Serieus, er bestaan best veel videokaarten die er gewoon MOOI uitzien, dat is, totdat je hem in de kast bouwt dan, want ineens, dan zit de mooie kant naar beneden, zodat je hem dus nooit ziet. Kijk, ik snap het nog dat de fan naar beneden gericht moet worden, daar zal wel een reden voor zijn, maar waarom maken ze de kaart dan wel mooi aan de kant die je nooit ziet? Zit er een logica achter of ben ik gewoon niet logisch aan het denken?
Schaf jezelf een BTX systeem aan met raampje en het probleem is opgelost. Of eventueel bouw je 'm zelf in elkaar en schroef je je moederbord er ondersteboven in.
daarnaast zijn "echte" videokaarten bedoeld voor gamers. En veel gamers vinden het ook leuk als zo'n kaart er fancy uit ziet. Mij kan het niets schelen en mijn huidige kaart is zelfs gestript van zijn fancy uitziende koeling. Ik heb liever een kaart die sneller rekent, dan eentje die er leuk uitziet, in mijn dichte kast.
daarnaast zijn "echte" videokaarten bedoeld voor gamers. En veel gamers vinden het ook leuk als zo'n kaart er fancy uit ziet. Mij kan het niets schelen en mijn huidige kaart is zelfs gestript van zijn fancy uitziende koeling. Ik heb liever een kaart die sneller rekent, dan eentje die er leuk uitziet, in mijn dichte kast.
[ Voor 50% gewijzigd door M2M op 10-05-2012 19:50 ]
Daar heb je zeker wel een punt, heb het me ook wel eens afgevraagd. Waarom zit dat ding er op de kop in! Heb nu maar een backplate meebesteld zodat die kant er strax ook een btj sjiek uitziet.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Hahaha, moederbord ondersteboven dat zou nog kunnen inderdaad. Ik ben zelf een pc aan het bouwen maar vraag me gewoon af wat de logica is, waarom ze de mooie kant niet gewoon boven doen..M2M schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:49:
Schaf jezelf een BTX systeem aan met raampje en het probleem is opgelost. Of eventueel bouw je 'm zelf in elkaar en schroef je je moederbord er ondersteboven in.
Tja, de boven kant is bij mij onder, en dan alsnog kijk je der kut op, zeker als der dikke Areca boven hangt ^^Robin198 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:50:
[...]
Hahaha, moederbord ondersteboven dat zou nog kunnen inderdaad. Ik ben zelf een pc aan het bouwen maar vraag me gewoon af wat de logica is, waarom ze de mooie kant niet gewoon boven doen..
Het is gewoon een versiersel van de maker, het heeft eigenlijk weinig nut, maar misschien winnen ze er zieltjes mee die er perse een exemplaar willen die er tof uit ziet
Dat verklaart nog altijd niet waarom ze de mooie kant niet gewoon naar boven richten.GoldenBatt schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:52:
[...]
Tja, de boven kant is bij mij onder, en dan alsnog kijk je der kut op, zeker als der dikke Areca boven hangt ^^
Het is gewoon een versiersel van de maker, het heeft eigenlijk weinig nut, maar misschien winnen ze er zieltjes mee die er perse een exemplaar willen die er tof uit ziet
Met een BTX kast zit ie wel met z'n mooie kant naar boven.
Ik weet alleen van vroeger de overgang van ISA naar PCI, dat er op deze manier ruimte was voor een extra slot: ISA rechtop en PCI op de kop.
Mwa, redelijk simpel als je er even over nadenkt, mijn vermoeden, de plastic kap zit aan de onderkant voor de cooling, de bovenkant is vaak kaal. Daar plak je niet zomaar wat op, of je moet er materiaal en meer montage in steken, meer kosten, in minder winst. De onderkant kan zo een sticker op en klaarRobin198 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:54:
[...]
Dat verklaart nog altijd niet waarom ze de mooie kant niet gewoon naar boven richten.
Je zou toch gewoon alles op de bovenkant van de PCB kunnen doen, en eventueel als het echt niet anders kan alleen de fan aan de onderkant..
Is het niet zo dat bij alle insteekkaarten de componenten aan de onderkant zitten? Als dan ineens iemand zijn spul aan de bovenkant plaatst kan het zijn dat het niet past i.c.m. andere insteekkaarten. De koeler en fancy behuizing kunnen dan alleen maar aan de onderkant geplaatst worden.
Gaat niet, kom je met geheel in de kloot. De regels zijn zo opgesteld, omdat je op die manier iets universeels hebt. Anders moet je de kasten aan gaan passen, want dan komt het slot niet meer overheen met de sloten die je in de kast hebt.. Die gleuven waar nu je aansluitingen zitten. En dan blokt de fan de kaart die er boven zou kunnen zitten..Robin198 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:59:
Je zou toch gewoon alles op de bovenkant van de PCB kunnen doen, en eventueel als het echt niet anders kan alleen de fan aan de onderkant..
(Zoals Dr.R ook hier boven vermeld)
Het plastic wil je niet naar de bovenkant heen hebben, dit zit juist aan de onderkant ter bevordering van de cooling. Deze zorgt juist dat de lucht welke de fan blaast, door de koelribben wordt geleid, ipv los de ruimte weer in gelaten wordt
Focus je eens niet zo op t ontwerk van de sticker, wil je t leuk doen, zet je alleen videokaart in je pc, en leg een spiegel op de bodem. De sticker heeft geen toegevoegde waarde, en zelfs als je een kast hebt met windows zoals ik heb, en ik heb hem ook nog eens op de kom hangen, kijk je hier letterlijk nooit naar..
Wat wil je dan, hele dag als een verliefde puber op die kaart kijken? Of er ook werkelijk iets mee doen?
Zoals ik al zei, wil je er echt wat mee doen, leg dan een spiegel op maat op de bodem van de kast, dan kijk je er leuk op, of koop een kast waarin het moederbord op zijn kop hangt. Maar zelfs dan heb je een window in je kast nodig, en zodra dat 1X fancy in het kastje zit, kijk je der 2 dagen na en is het wel over
Asus had dit vroeger:
Asus ReverseCool Technology
The first GPU on the back technology can leverage the CPU fan to dissipate the GPU heat, can provide the quietest 0DB environment and superior Cooling effect.
http://www.asus.com/Graph...ries/EN6600_SILENTTD512M/
Asus ReverseCool Technology
The first GPU on the back technology can leverage the CPU fan to dissipate the GPU heat, can provide the quietest 0DB environment and superior Cooling effect.
http://www.asus.com/Graph...ries/EN6600_SILENTTD512M/
Ik heb hier een BTX kast onder mijn bureau staan en ja, dat je videokaart nu mooi te zien is klopt inderdaad (als ik de deur van de kast open zou doen
). Als je de indeling ziet vraag je je af waarom ze dat niet altijd zo gedaan hebben. Indeling zorgt ook voor andere (/betere) airflow.
Dell en HP leverden hun systemen tijdlang wel in BTX uit, maar het is nooit echt opgepikt.
Het heeft wel voordelen tov. ATX, maar als je er nu aan begint vrees ik dat je al snel tegen de nadelen aan gaat lopen; onderdelen zijn op zich wel verkrijgbaar maar relatief duur en je komt niet zomaar weg met het vervangen door ATX-parts, want zelfs voor een ATX-voeding zul je de kast moeten aanpassen. Het is allemaal precies gespiegeld tov. ATX.
Dell en HP leverden hun systemen tijdlang wel in BTX uit, maar het is nooit echt opgepikt.
Het heeft wel voordelen tov. ATX, maar als je er nu aan begint vrees ik dat je al snel tegen de nadelen aan gaat lopen; onderdelen zijn op zich wel verkrijgbaar maar relatief duur en je komt niet zomaar weg met het vervangen door ATX-parts, want zelfs voor een ATX-voeding zul je de kast moeten aanpassen. Het is allemaal precies gespiegeld tov. ATX.
@ Hell-Slave, Dat is zoals je leest, om de warmte af te voeren doormiddel van de CPU fan. Als die genoeg om zich heen blaast was een briesje genoeg voor deze kaart. Deze was echter niet high-end ofzo.
Naast dat feit, als je daar een kap met mooie shiny sticker overheen wilt gooien waar ts zo van houd, koelt dat ding natuurlijk voor geen meter meer
@ SuBBaSS, heb je echt een BTX? Of een ATX op de kop hangen? BTX kijk je er inderdaad wat mooier op, ATX op de kop zit de kaart boven in, waardoor je der slecht op kijkt
Naast dat feit, als je daar een kap met mooie shiny sticker overheen wilt gooien waar ts zo van houd, koelt dat ding natuurlijk voor geen meter meer
@ SuBBaSS, heb je echt een BTX? Of een ATX op de kop hangen? BTX kijk je er inderdaad wat mooier op, ATX op de kop zit de kaart boven in, waardoor je der slecht op kijkt
Het is een beetje dubbel... vele videokaarten komen daardoor cool en/of stoer over, maar in 99 van de 100 gevallen is het ook nog eens bijna volledig op functie, het is dus niet zomaar. Het is gewoon toevallig zo dat een goed koeler-ontwerp zich ook leent voor een stoer uiterlijk zonder dat het ten koste van de functie gaat. Maar goed, een videokaart koop je niet op het uiterlijk toch? Anders liggen je prioriteiten wel een beetje scheef wat dat betreft
Verwijderd
Ik heb gewoon de mooie kant op zij in een doorzichtige kast. Moederbord ligt er namelijk in vandaar dat ik er van de zij er recht tegen aan kijk.
Kaart zit denk ik op de kop omdat de lucht in een kast vaan op stijgt, met name de warme lucht.
De fans onder aan pakken gelijk koele lucht op van onder.
Kaart zit denk ik op de kop omdat de lucht in een kast vaan op stijgt, met name de warme lucht.
De fans onder aan pakken gelijk koele lucht op van onder.
Mij gaat het erom wat voor prestatie kaart heeft, heeft ie een mooi ontwerp goed, maar heeft ie geen plakplaatjes ook prima, ik zit er niet zo mee. Daarom kies ik kaarten uit die niet vol mat plaatjes zitten. Daarom vind ik die phantom kaarten altijd zo mooi, maar een MSI of EVGA vind ik ook best ( de plakplaatjes dan)
Johann Sebastian Bach
En daarbij, met de huidige ATX opstelling (graka onderstekop) Blijft alle hitte onder de kaart hangen. Heb nu een BTX kastje en daar blijft zelfs mijn 4870x2 koeler in.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Niet bij mij, mijn CM 690 II heeft gemodde backplaatjes, en dankzij de fan die vlakbij de southbridge zal er altijd luchtstroom naar buiten zijn.
Johann Sebastian Bach
Mischien omdat mensen bij hun kaart willen kunnen en niet vervelende stickers willen als ze willen modden aan hun kaart.
En er zijn inderdaad kasten zie silverstone raven waar de kaart gewoon mooi hangt of je schroeft er een backplate op.
Zeg nou zelf wie kijkt er nog naar zijn videokaart stickers in een systeem wat niet puur voor mooi is gebouwd.
En er zijn inderdaad kasten zie silverstone raven waar de kaart gewoon mooi hangt of je schroeft er een backplate op.
Zeg nou zelf wie kijkt er nog naar zijn videokaart stickers in een systeem wat niet puur voor mooi is gebouwd.
Sowieso is de lucht onderin koeler, dus die wil je van onderaf aanzuigen.
Pagina: 1