Games lopen vast met ATI 5770

Pagina: 1
Acties:

• wgjvvenrooij
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-11-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met het spelen van games op mijn PC. Ik heb het Multimediasysteem uit de best buy guides van januari 2009 met als enige wijziging dat mijn videokaart momenteel een ATI 5770 is. Nadat ik ongeveer een kwartier een game gespeeld heb (bijvoorbeeld originele versie van Medal of Honor 2010) slaat het systeem helemaal vast en moet ik het herstarten door de aan/uit knop ingedrukt te houden.

Ondertussen heb ik alle Windows 7 updates erop gegooid, mijn BIOS geflashed, ATI drivers 12.3 geïnstalleerd, de fan van de videokaart op 92% gezet, grafische instellingen van de game op medium gezet, maar nog wil het niet lukken te gamen zonder dat het systeem op tilt slaat.

Heeft er iemand nog een goede tip? Het is erg frustrerend namelijk... :?

Alvast bedankt!

Werner

Verwijderd

Nu weet ik niet wat voor voeding er in je sys zit of hoeveel vermogen die ati 5570 trekt, maar weet je zeker dat dat voldoende is?

Het feit dat het na een tijdje gebeurd (is dat btw altijd zo?) wijst wel in de richting van een temp probleem. Download eens een stresser voor je gpu en houd dan de temps in de gaten? (furmark bv)

• SharpKnight
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-04-2022
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:02:
Nu weet ik niet wat voor voeding er in je sys zit of hoeveel vermogen die ati 5570 trekt, maar weet je zeker dat dat voldoende is?
Volgens mij is dit het systeem waar wgjvvenrooij het over heeft:
http://tweakers.net/reviews/1106/3/tweakers-punt-net-best-buy-guide-editie-januari-2009-multimediasysteem.html

Er zit dus een voeding van 520W in. Dat zou volgens mij wel genoeg moeten zijn. :) Ik zou, zoals StephanTeelen al zegt, ook denken dat het iets met de temperatuur is, aangezien het pas na een kwartiertje gebeurt.

Behalve een stress test van je grafische kaart zou ik ook je CPU even stress testen, want die zou ook te warm kunnen worden. ;) Dit kan je doen met bijvoorbeeld Prime95. Je kan het hier downloaden: http://www.mersenne.org/

BTW: Versie 12.4 van de AMD Drivers is al uit, dus die kan je ook even proberen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:51
Een vriend van mij had hetzelfde probleem onlangs. Problemen waren weg na aanschaf van een 6850..
Dus ik zou zeggen: probeer een PCI-e kaart te bemachtigen en test de kaart een keer.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• wgjvvenrooij
Hartelijk bedankt voor de tips! Ga er mee aan de slag.

Verwijderd

Vergeet niet om de kast van binnen eens schoon te zuigen/blazen. Vooral de koelribben zitten vaak vol met stof. ;)
ha...haaa.. :O

• wgjvvenrooij
Hallo allemaal,

Ik heb beide testen uitgevoerd. CPU was geen probleem. De GPU test gaf aan dat de maximale temperatuur 89 graden was. Volgens mij is dat nog niet schrikbarend hoog. Hieronder de volledige gegevens uit de GPU:

11515 frames, 12FPS, 89 graden
Resolution: 2048x1152 (FS) -AA: 0 samples
FPS min: 12 max: 18, avg 12 - OPTIONS DynBkg

Iemand nog tips of ligt dit toch echt aan de videokaart? Wellicht een volledige clean installatie van W7 (hoewel dit volgens mij niet de oplossing gaat bieden)?

Alvast weer bedankt!

• Malantur
Nog steeds de enige raad die ik kan geven:
Malantur schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:50:
Een vriend van mij had hetzelfde probleem onlangs. Problemen waren weg na aanschaf van een 6850..
Dus ik zou zeggen: probeer een PCI-e kaart te bemachtigen en test de kaart een keer.
Temps waren daar trouwens ook het probleem niet, en we hebben ook verschillende drivers getest.
Maar hij bleef vaag doen en random crashen, maar alles is opgelost met een nieuwe kaart.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 22:10

Flappiewappie

Hier nog meer

Temps zijn erg hoog. Ook dat het feit dat het na ongeveer een kwartier vastlopers worden wijst in die richting.

Voel eens aan het koelblok; als de GPU 89 graden is dan moet het koelblok ook niet meer prettig aanvoelen (na 10 seconden is het dan echt onaangenaam). Als dat niet het geval is is er iets mis met de koeling.

Als het wel het geval is kan je proberen extra fans op de videokaart te richten.

De oplossing die @Malantur noemt is natuurlijk onzin. Help mijn auto wil niet meer rijden; ja het enigste wat je kan doen is een nieuwe kopen dan doet ie het weer...

Hier staat wat

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:48
Flappiewappie schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:01:
Temps zijn erg hoog. Ook dat het feit dat het na ongeveer een kwartier vastlopers worden wijst in die richting.

Voel eens aan het koelblok; als de GPU 89 graden is dan moet het koelblok ook niet meer prettig aanvoelen (na 10 seconden is het dan echt onaangenaam). Als dat niet het geval is is er iets mis met de koeling.
[...]
Die 89 graden gaat over de GPU niet de CPU. Een GPU die 89graden is zou ik me niet zoveel zorgen om maken.

• Malantur
Flappiewappie schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:01:
De oplossing die @Malantur noemt is natuurlijk onzin. Help mijn auto wil niet meer rijden; ja het enigste wat je kan doen is een nieuwe kopen dan doet ie het weer...
Een autovergelijking is pas onzin. :X
Ik zeg zelfs niet dat hij een nieuwe kaart moet kopen! Ik zeg bemachtigen, aangezien iedereen toch vrienden/familie/buurman/... heeft.

En ja om toch een vergelijking te maken: als je trein kapot is, dan kan je toch een andere locomotief halen om te testen of de sporen en de bovenleiding nog in orde zijn?

Ik heb zelf enkele maanden met het probleem van die vriend bezig geweest, de temps waren onder de 50°C (100% fan profile) en toch crashte het na X tijd (ergens tussen 2 min en 1 uur). Uiteindelijk gewoon gegokt dat de videokaart kapot was en dat bleek effectief ook zo te zijn.
Dat hoeft in dit geval niet zo te zijn, maar testen kan toch geen kwaad? Het duurt exact 2 minuten om een andere videokaart in te bouwen, terwijl voeding en moederbord toch net iets langer duren.

Maar goed, de volledige advieslijst in chronologische volgorde dan maar:
- stof uit de koeler halen, controle of de voedingskabels nog goed aangesloten zijn
- Windows logboek nakijken over het moment van de crash
- nieuwste drivers installeren (versie 12.4)
- fan profile aanmaken om de fan tijdelijk op 100% te laten draaien
- indien nog steeds crashes: oudere drivers testen (11.4 oid)
- videokaart vervangen
- voeding vervangen/testen met voedingstester
- clean install doen
- moederbord vervangen

Of je kan er dus ook van uit gaan dat de drivers in orde zijn en stof geen probleem is (gezien de aanvaardbare temps van 89°C onder zware belasting), en alles overslaan tot het vervangen van de videokaart door een geleende AMD/ATI kaart. :z

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Nemesizz

Untouchable

Ik heb zelf het probleem gehad toen ik van 8800 naar 5770 ging dat er een compatebiliteits probleem was tussen de voeding en de videokaart.
Het betrof een 550W Antec voeding, die een 8800 zonder problemen trok. De radeon 5770 is een stuk zuiniger, maar op de een of andere manier crashte de kaart steeds onder load (meestal bij 70ºC, ongeacht de clocks/loads).

Voeding getest, niks mis mee. Kaart in andere PC getest, ook niks aan de hand (andere PC's hadden wel andere voedings, een Antec 500W en een Antec 430W). Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de kaart en de betreffende 550W voeding niet samen willen werken. Andere voeding ingebouwd en problemen waren als sneeuw voor de zon verdwenen.

"So what?!" denk je nu :P Wat ik ermee wil aangeven is, dat soms een apparaat niet wil werken vanwege een totaal onlogische reden. Zoals bij mij waren zowel de kaart als de voeding nog goed, maar samen in 1 systeem was het drama.
Dus als het enigsinds kan, toch een andere voeding proberen puur om te testen, kan iets heel lulligs zijn als een compatebiliteits probleem en dan kun je je suf zoeken tot je het probleem hebt gevonden (ik was er iig 2 tot 3 dagen zoet mee, omdat ik niet verwachtte dat die 2 onderdelen niet samen wilde werken).

Goed merk en voldoende vermogen zegt niet altijd alles, zeker cross-testen met een andere voeding om het maar uit te sluiten.

• SharpKnight
Zelf heb ik ook een grafische kaart uit de ATI Radeon HD 5xxx serie (ik heb de 5850). Ik heb ook een even Furmark uitgevoerd en de max. temperatuur kwam op 86 graden. De temperatuur zou dus zeker geen probleem moeten zijn ;) (dan ga ik er wel van uit dat de kaarten vergelijkbaar zijn wat dat betreft).

Loopt je pc trouwens niet vast bij het uitvoeren van Furmark? Dan zou het denk ik zeker niet aan de temperatuur van je grafische kaart kunnen liggen, omdat je grafische kaart dan ook een hoge temperatuur krijgt.

Als je makkelijk aan een andere grafische kaart kan komen om even mee te testen zou je natuurlijk, zoals Malantur al zei, even kunnen kijken of het probleem weg is na wisselen van de grafische kaart.

Anders zou je Windows 7 opnieuw kunnen installeren om software fouten uit te sluiten, maar ik weet natuurlijk niet hoe praktisch dat is i.v.m. data die op de harde schijf staat e.t.c. Je zou ook een Windows 7 installatie op een andere HDD kunnen zetten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

58XX serie is bekend als een stelletje heethoofden, met de 5850 als opperheethoofd, die dingen zijn vaak slecht gekoeld voor hun verbruik. Een beetje de GTS250, maar dan van AMD/ATI

de 57XX hoort juist lekker koel te blijven.

90 graden voor een 5770 is veels te warm. Dit soort chips wil je niet frituren.

People as things, that’s where it starts.

• SharpKnight
VasZaitsev schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:27:
58XX serie is bekend als een stelletje heethoofden, met de 5850 als opperheethoofd, die dingen zijn vaak slecht gekoeld voor hun verbruik. Een beetje de GTS250, maar dan van AMD/ATI
In dat geval kunnen we de eerste alinea van mijn post schrappen. :P

• wgjvvenrooij
Eindelijk een andere grafische kaart geprobeerd: Nvidia Geforce GTX 550Ti. Helaas hetzelfde probleem. Binnenkort even naar de PC-boer om wat extra fans aan te schaffen! :9 Hopelijk gaat het werken en anders... 8)7
Pagina: 1