Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor mijn stage ben ik bezig wat kleding op de foto te zetten. We hebben een hoek gemaakt met witte achtergronden en twee flitsparaplu's. Na wat gevogel lijkt alles redelijk, maar zodra ik kleding pak die pastelkleurig is (dus zachte/lichte kleuren) dan vervaagd de kleur teveel naar het wit toe. Andere dingen op de foto (zoals het model, of iets op de achtergrond) blijven vrijwel goed van kleur.

Ik heb wat gevogeld met de witbalans, maar daarmee lijk ik de boel alleen maar geler of b.v. meer rood te kunnen maken. Beide flitsers staan nu op 100 (laagste stand), iso waarde op 100 en diafragma van 5.6. Sluitertijd is 250. Zodra ik dit hoger zet (bijvoorbeeld 500) dan kloppen de kleuren wel, maar dan heb ik een halve foto (ik denk dat hij dan een deel van de spiegel meepakt door de snelheid ;) ). Als ik één van de flitsers uitzet krijg ik al iets beter beeld, maar dan heb ik ook gelijk schaduwen.

Ik heb amper verstand van dit soort zaken en de standaard witbalans verhalen op internet helpen mij niet heel veel verder. Vandaar dat ik de vraag hier stel. :) Het gaat om een Canon 50d camera overigens. Ik kan in post de kleuren nog wel aanpassen met RAW, wat meestal goedkomt, maar zou het liefst gelijk een goed plaatje hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Reb87 op 09-05-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik heb twee vragen voor je:
  • Weet je zeker dat de pastelkleurige kleding niet overbelicht is in de foto?
  • Is de monitor waarop je de foto's bekijkt gecalibreerd?
Mochten beide in orde zijn, zou je misschien kunnen overwegen om een cameracalibratiepakket aan te schaffen, aangezien een camera nooit 100% exacte kleuren geeft. Gaat je ongeveer 80 euro kosten geloof ik.

Daarnaast is het logisch dat je op 1/500e een half zwart beeld krijgt, omdat je sluiter dan al dichtgaat voordat ie helemaal geopend is. De flits belicht dan slechts een gedeelte van de sensor. Je kan het in dit fimpje duidelijk zien:

Op 1/200e is de hele sensor zichtbaar, en kan de flits dus de hele sensor belichten. Op 1/1000 zie je slechts een kleine spleet tussen de twee sluiterbladen.

Ook zou ik persoonlijk een diafragma van f/8 kiezen en dan je flitsers wat harder laten flitsen.

EDIT: Zie nu dat je zelf al aangeeft dat de kleuren wel kloppen op 1/500e... dus diafragma op f/8 en sluitertijd op 1/250e en je moet goed zitten lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door G-Tus op 09-05-2012 17:39 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Ik heb nog even verder gekeken en idd is de monitor niet goed gecalibreerd. Het verschil is in werkelijkheid gelukkig al iets minder, maar nog steeds een beetje jammer. Het verschil:

http://www.kipshoarma.nl/licht.jpg (dit is dus echt te licht qua kleur, achtergrond en statief lijken prima)

http://www.kipshoarma.nl/donker.jpg (razendsnelle sluitertijd zorgt voor realistische kleur, maar halve foto)

Als ik één van de twee paraplu's uitzet komt het ook al dichter in de buurt, maar dan heb ik schaduwen. Het is helaas niet mogelijk de paraplu's verder weg te zetten (ivm ruimte), maar ze lijken noodzakelijk voor egale belichting en schaduw eliminatie.

Natuurlijk kan ik dit vrij makkelijk in post fixen, maar ik wil voor de verandering een keer een goed plaatje hebben zodra ik schiet ipv nog uren bezig te zijn met alle foto's na te bewerken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Reb87 op 09-05-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flitser achter de kleding om de wand te verlichten? (zeg ik als hobbyfotograaf zonder veel flitservaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:58

vhal

ಠ_ಠ

Ik vind persoonlijk http://neilvn.com/tangents/ een aardige site waar je veel informatie vandaan kan halen over flitstechnieken en natuurlijke kleuren. Misschien ook iets voor jou

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Het klinkt mij in de oren alsof je gewoon overbelichting van je onderwerp hebt. (en dat lijkt dan inderdaad flets)

Met name als de lichtbron (plu) dicht bij het onderwerp staat dan kan het goed zijn dat je onderwerp overbelicht is, terwijl dat met de achtergrond niet geval is.

Sluiter korten dan nu is geen optie en iso is al op 100.
Dan rest je diafragma. Je zit nu op f/5.6. Als je het 1 stop afknijpt tot f/8 dan zou je belichting moeten krijgen die je bij 1/500s had, maar dan zonder dat je een halve foto krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de flitser vertelt dat je iso 200 gebruikt, denkt je flitser toch ook dat je minder licht nodig hebt? Camera gewoon op iso 100 laten staan zou het dan ook moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Diafragma staat nu op f9. f8 kwam al gevaarlijk dicht in de buurt, maar f9 is het meest natuurlijke. Bedankt mjtdevries! :)
Pagina: 1