Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Exchange 2010] Log, Chk, Edb Restore

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag..

Ik zit midden in de testfase om exchange 2010 te implementeren binnen ons bedrijf.
Meeste heb ik onder de knie na een cursus en veel testen met het pakket,
alleen 1 ding is me nog steeds niet helemaal duidelijk en dat heeft te maken met restores van een database.

Ik heb vrijwel de meeste artikelen gelezen maar waar ik nu nog mee worstel:

Ik maak dagelijks met een backup pakket een backup van de exchange database + log folder.
Ik kan hiervan een restore terugzetten en hierna een zogenoemde recovery database aanmaken en dan een specifieke email of mailbox restoren naar een gebruiker, tot zover geen problemen.
Maar wanneer ik nu met een restore een gehele database wil restoren (in geval van corrupie of ander leed)
dan loop ik telkens tegen problemen aan.

Om even kort in te gaan in de bestandsstructuur onder water:

- EDB (database met alle inhoud)
- Log file (alles wat veranderd t.o.v de EDB wordt bijgehouden in deze bestanden)
- Chk file (checkpoint, houdt bij wanneer log file in database verwerkt is)

Even heel krom gedacht hoor, maar als ik volgens dit principe een simpele test doet:

- Ik heb een nieuwe database gemaakt
- Laat er wat e-mails in binnen komen
- Dismount de database

Als ik nu de log bestanden verwijder tussen het tijdstip dat er mails zijn binnengekomen en de mailbox weer mount, dan zitten de betreffende emails gewoon nog netjes in de mailbox :?
Ik zou dan verwachten dat de log bestanden deze emails bevatten en dat de emails nu dit tijdstip verdwenen hadden moeten zijn.

Nu is mijn doel uiteindelijk om een database te restoren van de backup van die avond ervoor,
om vervolgens de log bestanden te kunnen gebruiken tot er een database corruptie plaats vond.

Hoe ik dit aanpak:

- Restore doen van alleen de edb naar de originele locatie om zo met de "nieuwe" log files herenigd te worden

- Vervolgens edb controleren op inconsistentie (/mh)

- eseutil /r E02 /i -> log path + edb path

- Eventueel edb repareren wanneer deze als dirty shutdown blijft (/p)
(wel of geen rebuild laat ik even in het midden)

Als ik nu de EDB wil mounten dan zal dit óf niet lukken,
óf na heel veel problemen en uiteindelijk een force, en dan heb ik de mail niet NA de avond ervoor :| ,
dus alleen de inhoud van de EDB.

Op deze manier ben ik dus vrij veel mail kwijt...
Wat doe ik fout?
Ik ben er nu een maand aan kwijt al en ik wil er toch een topic aan wagen.

Thanks!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Damn iemand zijn werkplek in de gaten houden. Merk niet eens dat ik onder een ander account ben ingelogd. Hier nog een keer het verhaal onder de goede account O-) .

Verkeerde post is inmiddels verplaatst naar de trashcan :)

Ik heb niet zulke diepgaande kennis van Exchange maar het valt me op hoe je de backup maakt. Zoals ik het nu begrijp maak je heel simpel een flat file backup van de database, logfiles en de check file.

Dat is niet hoe ik het gewend ben. En volgens mij ook niet echt een goed functionerende/ ondersteunde methode. Een backup pakket hoort naar mijn weten ondersteuning te hebben voor Exchange. Hierdoor heb je namelijk ook geen geneuzel met check files en log files. In de backup kun je dan gewoon de information store backuppen. Het backup pakket zorgt er dan voor dat de logfiles geflusht worden naar de database. Een beetje pakket kan dan ook direct losse mailboxen/ mailtjes whatever direct naar de mailstore restoren zonder downtime en rare omwegen met een recovery database.

Welk pakket gebruik je nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 10-05-2012 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Craven,

Voor het testen, en om alles eerst onder de knie te krijgen gebruik ik Windows Server Backup op de Exchange server.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd876854.aspx

Volgens deze methode:
http://www.simple-talk.co...ng-windows-server-backup/

Deze maak gebruikt van VSS en wordt volledig gesupport door Exchange
Uiteindelijk zullen we of Acronis of Symantec Netbackup kopen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2012 09:44 ]

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Waarom test je met een applicatie terwijl je van plan om een andere te gaan gebruiken? Ik zou in dit geval beginnen met een pakketselectie en dan gaan testen met 1 of 2 applicaties. Trials zijn er eigenlijk altijd wel.

Ik weet van symantec dat je je helemaal niet bezig hoeft te houden met logfiles, check files en databases als alles functioneert naar behoren. Je vinkt de exchange information store aan en netbackup doet de rest. Hij flusht de logfiles en je hebt een granular restore functie waarbij je gewoon losse e-mails kan restoren direct naar de mailbox. Dan heb je je hele probleem niet waar je nu mee bezig bent.

De meeste backup pakketten maken gebruik van VSS maar daar houd de vergelijking met Windows backup wel zo ongeveer op.

Verwijderd

Topicstarter
Zou toch handig zijn om te begrijpen wat ik nu precies verkeerd doet? ;)
Zou toch echt mogelijk moeten zijn en volgens mij zie ik iets over het hoofd gewoon..

Verwijderd

Topicstarter
bump

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:44
Het is verkeerd om aan te nemen dat als je de logfile reset hij de EDB maar weer zou aanpassen zodat de mails er weer uit zouden zijn. De EDB is dan namelijk al bijgewerkt.

Als je het met een flat-file backup wilt kunnen oplossen zit er denk ik niets anders op dan de hele EDB ook mee te backuppen op veel vaste tijdstippen (stel je doet dit elk uur, dan kun je de EDB van 14:00 pakken en de logfile van 15:00, dan zou hij de EDB netjes moeten bijwerken. Dit werkt natuurlijk alleen als de corruptie plaatsvind tussen 14:00 en 15:00 en het alleen de EDB betreft en niet de logfile.).

Er is nog een manier weet ik maar weet even niet precies hoe dat ging, ik zal mijn grote Exchange 2010 boek er thuis even op nakijken. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Kort samengevat: flat file backups maken (of een windows server backup maken) is vragen om problemen tenzij je je complete mailstore wil terugzetten naar het moment van je backup.
Pagina: 1