetten. Dat betekent dat de inductor en dus ook de uitgang constant 12V voor de kiezen krijgen. Dit zou ik verwachten.

Maar er is nog hoop, want de condensatoren aan de uitgang lijken nog in orde (ik kan het niet goed zien, want dat deel van het plaatje is onscherp). Als die niet geklapt zijn is het waarschijnlijk oké. Je kunt het ook zelf nameten: zet 12V op de 12VAUX connector en meet met een multimeter de spanning aan de uitgang van deze dc/dc converter. Dat kun je meten op de lipjes van de rechtop staande transistoren rechts van het grijze blokje (de inductor). Als daar 12V op staat is je CPU afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Duidelijk verhaal, bedankt.

De condensatoren leken allemaal in orde, dat heb ik goed bekeken.

Ook alle sporen op de achterkant zien er normaal uit. Nergens verkleuring te zien. Ik heb alles ook meteen uitgezet om verdere schade te voorkomen.

De enige componenten waar ik schade aan zag waren die twee zwarte blokjes, de iets grotere die duidelijk zichtbaar is, en de iets kleinere die daaronder zit (net boven het "PCE29" opschrift).

Het nameten, kan dat ook zónder CPU? Die durf ik echt niet aan te sluiten. Is ook al verwijderd :-)

[ Voor 16% gewijzigd door psy op 11-05-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het zwarte blokje eronder is de MOSFET driver, die zal idd ook wel naar z'n moer zijn.

Het nameten kan zeer zeker zonder CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
mux je had gelijk, de cpu doet het nog gewoon, top ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Had je hem daadwerkelijk ook nagemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Als de laatste condensator nog goed is zijn er geen problemen. Deze vangen oa piekspanningen op. Als je mobo daarna kortsluiting geeft, weigert je voeding ook gelijk. Je voeding is verder dan nog heel.

De cpu is meestal de laatste component die overlijdt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
mux schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 21:27:
Had je hem daadwerkelijk ook nagemeten?
Nee.

Ik begin nu wel te twijfelen hoor. Aan meerdere zaken.

Nu heb ik een nieuw MSI bord.
CPU, koeler, RAM weer erop gezet. Testrun ging goed.
Alles ingebouwd.
SSD erop.

Cold boot, geen probleem.
Maar een reset, of een herstart vanuit Windows leverde een B2 of B4 error. Is blijkbaar een BIOS error en daarna kan je NIETS meer. Alleen maar uit en weer aan.

BIOS voor de zekerheid maar ge-update (al 3 nieuwe versies). CMOS reset. Geen resultaat zelfde fout.

Toen eens een ander RAM latje geprobeerd.
Maar....sindsdien doet ook dit gloednieuwe moederbord niets meer.
Terug het eerst gebruikte RAM erin. Niks noppes nada. Alleen het ON lampje brandt maar zodra je op aan drukt gaat de cpu fan héél even opspinnen maar valt meteen weer uit. Ook alle powerledjes (dat zijn er nogal wat op dit uitgebreide mobo welke aangeven welke VRM's allemaal werken) blijven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dus is je voeding de boosdoender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Kijk dat ligt wel enigzins voor de hand daar heb ik ook aan gedacht.

Maar... de problemen begonnen eerst met de oude voeding op het oude Intel bord. Die wilde niet meer starten.
Ik heb toen een nieuwe voeding gekocht (een Be-quiet) omdat ik een probleem in de voeding de meest voor de hand liggende fout vond.
Daarna reageerde het Intel bord nog steeds niet op de aan/uit knop. Geen enkel verschil met de oude voeding!
Daarna heb ik de hele bups uitgebouwd, en toen alles op mijn houten tafel lag met alleen het hoognodige erop kreeg ik die vonk en de rook.

De nieuwe voeding heeft vervolgens gewoon gefunctioneerd op het nieuwe MSI bord, met wel die rare resetfout maar verder deed hij het gewoon. Na een dag zit ik weer met een niet werkende configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
Voor de zekerheid oude voeding weer aangesloten.
Nu boot ie wel, maar stopt meteen bij foutcode 55.
"0x55 Memory not installed"

Dus ik denk prima, doe er ander DDR3 in (ik heb in totaal 3 verschillende latjes beschikbaar)
Bij alledrie dezelfde fout.

Dus ik denk, wat zegt ie dan als ik geheugen eruit haal.
Code 22. 22 refereert naar allerlei geheugenfoutmeldingen.
Heb inmiddels een topic op het MSI forum lopen en een RMA aangevraagd, maar ik kan er nog totaal niets van maken wat er nu aan de hand is. Op dat MSI forum zijn wel méér mensen met exact hetzelfde probleem maar dat hoeft niet direct iets te betekenen natuurlijk.

Pagina: 1