Videokaart kapot, of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

• lespaul86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-01-2021
Hallo tweakers,

Zo'n half jaar geleden had ik een probleem met mijn computer: soms (dus niet altijd) als ik hem aanzette had ik geen beeld en leek de computer verder niet op te starten (geen harde schijf activiteit, en 'bios piepje' maar de fans, ook die van de videokaart, draaiden wel). Wat ook regelmatig gebeurde is dat het beeld bevroor (geen artifacts) en dat ik moest resetten. Dit gebeurde zowel in Ubuntu als in Windows. Ik concludeerde toen dat het aan de video kaart lag. Ik kon een video kaart van iemand overnemen en verving de Nvidia 8800GT door een 8800GTS en het leek weer te werken.

Echter, heb ik nu na een half jaar weer precies hetzelfde probleem! Ik heb even een andere video kaart van een vriend in mijn PC geprobeerd en dan werkt het. Ook heb ik mijn (vermoedelijk kapotte) videokaart even in een andere PC geprobeerd en dan werkt het ook. Maar het is moeilijk om hier conclusies uit te trekken omdat het probleem zich niet altijd voor doet, en ik de kaart niet voor langere tijd kon lenen.

Ook heb ik geprobeerd de videokaart in een ander slot te doen, heb ik stof uit de sloten gehaald en wat contact spray gebruikt.

Het probleem is dus dat ik niet zeker weet of het wel de videokaart is omdat ik het wel heel toevallig vind dat dit twee keer gebeurd. Hebben jullie ideeën hierover? Wat zou het anders kunnen zijn? Wat zou ik nog kunnen proberen om vast te stellen wat het probleem is?

Martijn

Mijn systeem:
Mobo: Asus P5K, CPU: Intel Q6600 Quad core, 8 GB DDR2 RAM, Nvidia 8800GTS, Voeding: Zalman ZM600-HP 600W

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:05
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Ik kan niet met 100% zekerheid dat dit het probleem is, maar de kans is groot.

Oplossing: even 'bakken' in de oven (search voor gedetaileerder info).

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Niet geheel verwonderlijk dat een 8800 kaart kapot gaat.

De symptonen zijn ook niet altijd hetzelfde. De een krijgt eerst crashes/vastlopers, de ander krijgt artefacts, en weer iemand anders doet de kaart helemaal niks meer (geen beeld, PC start niet meer). Is maar net afhankelijk welke en/of hoeveel pinnetjes geen contact meer maken van de GPU.

Nu kan het ook wat anders zijn, maar met een kaart uit de 8000 serie is de kans 90% dat het "het welbekende probleem" is.

Wat was overigens die kaart die je van een vriend geleend had? (zwaarder of lichtere kaart dan een 8800?)

• lespaul86
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had idd gelezen dat dit type kaarten vaak niet lang mee gaan. Maar toch toevallig dat ik twee keer precies hetzelfde probleem heb. Ik zal dat bakken in de oven eens proberen. Als dat niet helpt, zit er niet veel anders op dan een nieuwe videokaart aanschaffen denk ik

De kaart die ik geleend had was volgens mij een ATI Radeon 5950.

• lespaul86
Hallo tweakers,

Ik kon toch nog een andere (oude) videokaart van iemand lenen. Deze heb 3 dagen in m'n PC geprobeerd en dat leek goed te werken. Ik dacht nu toch echt zeker te weten dat het aan de videokaart lag, dus ik bestelde een nieuwe (Asus GTX 550 Ti).

Gisteren heb ik de videokaart in m'n pc gezet en aanvankelijk leek alles goed te werken. Ik was van plan een 'clean install' te doen, aangezien ik ook meteen een SSD had gekocht. Ik controleerde even in de bios of deze goed gedetecteerd werd. Dit was allemaal goed maar toen ik wilde rebooten liep die vast in de bios. Ik heb toen de reset knop in gedrukt, en jawel ik heb nu weer precies hetzelfde probleem: geen beeld, bios piepje of harde schijf activiteit maar de fans draaien wel. Ook lijkt alles gewoon van stroom voorzien te zijn; de fan op de videokaart draait en er brand een lampje op het mobo.

Het lag dus blijkbaar toch niet aan de videokaart. Dus mijn vraag is nu: wat is het dan wel? Het mobo, cpu of voeding misschien? Is er een manier waarop ik dat verder kan uitzoeken?

Martijn

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Dit is de reden waarom mensen de 8800 GTX oid voor prijzen zoals 25 euro's verkopen... loterij :+

[ Voor 19% gewijzigd door A87 op 03-06-2012 15:35 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met de pc van een vriend van me, waarbij de setup bijna exact overeenkomt met jouw setup. Ook een P5K moederbord met q6600, 4gb ddr2, een zalmann 600w voeding en een 8800GT met 256mb geheugen.

Hij had er last van dat zijn pc random freezde en ook het probleem met het opstarten. In eerste instantie dacht ik een hitteprobleem, dus ik heb zijn hele pc ontstoft. Toen heb ik de videokaart 1 keer aangeraakt toen zijn pc aan stond (zacht tikje tegen de zijkant van het pcb om de voedingskabel aan te drukken) en de pc freezde direct. Zijn kaart was ook een flink stuk krom gebogen. Heb de kaart eruit gehaald en er weer opnieuw in gezet en sinds toen had hij heel soms nog maar een freeze, het nam wel af. Alles zit in een goed geventileerde cm690 kast bij hem.

Ben benieuwd of jij het probleem kan vinden.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 10:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Eventueel kan ik die 8800's van je repareren. DM me als je dat zou willen.

• lespaul86
Hallo allemaal,

Ik heb een andere mogelijke oorzaak gevonden voor het probleem. Zondag probeerde ik mijn PC nog een aantal keer op te starten en liep die gemiddeld na 5 minuten al vast. Ik heb alle geheugen modules er uit gehaald, wat stof verwijderd en vervolgens eerst met 1 module erin weer geprobeerd. Dat leek goed te gaan. Vervolgens met alle modules er in geprobeerd en dat werkt nu al 4 dagen prima; niet meer vast gelopen.

Misschien nog iets te vroeg om te zeggen dat het probleem is opgelost. Maar er is goede hoop :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-02 10:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat kan natuurlijk ook ;) Mooi dat het weer werkt, ik herken het wel, heb dat ook wel eens gehad. PC werkte niet, geheugen er uit, er in en gaan met die banaan.
Pagina: 1