Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik weet niet waar ik deze vraag behoor te stellen, maar deze thread leek me daarvoor toch het beste ;).
Ik heb sinds kort last van erg wisselvallige prestaties van mijn computer. Zo duurt het bijvoorbeeld zeker 5 minuten voordat de pc vanaf standje "uit" weer helemaal klaar voor gebruik is.
Verder moet ik vaak wel vrij veel moeite doen om een LAN-verbinding tot stand te laten komen en werken niet alle ram-slotjes meer.
Voor de volledigheid even mijn volledige specs;

MSI P55 GD65
Intel Core i5 750
Gigabyte GTX460 1gb
Cooler Master iGreen 620Watt
Geil RAM 4gb 1333mhz
Samsung Spinpoint F3 750GB

Nu mijn vraag; ik wil dus graag mijn pc gaan upgraden, maar wat is naar jullie mening een leuke upgrade t.o.v dit systeem? Videokaart voldoet nog altijd prima en ook de voeding behoudt ik het liefst.

Mijn wensen:
  • Ik wil graag zo tegen de 20-30 games toch wel op mijn pc hebben staan, zonder dat de pc hierdoor irritant langzaam word.
  • Ik ben wel een beetje klaar met het moederbord, deze wil ik het liefst meteen kwijt.
  • Verder doe ik echt vanalles op mijn pc, zoals photoshop, video-editen en maak af en toe muziek. Maar al deze programma's draaien dan ook prima op mijn huidige systeem. Maar al met al zijn dat toch wel weer 10 programma's.
  • Heb wel een enorme voorkeur voor intel-cpu's, heb het idee dat deze net iets stabieler presteren in zijn algemeenheid.
  • En als laatste, het moet wel echt een significante verbetering opleveren t.o.v mijn oude setup, anders koop ik van dat geld liever een leuke videokaart.
En dan als laatste het budget, €350,- is voor mij toch wel de max.

Ik hoop dat jullie me hiermee een beetje kunnen helpen,
Groeten Carlos,

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2012 23:27 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:38
Ik denk dat je je post wat aan moet passen om aan het beleid te voldoen, PMG beleid

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:20
Welk operating system draai je?

In principe zou die hardware nog prima mee moeten kunnen, en een "significante upgrade" is lastig voor 350,-

Mechwarrior Online: Flapdrol

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Voor wat betreft die traagheid zou ik es beginnen met een verse install.. Qua hardware moet ie nog wel even meekunnen, en hoeft ie echt niet traag te zijn. Wellicht is een SSD een idee?

Als je echt een complete upgrade wil doen, voor €350,- ga je inderdaaad niet iets echt veel beters krijgen.

Wat is precies het probleem met je mobo / geheugensloten?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Die processor zal nog ruim voldoen.

Een SSD voor je OS zal wonderen doen, zorg dat je swapfile dan wel op de Spinpoint staat.
Je geheugen uitbreiden kan ook geen kwaad ivm photoshop en video-editen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Werk in photoshop niet met al te grote bestanden en die programma's draaien juist prima. Maar ik heb meer het idee dat mijn moederbord zijn beste tijd wel heeft gehad, niet werkende lan-poorten en maar 2 geheugenzlotjes (1e en 4e) die het nog enigzins doen.

• NitroX infinity
  • Nu online
Dan is het antwoord toch simpel? Koop een nieuw moederbord. Lees benchmarks en reviews om te zien welk moederbord jou het beste bevalt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 11:33:
Dan is het antwoord toch simpel? Koop een nieuw moederbord. Lees benchmarks en reviews om te zien welk moederbord jou het beste bevalt.
Maar ik zie geen heil in een moederbord van 3 jaar oud. Eigenlijk wil ik dus het liefst een cpu en mobo upgrade, en heb daar 350 euro voor over. Maar dan rest nog het probleem dat ik weinig verstand heb van de nieuwst processoren en al helemaal over zero kennis beschik wat betreft moederborden ;).

• NitroX infinity
  • Nu online
Je zegt zelf dat met photoshoppen en video-editten de boel nog prima werkt. Het is dus onnozel om nu je processor te vervangen. Dus een 'nieuw' moederbord zal meer dan voldoende zijn op dit moment. Koop er nog een SSD bij en de rest van het geld spaar je dan op om over 1,5 tot 3 jaar een compleet nieuw systeem te kunnen kopen.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 12:59:
[...]

Maar ik zie geen heil in een moederbord van 3 jaar oud. Eigenlijk wil ik dus het liefst een cpu en mobo upgrade, en heb daar 350 euro voor over. Maar dan rest nog het probleem dat ik weinig verstand heb van de nieuwst processoren en al helemaal over zero kennis beschik wat betreft moederborden ;).
Een nieuw moederbord is gewoon nieuw hoor..... Als je nu een moederbord koopt voor jouw processor heb je gewoon de nieuwste editie van dat moederbord waar eventuele problemen van de oude revisies uitgehaald zijn. Dus nieuw moederbord + SSD zullen wonderen doen voor jouw en zeker binnen je budget zitten. Denk dat er ook nog wel een geheugen upgrade in zit naar 8gb ;)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:37

djfrankel

It's a trap!

Voor €350 kun je met gemak een Z77 moederbord halen met een intel i5 3570(K), die processor is ook nog significant sneller. Dat samen met een verse install zou het geheel toch echt sneller moeten maken en hoef je geen verouderd, nieuw, moederbord te kopen. Dat je daar niet zo'n zin in hebt kan ik wel begrijpen. Dan blijft er, als niet een al te luxe moederbord uitzoekt, geld over voor nieuw geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:09:
[...]

Een nieuw moederbord is gewoon nieuw hoor..... Als je nu een moederbord koopt voor jouw processor heb je gewoon de nieuwste editie van dat moederbord waar eventuele problemen van de oude revisies uitgehaald zijn. Dus nieuw moederbord + SSD zullen wonderen doen voor jouw en zeker binnen je budget zitten. Denk dat er ook nog wel een geheugen upgrade in zit naar 8gb ;)
Maar dan zit ik nog wel met de wisselvallige resultaten opgescheept van dit systeem. Zoals animaties die niet lekker lopen en standaard programma's als configuratiescherm e.d. die ontzettend traag reageren.
Verder denk ik wel dat ik nog een leuke prijs (€80-€100) voor de i5 kan krijgen en misschien nog een paar tientjes voor het moederbord.

Daarnaast ben ik ook een fanatieke speler van de Assassins Creed-reeks, en in deze games zit het cpu-gebruik geregeld tegen de 100% aan.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:31
[BBG aanschaf] Gamesysteem
geeft dit:
pricewatch: Intel Core i5 2400
pricewatch: MSI H61MA-E35 (B3)
pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

en als je je budget iets rekt:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Eventueel de CPU tweedehands kopen, deze gaan zelden kapot en dit is toch de duurste compontent uit de upgraden. Misschien vind je nog wel een 2500 of 2600 tegen een leuke prijs.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:22:
[...]

Maar dan zit ik nog wel met de wisselvallige resultaten opgescheept van dit systeem. Zoals animaties die niet lekker lopen en standaard programma's als configuratiescherm e.d. die ontzettend traag reageren.
Verder denk ik wel dat ik nog een leuke prijs (€80-€100) voor de i5 kan krijgen en misschien nog een paar tientjes voor het moederbord.

Daarnaast ben ik ook een fanatieke speler van de Assassins Creed-reeks, en in deze games zit het cpu-gebruik geregeld tegen de 100% aan.
Dit heeft niets met de leeftijd van je proc/systeem te maken. De hardware die je nu hebt (mits niet defect) zou dit gewoon goed moeten afspelen, ook al is het 2 a 3 jaar oud.

Een upgrade naar de nieuwste I5 zal je zeker merken maar verwacht geen wonderen. Zo oud en slecht is je huidige i5 helemaal niet...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

de cpu zou inderdaad echt meer dan goed moeten zijn voor wat je er mee doet.Ik vraag me eerder af of moederbord nog wel 100% is ,vooral omdat nie alle geheugensloten het doen en je lan moeilijk doet

Verwijderd

Topicstarter
djfrankel schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:21:
Voor €350 kun je met gemak een Z77 moederbord halen met een intel i5 3570(K), die processor is ook nog significant sneller. Dat samen met een verse install zou het geheel toch echt sneller moeten maken en hoef je geen verouderd, nieuw, moederbord te kopen. Dat je daar niet zo'n zin in hebt kan ik wel begrijpen. Dan blijft er, als niet een al te luxe moederbord uitzoekt, geld over voor nieuw geheugen.
Zoiets zocht ik eigenlijk, na even snel wat benchmarks op te hebben gezocht spreekt me de processor wel erg aan.
Maar zoals ik al aan heb gegeven heb ik totaal geen verstand van moederborden, nu heb ik dus nog +-150 euro te besteden indien ik de 3570k neem. Wil in de toekomst misschien nog sli gaan draaien en die mogelijk dus in ieder geval open houden, welk moederbord komt hiervoor dan in aanmerking?

Een ram-upgrade kan natuurlijk ook altijd nog, maar dit kost praktisch niets meer tegenwoordig, dus daar hoeven jullie eigenlijk geen rekening mee te houden ;).
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 13:35:
de cpu zou inderdaad echt meer dan goed moeten zijn voor wat je er mee doet.Ik vraag me eerder af of moederbord nog wel 100% is ,vooral omdat nie alle geheugensloten het doen en je lan moeilijk doet
Heb zelf ook wel het idee dat het moederbord wel erg brak is, begint wel lichtelijk irritant te worden dat ik iedere dag, na het opstarten nog 10 minuten moet sleutelen alvorens ik internettoegang heb. Processor vind ik in principe nog wel voldoen, alleen omdat ik dan toch een nieuw moederbord neem, vervang ik deze dan ook het liefst meteen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2012 13:40 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:31
Kijk hier eens tussen.

Ik zou in ieder geval ook even naar de Crucial M4 128GB kijken. Zowat de beste upgrade van het moment als je een sneller systeem zoekt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

Inderdaad een SSD kopen en daarop een verse OS installatie zetten is zeker geen slecht plan. Je kan eventueel ook nog je geheugen wat uitbreiden en inderdaad een nieuw mamaplankje aanschaffen. Dan ben je ongeveer wel door die 350 euro heen.

ik raad aan:

Crucial m4 128gb SSD
of
Samsung 830 128gb SSD

Asus P7P55D-E Moederbord
of
Asrock P55 Extreme4 Moederbord

Corsair Vengeance 2x 4GB 1600mhz Geheugen
of
Kingston HyperX 2x 4GB 1600mhz Geheugen

Dan heb je wat keuze :)

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:10
Crucial M4 ssd sowieso! :D

En nee, helemaal niet upgraden naar een nieuw cpu. Ik zou eerder voor een nieuw mobo gaan en 8GB ram en eventueel de crucial M4.

Maar wat zijn uw eisen eigenlijk zoals quality settings en resolutie in gaming? Als ge geen kwaliteitbitch zijt, niet upgraden naar een nieuw gpu. Ge hebt een redelijk goed PSU, dus overclocking is mogelijk. Die I5 750 haalt ongeveer de 4GHz, wie weet meer.. I5 750 @ 4GHz haalt ongeveer een score van 5.11 in cinebench. Dus op deze clock zou hij geen bottleneck mogen vormen voor de nieuwe high-end modellen van de 600 en 7000 series gpu's.

- Moederbord -> http://nl.hardware.info/productinfo/81757/asus-p7p55-lx - 80 euro
- 8GB RAM geheugen -> zou iets rond de 40 euro moeten zijn, raad je eerder de low-profile DDR3 1600MHz van corsair aan
- Crucial M4 SSD -> 100 euro

Dus ongeveer 130 eur resterend van uw budget voor eventueel voor een GPU. Ik raad je eerder een 2dehands te kopen, krijgt ge wrsl een 6950 ofzo voor. Maarja als ge genoeg fps hebt met uw huidig gpu en op de settings die gij zou willen, zie ik er niet veel nut in om een nieuw te kopen. Wie weet nog een koeler voor OCing?
Pagina: 1