• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-02 20:45
Beste Tweakers,

Ik heb nog steeds problemen met mijn ram geheugen van mijn acer aspire 7738g
Intel T6600 2.2Ghz (dual core)
Nvidia GT 240m
4GB ddr3 memory, samsung (hier werkt dus maar 2 van)
1TB HDD

eerst dacht ik dat het slot op mijn moederbord kapot was, maar na wat meer testen kom ik er niet helemaal uit.
Ik heb inmiddels 2 extra Sodimm DDR3 kaartjes erbij gepakt om even te testen.

de testen die ik heb uitgevoerd; (standaard 1 is kaart 1 die standaard in me laptop zat en 2 uiteraard de 2e ;))
slot 1 standaard1 2gb ddr3 -- slot 2 standaard2 2gb ddr3 ---> computer gaat aan maar geeft geen beeld.
slot 1 standaard2 2gb ddr3 -- slot 2 standaard1 2gb ddr3 ---> computer gaat aan, Bios herkent 2gb en windows herkent 2gb.
slot 1 corsair 2gb ddr3 -- slot 2 standaard2 2gb ddr3 ---> computer gaan aan, bios herkent 1gb en windows herkent 1gb.
slot 1 standaard2 ddr3 -- slot 2 corsair 2gb ddr3 ---> computer gaat aan maar geeft geen beeld.
slot 1 corsair 2gb ddr3 -- slot 2 standaard1 2gb ddr3 ---> computer gaan aan, maar geeft geen beeld.
slot 1 standaard1 ddr3 -- slot 2 corsair 2gb ddr3 ---> computer gaat aan maar geeft geen beeld.

ook heb ik puur om te testen nog eens geprobeerd met een 8GB sodimm ddr3 van corsair:
Slot 1 corsair 8gb ddr3 -- slot 2 standaard 2 2gb ddr3 ---> computer gaan aan maar geeft geen beeld.
slot 1 standaard2 2gb ddr3 -- slot 2 corsair 8gb ddr3 ---> computer gaat aan, bios herkent maar 512mb en windows ook 512mb.

als ik alleen slot 1 gebruik met een van de drie 2gb ddr3 kaartjes werkt alles en wordt de 2gb prima herkend.

Ik ben nu dus totaal de weg kwijt, ik vind het vooral vreemd dat op het moment dat ik een andere module erbij stop in slot 2 dat de laptop dan ineens maar 1gb herkent of zelfs maar 512mb.
dit geeft voor mij aan dat slot 2 dus nog wel enigszins werkend is, alleen ik kan niet vinden waarom de modules die ik er in doe niet worden herkend.

ik hoop dat een tweaker nog een geniale oplossing weet en anders wordt het echt een andere laptop aanschaffen ;(

ik hoop dat het duidelijk is, anders verneem ik het ook graag.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:31
Volgens de specificaties:
Dual-channel DDR3 SDRAM support
Up to 2 GB of DDR3 1066 MHz memory, upgradeable to 4 GB using two soDIMM modules
4GB is maximaal adresseerbaar, kans is groot dat dat de reden is waardoor de 8GB maar als 512MB gezien wordt.
Ik ga er dus even van uit dat slot1 defect is, en dus dat bij de laatste test de 8GB zorgt dat er 512MB gezien wordt.

Kijk ook even naar de eerste 2 regels:
Standaard1 in slot1 en standaard2 in slot2 werkt niet.
Standaard2 in slot1 en standaard1 in slot2 werkt voor 2GB (dus 1 latje wordt gezien vermoed ik dan).
Stel dat standaard2 en slot1 tegelijk defect zijn, dat zou dit verklaren.

Dus wat je nog kan proberen is:
welke latjes werken in slot1 zonder een ander latje in slot 2.
Indien geen is slot1 effectief defect.
Hetzelfde uiteraard voor slot2.

En wat ook interessant kan zijn:
maak deze configuratie nog een keer:
slot 1 standaard2 2gb ddr3 -- slot 2 standaard1 2gb ddr3 --->
computer gaat aan, Bios herkent 2gb en windows herkent 2gb.
en bekijk in CPU-Z en/of BIOS welk deel van de 2GB er herkent wordt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Denniz0229
dat de 8gb kaartje niet werkte wist ik eigenlijk ook al, maar ik denk nooit geschoten is altijd mis.

maar kijk dan even naar deze,
slot 1 corsair 2gb ddr3 -- slot 2 standaard2 2gb ddr3 ---> computer gaan aan, bios herkent 1gb en windows herkent 1gb. (alleen slot 1 is gevuld volgens bios)

hier gebruik ik een kaart die wel compatible is, maar samen worden ze herkent als 1gb.
de corsair alleen wordt wel herkend als 2gb.
MAAR... dit lijkt voor mij wel een teken dat het slot op me moederbord nog wel werkt, of heb ik dit mis?

als ik alleen slot 2 gebruik geeft de laptop geen beeld.

als ik jouw configuratie probeer (die je voorstelt nogmaals te testen) dan wordt alleen de kaart in slot 1 herkend, slot 2 wordt weergegeven als leeg.
als ik de kaarten omdraai gebeurd exact hetzelfde.

ik hoop dat jij nog een optie kan bedenken, want ik zou het niet meer weten :P

• Malantur
Als ik je uitleg goed begrijp wordt enkel slot1 als gevuld gezien, en slot 2 als leeg?
Lijkt me dan vrij gemakkelijk conclusies uit te trekken :P

• Denniz0229
ja dat dacht ik dus ook, maar omdat met de corsair 2gb of 8gb in slot wordt mijn ram ineens minder als 2gb.
dus er is dan in mijn beleving wel een soort van response van slot 2..?

maarja, anders zit er niks anders op al en ander moederbord

• Malantur
Ja respons, maar enkel negatief. Ik zie niet direct hoe het kan, maar kans dat het slot kapot is, is reëel.

Ik zou de 8GB eens in slot1 testen, in de hoop dat er 4GB van gezien wordt.
En anders met 2GB verder. Helaas maar dat is in principe voldoende voor veel toepassingen.

• Denniz0229
8gb in slot 1 gaat de laptop wel aan maar zonder beeld.

en 2gb is voor mij echt niet genoeg. er moet namelijk ook CAD op gedraaid kunnen worden en tekeningen van 30+mb geopend worden, dit duurt nu echt te lang.
eigenlijk is de laptop al aan vervanging toe, maar ook hier op de zaak is het crisis, dus vandaar dat we eerst naar de optie van repareren kijken.
maar als het echt niet anders kan moet er gewoon een nieuwe laptop komen.

In ieder geval erg bedankt voor de hulp =D
Pagina: 1