Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

UPS met K3 aarding.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik zoek een UPS systeempje, gewoon voor 1 enkele Pc. en dan wel om de reden dat deze computer dan voor kort verrijdbaar word.

1 voorwaarde: het UPS systeem moet een aarding hebben welke aan de K3 ziekenhuis eis voldoet.

Ik heb gezocht op google, maar ik kom nergens een site tegen waar je nou echt kunt sorteren op lekstroom/aardebeveiliging. kan iemand mij een relatief klein UPS systeempje wijzen, welke voldoet aan de K3 aarding norm? :)

Alvast bedankt! :D

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Vertel ons dan om te beginnen eens wat die 'K3 aarding norm' inhoudt. En is dat een bepaalde specificatie waar een apparaat binnen moet vallen, of vereist dat een apart keurmerk?

Voldoet de pc wel aan die K3 aarding norm? Zo niet, waarom moet de UPS daar dan wel aan voldoen? Zo ja, valt er uit de specs / merk / type van die pc nog nuttige informatie af te leiden?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Verwijderd

Topicstarter
Wow wat een vragen. ik hoopte dat dit een standaard bekende norm was! is het kennelijk niet :P
Als ik de norm zou posten hier, zouden jullie mij dan verder kunnen helpen? dan ga ik het direct even navragen :)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:30
heeft die 'K'-indeling niet met ontvlambaarheid van vloeistoffen te maken?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
het princype gaat om lekstroom, in die K norm. ik weet er ook verder niet erg veel van, en degene die mij info kan verschaffen is momenteel bezet :P dat word dus nog even wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2012 09:17 ]

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 17:33
Een UPS zal geen K3 aarding hebben. Die term komt uit de NEN 1010 norm. Alle OK's hebben een eigen stroomvoorziening. Dit houdt in dat alle geleidende delen worden verbonden met een potentiaalvereffeningsleiding. Simpel gezegd, elke OK, elke SER-kast, gewoon elke ruimte die onder de OK valt heeft een eigen "aarde". Dit is de potentiaalvereffening. De K3 aansluiting is hier dus niet van toepassing. K3 wordt te vaak geroepen :) . Een K3 UPS bestaat dus niet. Je mag elke UPS aansluiten in een K3 ruimte. De volledige stroomvoorziening in een K3 ruimte moet zodanig gecertificeerd zijn.

Alles wat verbonden is met een K3 ruimte moet ook uit dezelfde groep komen. Stel je hebt een pc op een kantoor (stroomvoorziening generiek ziekenhuis) staan en die sluit je met een patchkabel aan op een switch (stoormvoorziening volgens K3 norm) in de SER van de OK, dan ben je fout en gevaarlijk bezig. Dit omdat je dan de de verschillende "stroomnetwerken" met elkaar hebt verbonden. Die K3 ruimte is juist zo gemaakt dat er tijdens een storing, defect of wat dan ook, altijd een goede, berekend voldoende aarding zal zijn.

Wil je dus een verrijdbaar karretje maken met een UPS, geen probleem. Zolang die UPS maar in de K3 ruimte blijft. Ik heb er al een paar keer mee te maken gehad. "De kar moet gecertificeerd worden". Nee hoor :) . Hoogstens geclassificeerd. En dan alleen maar omdat je afhankelijk van wat de kar vervoert niet binnen x-afstand van een patient mag komen. Je wilt bv niet dat een patient een aanval krijgt en staat te wapperen en zo vervolgens een zaag van tafel slaat. Noem maar iets extreems ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Die Bruine op 09-05-2012 15:31 ]

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Verwijderd

Topicstarter
@die Bruine, Wow, prachtige uitleg! :)

Even ter samenvatting, een verrijdbare computer kan geen K3 beveiliging hebben, hij kan alleen maar veilig blijven wanneer deze niet uit de K3 ruimte raakt? (als ik dit goed heb begrepen natuurlijk)

Wat kun je doen, wanneer de kar dan toch per ongeluk uit de K3 ruime raakt? wat moet je dan doen voordat hij weer de ruimte in mag?

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zoals ik het begrijp moet je een ruimte met een installatie volgens de K3 norm zien als een zelfstandige unit. Wat je moet voorkomen is dat je apparatuur gebruikt in de ene 'K3 unit' terwijl (een deel van) de apparatuur is aangesloten op faciliteiten (stroom, netwerk) in een andere 'K3 unit'. Bij die mix koppel je afzonderlijke installaties aan elkaar en kan het uitvallen van de ene installatie invloed hebben op de andere.

Volgens mij is het dus gewoon een kwestie van je apparatuur alleen aansluiten in de ruimte waar je het gebruikt. Moet je vervolgens naar een andere ruimte, dan koppel je alles af en draai je verder op de UPS. Aangekomen in de ruimte van bestemming kun je alles weer aansluiten op de daar aanwezige faciliteiten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
real[B]art schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:21:
Zoals ik het begrijp moet je een ruimte met een installatie volgens de K3 norm zien als een zelfstandige unit. Wat je moet voorkomen is dat je apparatuur gebruikt in de ene 'K3 unit' terwijl (een deel van) de apparatuur is aangesloten op faciliteiten (stroom, netwerk) in een andere 'K3 unit'. Bij die mix koppel je afzonderlijke installaties aan elkaar en kan het uitvallen van de ene installatie invloed hebben op de andere.

Volgens mij is het dus gewoon een kwestie van je apparatuur alleen aansluiten in de ruimte waar je het gebruikt. Moet je vervolgens naar een andere ruimte, dan koppel je alles af en draai je verder op de UPS. Aangekomen in de ruimte van bestemming kun je alles weer aansluiten op de daar aanwezige faciliteiten.
Hoeft uiteraard niet een andere K3 unit te zijn, zolang alle apparatuur binnen de bewuste unit daarop is aangesloten. Dan mag een verrijdbare computer zelfs de kamer uit, zolang deze maar aangesloten blijft aan de unit... als antwoord op de vraag :)

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, dit is mijn eerste topic op Tweakers, en ik vind dat ik zeer goed geholpen ben! mijn dank daarvoor!
Ik denk dat ik hier voldoende informatie heb om een stuk verder mee te komen.

Bedankt! :D
Pagina: 1