GTX570 DOA, geen garantie omdat de sticker ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 14:45
Hallo,

Een vriend van mij heeft laatst een nieuw systeem (losse onderdelen) gekocht. De videokaart (EVGA 570HD) was direct defect, dus deze is terug gebracht naar de webshop Afuture om om te laten ruilen voor een nieuwe. Afuture heeft hem dus onderzocht, en zijn tot de conclusie gekomen dat de videokaart een serial nummer sticker mist. Hij kan zich dus niet herinneren of dat gedaan is, en Afuture en EVGA weigeren nu dus garantie. Is er nog iets wat hij kan doen? Anders zit hij met een nieuwe defecte videokaart van €285 euro zonder garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J0ey schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:19:
Hij kan zich dus niet herinneren of dat gedaan is
Gevalletje selectief geheugen? zoiets onthoud je toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik snap hun standpunt wel, maar als je vriend echt zich van geen kwaad bewust is (als in: zelf sticker opzettelijk verwijderd), dan zou ik de koop laten ontbinden als ze niet willen repareren.

Daarnaast ligt de bewijslast de eerste 6 maanden na aanschaf bij de verkoper, dus laat hen maar bewijzen dat die sticker er wel op zat toen ze 'm aan je vriend verkochten.
Door het ontbreken daarvan ontnemen ze je namelijk ook het recht op garantie, en dat lijkt me absoluut niet in de haak.

Van Consuwijzer:
Stelt de verkoper of de fabrikant dat u het product zelf kapot hebt gemaakt?
Dan moet de fabrikant of verkoper bewijzen dat dit ook het geval is.
Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden na aankoop.
Hij zou even contact op kunnen nemen met Consuwijzer, kijken wat die zeggen. Of evt. z'n rechtsbijstandsverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:30:
[...]

Gevalletje selectief geheugen? zoiets onthoud je toch wel?
Als jij na 20 dagen nog precies weet welke stickers je van al je computercompontenten hebt gehaald is dat leuk, maar ik kan het hem niet kwalijk nemen eigenlijk.
Iva_Bigone schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:30:
Ik snap hun standpunt wel, maar als je vriend echt zich van geen kwaad bewust is (als in: zelf sticker opzettelijk verwijderd), dan zou ik de koop laten ontbinden als ze niet willen repareren.

Daarnaast ligt de bewijslast de eerste 6 maanden na aanschaf bij de verkoper, dus laat hen maar bewijzen dat die sticker er wel op zat toen ze 'm aan je vriend verkochten.
Door het ontbreken daarvan ontnemen ze je namelijk ook het recht op garantie, en dat lijkt me absoluut niet in de haak.

Van Consuwijzer:

[...]

Hij zou even contact op kunnen nemen met Consuwijzer, kijken wat die zeggen. Of evt. z'n rechtsbijstandsverzekering.
Ik neem aan dat dat niet opzettelijk is gedaan natuurlijk. Het probleem is dat hun zeggen dat ze die sticker nodig hebben om te weten wat voor videokaart het is en of het overeen komt met de doos en of de garantie nog geldig is. Opzich niet vreemd, hoewel ik het wel een erg slechte manier vind, stel dat die sticker er bij hun niet goed is opgedaan heb jij het probleem, want bewijs maar eens dat hun het hebben gedaan.

Ik zal de tip van de consuwijzer doorgeven, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

J0ey schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:42:
*knip*
Opzich niet vreemd, hoewel ik het wel een erg slechte manier vind, stel dat die sticker er bij hun niet goed is opgedaan heb jij het probleem, want bewijs maar eens dat hun het hebben gedaan.
*knip*
Zoals hierboven aangegeven, de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat die sticker er op zat bij de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

J0ey schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:42:
[...]
Als jij na 20 dagen nog precies weet welke stickers je van al je computercompontenten hebt gehaald is dat leuk, maar ik kan het hem niet kwalijk nemen eigenlijk.
Dat is heel simpel normaal gesproken verwijder je ook geen stickers, in iedergeval niet dergelijke stickers. Als je dergelijke stickers verwijderd is niet meer aan te tonen of je wel garantie claimed op de VGA kaart die bij de betreffende winkel is gekocht. Voor het zelfde geld heb je nog een defecte kaart liggen die je met de bon van een ander nog probeert te claimen. :) Dus ergens begrijp ik het standpunt van de betreffende winkel wel.

Laat die vriend van je eens goed kijken of de sticker niet in de Pc van de kaart is gevallen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die stickers vallen er doorgaans niet zomaar af, in mijn pc van 4 jaar oud zitten ze nog allemaal muurvast. Je moet dan echt bewust die dingen er vanaf trekken, mocht hij weg zijn, dus ik snap wel dat een fabrikant daarop vertrouwt.

Enige wat je ze kan verwijten is dat ze niet duidelijk genoeg maken dat je die stickers moet laten zitten. Ik weet niet zeker of dat altijd vermeld staat.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 10-05-2012 09:08 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:26
_Dune_ schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 00:48:
[...]

Dat is heel simpel normaal gesproken verwijder je ook geen stickers, in iedergeval niet dergelijke stickers. Als je dergelijke stickers verwijderd is niet meer aan te tonen of je wel garantie claimed op de VGA kaart die bij de betreffende winkel is gekocht. Voor het zelfde geld heb je nog een defecte kaart liggen die je met de bon van een ander nog probeert te claimen. :) Dus ergens begrijp ik het standpunt van de betreffende winkel wel.
Staat het serienummer van dit soort zaken op de factuur dan? Is me nooit opgevallen eerlijk gezegd. Maar zou dat ook niet hardwarematig uitgelezen kunnen worden? Anders zou je wellicht ook nog stickers opzettelijk kunnen verwisselen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Het serienummer staat wel op de doos, maar niet in het geheugen of wat dan ook van de videokaart zelf, het is alleen af te lezen door het stickertje wat erop zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:05
Van EVGA zijn dat best forse stickers hoor. Zitten ook geplakt aan de PCB zijde (in het zicht). Heb jaren lang EVGA videokaarten gehad en dat was het minst mooie van die kaarten. Dus misschien dat je ze eraf getrokken hebt omdat ze niet zo mooi waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik heb geen ervaring met stickers van aftrekken van hardware, maar het zou mij logisch lijken dat stickers die belangrijk zijn (zoals dus serienummer stickers) zo goed vastzitten dat je ze er onmogelijk "even vanaftrekt"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:01
Staat er ook niet op zo'n sticker: "Warranty void if removed"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
P.O. Box schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 21:29:
ik heb geen ervaring met stickers van aftrekken van hardware, maar het zou mij logisch lijken dat stickers die belangrijk zijn (zoals dus serienummer stickers) zo goed vastzitten dat je ze er onmogelijk "even vanaftrekt"...
^^ Dat.
Maar wat nou als ze dat stickertje serieus vergeten waren in de fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, wat is hier nu precies belangrijk? Volgens mij gaat het er om dat je kunt aantonen dat je het product op datum X bij leverancier Y hebt gekocht. Als het serienummer daar daadwerkelijk voor wordt gebruikt (en ik betwijfel of winkels serienummers tracken) danis het enige relevante dat je het serienummer wordt achterhaald. Is dit niet uit te lezen in de firmware oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 15:48
Ik heb zelf ook een EVGA 570 HD, en daar zit een sticker, degene die het dichtbij de connectors zit en tevens de grootste is, half los. Misschien is die bij jou losgelaten door warmte die is ontstaan door de videokaart?

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Xesxen schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 12:44:
Ik heb zelf ook een EVGA 570 HD, en daar zit een sticker, degene die het dichtbij de connectors zit en tevens de grootste is, half los. Misschien is die bij jou losgelaten door warmte die is ontstaan door de videokaart?
Precies, dit heb ik ook wel is vaker gezien, snap niet ze die dingen neit gewoon binnen de koeler plakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 16:18
bwerg schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:07:
Die stickers vallen er doorgaans niet zomaar af, in mijn pc van 4 jaar oud zitten ze nog allemaal muurvast. Je moet dan echt bewust die dingen er vanaf trekken, mocht hij weg zijn, dus ik snap wel dat een fabrikant daarop vertrouwt.

Enige wat je ze kan verwijten is dat ze niet duidelijk genoeg maken dat je die stickers moet laten zitten. Ik weet niet zeker of dat altijd vermeld staat.
Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Sommige stickers blijven idd muurvast zitten. Maar ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat de lijm totaal uitgedroogd was (zeer waarschijnlijk door de warmte) en je de stickers er zowat vanaf kon blazen.
Het verschilt dus een beetje per sticker...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Volgens de grafiek in de pricewatch pricewatch: EVGA GeForce GTX 570 HD is het ding een goed jaar op de markt. Ruim binnen de wettelijke garantietermijn van twee jaar dus.

Serienummer is dan volstrekt onbelangrijk als het product nooit langer dan twee jaar geleden geproduceerd kan zijn..

Gevalletje 1+1=2 lijkt me.

Ze moeten dus niet moeilijk doen en gewoon hun wettelijke garantieverplichting nakomen.

[ Voor 11% gewijzigd door CaptJackSparrow op 11-05-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Hoe lang geleden is 'laatst'? Is nogal een ruim begrip, 2 dagen geleden? Een jaar geleden? Dit maakt allemaal zoals je aan de reacties merkt ook nog best uit voor je vraag.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 12:53:
Volgens de grafiek in de pricewatch pricewatch: EVGA GeForce GTX 570 HD is het ding een goed jaar op de markt. Ruim binnen de wettelijke garantietermijn van twee jaar dus.
De prijswatch is gen betrouwbare bron voor dat soort informatie, en er staat notabene zelfs dat het de eerste prijsvermelding is.
Serienummer is dan volstrekt onbelangrijk als het product nooit langer dan twee jaar geleden geproduceerd kan zijn..

Gevalletje 1+1=2 lijkt me.

Ze moeten dus niet moeilijk doen en gewoon hun wettelijke garantieverplichting nakomen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hoelang denk je dat zo'n kaart op de markt zal zijn voordat hij in de Pricewatch verschijnt?

Voor de ongelovige Thomassen: Wikipedia: GeForce 500 Series.

De Geforce GTX 570 is volgens de tabel op Wikipedia op 7-12-2010... wat? Aangekondigd? Geïntroduceerd? Op de markt gebracht? Voor het eerst in koopbare videokaarten op de markt verschenen?

Maakt allemaal niet uit. Zolang het nog geen 7-12-2012 is kan die kaart onmogelijk ouder zijn dan 2 jaar en zit er DUS nog garantie op.

Einde discussie wat mij betreft. Daar kan geen verkoper of importeur of fabrikant wat aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
Plus EVGA heeft de koper niks mee te schaften, afuture moet gewoon de kaart retour nemen en naar EVGA opsturen voor RMA.

Helaas moet de TS dan zonder kaart zitten een tijd en waarschijnlijk krijgt hij dan een credit en dit is weer een ander verhaal.
Maar het RMA sturen naar waar je het gekocht heb moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-10 18:08

painkill

Pain(k)(ill)

Sowieso, hele garantie af laat hangen van een sticker welke er bij mij in ieder geval altijd af valt.. Ook lekker vorig millenium weer...

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
painkill schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:24:
Sowieso, hele garantie af laat hangen van een sticker welke er bij mij in ieder geval altijd af valt.. Ook lekker vorig millenium weer...
Sja als webwinkel zijnde als je de goedkoopste wil zijn moet het toch ergens vandaan komen he, service dus
name gebrek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 22:20
Mektheb schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:20:
Plus EVGA heeft de koper niks mee te schaften, afuture moet gewoon de kaart retour nemen en naar EVGA opsturen voor RMA.

Helaas moet de TS dan zonder kaart zitten een tijd en waarschijnlijk krijgt hij dan een credit en dit is weer een ander verhaal.
Maar het RMA sturen naar waar je het gekocht heb moet geen probleem zijn.
Volgens mij kan je bij EVGA beter direct contant opnemen met EVGA.
staat me iets van bij dat bij mijn 580's dit op de doos staat :)

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:41
Mail die gast even. Hij zal zeker zijn best doen om klanten goed te helpen. Hij heeft mij paar keer goed geholpen.

Arne Seifert

aseifert@evga.com

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:48

Ardana

Mens

Dit is 'n openbaar forum, is 't wel zo handig om 'n e-mail adres zo open neer te zetten?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Nu online
Verderf schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:49:
[...]

Volgens mij kan je bij EVGA beter direct contant opnemen met EVGA.
staat me iets van bij dat bij mijn 580's dit op de doos staat :)
Dat kan wel zo wezen, maar is niet volgens de nederlandse wet.

En als hij dus nu naar EVGA gaat hoeft hij erna niet meer bij afuture aan te klope :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:41
Ardana schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:02:
Dit is 'n openbaar forum, is 't wel zo handig om 'n e-mail adres zo open neer te zetten?
Zijn email is ook te zien op de Evga site.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Mektheb schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 22:03:
[...]

Dat kan wel zo wezen, maar is niet volgens de nederlandse wet.

En als hij dus nu naar EVGA gaat hoeft hij erna niet meer bij afuture aan te klope :P
Er is niks in de Nederlandse wet wat de eimand verbied om contact op te nemen met EVGA. Hij kan daar gewoon navraag doen over de garantie, en vervolgens met deze informatie weer reageren richting afuture.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
Sorry heb even geen tijd gehad, zie dat er al weer aardig wat reacties zijn bijgekomen. Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn kaart maar die van een vriend. Hij heeft het ondertussen +- 3 weken terug gekocht, en toen na 5 dagen terug gebracht omdat de kaart dus niet werkte. Hij heeft de kaart dus vorige week weer teruggekregen met de melding "Je sticker is weg, niet ons probleem, succes ermee!".

Hij heeft overal gezocht, ik heb zelfs nog in mijn PC gekeken of die niet daarin is gevallen met het testen in een andere PC, maar de sticker is gewoon weg. Ik weet niet wat hij er allemaal nog mee heeft gedaan, dus of de sticker er niet op zat of gewoon is weggegooid weet ik niet, ik gok het laatste maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

Afuture zei dat ze contact hadden opgenomen met EVGA, maar ik zal het email adres nog even doorgeven. Verder bedankt voor de tips allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:00
Gewoon gevalletje op je civiele rechten beroepen, probleem niet jouw probleem laten worden. Dus in gebreke stellen, redelijke termijn tot herstel geven en bij niet nakoming daarvan ontbinden en aankoopprijs terugvorderen.

Als ze het van zo'n sticker af laten hangen, lacht de rechter ze straks hard uit.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-10 18:08

painkill

Pain(k)(ill)

Stikker heeft inderdaad niks met het product te maken, zit er gewoon los op, zit niet op schroeven oid..
Weer een prachtig moment om je rechtsbijstand in te schakelen, of zelf even wat onderzoek te doen.

Zie het als een strijd, ik vindt dat altijd wel leuk, net zolang doorgaan totdat het bedrijf in ziet dat ze gewoon moeten doen wat ze altijd al hadden moeten doen. 'helaas' gaat het tegenwoordig bijna altijd wel goed..

Komt ook omdat de meeste webwinkels ook wel in zien dat negatieve reviews erg schadelijk zijn voor een bedrijf, kijk maar eens in de pricewatch, bijna alle winkels reageren op negatieve reviews omdat een negatieve score direct al door iedereen te zien is.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

J0ey schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:54:
Sorry heb even geen tijd gehad, zie dat er al weer aardig wat reacties zijn bijgekomen. Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn kaart maar die van een vriend. Hij heeft het ondertussen +- 3 weken terug gekocht, en toen na 5 dagen terug gebracht omdat de kaart dus niet werkte. Hij heeft de kaart dus vorige week weer teruggekregen met de melding "Je sticker is weg, niet ons probleem, succes ermee!".
Dat kan hij ze informeren dat ze dat terugbrengen na 5 dagen dan achteraf maar als een terugzenden in het kader van de 'Wet Koop Op Afstand' moeten zien en zijn geld terugvragen.

Het zou toch wel even te schofterig voor woorden zijn als ze zouden proberen om door het zo lang vasthouden van die kaart te willen claimen dat de termijn daarvoor nu verlopen is.

Als ze dat zouden proberen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Daarom nu gewoon in gebreke stellen. Die datum staat dan. Niet meer heen en weer mailen, maar gewoon voor het blok zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Overigens ga ik er dan natuurlijk wel van uit dat hij de kaart 'op afstand' gekocht heeft aangezien het om een webshop gaat. Ze hebben ook een afhaalbalie en ik weet eigenlijk niet of bestellen via de site en dan afhalen bij zo'n balie de toepassing van die wet zou kunnen veranderen. Als ze ook een echte winkel hebben en hij hem daar direct gekocht heeft omdat hij er bij in de buurt woont gelden er natuurlijk andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
CaptJackSparrow schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:34:
ik weet eigenlijk niet of bestellen via de site en dan afhalen bij zo'n balie de toepassing van die wet zou kunnen veranderen.
Nee, dan is het nog steeds een koop of afstand. Overigens verandert het al dan niet ter plekke kopen natuurlijk niets aan het ontbinden verhaal.

Pagina: 1