Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik ben 22 jaar. Ik ben over niet zo lang klaar met mijn bachelor informatica en ik ben al aan het solliciteren naar een baan als software engineer. Ik heb het idee dat het bedrijf erg geinteresseerd is in mij en dat ze me een contract willen aanbieden. Ik word echter ingeschaald als junior starter en kom ergens op de 1800 bruto per maand. Ik weet dat het een groot bedrijf is en dat ik kan doorgroeien. Maar ik vind het alsnog erg laag. En daar kom ik pas achter nadat we het gesprek hebben gehad, maar we hebben ook niet een echte salaris onderhandeling gehad. Als ik de salarissen op de forums kijk heb ik het idee dat het erg onder de norm is. Ik zelf denk dat 2300 bruto redelijker is. Vooral ook omdat het een heel professioneel bedrijf is. Ik wil eigenlijk aansturen op een salarisonderhandeling. Wat denken jullie dat redelijk is? Met een salaris van 1800 heb ik echt het idee dat ik gewaardeerd wordt als de php knutselaar om de hoek. En ik ben een professionele programmeur die ook kan designen en plannen.

EDIT wat ik vergeten ben te zeggen is dat ik wel een lease auto krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door Waster op 09-05-2012 11:33 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat is je leasebudget, dit even bij die 1800 euro optellen en dan heb je volgens mij best een leuk startsalaris.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
Waster schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:29:
En ik ben een professionele programmeur die ook kan designen en plannen.
Is dat zo? Je mist nog wel een berg ervaring die je in 't bedrijfsleven uiteindelijk wel nodig hebt. Overigens als het zo'n professioneel bedrijf is zal je wel vrij snel door kunnen groeien; en ook die lease auto maakt natuurlijk e.e.a. goed.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:31

Dhrax

Prog Lord

Met alle respect maar je hebt geen ervaring en valt voor de gemiddelde werkgever nu ook in category 'PHP knutselaar om de hoek' ;) Je bent nog verre van een professional.

Dat je nu 1800 euro bruto meeneemt, wil niet zeggen dat dat over een half jaar nog zo is.

• Waster
Je hebt wel gelijk. Ik was die auto vergeten en dat is wel 300-400 euro per maand schat ik zo in. Als je dat optelt bij het startsalaris heb je een redelijk start salaris.

Dan zal ik echt een calculatiefout hebben gemaakt :P Ik dacht dat de leasauto standaard was, maar nu ik even kijk in het salaris topic zie ik dat de meeste salarissen zonder lease auto. Dan is het salaris wel gemiddeld. Dan ben ik tevreden.
Freeaqingme schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:37:
Is dat zo? Je mist nog wel een berg ervaring die je in 't bedrijfsleven uiteindelijk wel nodig hebt. Overigens als het zo'n professioneel bedrijf is zal je wel vrij snel door kunnen groeien; en ook die lease auto maakt natuurlijk e.e.a. goed.
Ik mis ervaring. Maar ik voel me professioneel als ik mezelf vergelijk met mijn medestudenten die al beginnen met programmeren zonder dat ze weten wat de opdracht inhoudt. En ik heb een half jaar gewerkt bij een klein webdevelopment bedrijfje dat zo onprofessioneel was dat ik het daar niet uithield. Zonder ervaring kan ik nog steeds een opdracht op een professionele manier aanpakken ;)
belfrink schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:53:
Met alle respect maar je hebt geen ervaring en valt voor de gemiddelde werkgever nu ook in category 'PHP knutselaar om de hoek' ;) Je bent nog verre van een professional.

Dat je nu 1800 euro bruto meeneemt, wil niet zeggen dat dat over een half jaar nog zo is.
Laten we hopen dat ik snel doorgroei tot medior software engineer, want ik denk dat ik daar wel thuishoor.

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Het leasebudget is wel belangrijk om mee te nemen ;)

Overigens vind ik wel dat je inderdaad een boel verschil hebt in programmeurs. Je hebt mensen die thuis aan hobby projecten meewerken buiten school om, al vele jarenl bezig zijn met programmeren en echt gepassioneerd zijn en je hebt ook mensen die "een diploma" hebben. Maar ik neem aan dat je bij de sollicitatie wel duidelijk hebt gemaakt wel categorie jij valt.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn19 op 09-05-2012 12:01 ]

Verwijderd

Waster schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:59:

Ik mis ervaring. Maar ik voel me professioneel als ik mezelf vergelijk met mijn medestudenten die al beginnen met programmeren zonder dat ze weten wat de opdracht inhoudt. En ik heb een half jaar gewerkt bij een klein webdevelopment bedrijfje dat zo onprofessioneel was dat ik het daar niet uithield. Zonder ervaring kan ik nog steeds een opdracht op een professionele manier aanpakken ;)
;) Kijk maar uit met dit soort statements. De gemiddelde starter op de arbeidsmarkt van rond de 22 geeft aan bij een sollicitatiegesprek "professioneel" te zijn.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

BLN

Proffessioneel is leuk, maar is standaard, net als een bachelor en zelf een masteropleiding. De meeste recruiters noemen de eerdergenoemde dingen "zuurstof" je haalt adem, en dat is de basis. Iets kunnen komt voort uit ervaring, en in een ongeorganiseerde omgeving werkt geeft absoluut ervaring, wat je hebt geleerd van het feit dat je daar niet uithoud dat weet je zelf het beste denk ik.

Persoonlijk snap ik dat je gaat werken enerzijds, maar vind ik het ook onverstandig anderzijds, tenzij je blut bent. Gezien de arbeidsmarkt is het niet gek om een master te doen/buitenland ervaring/organisatorische ervaring. Het maakt je startsalaris hoger, en het betekent dat je organisaties en werkteams goed begrijpt voordat je in een bedrijf binnenkomt

If it ain't broken, don't fix it

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou er niet over gaan onderhandelen, lijkt me een mooi start salaris.
Kan alleen maar negatief overkomen.

Ga daar eerst aan de slag en wie weet zijn ze zo tevreden over je dat je binnen de kortste keren een verhoging krijgt.

Burp

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BiX schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:37:
Persoonlijk snap ik dat je gaat werken enerzijds, maar vind ik het ook onverstandig anderzijds, tenzij je blut bent. Gezien de arbeidsmarkt is het niet gek om een master te doen/buitenland ervaring/organisatorische ervaring. Het maakt je startsalaris hoger, en het betekent dat je organisaties en werkteams goed begrijpt voordat je in een bedrijf binnenkomt
Als hij interesse heeft in een master en met gemak zijn studie heeft gedaan zou een master een optie zijn, maar dingen als organisatorische ervaring op doen, hoe zie je dat dan? Moet hij in het bestuur van een studentenvereniging gaan? Ik heb sowieso nooit echt begrepen hoe dat een pré is op de arbeidsmarkt (gezien hoe enorm inefficient de meeste van die besturen gaan), maar het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat hij dat er ooit uit haalt. Het kost hem een jaar salaris, en het kost hem een jaar werkervaring. Met een jaar werkervaring zal hij meer erbij krijgen dan met een jaar besturen, en tegen de tijd dat een extra jaar werkervaring niet meer relevant is, is een jaar in een bestuur al helemaal irrelevant.

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:48
Persoonlijk ben ik meerdere keren akkoord gegaan met een lager "start" salaris. (Zelfs met stagevoergoeding tijdens IT crisis, maar daar was ik nar 4 weken alweer vanaf...)

Maar heb toen wel vastgelegd dat na het behalen van bijvoorbeeld certificering/goed functioneren mijn salaris met een significant bedrag omhoog ging.

Hierdoor is het "probleem" niet zo groot mits je natuurlijk op korte termijn aan de gestelde eisen voldoet.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:05:
[...]

;) Kijk maar uit met dit soort statements. De gemiddelde starter op de arbeidsmarkt van rond de 22 geeft aan bij een sollicitatiegesprek "professioneel" te zijn.
Yep. Gebeurt hier aan de lopende band.
Het is inmiddels dermate 'vervelend' aan het worden, dan we bijna niet eens meer vragen naar het opleidingsnivo, maar dat we vragen naar het denknivo en wat ze daarwerkelijk kunnen cq ervaring.
Thuisprojectjes waar al eerder naar werd gerefereerd, zijn ineens een belangrijke factor geworden. Kan als werkervaring worden gezien, helemaal als het aantoonbaar is.

Helaas zijn er hier al een aantal komen werken met hele mooie papieren, ditto salaris, maar nog binnen de proeftijd weer weg, omdat ze niets kunnen...

@TS: Je hoeft met zo'n start salaris niet te klagen. Als je het waard bent, ga je vanzelf omhoog en/of kan je dat goed verkopen bij je werkgever om omhoog te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 09-05-2012 12:49 ]

Alles kan stuk.

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 14:20

Seraphin

Meep?

Wat ik nog even mis in de OP; hoeveel gesprekken heb je al gehad?
Het is niet heel raar om 2 (of meer) gesprekken te hebben, dan tot de conclusie te komen dat je met elkaar verder wilt, en dan een apart gesprek de onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden te voeren. (hoewel het bij startfuncties voor grote bedrijven sneller "take it or leave it" is).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

remco_k schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:48:
[...]

Helaas zijn er hier al een aantal komen werken met hele mooie papieren, ditto salaris, maar nog binnen de proeftijd weer weg, omdat ze niets kunnen...
Hoor daar meer verhalen over (van anderen). Sommige starters komen binnen met veel bombarie en blijken in de praktijk hard door de mand te vallen. Daarna krijgen ze snel te horen dat ze weer mogen gaan.

Of van die ene starter die riep dat hij die en die functie ambiërde en dacht dat hij daar over een paar jaar wel op zat met een riant salaris. Na een jaar aanloop kreeg hij te horen dat hij zijn werk niet goed deed en weer op zoek mocht naar ander werk.

Just saying... ik zou dus eerder voorzichtig zijn en voorbeelden/projecten in je CV opnemen (bijvoorbeeld je website met voorbeelden) Verder lijkt me dit een prima salaris zo te horen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Waster
Er is zelfs een mogelijkheid om ipv een lease auto het uitbetaald te krijgen. Lastig Lastig.

Bedankt voor de feedback in ieder geval!

En iedereen die mij een minderwaardigheidscomplex proberen aan te praten. Zonder ambitie kom je nergens!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat was niet helemaal mijn bedoeling. Het is (helaas) een praktijk ervaring. Goede mensen blijven zitten waar ze zitten en werkzoekenden lijken er allemaal niets van te kunnen.

Ik weet/hoop best dat er mensen op de markt zijn die wel daadwerkelijk (meer) kunnen dat dat ze zeggen.
Wat ik wel duidelijk wilde maken, is dat (alle?) werkgevers last hebben van dit 'gedonder' en daarom voorzichtiger worden met mensen aannemen of met het geven van riante start salarissen, uitdelen van auto's of het direct geven van een vast contract na de proeftijd (wat bij ons gebeurt).
Dat zou je kunnen bewegen tot het in beginsel accepteren van een lager salaris dan je eigenlijk zou willen hebben, maar als je dan een jaar verder bent, en je hebt jezelf even goed bewezen, is dat tekort aan salaris als het goed is allang gecompenseerd en gestegen. :)

Anyhow, het ziet er gewoon goed voor je uit. :)

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 09-05-2012 20:33 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Wat ik mis in je post is andere sollicitaties. Ongeacht of 1800 een goed startsalaris is (ik vind het zelf aan de lage kant voor een bachelor), je bent nog niet klaar met je studie. Onderteken nog niets en ga verder solliciteren. Misschien vind je niets of betaalt de rest slechter, is goed mogelijk. Maar de kans bestaat dat een ander bedrijf je 300-400 euro meer aanbiedt, en dat is zeker mooi meegenomen.

Het intern doorgroeien binnen een bedrijf is mooi en wordt bijna overal geroepen, maar ik ken weinig mensen waarbij dit gepaard gaat met een forse verhoging.

Onderhandelen zou ik niet doen. Je mist praktijkervaring en de beste reden om een afgestuurde aan te nemen is een laag startsalaris. Maar ga zeker niet akkoord met het eerste aanbod van het eerste bedrijf waar je er 1 krijgt; kijk ook eens verder.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt wel gelijk. Ik was die auto vergeten en dat is wel 300-400 euro per maand schat ik zo in. Als je dat optelt bij het startsalaris heb je een redelijk start salaris.

Dan zal ik echt een calculatiefout hebben gemaakt :P Ik dacht dat de leasauto standaard was, maar nu ik even kijk in het salaris topic zie ik dat de meeste salarissen zonder lease auto. Dan is het salaris wel gemiddeld. Dan ben ik tevreden.
Vergeet ook niet zaken als pensioen, vakantiegeld, bankzitten, andere overhead, etc etc. Je kunt het niet zomaar vergelijken met uurlonen.
Je bent dus echt nog onprofessioneel, hooguit niet zo onvolwassen als je gemiddelde collega ;)
Laten we hopen dat ik snel doorgroei tot medior software engineer, want ik denk dat ik daar wel thuishoor.
[....]
En iedereen die mij een minderwaardigheidscomplex proberen aan te praten. Zonder ambitie kom je nergens!
Yup :)

Maar praten over je salaris kan nooit kwaad. Wees dan wel bereid om zelf nee te zeggen en weg te lopen. Zonder alternatief geen onderhandeling. En vergeet na succesvol onderhandelen je geld ook niet waar te maken, zowel tijdens als na je proeftijd ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Maar ik voel me professioneel als ik mezelf vergelijk met mijn medestudenten
Voor mij zou zo'n uitspraak ook een minpunt betekenen. Mijn ervaring met schoolverlaters is gelukkig positief, maar je merkt wel dat ze praktijkervaring missen en (enigszins gechargeerd) in de stress zitten als zaken niet lopen zoals op een opleiding (waar je meestal de factoren als 'klant', 'commercieel belang' etc. mist). Je werk bestaat uit zoveel meer dan goede code tikken. Nu gun ik gemotiveerde schoolverlaters zeker een kans en geef ze graag de mogelijkheid zichzelf te bewijzen, maar blijf wel realistisch over jezelf en ga niet naast je schoenen lopen. Bewijs jezelf eerst maar eens, denk ik dan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je onderschat hoe belachelijk duur auto's in Nederland zijn, voor dat bedrag lease je misschien net een Fiat Panda. Ik denk dat je genoemde bedragen (bijna) kunt verdubbelen.

Trouwens: bachelor informatica, HBO dan neem ik aan? (Indien universitair, waarom maak je je studie niet af?)

Inderdaad is 1800 wel wat laag, maar 2300 euro + leaseauto is veel te veel. Probeer eens 2000, daar zou nog over te praten moeten zijn. Dan ga ik er van uit dat er wel wat dingetjes op je CV staan waaruit blijkt dat je goed gaat zijn in je werk, en die je als argument kunt noemen waarom je best ietsje hoger mag beginnen. Bv. hoge cijfers, bijbaantjes of eigen (IT-gerelateerde) projectjes?

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Ik vind de opmerking 'php knutselaar om de hoek' nogal een gevaarlijke opmerking. De PHP-ers heb je namelijk ook in diverse gradaties, waarbij ik PHP-ers ken die ruim overbetaald ongelooflijk matige code schrijven, of nog erger, waarbij ik strict geplande en ontworpen projecten werkbaar maak door snel met een ad-hoc geïmproviseerd stuk code de boel aan elkaar probeer te lijmen.

Vakmanschap is zoveel meer dan kunnen laten zien wat je allemaal op school heb geleerd, zoals in dit geval het designen en plannen.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 08:14
Wilke schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 08:58:
[...]

Je onderschat hoe belachelijk duur auto's in Nederland zijn, voor dat bedrag lease je misschien net een Fiat Panda. Ik denk dat je genoemde bedragen (bijna) kunt verdubbelen.

Trouwens: bachelor informatica, HBO dan neem ik aan? (Indien universitair, waarom maak je je studie niet af?)

Inderdaad is 1800 wel wat laag, maar 2300 euro + leaseauto is veel te veel. Probeer eens 2000, daar zou nog over te praten moeten zijn. Dan ga ik er van uit dat er wel wat dingetjes op je CV staan waaruit blijkt dat je goed gaat zijn in je werk, en die je als argument kunt noemen waarom je best ietsje hoger mag beginnen. Bv. hoge cijfers, bijbaantjes of eigen (IT-gerelateerde) projectjes?
Voor € 400,- heb je (op basis van 4 jaar, 40k per jaar) een Alfa Romeo Mito, Fiat Punto, Opel Corsa, Polo etc. keuze genoeg. Heb zullen wel uitgeklede modellen zijn, maar zeker meer dan een Fiat Panda. (IMHO is een leasebudget voor een junior tussen de € 500 en € 600 redelijk, onder de € 400 slecht.

Voor het salaris houd ik de duimregel aan dat je ongeveer de helft van je leasebudget rekend als "salaris" om te vergelijken met salarissen zonder leaseauto... (tenzij je de overstap maakt van lease, naar niet lease natuurlijk... ;-) ). Daarbij ga ik er dan vanuit dat je "praktisch" vrij privé rijden hebt. Is het privé rijden reëel gelimiteerd (sub 10k per jaar b.v.), dan is in mijn ogen de lease auto niets waard om salaris mee te vergelijken.

Overigens is 1800 voor een HBO starter in prima salaris in de huidige markt, de bandbreedte in ICT voor een HBO starter in een goede ICT functie is ongeveer 1800-2000, een WO'er 2000-2200. Vergeet niet dat je snel zult groeien in de aankomende tijd.

Praktijkvoorbeeld (WO): Gestart op € 2000 (+630 lease), na 8 maanden € 2400, na 14 maanden (vanaf start) € 2800, 20 maanden (vanaf start) € 3100.

1800 lijkt nu misschen niet veel, maar je zult veel grotere stappen nemen in het begin dan "lager opgeleiden". (Mits je natuurlijk je niveau waarmaakt)

PS
vergeet ook niet te kijken naar vakantiedagen en pensioen, deze worden vaak vergeten maar maken een groot deel uit van je loon. In een ander topic krijgt iemand 35 vakantie dagen bv. Dat is veel (gemiddeld 25/26 dagen). 10 vakantiedagen is een half maandsalaris !

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
SkyFlyer schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:52:
[...]

Voor € 400,- heb je (op basis van 4 jaar, 40k per jaar) een Alfa Romeo Mito, Fiat Punto, Opel Corsa, Polo etc. keuze genoeg. Heb zullen wel uitgeklede modellen zijn, maar zeker meer dan een Fiat Panda. (IMHO is een leasebudget voor een junior tussen de € 500 en € 600 redelijk, onder de € 400 slecht.

Voor het salaris houd ik de duimregel aan dat je ongeveer de helft van je leasebudget rekend als "salaris" om te vergelijken met salarissen zonder leaseauto... (tenzij je de overstap maakt van lease, naar niet lease natuurlijk... ;-) ). Daarbij ga ik er dan vanuit dat je "praktisch" vrij privé rijden hebt. Is het privé rijden reëel gelimiteerd (sub 10k per jaar b.v.), dan is in mijn ogen de lease auto niets waard om salaris mee te vergelijken.

Overigens is 1800 voor een HBO starter in prima salaris in de huidige markt, de bandbreedte in ICT voor een HBO starter in een goede ICT functie is ongeveer 1800-2000, een WO'er 2000-2200. Vergeet niet dat je snel zult groeien in de aankomende tijd.

Praktijkvoorbeeld (WO): Gestart op € 2000 (+630 lease), na 8 maanden € 2400, na 14 maanden (vanaf start) € 2800, 20 maanden (vanaf start) € 3100.

1800 lijkt nu misschen niet veel, maar je zult veel grotere stappen nemen in het begin dan "lager opgeleiden". (Mits je natuurlijk je niveau waarmaakt)

PS
vergeet ook niet te kijken naar vakantiedagen en pensioen, deze worden vaak vergeten maar maken een groot deel uit van je loon. In een ander topic krijgt iemand 35 vakantie dagen bv. Dat is veel (gemiddeld 25/26 dagen). 10 vakantiedagen is een half maandsalaris !
Dit klopt behoorlijk goed.

HBO/WO starter bandbreedte is ruwweg 1800-2300. 1800 heeft dan erg goede secundaire voorwaarden (denk aan lease auto, 13e maand, bonus/winstuitkering), 2300 heeft vrijwel geen secundaire voorwaarden. Ook secundaire voorwaarden kunnen groeien trouwens (zoals van detachering naar bedrijf zelf waarbij je onder andere regelingen/cao komt, een vast contract krijgen, etc.).

Ook praktijkvoorbeeld (HBO): Start 2000, na 6 maanden 2320, na 18 maanden 2500 en straks met 24 maanden richting de 2750.
Dan wel tussen ook sprong gemaakt van 20 naar 40 (!) vrije dagen op jaarbasis (12 vrije dagen is ongeveer gelijk aan 5% van het jaarloon bij uitbetalen) en vast contract.

Uiteindelijk niks ervan onderhandelt trouwens - gewoon goed presteren en de rest kwam vanzelf bij contractvernieuwingen of beoordelingsgesprekken. Richt je dus niet zoveel op het 'nu' of onderhandelen, maar denk ook aan morgen. Wat ze van je vinden telt ook mee voor je toekomst perspectief, teveel gezijk/onderhandelen en dan worden ze misschien allergisch voor je...

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 10-05-2012 10:19 ]

• Waster
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 20:59:
Wat ik mis in je post is andere sollicitaties. Ongeacht of 1800 een goed startsalaris is (ik vind het zelf aan de lage kant voor een bachelor), je bent nog niet klaar met je studie. Onderteken nog niets en ga verder solliciteren. Misschien vind je niets of betaalt de rest slechter, is goed mogelijk. Maar de kans bestaat dat een ander bedrijf je 300-400 euro meer aanbiedt, en dat is zeker mooi meegenomen.

Het intern doorgroeien binnen een bedrijf is mooi en wordt bijna overal geroepen, maar ik ken weinig mensen waarbij dit gepaard gaat met een forse verhoging.

Onderhandelen zou ik niet doen. Je mist praktijkervaring en de beste reden om een afgestuurde aan te nemen is een laag startsalaris. Maar ga zeker niet akkoord met het eerste aanbod van het eerste bedrijf waar je er 1 krijgt; kijk ook eens verder.
Dit is een goede comment. Ik ben inderdaad ook wel een beetje lui geweest om niet echt door te zoeken naar andere bedrijven. Eigenlijk heb ik helemaal niks te klagen met zo'n eerste bod.

@SkyFlyer en Myrdreon
Bedankt voor de illustratie. Goed om te weten dat je snel kan doorgroeien in zo'n korte tijd. Ik zal ook zeker even letten op het aantal vakantiedagen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Waster schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 23:35:
[...]

Dit is een goede comment. Ik ben inderdaad ook wel een beetje lui geweest om niet echt door te zoeken naar andere bedrijven. Eigenlijk heb ik helemaal niks te klagen met zo'n eerste bod.

@SkyFlyer en Myrdreon
Bedankt voor de illustratie. Goed om te weten dat je snel kan doorgroeien in zo'n korte tijd. Ik zal ook zeker even letten op het aantal vakantiedagen.
Vakantiedagen was slechts een van de vele punten - ging erom dat je op meer manieren kan groeien dan alleen salaris, en dat er ook andere dingen zijn dan geld die als beloning/vergoeding gebruikt worden. Dus staar je niet blind op 1 of 2 punten.

Bijvoorbeeld ook pensioen.. betaald je werkgever alles of 50/50 - kan je bij gelijk bruto salaris zo 100 euro schelen aan de netto kant. Mobiel/laptop die je prive mag gebruiken. Moet je eigen vrije tijd gebruiken voor de tandarts, of is daar een apart potje voor. Lease-auto. Kortingen op bepaalde producten. Bonus/13e maand/winstuitkering. Cursussen/studies. Ga maar door. Contract voor bepaalde tijd (6 maanden, jaar, 5 jaar) of onbepaalde tijd (vast contract).
Maar je kunt ook praten over 'morgen' bijvoorbeeld, zoals wanneer je niet langer junior bent (tijdsperiode of competenties/criteria) en wat je dan als salaris kunt verwachten. Niet gelijk al gaan onderhandelen daarvoor, maar gewoon geinteresseerd praten om je een beeld te vormen van wat jij van hen kunt verwachten.

In ieder geval, staar je niet blind op 1 punt.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2012 07:39 ]

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:51

Shabbaman

Got love?

Ik zou hier eens over doorvragen. Hoeveel kan je in je huidige functie groeien, op basis waarvan ga je naar een volgende functieschaal, dat soort zaken. Hoe zekerder het is dat je groeit, des te minder belangrijk het startsalaris is. Er zijn bedrijven (en zeker overheden) die met redelijk gestandaardiseerde salarisstappen werken, en dan kunnen ze je dus ook wel uittekenen wat je over (bij wijze van spreken) drie of tien jaar verdient. Op die manier kan je ook uitvogelen of je wel echt kan doorgroeien. Is je volgende functieschaal afhankelijk of je een nieuwe functie krijgt bijvoorbeeld, dan zou het zomaar kunnen dat er eerst een functie vrij moet komen. Is dat niet zo, en zit er een maximum aan je schaal, dan kan het zijn dat je na loop van tijd kleinere salarisstappen gaat maken (of er zelfs helemaal niks meer bijkrijgt). Ik heb eens een collega gehad die heel tevreden was omdat hij had uitonderhandeld dat hij op het maximum van z'n schaal binnen kon komen, maar hij was bijzonder teleurgesteld toen hij bij de eerstvolgende functioneringsronde niet meer salaris kon krijgen...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36

Waarom vind je het zo belangrijk dat je salaris gelijk of meer is dan de rest? Ipv wat je je zelf waard vindt?
Pagina: 1