Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 22:40
Dag allen,

Ik ben bezig om mijn HTPC (een HP xw4400) zo stil mogelijk te krijgen, maar ik merk nu dat de (standaard) case fan vaak flink begint te blazen. De oorzaak is waarschijnlijk de hoge temperatuur van de northbridge, die is idle al 60 graden en bij load zo rond de 90 graden.

Alle andere temperaturen zijn laag (30 - 40) graden, dus ik vermoed dat de case fan minder vaak zal gaan blazen als ik de temperatuur van de northbridge onder controle kan krijgen. Er zit nu al een redelijk groot koelblok op van HP zelf (zie afbeelding hier), maar ik denk dat een ander koelblok van betere materialen of structuur kan helpen om de temperatuur te verlagen.

Nu is het probleem echter dat er geen gaten zitten in het moederbord naast de northbridge. En alle chipset koelblokken die ik in de pricewatch zie staan lijken met schroeven gemonteerd te moeten worden.

Mijn vraag is dus of ik ergens een goede kwaliteit chipset koelblok kan vinden die ik op dit moederbord kan monteren?

Ik kan overigens ook niet veel meer doen aan de airflow, omdat er geen plaats meer is voor extra ventilatoren.. Ook heb ik al een gigantische top-blowing cpu koeler (Cooler Master GeminII) die dus ook indirect over de northbridge blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
2k koelpasta(lijm+koelpasta) van artic ,een 40 mm fan en een koper koelblok zou het probleem op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een groter koelblok op je NB gaat je niet helpen de casefan stiller te krijgen. Simpele natuurkunde dicteert namelijk dat je dezelfde hoeveelheid energie de kast in pompt en die moet er weer uit. Daarom is het waarschijnlijk alleen effectief als je die casefan direct aanpakt. Die NB verbruikt nu eenmaal de energie die hij verbruikt en die energie gaat nu eenmaal de kast in, goede koeler of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een betere koeloplossing gaat zeker wel helpen op die chipset, na google bezocht te hebben blijkt er een 975x chipset op het moederbord van die pc te zitten. Uit ervaring kan ik je vertellen dat die krengen kokend heet worden. Die CM koeler zal de hele situatie niet veel verbeteren, deze kan onvoldoende airflow opwekken in die smalle kast om de chipset voldoende te koelen. Er zijn een paar koelers die met haakjes op die chipset bevestigd kunnen worden, heb jaren geleden nog een waterkoelblok op die chipset gehad, luchtkoelers zijn er ook. Toen de standaard koeloplossing er nog opzat heb ik er met geïsoleerde ijzerdraad een fannetje op gemod, dat maakte al bijzonder veel uit omdat de geproduceerde warmte die het chipset koelblok op nam nu ook afgevoerd kon worden. Uiteraard zullen de andere onderdelen dan iets warmer worden, maar dat zal geen verschil geven van 5 graden boven je huidige temps.

Mocht dat niet voldoende zijn dan heeft Thermalright nog de Thermalright HR-05/IFX en Thermalright HR-05 SLI/IFX, bij het bevestiginsmateriaal zit ook een setje haakjes om ze op bv. die 975x chipset te kunnen bevestigen. Heb die twee nog ergens rondslingeren, je kunt er zelfs een 80mm fan op kwijt, waren toendertijd aardig populair in de casemod/overclock scene. Maar het belangrijkste: overkill aan koelcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 04:28:
Een betere koeloplossing gaat zeker wel helpen op die chipset, na google bezocht te hebben blijkt er een 975x chipset op het moederbord van die pc te zitten. Uit ervaring kan ik je vertellen dat die krengen kokend heet worden.
Je chipset zal wel koeler worden, zoveel is duidelijk, maar de casetemperatuur niet. Aangezien het probleem hier de casefan is gaat dat het probleem dus niet oplossen. Ik heb overigens ook niet het idee dat de temperaturen hoger zullen worden, want je NB gaat niet opeens meer energie verbruiken met een betere koeling.

Een goede koeling is natuurlijk om andere redenen wel prettig (betrouwbaarheid, duurzaamheid), maar het gaat het probleem van TS niet oplossen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
@Camacha, de temperatuur in de case is zo'n 35 graden en die varieert ook niet veel. Mijn vermoeden is daarom ook dat de case fan harder gaat blazen als de temperatuur van de northbridge hoger wordt. Maar zeker weet ik dat ook niet.

En aangezien de temperatuur is de kast vrij laag en stabiel is denk ik dat de northbridge met een beter koelblok zijn hitte sneller kwijt kan en dat dat ook niet heel veel zal veranderen aan de temperatuur in de kast zelf.

Maar zo te horen worden veel van de chipset koelers ook met een setje beugels geleverd, dus voor een paar euro is het sowieso het proberen waard. Ik moet alleen ff opmeten of die Thermalright HR-05* gaat passen aangezien de Cooler Master er ook al over heen hangt. Anders probeer ik waarschijnlijk die Zalman waaier.

Het moet wel passieve koeling blijven, omdat juist die kleine ventilatoren een takke herrie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
luister eens.... als je van de hitte van je northbridge af wil zal er een fannetje opmoeten en nee die maakt geen geluid nee als je hem laat draaien op 5 volt heb je "bijna" geen geluid (mischien als je je oor erbij houd) en toch heeft je nortbridge de nodige koeling?
40 mm fan kan je er als het goed is zo opschroefen dat heb ik ook weleens gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:36:
En aangezien de temperatuur is de kast vrij laag en stabiel is denk ik dat de northbridge met een beter koelblok zijn hitte sneller kwijt kan en dat dat ook niet heel veel zal veranderen aan de temperatuur in de kast zelf.
Dit probeer ik steeds te zeggen :Y Je kan allerlei leuke koeloplossingen in je kast verzinnen, als de temperatuur hetzelfde blijft al de casefan dus ook niet stiller worden. Dat was toch het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
Ja, maar ik heb dus het vermoeden dat de case fan harder gaat blazen als de temperatuur van de northbridge te hoog wordt en dus niet alleen als de temperatuur in de kast te hoog is. Ik heb geen idee of dit waar is, maar ik zou geen andere reden kunnen bedenken waarom de case fan soms harder gaat blazen aangezien alle andere temperaturen zo goed als stabiel zijn.

Overigens gaat die Thermalright koeler niet passen, dus ik denk dat ik deze maar een kans ga geven:

Xigmatek Porter
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1259664653.jpeg
Pagina: 1