Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[PDF] Oplossing tegen onscherpe beelden (bitmaps)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-10 01:15

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Ik ben tijdje bezig met een vers portfolio. Dat wordt een PDF. Basis is dan een resolutie van 1920x1080 pixels. Gewoon handig voor de schermen. Die PDF heeft een achtergrond (bitmap) en daarop liggen weer wat afbeeldingen van werk wat ik gemaakt heb.

Nu is het zo dat als ik vanuit Indesign de PDF exporteer dat de afbeeldingen erg onscherp worden (de kleinere). Dat heeft weinig met de resolutie te maken (hoog zat) maar meer met het feit dat Acrobat Reader over dergelijke beelden smoothing gooit (staat onder preferences standaard aan).

Volgens mij is daar niet echt een oplossing voor en hoewel het beter zou ogen als ik elk beeld als een enkel plaatje zou plaatsen maakt dat het bestand echt onbenullig groot. Wil ik ook niet.

Dus ik zit een beetje te denken wat ik nu kan doen. Een optie is om de kleine afbeeldingen te linken naar een extra pagina achter in het document waar ik dan hetzelfde beeld gewoon een keer groot in zet. Met dan weer een link terug naar oorspronkelijke pagina. Nadeel, takke veel werk (gezien aantal beelden) en je zit met een PDF met veel meer pagina's, niet zo fraai.

Wat ook nog kan is dat je de kleine afbeelding een layer zichtbaar laat maken. En vervolgens de layer weer de functie geeft om uit te gaan. Ook takkewerk.

Vroeg me af of iemand nog een slimme suggestie/oplossing had wat dit betreft.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naam
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-10 21:15
Vectors of een afbeelding met een hogere DPI gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
quote:
naam schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:49:
Vectors of een afbeelding met een hogere DPI gebruiken.
Je hebt wel gelezen neem ik aan? Niet te merken in ieder geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-09-2015
Heb je in Indesign naar je Downsampling opties gekeken? Je zou daar wat mee kunnen doen.

Misschien is het juist dat de beelden een te hoge resolutie hebben waardoor er teveel downsampling plaats vind, waardoor je onscherpe beelden krijgt. Zeker voor op het beeldscherm heeft het weinig nut om beelden in te laden met meer dan 100ppi.

Bekijk je de pdf ook op beeldschermen met 1920x1080? Anders wordt de pdf gedownscaled door de reader. Je kan denk ik beter het document op een lager resolutie exporteren en de bitmap afbeeldingen op 200+ dpi exporteren, zodat deze goed worden getoond op grotere schermen.

heiyu wijzigde deze reactie 09-05-2012 10:57 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:55

Willem

#bearacer

Als je op 300ppi gaat exporten krijg je een machtig groot bestand op die resolutie. Heb je misschien een voorbeeld/screenshot van wat je bedoelt en wat het zou moeten zijn? Zijn zo ontzettend veel instellingen in PDF export... en maak je het in PS op of in ID? :)

De reso an sich is wel geniaal, ik maak tegenwoordig alle presentaties op die manier op zodat ze op TV/iMac goed te bekijken zijn...

Willem wijzigde deze reactie 09-05-2012 11:13 (21%)

The client may be king, but he's not the art director

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
quote:
Willem schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:03:
Als je op 300ppi gaat exporten krijg je een machtig groot bestand op die resolutie. Heb je misschien een voorbeeld/screenshot van wat je bedoelt en wat het zou moeten zijn? Zijn zo ontzettend veel instellingen in PDF export... en maak je het in PS op of in ID? :)

De reso an sich is wel geniaal, ik maak tegenwoordig alle presentaties op die manier op zodat ze op TV/iMac goed te bekijken zijn...
Het komt echt door Reader. Ik heb die resolutie ook om die reden zo gemaakt. Denk overigens dat als ik een pagina print het prima scherp is. Het zijn meer die verkleine web screenshots die gewoon in reader wazig worden.

Dit bedoel ik:

Links is de weergave van Acrobat en rechts een import van zelfde PDF op HD resolutie in Photoshop. Wat Acrobat doet is gewoon de beelden zelf roteren. die included zijn in PDF en dat doet ie gewoon lelijk (qua anti aliasing) dus denk niet dat daar verder een oplossing voor is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:55

Willem

#bearacer

Jups. Weergave issue van Acrobat. Heb het idee van Preview (OSX) het beter rendert.
Welke versie Acrobat heb je?

The client may be king, but he's not the art director

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
quote:
Willem schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:19:
Jups. Weergave issue van Acrobat. Heb het idee van Preview (OSX) het beter rendert.
Welke versie Acrobat heb je?
Dit was Acrobat 9 Pro. Zit nog een beetje te puzzelen of ik niet ergens wat handigs kan vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:48

RobIII

Moderator Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

Puur voor vergelijk: Wat doet een Foxit reader bijvoorbeeld?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
quote:
RobIII schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 16:06:
Puur voor vergelijk: Wat doet een Foxit reader bijvoorbeeld?
Nou Rob, heb het even geprobeerd... echt heel ernstig :)

• Savantas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-10 12:40
Jemig, ik had niet verwacht dat Foxit dergelijke bagger uit zou :r !
Beetje jammer dat op die manier PDF als uitgangsmateriaal dus voor sommig gebruik totaal niet geschikt lijkt (Je kan toch moeilijk aankomen met 'Alleen openen in ...'. Browserwars all over again...). Ben nog wel benieuwd naar Preview, die doet t vaak wel erg goed naar mijn idee.

Savantas wijzigde deze reactie 10-05-2012 17:27 (67%)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:48

RobIII

Moderator Devschuur®

^ Romeinse 3 ja!

quote:
OzBoz schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 10:03:
[...]

Nou Rob, heb het even geprobeerd... echt heel ernstig :)

[afbeelding]
Zou je me die PDF eens willen doen toekomen per mail/DM oid? Puur uit interesse en om eens mee te spelen; desnoods enkel die afbeelding in een PDF en verder niets.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-10 00:17

zomertje

Barisax knorretje

Hier met preview op de mac ook wazige plaatjes. Als ik de hele grote PDF van de kalender open dan ziet het er niet uit. En als ik onder preview een pagina van pdf resize naar jpg dan is het helemaal niet scherp. Niet ideaal inderdaad.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Het handigste is een goed exportprofiel gebruiken. Is zó gemaakt. :)

Voor beeldschermen is 96 dpi zat, meestal zelfs 72 dpi.

Reken je paginaformaat uit op basis van pixels, of maak pagina's met een 16:9 of 16:10 verhouding, en exporteer de PDF met een resolutie minimaal 72 dpi.

Ik zou zelf alles 300 dpi maken. Bestandsgrootte van 2D-materiaal is geen enkel probleem vandaag de dag.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
quote:
RobIII schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 17:32:
Zou je me die PDF eens willen doen toekomen per mail/DM oid? Puur uit interesse en om eens mee te spelen; desnoods enkel die afbeelding in een PDF en verder niets.
Zal hem even in je mail mikken voor wat testjes.
quote:
Ramzzz schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:36:
Het handigste is een goed exportprofiel gebruiken. Is zó gemaakt. :)

Voor beeldschermen is 96 dpi zat, meestal zelfs 72 dpi.
Jij moet ook nog even de startpost lezen ;)

OzBoz wijzigde deze reactie 13-05-2012 15:10 (36%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True