Eerste pc gebouwd, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.106 views

• ventilatorr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-01 15:03
Gisteren heb ik voor het eerst een pc gebouwd. Alles ging (volgens mij) goed, windows geïnstalleerd, drivers etc.

mijn pc:

Asrock 970 extreme3
Amd fx-8120
Hd7850
8gb @ 1366mhz

Nu wil ik weten of alles werkt zoals het hoort. Ik heb 3dmark06 gedraaid waarin ik een score haalde van ongeveer 16k. volgens de site was dat vergelijkbaar met andere pc's.

Tijdens de test kwam er een cpu test waarin ik maar 2 fps haalde. Dit leek mij erg weinig. Toen ik daarna in asrock extreme tuner keek(OC tool van asrock) zag ik dat mijn cpu maar op 200mhz stond. Dit leek mij dan weer heel langzaam want de pc reageert wel snel. Weet iemand nog een programma dat de cpu snelheid kan meten?

Ook moet ik nog een warmte test doen. Idle gaf speedfan aan dat mijn cpu 32 graden was. Weet iemand ook nog een programma dat over langere tijd de temperatuur van de cpu en gpu kan meten?

Verder werkt alles volgens mij, maar als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:32
CPU-test is altijd weinig FPS, omdat de CPU niet gemaakt is om de taken van de GPU uit te voeren.
Voor je CPU-snelheid kijk je in de BIOS (del of ander knopje bij opstarten) of als je PC al is opgestart kun je CPU-Z downloaden.

Speedfan kan ook over langere tijd meten, het programma draait op de achtergrond

• Theelichtje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-01 17:38
ik gebruik meestal speedfan, altijd handig om te draaien bij games op je 2e scherm ;)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Speedfan kan zaken als temperatuur loggen.
CPU-Z kan van alles uitlezen.

Maar dat je CPU op 200 MHz draait zou ook de "Cool & Quiet"/stroombesparende-functie kunnen zijn
(alhoewel ik niet zeker weet of dat zó laag kan :? Beetje onbekend met huidige AMD-line up).
Als de CPU niet veel te doen heeft, schakelt 'ie gewoon terug naar lagere snelheid.

Als het dat is, kun je het (indien gewenst) uitzetten in het BIOS, alsmede in Windows Energiebeheer instellen op "Hoge prestaties" (ipv. Energiebesparing/Gebalanceerd).

En die CPU-score lijkt altijd vrij laag in 3Dmark, sommige systemen komen niet eens boven de 1 fps ;)

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:02
amd cool & quiet / amd PowerNow! aanstaan .
automatisch worden je clock cycles aangepast aan de vraag van cpu kracht.
dus als de computer half uit z'n neus staat te vreten gaat hij de cpu naar beneden bijstellen

http://www.amd.com/us/pro...t/Pages/cool-n-quiet.aspx

* kleine opmerking, ik zat je post geschiedenis ff te checken, maar de topics die jij geopend hebt... na een klein beetje eigen input ( lees google ) kon je dit gemakkelijk zelf achterhalen.
niet vervelend bedoelt maar,.. just saying

[ Voor 30% gewijzigd door osmosis op 10-05-2012 15:12 ]

• ventilatorr
Soms sla ik mezelf letterlijk voor mijn hoofd na een vraag, maar dit was de eerste keer dat ik een pc bouwde en het heeft me behoorlijk wat geld gekost en stel je voor dat ik wat fout doe.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:06

Bolletje

Moderator Harde Waren
Meer iets voor overclocking en tweaking ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
Zoek review van je cpu en/of moederbord, daar vertellen ze ook hoe snel alles moet staan.
Zoek de specificatie van je cpu, voor snelheden en temps.
Zoek maximale temp van je hd, gpu, moederbord, etc.
Meet je voltages van je systeem, tijdens belasting, met multimeter.

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-01 02:14

MiliaanR

Just for fans.

200 MHz is wel erg weinig voor een cpu, zelfs voor een terug schaalende. Ik denk dat je de multiplier niet mee telt, dus dat de multiplier op ongeveer 8 staat wat 200*8= 1600MHz. Iets in de richting lijkt me normaal voor je CPU. Maar je kan altijd even CPU-z downloaden daar staat precies op welke snelheid de processor staat.

Edit: Om de max. temperatuur van de CPU te achterhalen zou ik Hardware Monitor downloaden, deze geeft ook de waarde aan hoe heet de CPU maximaal wordt onder een stresstest. Voor stresstest denk ik dat je Prime95 goed gebruiken kan!

[ Voor 26% gewijzigd door MiliaanR op 10-05-2012 20:32 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
Met memtest86 je geheugen testen kun je ook nog doen.

• ventilatorr
ik heb prime95 ongeveer 15min gedraaid. Volgens speedfan zat ik op 60 graden. de max temp is 61, dus dat is redelijk hoog, nog advies?

Verwijderd

de 200 mhz is overduidelijk de base clock.

de uiteindelijke snelheid is 200 x multiplier, die in de C&Q normaal 4 is, en dus een uiteindelijke snelheid van 800 mhz

Ik weet niet wat de normale temperaturen uit mijn hoofd zijn, maar het kan zijn dat de koeler niet helemaal goed is gemonteerd. heb je de stock koeler of een andere processorkoeler? gebruik je eigen koelpasta of de pasta die al op de koeler zat?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gebruik hwmonitor voor het uitlezen van de temps..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

nedernakker schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 20:25:
gebruik hwmonitor voor het uitlezen van de temps..
+1, CPUID HWmonitor, werkt altijd zoals het hoort, en lekker overzichtelijk.

Als ie draait, en de temperaturen binnen de perken blijven, dan doet ie t toch, en als ie niet crashed met je favoriete spel, dan is alles prima in orde :) en nu gauw genieten van je nieuwe computer! :)

• ventilatorr
ik heb een Cooler Master Hyper 212 EVO, daar zat een spuitje koelpasta bij. idle zit ik op 32 graden. ik ga sowieso een paar extra fans kopen. iemand een aanrader voor 120mm fans?

En ik gebruik mijn pc ook wel, naar is het idee van tweakers niet dat het altijd beter kan?;)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

ventilatorr schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 19:07:
ik heb prime95 ongeveer 15min gedraaid. Volgens speedfan zat ik op 60 graden. de max temp is 61, dus dat is redelijk hoog, nog advies?
Voor een CPU onder load is dit niet zo heel abnormaal, en nog ver onder de Tmax

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
Dit zijn vrij normale scores. Dat uw cpu zo'n 2 fps levert is normaal. De benchmark 3DMark06 is op moment crap voor amd kaarten, haal zelf ook een score rond de 17K met mijn 6950. Ligt aan de drivers. Probeer eens te benchen met 3dmark vantage ipv 3dmark 06. Uw temps zitten inorde. GPU score zou iets moeten zijn rond de 18K op 3dmark vantage.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Appie

F1RST Racing

Faifz schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 03:59:
Dit zijn vrij normale scores. Dat uw cpu zo'n 2 fps levert is normaal. De benchmark 3DMark06 is op moment crap voor amd kaarten, haal zelf ook een score rond de 17K met mijn 6950. Ligt aan de drivers. Probeer eens te benchen met 3dmark vantage ipv 3dmark 06. Uw temps zitten inorde. GPU score zou iets moeten zijn rond de 18K op 3dmark vantage.
Beetje offtopic, maar reactie op lage 3dmark 2006 score met 7850:
Ik haal 28k met 3d06, ook met een 7850.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie op 16-05-2012 04:27 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
Appie schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 04:25:
[...]

Beetje offtopic, maar reactie op lage 3dmark 2006 score met 7850:
Ik haal 28k met 3d06, ook met een 7850.
Mja mijn 6950 staat wel unlocked na een 6970 en OC'ed op 920MHz en hij scoort veel hoger dan een 7850. Dus 3dmark 06 is zo'n klote benchmark..

On-topic: Zet in CCC powertuning naar +20%. Als ge flash player hebt aanstaan (bv een youtube video), ook al staat het geminimaliseerd, de GPU werd bij mij downclocked tot 725MHz, de 2de performance state denk ik. Ik weet niet of het bij u het geval is maar als ge gaat benchmarken zorg dat ge geen browser hebt opstaan met een youtube vid of weet ik veel wa flash player gebruikt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Eigenlijk mis ik in dit topic een concrete vraag die je niet zelf kunt beantwoorden door eventjes te zoeken.
Tot dusver lijkt het te veel op een reeks relatief simpele vragen waarvoor je zelf geen moeite hebt gedaan.
Daarom wil ik je vriendelijk verzoeken Het algemeen beleid eens door te nemen om een idee te krijgen wat we hier op GoT van een goede topicstart verwachten. Deze gaat dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.