Glasvezel via Reggefiber: Vragen

Pagina: 1
Acties:

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
Binnenkort komt er in onze regio wellicht glasvezel. Ik vind de informatie vrij summier en heb hier vragen over.

1.
Eerst moet er circa 30% behaald worden.
Ik neem aan dat je je moet aanmelden bij een van de providers, en na de sluitingsdatum gaan ze kijken of 30% zich aangemeld heeft. Is dit juist?

De rede van de vraag: Bij een andere woonplaats waar ik eerst woonde kon je eerst zeggen WAARSCHIJNLIJk wil ik het wel, maar later was je niet verplicht het af te nemen

2.
Stel je wilt GEEN glasvezel abonnement. Kun je dan wel gratis een kastje laten aanleggen? (voor toekomst als huidige kabel contract zou aflopen)

3. Dat kastje, komt dat altijd in de meterkast? En heeft dat kastje stroom nodig? Ik begreep nl kastje, en daaraan je modem. Als het kastje ook stroom nodig heeft wordt het wel erg druk in de meterkast :)

4. Stel het kastje komt in de meterkast. Hoe gaat het dan met je TV signaal? Moet je dan zelf kabels trekken naar de plek waar nu de TV staat? (waar in mijn geval nu het kabel signaal binnenkomt)

5. Bij sommige providers ataat ANALOOG mogelijk: JA. Hoe werkt dat? Ze hebben ook een HD digitaal pakket, maar daarnaast dus OOK analoog (concepts ICT) Betalen zij dan gewoon een vergoeding aan Ziggo bijvoorbeeld, en hou je naast je nieuwe signaal/kabel ook gewoon je huidige COAX? Of?

Ik heb erg veel keuze, nl:

Concepts
Lijnbrandt
Vodafone
Solcon
KPN
WISPER
FIEBER
XS4ALL

Overigens zijn de snelheden gigantisch!

Wisper biedt 100/100 en het eerste jaar 200/200!
IS dat reeel? Ik bedoel haal je dat echt, of zit je met overboeking etc?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:38
1) Ja, dit is juist. Mocht het bij de sluitingsdatum niet gehaald zijn dan zie je meestal nog een maand verlenging.
Dit wordt gedaan om richting aandeelhouders en banken voldoende krediet los te krijgen. 30% bij start van aanleg, hopelijk tijdens de aanleg nog 10 % extra aanmeldingen en in de eerste paar jaar erna richting de 50 tot 60% voor een winstmodel.
2) Ja en nee. Als de 30% eenmaal gehaald wordt dan wordt besloten om iedereen gratis te voorzien. Maar als iedereen dat weet en blijft wachten, dan wordt de 30% nooit gehaald en gaat het project de koelkast in. Dus ik zou zeggen: Doen, en mocht het echt dramatisch niet bevallen (wat ik niet verwacht) dan kan je na een jaar altijd terug naar de kabel of ADSL.
3) Nee, dat heeft wel de voorkeur, maar bewoners mogen ook aangeven om de aansluiting in de woonkamer te willen. Vaak dicht bij het bestaande kabelpunt, omdat je dan minder kabels hoeft te verwisselen/trekken.
De afwerking van de glasvezel heeft geen stroom nodig. Het modem dat er op komt bij een abonnement wel. Dus 1 vast stopcontact is voldoende (verlengsnoeren worden vaak niet geaccepteerd door de monteurs)
4)Ja. Dit kan je het beste even zoeken op deze site. In veel forums staat hier van alles over. Samengevat: Het modem zit op je glasaansluiting en vanaf daar dien je zelf te zorgen voor kabels naar je TV / computer / telefoon. Bij veel van de genoemde aanbieders kan je trouwens ook DVB-C ontvangen waardoor je je bestaande coaxbekabeling op het glasmodem kan aansluiten en 39 zenders in zeer goede SD (en drie in HD) kan kijken. Voor IPTV (TV via internetsignaal) moet een UTP kabel van modem richting TV komen die op een aparte settopbox komt.
5)Snelheden zijn echt en zonder overboeking Het is geen koper.
De enige beperkende factor zit bij jouzelf, namelijk in de gebruikte kabels (slechte kwaliteit) gebruik maken van poweradapters, draadloze routers en natuurlijk je computer. Oude computers zullen minder goed overweg kunnen met de snelheden. En de bij KPN en Vodafone genoemde 500 Mbit is voor 1 huis-PC natuurlijk niet te doen. Dat is meer bedoeld om over meer apparaten tegelijk te verdelen.

Welke regio zit je als ik vragen mag?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
Bij een aanbieder (wisper) bieden ze 'andere' TV aan dan de meeste glasvezel providers. NL TV via Multivisie. Hoe verhoudt de kwaliteit zich van dit geheel tov de andere aanbieders zoals Concepts?

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 13:46
De kwaliteit lijkt me goed, zelfs beter dan de andere aanbieders.
Wat mij tegen houdt is dat je voor elke tv een multibox moet huren voor 5 euro per maand..
Ik zat er dus aan te denken om TV bij Ziggo te houden en telefonie en internet bij Wisper te nemen..

Gaat het hier toevallig om gemeente Heiloo?
We hebben hier dezelfde providers namelijk, plus telfort.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistolebob op 11-07-2012 14:11 ]

Verwijderd

Ik vind het ook nergens op slaan dat je per toestel waarop je wilt kijken extra huur moet betalen.
Moet gewoon in heel je huis kunnen kijken zonder meerkosten.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:52

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 16:33:
Ik vind het ook nergens op slaan dat je per toestel waarop je wilt kijken extra huur moet betalen.
Moet gewoon in heel je huis kunnen kijken zonder meerkosten.
Je huurt gewoon een decoder. (een Entone Amulet 400)
Tja, Lijbrandt verkoopt die dingen... het is maar waar je voor kiest...

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:38
Op zich is het niet fijn om voor elke decoder huur te moeten betalen. Daarom vinden veel mensen het fijn dat er via providers als Vodafone, Lijbrandt etc. ook nog analoge TV en DVB-C wordt aangeboden. Maar dat kan Wisper helaas niet omdat de achterliggende operator dat niet ondersteunt.

En wat Ziggo betreft: Als je op elke TV digitaal wil kijken zal je ook een decoder nodig hebben (of elke TV moet een CI+ module hebben) en een smartcard voor elk toestel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1