Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd fotografeer ik nog wel eens een panoramafoto. Ik doe dat uit de hand. Natuurlijk kan ik mij bedenken dat met een daartoe bestemde kop er nauwkeuriger panoramafoto's geschoten worden door het gebruik maken van de stops op de panoramakop en doordat je geen parallaxfouten meer krijgt als een gevolg het vinden en gebruik maken van het nodal punt.

Inzake het fotograferen van panoramofoto's en daartoe benodigde hardware heb ik op zich wel een leuke site gevonden (http://www.niekbroekhuis.nl/panorama/html/index.html). Ik zag dat in FVH geen topic hieromtrent is. Ik heb wel in de FVM in het panoramatopic het een en ander gelezen, maar daar krijg ik geen antwoord op de bij mij levende vragen.

Ik vraag me wel eens af wat de meerwaarde van een panoramakop op mijn statief zou zijn. En als ik het een meerwaarde vindt: is het dan verstandig om een - state of the art - panoramakop te nemen, gezien het feit dat ik niet dagelijks een panoramafoto neem (dit is een retorische vraag 8) .

Of kan ik volstaan met een budgetpanoramakop. Ten aanzien van het laatste ben ik op zich benieuwd naar de ervaringen van en de vergelijkingen met budgetkoppen, zoals bijvoorbeeld de Panosaurus 2.0 (http://gregwired.com/pano/pano.htm), de panomaxx staivkopf (http://www.panorama-hardware.de/2/index.php), Panoking of Nodal Ninja etc..

Een veelvoud aan vragen. Samengevat: nut en noodzaak van een (dure/) panoramakop. Volstaat een budget versie ook. Zo ja danwel nee, waarom wel of niet. Dit alles met het oog op een eventuele aanschaf van een panoramakop.

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

Spikey

Making the web accessible!

ik gebuik zelf een nodal ninja en ben daar uitermate tevreden over. model bij hun is afhankelijk van de camera en lenzen die je eraan wilt hangen. kwaliteit is uitstekend. ik gebruik overigens ook vaak gewoon een schietloodje die ik om het correcte draaipunt hang. uiteraard minder nauwkeurig maar een stuk mobieler.

de panosaurus oogt als een aardig degelijke kop. zeker als je hem niet dagelijk zult gebruiken.

goedkopere oplossing is het eerder genoemde schietlood. het is minder nauwkeurig maar als je voorzichtig te werk gaat(en oefening baart kunst!) kun je ze (zo goed als) foutloos krijgen.
maar deze methode werkt vooral makkelijk met fisheye lenzen en niet zozeer met meer mm's omdat het lastiger wordt de juiste hoeken te pakken en je makkelijk een stukje vergeet.

edit:
relevante retourvragen zijn dus
waarmee wil je pano's maken? (compact of dslr+ welke lens?)
hoe nauwkeurig wil je het eindresultaat hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Spikey op 09-05-2012 16:57 ]

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:56
Zelf maak ik landschap-panorama's met een 10-22mm lens. Vaak uit de hand, soms op een statief met een normaal balhoofd. Nog nooit last gehad van 'fouten' als gevolg van een verkeerd 'nodal point'.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat er geen mast van 20 meter voor je neus staat! ;) Maar ik heb echt nog nooit last van parallax fouten gehad... Daarnaast zorg ik altijd voor zeer veel overlap en schiet altijd in portret stand.

De laatste tijd werk ik regelmatig met een 24mm TS-E lens, waarbij ik dmv horizontale shift ook een vlekkeloos panorama krijg....

Wat mij betreft dus: Nut en noodzaak 0.....

[ Voor 4% gewijzigd door MasterMaceMichu op 09-05-2012 21:10 ]

Verwijderd

Toevallig vandaag een leuke hangout van Trey Ratcliff gezien. Aan het einde beantwoorden ze vragen van kijkers en geeft Scott Kelby handige tips over panorama's. (@ 1:55:40)