Toon posts:

Speakers op headphone out speakerset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Audiofreaks op tweakers :).

Ik heb al geruime tijd een Logitech 5500-z 5.1 set ( http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1094992285.jpg die dus ). Met volle tevredenheid maar wil voor muziek een speakersetje (dwz passieve, allicht 2e hands hi-fi of monitor set) aanschaffen. Nu kan ik dat doen dmv een aparte versterker maar ik dacht in eerste instantie aan de headphones out op de console van mijn 5500z.

Nu is alleen de vraag, hoe zal het geluid zijn? Kan dat uberhaupt wel? Met een headphone op klinkt het prima maar kan dat ook gewone (laten we zeggen bv 100W) speakers aansturen?

Hartelijk dank vast!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2012 19:18 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Bij passieve speakers zal er altijd een versterker tussen moeten. Een gewone 3,5 mm jack zoals jij van plan bent levert veel te weinig vermogen. Wat je wel kan doen is de passieve speakers op de subwoofer van de Z-5500 aansluiten, dan krijgen ze vanuit daar vermogen. Maar iets aansluiten op de headphone out is sowieso niet de mooiste keuze, dan is werken met een splitter vanaf de PC beter.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Top, bedankt voor je reactie!
Op de woofer is misschien niet helemaal een goede optie want ik hou het sublaag van de woofer er natuurlijk in die allicht het laag van de speakers in de weg zou kunnen zitten. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om kwaliteitsverbetering van het geluid tov muziek. Kan dat uberhaupt wel, zomaar die kleine satelites inwisselen voor grotere 2/3weg speakerset?

What about actieve monitors, dat een optie op de headphone out? Of krijg ik dan sowieso een flinke degrade in geluidskwaliteit? Dan is het natuurlijk ook mogelijk direct op mijn geluidskaart aan te sluiten maar me pc zit goed verborgen in een kast, ik ben te lui om iedere keer een kabeltje te wisselen :p

Dank nog!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
Je zou de satelliet-speakers wel kunnen vervangen door grotere luidsprekerkasten (2- of 3-weg), maar vergelijk dan de impedantie van de vervangende luidsprekers met die van de satellieten.
Je kan idd ook actieve luidsprekers op de hoofdtelefoonuitgang aansluiten, dit zal goed werken. Zelf zou ik wel voor een splitter gaan bij de geluidskaart.

[ Voor 29% gewijzigd door Daam op 10-05-2012 19:47 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 19:35:
Op de woofer is misschien niet helemaal een goede optie want ik hou het sublaag van de woofer er natuurlijk in die allicht het laag van de speakers in de weg zou kunnen zitten. Uiteindelijk gaat het natuurlijk wel om kwaliteitsverbetering van het geluid tov muziek. Kan dat uberhaupt wel, zomaar die kleine satelites inwisselen voor grotere 2/3weg speakerset?
De speakers wisselen van de Z-5500 kan in principe wel, echter zit je wel de de vaste crossover in de Z-5500. Zoals je zelf al aanhaalt gaat het laag dan nog steeds via de subwoofer van de Z-5500. De crossover van de Z-5500 ligt op zo'n 250 Hz. Dus zelfs al zou je full-range speakers aansluiten, onder de 250 Hz doen ze niets. Je kan op deze manier dus vooral het midden en het hoog een boost geven.
What about actieve monitors, dat een optie op de headphone out? Of krijg ik dan sowieso een flinke degrade in geluidskwaliteit? Dan is het natuurlijk ook mogelijk direct op mijn geluidskaart aan te sluiten maar me pc zit goed verborgen in een kast, ik ben te lui om iedere keer een kabeltje te wisselen :p
Actieve speakers kan je wel aansluiten via de headphone out. Maar persoonlijk zou ik - zoals gezegd - dan eerder een splitter in je geluidskaart steken zodat zowel de Z-5500 als de actieve monitoren rechtstreeks aangesloten zitten. Kabel wisselen hoeft niet aangezien je beide bronnen tegelijk kan gebruiken. Enige is dat je wellicht een wat langere kabel nodig hebt. Hoe slechter het geluid wordt via de headphone out durf ik niet te zeggen, dus ook niet of dat een optie is of niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Ah dus dat betekent crossover :). Bedankt voor alle info. Nog 1 laatste vraag. Stel nu dat de satelites een imp van 8 ohm hebben en een paar grote speakers ook, dan kun je bij wijs van spreke festival speakers op je woofer aansluiten?

Oh, en moet de impedance exact gelijkt zijn? Of kan 6 ook nog wel?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2012 20:07 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:05:
Ah dus dat betekent crossover :). Bedankt voor alle info. Nog 1 laatste vraag. Stel nu dat de satelites een imp van 8 ohm hebben en een paar grote speakers ook, dan kun je bij wijs van spreke festival speakers op je woofer aansluiten?
Ja, dat werkt prima. Enige probleem dat ik kan bedenken is als ze piëzotweeters hebben, niet elke versterker kan daarmee overweg.
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 20:05:
Oh, en moet de impedance exact gelijkt zijn? Of kan 6 ook nog wel?
Zolang je de volumeknop niet opendraait kan dat, gooi je het volume helemaal open dan kan de versterker kapot gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door TBTL op 10-05-2012 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Top ik weet genoeg, bedankt voor alle info, veel geleerd!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geintresseerden/zoekers... ik heb de front luidsprekers vervangen door Chario monitors en dit is toch wel een ENORME verbetering. De crossover schijnt ergens rond 120 hz te liggen wat niet het optimale uit de set haalt, echter is het hoogweergave een keer of 33.000 keer beter. Als je twijfelt zeker doen!
Pagina: 1