Toon posts:

Linux boot USB stick met DOS ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek een Linux bootdisk die vanaf USB is te starten.
De uitdaging is echter dat de bootdisk na eenmaal te zijn opgestart, een DOS partitie moet kunnen benaderen zodat ik bestanden kan kopieren naar dezelfde, of desnoods andere USB stick.

Klinkt gek, DOS, maar het gaat hier om PC's die in een industriële omgeving draaien maar inmiddels niet meer nieuw worden geleverd. Data van de oude schijven wordt simpelweg teruggezet op nieuwe schijven die we met good old trusty Norton Ghost installeren, de gebruikersdata moeten we echter handmatig kopieren en momenteel kan dat alleen door een schijf fysiek uit te bouwen en via USB aan een PC te hangen. Al met al behoorlijk arbeidsintensief. Vroeger deden we dat met floppy's maar ja, die worden zeldzaam en de meeste diskettestations die nog draaiden zijn inmiddels overleden.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar een USB bootstick met Linux zodat je een grafische omgeving hebt waarin je op die manier de map met userdata kunt kopieren naar een stick en op de nieuwe kaal geïnstalleerde PC terug kunt zetten, booten en werken maar!

Helaas heb ik nog niet kunnen vinden wat ik zoek, dus ik hoop op wat tips van mensen hier.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij kan elke Linux distro wel een "DOS" partitie benaderen (FAT, FAT32 ?). Wat heb je zelf al geprobeerd qua distro's? Met Unetbootin tover je er zo usb boot sticks van. Maar kunnen je pc's daar wel van opstarten? Hoe oud zijn ze? Ik denk zo aan Puppy linux, of damn small linux.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de Ubuntu Live CD geprobeerd en Mint Linux, maar in de PC's zit geen CD ROM of DVD speler, dus ik zoek iets kleins, wat kan starten van USB.
USB wordt wel ondersteund, de software is al heel oud (10+ jaar) maar de PC's zijn wel geupdate en momenteel Pentium 4 dus opstarten van USB is geen probleem, ik heb een USB stick met Clonezilla geprobeerd om te kijken of dat beter werkt dan Norton Ghost en die start prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Zoals ik al zei, je kan met de tool unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/ een heleboel distro's kan kiezen, waarna ie de iso download en er een bootable usb van maakt. Of je kan je al gedownloade iso kiezen. Kan gewoon op een beetje usb stick, 1GB, 2GB etc. Neem je een usb harde schijf die je verbindt nadat je geboot bent om de data eraf te halen.

[ Voor 24% gewijzigd door MaximusTG op 10-05-2012 16:00 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IK ben het nu aan het proberen.
Gisteren had ik een embedded versie van DSL gedownload en via een ander tooltje bootable op een USB stick gezet, hij bootte wel maar daarna vond ie geen filesystem. En dat was op mijn laptop, een jaar oude hp.

Eens kijken wat deze doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha dat werkt perfect! Damn Small Linux start enorm snel op van stick.
Alleen, zal wel domme vraag zijn, ik kan nergens vinden hoe je de schijven moet benaderen!
Ik heb ook Mint Linux geprobeerd, en die ziet alle schijven en USB sticks meteen, maar die is meteen weer 700 MB en een stuk minder rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:42

houthakker

Poehé

Bij DSL is er dan waarschijnlijk geen automounter. Mounten = aankoppelen bestandsysteem, zoals sticks, cd en schijven (partities!).

Waarschijnlijk heeft DSL daar wel een grafisch tooltje voor, ik prefereer terminal. Je koppelt je device in /dev/<usbstick> naar een lege directory, meestal in /mnt/<dir>

Ik kan dat nu helemaal gaan uitleggen maar heel internet staat er vol van; zoek maar eens op
"mount usbstick fat" oid, en het staat zelfs in de DSL Faq:
http://www.damnsmalllinux...do_I_mount_a_USB_drive.3F

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
Anders moet je eens hiernaar kijken: http://www.pendrivelinux.com

En dan naar de volgende progs:
- Universal USB Installer – Easy as 1 2 3
- YUMI – Your Universal Multiboot Installer -> Iso's worden geboot.(meerdere)

Met Yumi kan je dus meerdere iso op 1 stick zetten booten.

Laatst via Yumi een dos variant op usb stick gezet geboot en firmware van SAS controllers(PErc6i en M1015) bijgewerkt.

Kijk er maar eens naar. :)

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10 12:06
Maar je kunt volgens mij geen software toevoegen aan een unetbootin "installatie", toch?

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Wel als je er een "persistent" install van maakt. Ook kan je een volledige versie op een (voldoende grote) usb stick installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
http://distrowatch.com/table.php?distribution=partedmagic
Deze is ook grafisch en start met 256 mb geheugen nog snel op.
Pagina: 1