SPDIF naar versterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:18
Hallo Tweakers,

Ik heb hier een Harman Kardon BDS 270W staan en ik wil graag mijn PC hieraan koppelen. Op mijn PC heb ik aan de achterkant een SPDIF uitgang alleen nu heb ik de vraag hoe kan ik beide aan elkaar koppelen, wat voor kabel heb ik nodig en aan welke ingang op de versterker moet ik hem plaatsen?

Hier een image van de achterkant van mijn versterker:

En hier een foto van de achterkant van mijn PC:

De versterker van mij heeft geen 7.1 speaker uitgangen maar het is de 2.1 versie maar dat moet weinig uitmaken lijkt mij, want verder kloppen de aansluitingen van de versterker.

[ Voor 9% gewijzigd door DeEindbaas op 09-12-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

tulp kabeltje op "coaxiaal in" moet werken. Gewoon zo'n simpel kabeltje met een tulpje aan elke kant, waar je vroeger je cassettedeck mee aansloot, alleen gebruik je dan alleen de witte of rode kant.

Anders een SPDIF optsch kabeltje kopen en die aan beide kanten aansluiten (op die vierkante luikjes).

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 09-05-2012 13:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
franssie schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:37:
tulp kabeltje op "coaxiaal in" moet werken. Gewoon zo'n simpel kabeltje met een tulpje aan elke kant, waar je vroeger je cassettedeck mee aansloot, alleen gebruik je dan alleen de witte of rode kant.

Anders een SPDIF optsch kabeltje kopen en die aan beide kanten aansluiten (op die vierkante luikjes).
Heb ik dan een tulp naar coax nodig of gewoon een normale tulp naar tulp volstaat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gewoon tulp naar tulp, is het makkelijkst omdat je die vast wel ergens hebt liggen. Mooie kabeltjes met snakeskin etc kan je op ebay kopen.
Zie ook Wikipedia: S/PDIF Wikipedia: RCA connector en Wikipedia: TOSLINK

[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 09-05-2012 13:42 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
franssie schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:40:
gewoon tulp naar tulp, is het makkelijkst omdat je die vast wel ergens hebt liggen. Mooie kabeltjes met snakeskin etc kan je op ebay kopen.
Zie ook Wikipedia: S/PDIF
Ahh oke thnx! Zal is even kijken of ik ergens nog zo'n tulp kabel heb liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En werkt het al? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
Jup het werkt!

Ik heb ook nog even een jack 3.5 splitter gekocht zo heb ik nu een kabel lopen naar de Logitech speakers/sub + een kabel naar de versterker met de speakers/sub. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 20:41
Mocht je een brom in je geluid krijgen doordat je niet beide apparaten hebt geaard, dan is toslink een uitkomst. (Voor het geval dat ;) ) Optisch uit -> optisch in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:34

FeaR

In GoT we trust

Dreamwire schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:17:
[...]
Ik heb ook nog even een jack 3.5 splitter gekocht zo heb ik nu een kabel lopen naar de Logitech speakers/sub + een kabel naar de versterker met de speakers/sub. :)
Gaat dat werken? De Logitech is analoog en je hebt de rest digitaal aangesloten. Sowieso is een gewone RCA intern iets anders dan een normale analoge interlink die je nu hebt gebruikt. Ik zou zelf gewoon de kabel tussen de PC en receiver als Digitale Coax houden en dan de Logitech met analoog aangesloten laten zoals op de tweede afbeelding die je post. Weet niet of de Logitech het leuk vind een digitaal signaal vanaf een Digital Coax over 3,5mm jack binnen te krijgen. Sowieso is die aansluiting al anders.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jens17 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:22:
Mocht je een brom in je geluid krijgen doordat je niet beide apparaten hebt geaard, dan is toslink een uitkomst. (Voor het geval dat ;) ) Optisch uit -> optisch in
Klopt, zat ik ook aan te denken maar eerst eens kijken of het aan het werk te krijgen was met een tulpje. http://www.ebay.nl/itm/330720882188 zijn de kabels die ik gebruik, luxe uitstraling voor bijna geen geld. Kwaliteit van de connector is ruim voldoende voor zo nu en dan wisselen, maar niet voor pro gebruik.
Dreamwire schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:17:
[...]

Jup het werkt!

Goed te horen, maar ik heb geen idee hoe je het nu aangesloten hebt. Heb je nu zowel de SPDIF en de analoge aansluitingen in gebruik om beide versterkers tegelijkertijd aan te sturen? Dan gebruik je de coax dus niet of hoe?

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 09-05-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
franssie schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 20:14:
[...]

Goed te horen, maar ik heb geen idee hoe je het nu aangesloten hebt. Heb je nu zowel de SPDIF en de analoge aansluitingen in gebruik om ze tegelijkertijd aan te sturen? Dan gebruik je de coax dus niet of hoe?
FeaR schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 19:42:
[...]

Gaat dat werken? De Logitech is analoog en je hebt de rest digitaal aangesloten. Sowieso is een gewone RCA intern iets anders dan een normale analoge interlink die je nu hebt gebruikt. Ik zou zelf gewoon de kabel tussen de PC en receiver als Digitale Coax houden en dan de Logitech met analoog aangesloten laten zoals op de tweede afbeelding die je post. Weet niet of de Logitech het leuk vind een digitaal signaal vanaf een Digital Coax over 3,5mm jack binnen te krijgen. Sowieso is die aansluiting al anders.
Ik heb het iets anders gedaan...

Jack 3,5 splitter in de pc, daarin een jack 3.5 van de Logitech en een jack 3.5 met aan de andere kant de tulpen in de versterker.

Ik heb verder geen last van een brom en het loopt allemaal mooi synchroon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

analoog dus, is prima!
edit: zeker vwb synchroon lopen is dat wel een goede oplossing.

[ Voor 59% gewijzigd door franssie op 09-05-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEindbaas
franssie schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 20:28:
analoog dus, is prima!
edit: zeker vwb synchroon lopen is dat wel een goede oplossing.
Jup, het is ook meer om te testen hoe het werkt want zodra ik weer meer ruimte zal hebben is dit toch geen mogelijkheid meer. ;)

Maar ik ben dik tevreden zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
'Gewoon' kabeltje met tulp (RCA) connectors werkt misschien maar coax naar coax is een digitaal signaal dat over een 75 ohm coax kabel gestuurd hoort te worden voor de beste kwaliteit. Die kan je in elke audio zaak kopen voor prijzen van weinig tot astronomisch. Je kan er ook zelf een maken van 75 ohm satelliet kabel dat je overal per meter kan kopen waar je dan twee -liefst 75 ohm- rca (tulp) connectors aan soldeert.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

je verhaal is theotretisch zeker correct, maar gezien hoe het in de versterker en in een audiokaart meestal met losse kabels is afgewerkt geef ik niet zoveel om de impedantie van de kabel op korte lengtes, laat staan de impedantie van de RCA connector want dat matched volgens mij toch niet op 75 ohm (ik dacht dat ie veel hoger zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 08:58
Daarnaast is satelliet kabel juist 50 Ohm, 'gewone' antenne kabel is 75 Ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Ja lol, dus 99,999999% heeft verkeerde kabel liggen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

idd is sat kabel 75 ohm, de F-connectoren ook. 50 is voor radio(zenders) veel gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 10-05-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 08:58
Hmm, ik dacht echt dat sat kabel 50 ohm was, maar blijkbaar is CAI en sat beide 75 ohm.

[ Voor 15% gewijzigd door Sikkek op 25-05-2012 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Je kunt echt niet hard maken dat er fysiek verschil zit tussen een 75 ohm cinchplug en een 50 ohm cinchplug. Kabels hebben een zekere impedantie, akkoord. Maar pluggen, no way.

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57
Optisch audio uit. Dat grijze kleine dingetje, een kabel van 8 euro, en aansluiten op de toslink. Dan gebruik je de DAC van je versterker, die is 99procent zeker beter dan die van je pc. Daarbij geeft een optisch signaal geen ruis of brommen.

mixing a drink and music

Pagina: 1