Goedendag..
Ik zit midden in de testfase om exchange 2010 te implementeren binnen ons bedrijf.
Meeste heb ik onder de knie na een cursus en veel testen met het pakket,
alleen 1 ding is me nog steeds niet helemaal duidelijk en dat heeft te maken met restores van een database.
Ik heb vrijwel de meeste artikelen gelezen maar waar ik nu nog mee worstel:
Ik maak dagelijks met een backup pakket een backup van de exchange database + log folder.
Ik kan hiervan een restore terugzetten en hierna een zogenoemde recovery database aanmaken en dan een specifieke email of mailbox restoren naar een gebruiker, tot zover geen problemen.
Maar wanneer ik nu met een restore een gehele database wil restoren (in geval van corrupie of ander leed)
dan loop ik telkens tegen problemen aan.
Om even kort in te gaan in de bestandsstructuur onder water:
- EDB (database met alle inhoud)
- Log file (alles wat veranderd t.o.v de EDB wordt bijgehouden in deze bestanden)
- Chk file (checkpoint, houdt bij wanneer log file in database verwerkt is)
Even heel krom gedacht hoor, maar als ik volgens dit principe een simpele test doet:
- Ik heb een nieuwe database gemaakt
- Laat er wat e-mails in binnen komen
- Dismount de database
Als ik nu de log bestanden verwijder tussen het tijdstip dat er mails zijn binnengekomen en de mailbox weer mount, dan zitten de betreffende emails gewoon nog netjes in de mailbox
Ik zou dan verwachten dat de log bestanden deze emails bevatten en dat de emails nu dit tijdstip verdwenen hadden moeten zijn.
Nu is mijn doel uiteindelijk om een database te restoren van de backup van die avond ervoor,
om vervolgens de log bestanden te kunnen gebruiken tot er een database corruptie plaats vond.
Hoe ik dit aanpak:
- Restore doen van alleen de edb naar de originele locatie om zo met de "nieuwe" log files herenigd te worden
- Vervolgens edb controleren op inconsistentie (/mh)
- eseutil /r E02 /i -> log path + edb path
- Eventueel edb repareren wanneer deze als dirty shutdown blijft (/p)
(wel of geen rebuild laat ik even in het midden)
Als ik nu de EDB wil mounten dan zal dit óf niet lukken,
óf na heel veel problemen en uiteindelijk een force, en dan heb ik de mail niet NA de avond ervoor
,
dus alleen de inhoud van de EDB.
Op deze manier ben ik dus vrij veel mail kwijt...
Wat doe ik fout?
Ik ben er nu een maand aan kwijt al en ik wil er toch een topic aan wagen.
Thanks!
Ik zit midden in de testfase om exchange 2010 te implementeren binnen ons bedrijf.
Meeste heb ik onder de knie na een cursus en veel testen met het pakket,
alleen 1 ding is me nog steeds niet helemaal duidelijk en dat heeft te maken met restores van een database.
Ik heb vrijwel de meeste artikelen gelezen maar waar ik nu nog mee worstel:
Ik maak dagelijks met een backup pakket een backup van de exchange database + log folder.
Ik kan hiervan een restore terugzetten en hierna een zogenoemde recovery database aanmaken en dan een specifieke email of mailbox restoren naar een gebruiker, tot zover geen problemen.
Maar wanneer ik nu met een restore een gehele database wil restoren (in geval van corrupie of ander leed)
dan loop ik telkens tegen problemen aan.
Om even kort in te gaan in de bestandsstructuur onder water:
- EDB (database met alle inhoud)
- Log file (alles wat veranderd t.o.v de EDB wordt bijgehouden in deze bestanden)
- Chk file (checkpoint, houdt bij wanneer log file in database verwerkt is)
Even heel krom gedacht hoor, maar als ik volgens dit principe een simpele test doet:
- Ik heb een nieuwe database gemaakt
- Laat er wat e-mails in binnen komen
- Dismount de database
Als ik nu de log bestanden verwijder tussen het tijdstip dat er mails zijn binnengekomen en de mailbox weer mount, dan zitten de betreffende emails gewoon nog netjes in de mailbox
Ik zou dan verwachten dat de log bestanden deze emails bevatten en dat de emails nu dit tijdstip verdwenen hadden moeten zijn.
Nu is mijn doel uiteindelijk om een database te restoren van de backup van die avond ervoor,
om vervolgens de log bestanden te kunnen gebruiken tot er een database corruptie plaats vond.
Hoe ik dit aanpak:
- Restore doen van alleen de edb naar de originele locatie om zo met de "nieuwe" log files herenigd te worden
- Vervolgens edb controleren op inconsistentie (/mh)
- eseutil /r E02 /i -> log path + edb path
- Eventueel edb repareren wanneer deze als dirty shutdown blijft (/p)
(wel of geen rebuild laat ik even in het midden)
Als ik nu de EDB wil mounten dan zal dit óf niet lukken,
óf na heel veel problemen en uiteindelijk een force, en dan heb ik de mail niet NA de avond ervoor
dus alleen de inhoud van de EDB.
Op deze manier ben ik dus vrij veel mail kwijt...
Wat doe ik fout?
Ik ben er nu een maand aan kwijt al en ik wil er toch een topic aan wagen.
Thanks!