Ik heb een hele hoop backups en media bestanden staan op mijn 1TB grote USB schijf en omdat deze stilaan volloopt denk ik eraan om een NAS te kopen.
Wil de NAS voor het volgende gebruiken:
- Backups maken
- Filestation
- Printserver
- Mediaserver (verbinding met XBMC, media database en thumbs op de NAS)
- Later misschien ook squeezbox server of SONOS (ben ik nog bijlange niet uit)
- Support voor iTunes server wordt ook geapprecieerd
Voorlopig denk ik in de richting van een Synology 212j, maar heb wel enkele vragen:
- Is die NAS snel genoeg, of moet ik de 212 of zelfs 212+ hebben?
- Die NAS kan ook data versleutelen, maar stel dat mijn NAS stukgaat (maar de schijven niet), kan ik mijn schijf dan in mijn PC steken en alsnog de versleutelde data bekijken?
- Hoeveel lawaai maakt die NAS (zou op mijn bureau staan)?
- Hoe eenvoudig is die in gebruik? Als ik RAID 1 draai (mirror) en er gaat een schijf stuk, moet ik die dan gewoon vervangen en de NAS doet dan de rest, of moet ik nog klooien met een hele hoop commando’s om de RAID terug op te bouwen?
- Welke schijven gebruik ik het best? Western Digital heeft bijvoorbeeld 24/7 schijven, maar is dat geen overkill?
Wil de NAS voor het volgende gebruiken:
- Backups maken
- Filestation
- Printserver
- Mediaserver (verbinding met XBMC, media database en thumbs op de NAS)
- Later misschien ook squeezbox server of SONOS (ben ik nog bijlange niet uit)
- Support voor iTunes server wordt ook geapprecieerd
Voorlopig denk ik in de richting van een Synology 212j, maar heb wel enkele vragen:
- Is die NAS snel genoeg, of moet ik de 212 of zelfs 212+ hebben?
- Die NAS kan ook data versleutelen, maar stel dat mijn NAS stukgaat (maar de schijven niet), kan ik mijn schijf dan in mijn PC steken en alsnog de versleutelde data bekijken?
- Hoeveel lawaai maakt die NAS (zou op mijn bureau staan)?
- Hoe eenvoudig is die in gebruik? Als ik RAID 1 draai (mirror) en er gaat een schijf stuk, moet ik die dan gewoon vervangen en de NAS doet dan de rest, of moet ik nog klooien met een hele hoop commando’s om de RAID terug op te bouwen?
- Welke schijven gebruik ik het best? Western Digital heeft bijvoorbeeld 24/7 schijven, maar is dat geen overkill?