Git fatal: Unable to write new index file

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298643

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben hier sinds een tijd een nieuwe Synology rackmount server op kantoor. We gebruiken hier Git als versie systeem, eerst maakten we gebruik van GitHub app for Mac voor het gemak van een GUI. Nu vind ik deze zo enorm beperkt dat ik nu gebruik wil maken van Sourcetree, een pakket wat enorm fijn werkt. Maar ik kom er achter dat Sourcetree problemen heeft met de index aan te passen op onze Synology NAS. Ik krijg de foutmelding "fatal: Unable to write new index file".

Ik had zo'n vermoeden dat als ik Git shell / zonder GUI gebruikte op dezelfde repo's, dat ik dan hetzelfde probleem zou krijgen, inderdaad het geval: "fatal: Unable to write new index file".

Nu heb ik al gevraagd aan ons systeembeheer wat er mis zou kunnen zijn, deze heeft eerst de Synology NAS geüpdatet naar een nieuwere versie van de firmware zodat hij "wat meer controle over de rechten" zou hebben. Uiteindelijk heeft hij hier ook geen succes mee gehad en kreeg ik een "Dan spoort het git programma niet." berichtje terug.

Nu heb ik dit in het "programming" forum gezet, in de hoop dat hier andere programmeurs zitten die ditzelfde probleem hebben ondervonden.

Overigens heb ik ook al via Google gezien dat deze foutmelding vaak komt door een volume die (bijna) vol zit, dit is niet het geval, er is nog een aantal TB aan ruimte over op dit volume.

Alvast vriendelijk bedankt!

Edit: nog wat extra variabelen die er toe kunnen doen:
  1. Werkstation: iMac, Mac OS X Lion v. 10.7.3
  2. NAS: Synology DSM 4.0
  3. NAS gemount d.m.v. protocol: AFP.
  4. $ git --version = git version 1.7.10.1

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 298643 op 10-05-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:46
Voor de hand liggende vraag natuurlijk, maar wat voor rechten heb je precies op de repository-directory?

Kun je 'm wel clonen naar een andere directory, bijvoorbeeld met:
cd /pad/naar/nas
git clone --bare oude-directory nieuwe-directory

en zo ja, kun je naar de nieuwe directory wel schrijven? In dat geval zit er met de permissies van de oude directory iets niet goed. (Die kun je ofwel fixen, of gewoon weggooien en vervangen door de clone.)

edit: andere eenvoudige vraag: die schijf is niet toevallig vol?

[ Voor 7% gewijzigd door Soultaker op 10-05-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, had al het vermoeden dat ik wat informatie vergeten te leveren was. :)

Hieronder wat extra info:

Rechten
De .git folder:
$ ls -lOa
drwxrwxrwx  15 myuser  staff  -   466 10 mei 13:21 .git

De .git/index
$ ls -lOa
-rwxrwxrwx   1 myuser  staff  - 53176 10 mei 11:44 index

Gewoon 777 dus op het moment. (just to be sure)
myuser is gewoon mijn specifieke username uiteraard.

Schijfruimte
Zoals ik al zei, de ruimte is meer dan voldoende, nog rond de 3TB over ofzo op dat volume.

Map locatie
Ik heb ook al geprobeerd in verschillende mappen aan te maken, verschillende clones, geen verandering. De enige keer dat het wel lukt, is de repo lokaal op te slaan.

Schrijven naar zowel de repo map als de .git map gaat vanuit terminal sowieso prima, er gaat dus echt alleen iets via Git mis..

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 298643 op 10-05-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Kun je wel handmatig die index file vervangen? Want voor zover ik weet is alles wat Git doet, een nieuw bestand aanmaken in de .git directory, en die vervolgens over de index file heen verplaatsen. Als je dat op de command line kunt moet de Git tool dat ook gewoon kunnen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
$ rm index
rm: index: Resource busy

Hm...

$ lsof index
$ fuser index
index: 

lsof / fuser zijn toch de commands om te checken wie met een resource bezig is?

Edit: ik heb trouwens (uiteraard) Sourcetree voor de zekerheid afgesloten. Daar word hij dus niet door gebruikt.

Edit2: snelle google op resource busy geeft me onderstaande artikel:

https://answers.atlassian...ting-resource-busy-errors

Lijkt er op, maar ik weet vrijwel zeker dat ik geen SMB mount gebruik maar AFP.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 298643 op 10-05-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Dat lijkt meer een probleem met AFP dan met Git.
Misschien dat de mensen bij het Mac forum er meer van weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vreemd verhaal... Ik kan wel andere files removen uit de .git dir... Alleen de index geeft resource busy...

Ik zal het inderdaad eens op het Mac forum plaatsen, in ieder geval vriendelijk bedankt voor je tijd Soultaker! :)

Edit: Ik zal eerst eens naar onze systeembeheerder dit verhaal versturen, misschien heeft hij nu een beter beeld van de situatie. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 298643 op 10-05-2012 14:50 ]

Pagina: 1