Router achter router

Pagina: 1
Acties:

• MysticSnake
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06-2023
Ik heb een Ziggo Ubee router waarbij ik DHCP heb ingeschakeld en de wireless heb uitgeschakeld.
Vervolgens heb ik een LAN kabel van die Ziggo Ubee router naar mijn eigen computer.
Een tweede kabel gaat van die Ziggo Ubee router naar een Cisco router (niet in de WAN slot, maar gewoon in LAN1), waarvan de DHCP is uitgeschakeld, maar waarvan de wireless aan is.
Met deze Cisco router heb ik mijn laptop en printer verbonden, beide wireless.

Het probleem is dat mijn computer, met draad verbonden met de Ziggo Ubee, geen bestanden kan uitwisselen met mijn laptop, die draadloos verbonden is met de Cisco router.
Natuurlijk zit alles in dezelfde IP-adres range. Maar voor de duidelijkheid:

Het IP-adres van de Ziggo Ubee is: 192.168.178.1
Van de Cisco is hard vastgezet op: 192.168.178.2
Mijn laptop en computer krijgen automatisch een ip-adres, van de Ziggo Ubee, meestal tussen de 192.168.178.3 en 192.168.178.10.

Zowel met mijn computer als laptop kan ik op internet en ik kan met beide zowel de setup in van de Ziggo Ubee modem als van de Cisco modem. Ik kan printen via mijn laptop, maar niet via mijn computer.

Kort samengevat: Wanneer je een router achter router systeem hebt, kan een computer verbonden met router 1 goed communiceren met een computer verbonden met router 2?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
MysticSnake schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 08:54:
Kort samengevat: Wanneer je een router achter router systeem hebt, kan een computer verbonden met router 1 goed communiceren met een computer verbonden met router 2?
Bij mij thuis wel ;) Kan je vanaf het ene system het andere systeem wel pingen?

Desktop | Server | Laptop

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 11:29
Dat zou moeten werken, heeft hier altijd gewerkt met de KPN Experiabox -> Linksys E4200.

Wat voor Cisco router gaat het om, en draai je er de originele firmware op ?
Ik weet namelijk dat je in de Linksys/Cisco routers je WAN poort kan uitschakelen en/of laten werken als switch :) (niet originele fw)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchCrownNL op 11-05-2012 09:15 ]

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

• MysticSnake
Rupie schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:09:
[...]

Ja dat kan wel en gaat nog goed ook. Ik snap niet waarom ze elkaar dan niet zien. Alles is gedeeld en ze zitten in dezelfde werkgroep.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In feite is het al aangegeven, twee routers achter elkaar is in feite not done tenzij je strikt gescheiden netwerken wil hebben. De tweede router zou eigenlijk een switch moeten zijn. Dit kan gerealiseerd worden door de wezenlijke routerfuncties uit te schakelen zodat hij a.h.w. alleen nog maar een switch is. Als je geen poorten tekort komt, kun je desnoods de WAN-poort van die tweede router achterwege laten.
Dit wordt in soortgelijke situaties zonder problemen heel veel toegepast.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 21:25
Op de tweede router DHCP en NAT uitschakelen, WIFI aan en een statische route maken naar de eerste router.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Waarom zou je een statische route willen aanmaken naar de eerste router als ze beide in hetzelfde subnet zitten, en alle machines (ook degene die verbonden zij via de Cisco 'router') de Ubee router kunnen benaderen?

Het lijkt me inderdaad handig als je eens wat basic gaat troubleshooten, kijken of je wel van en naar alle machines kunt pingen.

https://freight.associates

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zit je Cisco router nu niet in de DHCP-range van je Ziggo Ubee?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:56
Je oplossing is al in gebruik; de topictitle wekt de verkeerde verwachting :P

MysticSnake, heeft je (tot) accesspoint (gedegradeerde router) een instelling die het draadloze verkeer kan isoleren van het netwerk? Mogelijk is die wat overactief bezig en zit het ook op het bedrade netwerk in de weg?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Equator

Crew Council

#whisky #barista

utbone schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:17:
Op de tweede router DHCP en NAT uitschakelen, WIFI aan en een statische route maken naar de eerste router.
Of je leest gewoon de openingspost.. Een statische route is nergens voor nodig als beide machines in dezelfde IP range zitten..
Rupie schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:09:
[...]

En, kan je pingen van het ene naar het andere systeem?

Staan er wellicht firewall's aan? Wat gebeurt er als je die uitzet?

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-02 16:54

Yintha

We'll stay gold forever

Techneut schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:06:
Als je geen poorten tekort komt, kun je desnoods de WAN-poort van die tweede router achterwege laten.
Dit wordt in soortgelijke situaties zonder problemen heel veel toegepast.
dit.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
TS had 'm al niet in de WAN poort.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:55

skoozie

SCSI

Is het mogelijk om je PC in de Cisco accespoint/router te stoppen? (qua plaatsing/kabels)
Als oplossing of tijdelijke test opstelling.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 19:46
Zitten beide computers wel in de zelfde werkgroep omgeving?

Ik heb een soortgelijke setup maar zelfs met 2 routers!

Ubee--->Netgear router (NAS, HTPC, laptop wireless) ---> Netgear router in LAN poort (Desktop, Printer, laptop wireless). Alle laptops, pc's en NAS zitten in dezelfde werkgroep.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 22:32
Rainesh schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:33:
Zitten beide computers wel in de zelfde werkgroep omgeving?

Ik heb een soortgelijke setup maar zelfs met 2 routers!

Ubee--->Netgear router (NAS, HTPC, laptop wireless) ---> Netgear router in LAN poort (Desktop, Printer, laptop wireless). Alle laptops, pc's en NAS zitten in dezelfde werkgroep.
MysticSnake schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:15:
[...]
Ja dat kan wel en gaat nog goed ook. Ik snap niet waarom ze elkaar dan niet zien. Alles is gedeeld en ze zitten in dezelfde werkgroep.

• Rainesh
  • Laatst online: 20-02 19:46
lol sorry, niet goed gelezen:)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 18:33

Drunken_Bear

Pro Niksnut

even voor de duidelijkheid, tussen de routers ligt wel een cross cable toch? en misschien heeft het eventueel iets te maken met instellingen voor een bridge die gemaakt zou moeten worden? (heb er verder geen ervaring mee met zo'n opstelling maar ik denk gewoon even mee)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
MysticSnake schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 09:15:
[...]
Dus pingen gaat goed, voordat iedereen dezelfde vragen blijft herhalen. Dus het netwerk werkt opzich prima.

Welk OS heb je op de systemen zitten? Kan zijn dat je een map moet delen of (in het geval van Vista/Win7) even de netwerkdetectie aanzetten in het netwerkcentrum. Al zou dat het probleem met printen niet helemaal verklaren lijkt mij.

[ Voor 17% gewijzigd door Rupie op 11-05-2012 15:06 ]

Desktop | Server | Laptop

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
MysticSnake schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 08:54:

Zowel met mijn computer als laptop kan ik op internet en ik kan met beide zowel de setup in van de Ziggo Ubee modem als van de Cisco modem. Ik kan printen via mijn laptop, maar niet via mijn computer.
Waar zit die printer in het netwerk, netwerkprinter/USB?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• lier
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Kan je een keer testen of het werkt als je laptop ook met draad aangesloten is?
Ik heb wel eens gehoord dat niet al het verkeer van WiFi naar bedraad mag en omgekeerd...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MysticSnake
Sorry voor de late reactie maar het probleem is opgelost.
Het was heel simpel, alles stond namelijk goed ingesteld en inderdaad het pingen werkte ook.
Wat ik heb gedaan: Ziggo Ubee, Cisco, computer, laptop en printer herstart en alles werkt nu als een trein.

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties :)

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 07:32

Trin1ty

Uhm..

Is de Ubee wel goed te gebruiken als router? Ik heb er nu ook nog een router achterhangen maar wil die vervangen door een switch. Ik wil dan de Ubee gaan gebruiken en configureren als router (zonder wireless, daar heb ik een los AP voor)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Waarom zou je router achter router willen? Laat die Ziggo modem gewoon in bridge-mode zetten, veel simpeler.

• Trin1ty

Trin1ty

Uhm..

wil ik ook niet, ik had die router er achter staan omdat ik eerst een modem had wat geen router was. Dus nu wil ik de Ubee als router gaan gebruiken (wat ik nu niet doe) en mijn oude router vervangen door (ook nog) een snellere switch. Misschien niet voor hier, maar wat betekent het wanneer je de Ubee in bridge mode laat zetten?

• lier
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Trin1ty schreef op maandag 11 juni 2012 @ 08:01:
Misschien niet voor hier, maar wat betekent het wanneer je de Ubee in bridge mode laat zetten?
In bridge mode heb je feitelijk een modem (zonder router functionaliteit).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Trin1ty schreef op maandag 11 juni 2012 @ 08:01:
Wat betekent het wanneer je de Ubee in bridge mode laat zetten?
http://www.erg.abdn.ac.uk...rse/lan-pages/bridge.html

Afbeeldingslocatie: http://www.erg.abdn.ac.uk/~gorry/course/images/bridge-1.gif

In de Ziggo situatie is de bridge de Ubee router in bridge modus, LAN A het interne netwerk v/d Ziggo abbonnee en LAN B het netwerk van Ziggo. (En Computer Z niet bestaand)

Verderop die pagina staat wat een router doet.

• Trin1ty

Trin1ty

Uhm..

Duidelijk, maar goed, ik kan dus ook gewoon (zoals ik van plan was) de Ubee ook als modem en router (ding heeft de functionaliteit toch) gebruiken en er een switch achter gooien :)

Verwijderd

Dat is idd de makkelijkste oplossing.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15
Ik heb een linksys E4200 besteld en denk over de mogelijkheden. Is er een voordeel om de ziggo router in bridge mode te zetten? Ik heb de e4200 eigenlijk gekocht voor de wifi en NAS optie, de ziggo modem heeft bagger bereik. Hoe laat ik de ziggo modem in bridge mode zetten?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

mister_S schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 00:37:
Hoe laat ik de ziggo modem in bridge mode zetten?
Daarvoor moet je even de helpdesk bellen.
Pagina: 1