Toon posts:

Module compileren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Na mijn eerder posts over problemen met het opzetten van een VPN heb ik de oorzaak gevonden: de module ppp_mppe die de encryptie regelt kan het zaakje niet altijd goed aan en lockt de tunnel.

Oplossing: de broncode patchen (gedaan) en dan de module opnieuw compileren. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan en met het command gcc etc. krijg ik toch echt de melding dat hij includes mist, is het voldoende om die te downen en dan gaan?

Wie heeft dit eerder gedaan?

Verwijderd

Dus toch een module, zoals ik al uit de source haalde?

Maar goed zonder de precieze foutmelding te posten kan niemand je helpen

Verwijderd

Topicstarter
Ha Nelske,

Ja, tis toch een module maar niet de masq-modules waar je het over had. De errors die daarop wezen waren gevolg van dit probleem en dus erg verwarrend :?.

Dit commando geef ik:
'gcc ppp_mppe.c'
Evt. met optie '-I' etc. maar dat maakt niets uit.

De error(s):
ppp_mppe.c:66: rc4.h: No such file or directory
ppp_mppe.c:67: rc4_enc.c: No such file or directory
ppp_mppe.c:68: sha1dgst.c: No such file or directory
ppp_mppe.c:69: mppe.h: No such file or directory
Is het gewoon een kwestie van de missende .h-files downen en dan nog maar eens gaan proberen?

Verwijderd

( Ja maar dat is waarschijnlijk wel een module die masquerading gebruikt, maar dat doet er verder niet meer toe. Gelukkig heb je de oorzaak in ieder geval gevonden:) )

rc4 is een encryptie algoritme als ik me niet vergis. Ik gok dus dat je dat inderdaad niet geinstalleerd hebt staan. Bij mppe zal vast wel een readme zitten gok ik zo daarover. Tenminste dat is meestal wel het geval als een bepaald programma een bepaalde encryptie ondersteund

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zal maar gewoon eens op zoek gaan naar de packages die de gemiste .h-files bevatten? En daar maar eens verder mee klooien?

Kijk, dit is precies het deel van Linux waar ik nog weinig ervaringen mee heb en wat ik dus wil uitdiepen. Binnenkort ff Debian fikken en erop mikken ;).

Verwijderd

Heb je openssl wel geinstalleerd staan?

Eigenlijk neem ik aan van wel, aangezien je zelf al over encryptie begon. Kan je verder bij het configureren anders niet het path opgeven naar de openssl headers?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Een kernelmodule compileer je niet met gcc bladiebla.c. Sterker nog: vrijwel elk ander programma/stuk code heeft meer opties nodig bij het aanroepen van gcc. Daarom zit er ook 9 van de 10 keer een Makefile bij een stuk source (en evt. ook een configure om die eerst aan jouw specifieke Unix/Linux-smaak aan te passen). Het eerste wat je dus moet doen is de (hopelijk) bijgeleverde README lezen om te zien hoe je die module moet compileren. Mocht die zut allemaal niet aanwezig zijn, dan zou je het eens kunnen proberen met gcc -DKERNEL bladiebla.c, maar dat is ook maar een gok...

Verwijderd

Topicstarter
Mmm .. oke, even wat dingen op een rijtje krijgen. Door dat mooie SuSE-distrootje krijg je geen goed beeld van dingen als compileren. Dat begint nu wel duidelijk te worden. Ik ga op zoek naar de package waar de module ppp_mppe inzit, en daar eens loeren. Het schijnt een aparte package te zijn, maar je zit weer met exportrestricties op encyptie vanuit de USA, nog ff uitzoeken dus.

So far, bedankt - vooral Nelske die mij in dit en voorgaand topic heeft kunnen helpen.
Pagina: 1