[NAS] hulp bij keuze NAS

Pagina: 1
Acties:

• Kefke
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09-2019
Ik heb een hele hoop backups en media bestanden staan op mijn 1TB grote USB schijf en omdat deze stilaan volloopt denk ik eraan om een NAS te kopen.

Wil de NAS voor het volgende gebruiken:

- Backups maken
- Filestation
- Printserver
- Mediaserver (verbinding met XBMC, media database en thumbs op de NAS)
- Later misschien ook squeezbox server of SONOS (ben ik nog bijlange niet uit)
- Support voor iTunes server wordt ook geapprecieerd

Voorlopig denk ik in de richting van een Synology 212j, maar heb wel enkele vragen:

- Is die NAS snel genoeg, of moet ik de 212 of zelfs 212+ hebben?
- Die NAS kan ook data versleutelen, maar stel dat mijn NAS stukgaat (maar de schijven niet), kan ik mijn schijf dan in mijn PC steken en alsnog de versleutelde data bekijken?
- Hoeveel lawaai maakt die NAS (zou op mijn bureau staan)?
- Hoe eenvoudig is die in gebruik? Als ik RAID 1 draai (mirror) en er gaat een schijf stuk, moet ik die dan gewoon vervangen en de NAS doet dan de rest, of moet ik nog klooien met een hele hoop commando’s om de RAID terug op te bouwen?
- Welke schijven gebruik ik het best? Western Digital heeft bijvoorbeeld 24/7 schijven, maar is dat geen overkill?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Kefke schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 16:35:
[knip]
- Is die NAS snel genoeg, of moet ik de 212 of zelfs 212+ hebben?
- Die NAS kan ook data versleutelen, maar stel dat mijn NAS stukgaat (maar de schijven niet), kan ik mijn schijf dan in mijn PC steken en alsnog de versleutelde data bekijken?
- Hoeveel lawaai maakt die NAS (zou op mijn bureau staan)?
- Hoe eenvoudig is die in gebruik? Als ik RAID 1 draai (mirror) en er gaat een schijf stuk, moet ik die dan gewoon vervangen en de NAS doet dan de rest, of moet ik nog klooien met een hele hoop commando’s om de RAID terug op te bouwen?
- Welke schijven gebruik ik het best? Western Digital heeft bijvoorbeeld 24/7 schijven, maar is dat geen overkill?
In volgorde van binnenkomst:
- De Synology DiskStation DS212j heeft een gigabit netwerk aansluiting. Of dat snel genoeg is zul je zelf moeten bepalen. Zie deze pagina voor de overige specificaties.
- Als er toevallig Linux op die pc staat is het geen probleem.
- Volgens link: Noise Level : 18.3 dB(A)
- Zo vervang je een stukke schijf.
- De schijven die je het beste kunt gebruiken vind je op deze pagina. Hier geeft men ook netjes uitleg over enterprise/consumer schijven.

Gaaf dat je interesse hebt in een Synology NAS! Ze maken hele mooie apparaten. Gelukkig is er op hun website ook het één en ander te vinden over hun producten. Heb je al eens gekeken op http://www.synology.com?

while (! ( succeed = try ()));

• Kefke
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09-2019
Ik heb op de site van Synology wat met de DSM online demo gespeeld en dat zag er allemaal best ok uit, maar vraag me gewoon af in welke mate de CPU snelheid van de NAS van belang is om mysql db voor xbmc + printserver + misschien ook squeeze box server en een torrent downloader te draaien. Is de 212j daar snel genoeg voor, of moet ik een sneller model nemen?

Een andere optie zou een QNAP zijn, maar daar van vind ik de GUI minder duidelijk (ook live demo geprobeerd).

[ Voor 15% gewijzigd door Kefke op 11-05-2012 14:10 ]

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-01 15:56
Ik heb sinds 3 dagen de DS212j, gebruik hem vooral voor het downloaden van usenet icm NZBget en Sick Beard, deze films/series worden dan door Serviio naar mijn mediaspeler gestreamed. Hiervoor is hij in ieder geval snel genoeg.

Wanneer je het apparaat echt meerdere taken naast elkaar wilt laten doen is misschien een snellere uitvoering geen overbodige luxe. Aan de andere kant, wanneer die van mij aan het repareren/uitpakken is, terwijl er een download loopt, kan ik nog prima met mijn mediaspeler films kijken. De cpu staat dan wel op 100 %, maar het werkt wel!