ik heb al een paar videokaarten gereflowed, alle keren succesvol. dit waren videokaarten van mij of van anderen waar het toch zo iets was van 'lukt het niet, kapot is hij toch al'. nu kan ik ergens een kapotte videokaart kopen met artifacts, in principe dus het foutbeeld voor een reflow, maar wat ik me nu afvraag: ik heb al een beetje rondgezocht, en soms wordt er wel eens geadviseers 'je kaart heeft slecht RAM, ga maar voor een RMA'tje'. wat ik me nu afvraag: is dat wel echt zo? komt er slecht ram voor bij videokaarten, of is het eigenlijk altijd een reflow issue? het gaat in dit geval om een 9800GT.
en met nieuwere kaarten, iemand daar ervaring mee?
Verwijderd
Heb laatst wel een gare gtx460 overgenomen van een mede-tweaker, leek goed te werken maar heeft al enige keren voor problemen gezorgd. Was de bedoeling om er een sli-opstelling mee te maken maar dat ging hem dus niet worden
Wil het best eens proberen, als iemand mij een bevestiging kan geven dat de gtx460 er ook last van heeft. Heb wel al eens een gtx470 langs zien komen die met de oventruuk gerepareerd was, dus direct antwoord op jouw vraag: ja
Tuurlijk kan een videokaart (zowel Ati/AMD als nVidia) rot geheugen hebben. Maar bij veel nVidia's (metname dus die 8000 en 9000 serie) is het "het welbekende probleem".
RMA aanvragen voor een 9000 serie kaart is volgens mij (behalve bij een geregistreerde EVGA) zinloos omdat ze allang buiten de garantie vallen.
Ik zie ook wel wat dooie 460's en 470's langskomen, sommige vallen nog nét binnen garantie dus dan is het beter een RMA te doen. Wel zijn het vaak van die factory OC kaarten.
Maar hoe dan ook hebben high-end kaarten het zwaar te verduren, en dan is het niet zo raar dat er een keer iets kapot gaat. Die dingen worden vaak loeiheet, en als het de GPU niet is die "breekt" dan wel de VRM's die het gewoon opgeven van de hitte. En ook weer, met factory OC's wil het geheugen ook instabiel worden na een bepaalde tijd (soms wil "underclocken" of gewoon op normale snelheden draaien voor kaarten uit een bepaalde serie de problemen ook verhelpen).
Dus ja, er kan (ook bij de beruchte 8000 en 9000 serie) meer dingen aan de hand zijn dan alleen een GPU die loslaat, en dan wil reflowen niet altijd helpen.
RMA aanvragen voor een 9000 serie kaart is volgens mij (behalve bij een geregistreerde EVGA) zinloos omdat ze allang buiten de garantie vallen.
Ik zie ook wel wat dooie 460's en 470's langskomen, sommige vallen nog nét binnen garantie dus dan is het beter een RMA te doen. Wel zijn het vaak van die factory OC kaarten.
Maar hoe dan ook hebben high-end kaarten het zwaar te verduren, en dan is het niet zo raar dat er een keer iets kapot gaat. Die dingen worden vaak loeiheet, en als het de GPU niet is die "breekt" dan wel de VRM's die het gewoon opgeven van de hitte. En ook weer, met factory OC's wil het geheugen ook instabiel worden na een bepaalde tijd (soms wil "underclocken" of gewoon op normale snelheden draaien voor kaarten uit een bepaalde serie de problemen ook verhelpen).
Dus ja, er kan (ook bij de beruchte 8000 en 9000 serie) meer dingen aan de hand zijn dan alleen een GPU die loslaat, en dan wil reflowen niet altijd helpen.
Kapotte videokaart kopen... en een videokaart van die leeftijd? Nou nee, ik zou het niet doen.... werkend is die kaart al weinig waard. Eerlijk gezegd lijkt de verkoper gewoon nog ijdele hoop te hebben een paar centen te kunnen verdienen aan iets wat eigenlijk in de prullenbak hoort. Niet voor betalen, krijgen of anders jammer... dat is het echt niet waard, of het moet echt een symbolisch bedrag zijn als je begrijpt wat ik bedoel... kratje bier ofzo. Ondanks dat het een videokaart betreft uit een serie die erom bekend staan dat ze snel kapot gaan en met een oven vrij eenvoudig weer tijdelijk te fixen... met de nadruk op tijdelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 09-05-2012 14:15 ]
Pagina: 1