Toon posts:

[GT540M] Warmteproblemen vrij nieuwe ASUS K53SV-SX707V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Topicstarter
Hallo,

Hier op stage heeft een mede-stageloper problemen met z'n laptop.

Het betreft een vrij nieuwe ASUS K53SV met een i7 2670QM, 8GB DDR3 en een GT540M.
Temperaturen van de CPU zijn heel normaal, 40-45c idle en met een VM draaiend en een paar programma's aan zo'n 50-60c. Moederbordje is ook zo tussen de 40-55c.

GPU however is idle tussen de 55-60c, op minimale speeds, dus 0.83v en 50mhz core. Met lichte load zoals AutoCAD of de VM waardoor hij gewoon 3D clocks draait, 70-75c en onder enige vorm van hogere belasting meteen 90-100c +.

Mijn eigen laptop met een stokoude 8600M-GS met fikse OC, op 24/7 3D clocks heeft dezelfde idle temps, 55-60c, maar als ik even Furmark op 640x360 met minimale details draai gaat m'n temperatuur langzaam omhoog naar 70-75c.

Dus, ik even testen op die K53SV, rechte lijn omhoog en binnen de 10 seconde zat hij al ver over de 100c en ging hij terugklokken. Nog even 5-10 seconde doorgedraaid maar zelfs teruggeklokt bleef hij zeer snel stijgen tot ~110c. Toen heb ik de test maar uitgezet.

Temperatuur zakt wel weer, maar zeer langzaam. 1-2c per 3 seconde. Na 5 minuten wel weer 55c maar dan nog, die temps zijn veel te hoog. Je kunt er niks mee. Geen Autodesk Maya, geen games oid. Temp loopt veel te snel op.

Is er een defect aan dit beestje als in slecht contact van het koelblok oid?
Wil hem niet openschroeven omdat er natuuurlijk nog garantie op zit maar ok.

Iemand tips / soortgelijke ervaringen / oplossingen?

P.S. Koeler spint wel op alleen de lucht die eruit komt warmt maar heel langzaam op.
Bij mijn laptop is de lucht meteen heet.

EDIT: Bad Company 2 er even op gezet, introfilmpje van de singleplayer alleen trok al 99c binnen 20 seconde. In Windowed mode op low 800x600... Arme ding heeft dus wel een probleem.

[Voor 5% gewijzigd door Imprezzion op 09-05-2012 09:43]

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 19:44
Een vriend van mij heeft exact dezelfde laptop en ervaart geen van bovenstaande problemen. Zo snel mogelijk terug naar de verkoper (en niet de fabrikant) ermee dus!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 298601

Zou gewoon met asus contact opnemen, misschien dat je hem kan aanmelden voor rma

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:53
Klinkt als koelpasta die droog is of niet goed is aangebracht. Lijkt me sterk dat een vrij nieuwe laptop vol zit met stof. Anders kan er iets zijn met het koel blok of de ventilator, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

Als je mega handig bent met laptops kan je het zelf doen, maar het is slimmer om gebruik te maken van garantie.

Ieder geval geen spellen meer op spelen om verdere schade te voorkomen.

[Voor 13% gewijzigd door oosterhofjf op 09-05-2012 16:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:01

Touchdomex

Meisje!

Valt hij uit?

Ik heb hier ook een zelfde Asus en die word ook echt bizar heet maar valt niet uit!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 298601

oosterhofjf schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:27:
Klinkt als koelpasta die droog is of niet goed is aangebracht. Lijkt me sterk dat een vrij nieuwe laptop vol zit met stof. Anders kan er iets zijn met het koel blok of de ventilator, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

Als je mega handig bent met laptops kan je het zelf doen, maar het is slimmer om gebruik te maken van garantie.

Ieder geval geen spellen meer op spelen om verdere schade te voorkomen.
om het koelblok los te halen moet je 6 a 8 schroeven los halen. 1 die bij de cpu zit is voorzien van een warranty seal, zodra die gebroken is kan je garantie bij asus vervallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Topicstarter
Dat, plus het is bij die laptop niet simpel.. De gehele achterkant moet eraf en die zit om alle i/o poorten heen dus ik ben wel een echte tweaker, hij absoluut niet, en zou het graag checken maar de garantie is belangrijker.

Uitvallen doet hij niet, alleen de GPU gaat helemaal terug naar 51Mhz core en 150Mhz VRAM onder load en dan crashed de applicatie vaak, of de performance is echt slechter dan met de HD3000 IGP.

We hebben de 540M maar even uitgeschakeld en de HD3000 al het werk toegewezen.

Hij gebruikt hem toch meestal voor films en programmeren / 2d/3d tekenen en tot nu toe trekt die HD3000 het nog best redelijk op Maya na dan.

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

• paulvitesse
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 11:32
Ik heb precies de zelfde laptop. Ik heb er geen problemen mee. Ik speel soms ook games, dan wordt hij wel warm maar niet overdreven heet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee