Ubuntu verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Beste mensen,

Ik heb op mijn laptop Ubuntu staan (dual boot naast Windows Vista) en nu wil ik eigenlijk graag Ubuntu verwijderen (Ik gebruik het gewoon niet meer). Kan iemand me vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? In het verleden heb ik al eens wat probleempjes gehad met opstarten doordat de grub er niet meer was (iets gewijzigd en toen ging het opstarten niet meer).
Het is de bedoeling Ubuntu te verwijderen en de partitie waarop dit staat op te heffen en uiteindelijk dus alleen Vista over te houden of liever Windows 7 na upgrade.

Alvast super thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit kan je makkelijk met Google vinden. Je toont werkelijk 0 inzet en vooronderzoek. Hier op GoT verwachten we dat gebruikers moeite doen om zelf hun vraag te beantwoorden alvorens hier te komen vragen.

Zoek dus eens even op Google naar "remove linux" of "restore windows boot after linux removal".

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sleutelwoorden: fixboot fixmbr.

Als je toch wilt upgraden, overweeg dan een nieuwe, verse installatie. Maak wel eerst een backup van je data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DAzN schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:03:
Sleutelwoorden: fixboot fixmbr.
Is niet meer nodig voor Vista+. Er is sindsdien een prima opstartherstel bij de installatie als hersteloptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Da's wel een beetje heel erg kort door de bocht, geen voorbereiding en geen eigen research (Google -> Ubuntu forum, zo ver was ik al wel hoor). Weliswaar heb ik de vraag niet helemaal precies geformuleerd, maar waar ik mee in de rats zat is de grub en mbr. Ik heb al eens eerder hiermee problemen gehad en dan is zowel Ubuntu als Windows niet meer op te starten en dat is natuurlijk niet wat ik wil.

Ik kwam het programma EasyBCD tegen, klopt het dat dit hiervoor ook is te gebruiken? Het lastigste is namelijk dat ik bij Vista geen CD heb (zo werd de computer nu eenmaal geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is niet kort door de bocht, want zoals je je TS hebt gemaakt, laat je niet zien of je überhaupt gezocht hebt, wat je gevonden hebt en wat je geprobeerd hebt.

Toevallig had ik vandaag een soortgelijke situatie, waar een nieuwe collega mijn oude laptop op 't werk in gebruik heeft genomen en grub kwijt moest. Kostte mij nog geen minuut met Google om het te vinden. Dat het jou niet lukt, is mij dan ook volkomen onduidelijk en acht ik als niet geprobeerd.
Ik geef je een hint: check eens sevenforums.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zo ingewikkeld is het echt niet hoor Kwesiq. Hoogstwaarschijnlijk heb je 1 grote partitie waar Windows opstaat. Daar heeft Ubuntu tijdens de instalatie wat vanaf gehaald en twee partities in gemaakt. 1 swap en 1 voor /.
In de mbr van je harde schijf zit een gedeelte van Grub, dat doorlinkt naar de Ubuntu partitie. Daar staat de rest. Via grub start je vervolgens Ubuntu op of Windows. Door simpelweg de Ubuntu partities te verwijderen maak je grub "kapot". Hij vindt nl. de rest niet meer. Dat moet je dus weer vervangen door de standaard Windows bootloader, zoals Hero of Time ook al heeft uitgelegd. Vervolgens zit je nog met twee losse partities. Die kan je verwijderen en daar 1 partitie van maken die je in Windows kan gebruiken. Of je kan de bestaande Windows partitie weer vergroten. Zorg dan wel dat je een backup hebt. Omdat je toch naar Windows 7 wil kan je dus net zo goed helemaal alles leegmaken.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1