Sapphire HD7870 OC Edition loopt steeds vast

Pagina: 1
Acties:

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Beste medetweakers,

Ik heb een videokaart gewonnen met de Sapphire Forum contest, nu blijkt deze echter een aantal problemen te hebben. Als ik 2 beeldschermen aan stuur loopt de kaart random vast (soms als de PC idle is en soms tijdens gamen).

Nu heb ik zelf al het een en ander onderzocht en bleek er een probleem te zijn met het aansturen van zowel een DVI als een HDMI scherm tegelijkertijd. Dit heb ik dan opgelost door 1 beeldscherm via DVI en 1tje via displayport aan te sluiten. Het probleem is nu echter veranderd, geen blue screen of death meer maar gewoon een zwart scherm ineens na een poosje.

Nu vraag ik mij alleen af of de kaart defect is en ik hem RMA moet doen of dat ik zelf iets fout doe.. Mijn oude HD6790 werktte altijd perfect en voordat ik de 7870 had geinstalleerd had ik nog nooit een crash gehad met mijn pc.

Ik heb het volgende gedaan:
- Alle drivers verwijderen (ook in veilige modus met driversweeper)
- Drivers van zowel Sapphire zelf als van de AMD website geprobeerd
- Kaart in een ander PCI slot steken.
- Beide beeldschermen op Displayport aansluiten
- Windows opnieuw installeren
- Bios gereset naar standaardwaarden
- Memory timings veranderd in bios
- PCI kaarten verwijderd en de PC zo kaal mogelijk laten lopen
- In een andere systeem testen (zelfde probleem, echter geen reinstall van windows gedaan omdat dit simpelweg geen optie was)
- Contact op genomen met sapphire maar die doen moeilijk omdat ik de kaart in een wedstrijd heb gewonnen en alles via een leverancier aka reseller moet gaan.

Mijn systeem:
- Gigabyte PH67-D3-B3 Moederbord
- Bequiet 530 watt voeding
- Samsung SSD830 128GB (windows)
- 2x Samsung Spinpoint F3 512GB in RAID-0
- Intel Pro Gigabit NIC
- Club3d Theatron Agrippa geluidskaart
- Silverstone EC-01 USB3.0 kaart voor front USB
- Plextor DVD Rewriter

Nu zou 530 watt toch voldoende moeten zijn? En het systeem draait soms prima voor enkele uren maar loopt daarna ineens vast, telkens de beeldschermen die uitgaan of een BSOD als ik HDMI gebruik.

Het lijkt mij persoonlijk heel stug dat het aan mijn systeem ligt omdat deze voor de upgrade van de grafische kaart perfect werkte, zal ik de kaart RMA sturen of heeft iemand een soortgelijk probleem meegemaakt?

[ Voor 11% gewijzigd door Annihilism op 25-06-2012 14:50 ]

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08-2025
Annihilism schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:13:
- Kaart in een ander PCI slot steken.
Ik denk dat je PCI-e bedoelt?

Heb je de mogelijkheid om de kaart in een ander systeem te testen? Mocht de kaart in het andere systeem ook problemen geven kan je hem het beste maar RMA sturen :)

Overigens zou je voeding geen problemen moeten geven.

• Annihilism
tommes112 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:12:
[...]

Ik denk dat je PCI-e bedoelt?

Heb je de mogelijkheid om de kaart in een ander systeem te testen? Mocht de kaart in het andere systeem ook problemen geven kan je hem het beste maar RMA sturen :)

Overigens zou je voeding geen problemen moeten geven.
Ik heb hier niet zo een systeem staan waar ik hem even uitvoerig op kan testen. Het is heel random, zo heb ik de PC nu al een paar uur aanstaan zonder dat er wat gebeurt. Weet iemand of Sapphire moeilijk doet als het niet aan de kaart blijkt te liggen? Ik weet dat sommige bedrijven dan een (niet zo mooie) rekening sturen.

• tommes112
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08-2025
Ik weet niet of je bij de win actie tevens het aankoopbewijs hebt gekregen? Zo ja, zullen ze niet moeilijk doen. Zo nee, wordt het een ander verhaal natuurlijk :)

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:41
1 tip. Clean install van je windows.Ik heb zelf dit probleem gehad met mijn videokaart. Ik ging van een hd4770 naar een hd6850 en een schone installatie heeft het voor mij gedaan!

• Annihilism
Mark de Vaal schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:34:
1 tip. Clean install van je windows.Ik heb zelf dit probleem gehad met mijn videokaart. Ik ging van een hd4770 naar een hd6850 en een schone installatie heeft het voor mij gedaan!
In princiepe zou het niet nodig moeten zijn omdat ik met driversweeper in veilige modus alle restanten van drivers heb verwijdert, maar goed als laatste redmiddel kan ik dit altijd nog een keer proberen :).

Tot nu toe nog steeds geen uitval weer gehad, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel aangezien het vrij ad-random gebeurd.

Toch lijkt het me ook stug dat het een fout in de videokaart zelf is want dan zou ik wel een BSOD krijgen. De BSOD bij dual monitor met de HDMI is een bekend probleem dus dat zal binnenkort wel softwarematig worden opgelost. Wat ik nu heb zijn echter geen BSOD maar gewoon een vastlopende driver lijkt het wel (windows draait rustig door, muziek blijft ook rustig doorspelen maar het beeld gaat gewoon op zwart).

Ik denk dat ik het nog even een weekje aankijk om te zien hoe het gaat, ik houd voorlopig in ieder geval nog even mijn HD6790 als backup. Gezien het een gewonnen kaart is heb ik niet zo veel om over te klagen maar het zou natuurlijk wel mooi zijn als het goed werkt :P.

• rbnboot
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik heb exact hetzelfde probleem, kaart is nog geen 2 weken oud. Na alles grondig getest te hebben blijkt dat de voeding naar de videokaart toe op 11.87V te draaien en 0.58A. Maar af en toe dan valt alles volledig weg voor een seconde.

Ik heb het geprobeerd met TF2, hier gebeurde het om de haverklap (eigenlijk met alle steam spellen). met Sims 3 gebeurt er niets en met GTA IV was het alles op zijn hoogst, en dan bleef hij constant haperen en na 30 seconden klapte de hele pc uit. 3D mark gebeurde er weer niets en vervolgens heb ik een programma getest en toen klapte hij er weer uit.

Zelf heb ik een i5-2500k met 8gb geheugen en zelfde videokaart, maar daar zit 800 watt voeding in, dit omdat na controle op volledige belasting 734 watt aanbevolen is maar minimaal 650 watt moet hebben.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-02 14:56
Mark de Vaal schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:34:
1 tip: pc opnieuw indraaien is natuurlijk het laatste wat je probeert, als je dat al wil proberen voordat onderdelen terug gaat sturen. Het is natuurlijk belachelijk dat je een hele pc opnieuw moet installeren voor iets dergelijks, uiteraard kan het werken maar dan heeft het vrijwel zeker meer te maken dat voorgaande procedures van installeren wss niet zo secuur verlopen zijn.

Je zou eens een bios-update kunnen overwegen, of een oudere driver versie. Ik zal eens opzoek gaan voor je, want volgens mij heb ik laatst wat gelezen over Gigabyte borden icm met nieuwere AMD kaarten... er staat mij iets van bij.

• rbnboot
Inmiddels videokaart gewisseld voor een non-overclocked versie, en nog steeds hetzelfde probleem. Drivers verwijderd (ook met driver sweeper), opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Toen moest de pc opnieuw opgestart worden toen heb ik nog maar is even een blik geworpen in de bios die behoorlijk geavanceerd is. Ik heb toen de memory remapping uitgezet, en waarrempel was het probleem opgelost, alles kan nu op zijn hoogst gedraaid worden zonder enige problemen. Misschien dat dit voor jou ook een oplossing is.

• Annihilism
Nu al een aantal weken verder en nog steeds dezelfde problemen.

- PC weer opnieuwe geinstalleerd (al 3e keer nu)
- Beta drivers geprobeerd met versie install en standaard drivers met verse install (zelfde probleem)
- Sapphire Forums geprobeerd, geen help alleen maar mensen met zelfde probleem die ook radeloos zijn
- Sapphire Support geprobeerd maar krijg geen help omdat de kaart gewonnen is :S. (zie afbeelding hieronder).
- Ander systeem geprobeerd (kantoor pc), zelfde probleem, geen reinstall gedaan (lijkt me duidelijk dat het hier niet aan ligt....)

Heb ondertussen al een paar keer geprobeerd om de kaart om te ruilen of RMA te sturen maar krijg steeds vage berichten terug dat ik het via de reseller moet doen.. Welke reseller? De kaart is gewonnen dan heb je die toch niet? Blijkbaar snappen ze dit bij sapphire niet helemaal.

Ik kan er niet kwaad om worden omdat de kaart in princiepe gewonnen is en hij "gratis" is maar ik steek nu veel tijd in iets wat niet naar behoren werkt. Vind dat ik een beetje met een dood vogeltje blij ben gemaakt en ben dan ook redelijk teleurgesteld (jaja ik ben aan het ranten, weet ik, moet het ff kwijt).

Weet iemand nog iets wat ik kan doen? Misschien moet ik de lokale computerwinkel waar ik mijn PC weg heb eens lief aankijken of zij de kaart niet voor mij kunnen opsturen. Ben tot nu toe zwaar teleurgesteld in de support van Sapphire.

http://i199.photobucket.c...annihilism/neveragain.png

@rbnboot, Is dat gewoon in de normale bios of die van de video kaart zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door Annihilism op 25-06-2012 14:33 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23
Het is bijna altijd de voeding in dit soort situaties. Koop een 750 of 800 watt voeding en je bent een hoop frustaties af.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Annihilism
utbone schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:33:
Het is bijna altijd de voeding in dit soort situaties. Koop een 750 of 800 watt voeding en je bent een hoop frustaties af.
Ik weet 100% zeker dat het niet de voeding is omdat ik hem in een systeem met een 650 watt voeding heb geprobeerd (wat meer dan zat is). Verder lijkt het wel dat best veel mensen (weet niet hoeveel, maar er zijn zat topics te vinden met hetzelfde probleem) hier last van hebben.

@ utbone, daar heb je helemaal gelijk in. Had een oud topic van me geschopt omdat ik niet een nieuwe topic aan wou maken :) .

[ Voor 11% gewijzigd door Annihilism op 25-06-2012 14:40 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:23
Annihilism schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:34:
[...]

Ik weet 100% zeker dat het niet de voeding is omdat ik hem in een systeem met een 650 watt voeding heb geprobeerd (wat meer dan zat is). Verder lijkt het wel dat best veel mensen (weet niet hoeveel, maar er zijn zat topics te vinden met hetzelfde probleem) hier last van hebben.
Dat wist ik natuurlijk niet. Misschien handig om in de startpost te zetten.
(verder geen tips)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-01 03:20
Ging laatste over van een GTX260 naar een GTX560ti OC. Computer bleef om de haverklap hangen, bluescreens en was ineens zeer onstabiel.

Wat ik heb gedaan:
1.Drivers verwijderd en driver sweeper gebruikt.
2.Bios van moederbord gereset.
3.Drivers geïnstalleerd.

Met name stap 2 heeft me uit de brand geholpen. Misschien helpt dit bij jouw?

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-02 17:19

TheTeek

TheTeek

bij een upgrade van AMD graphics naar een nieuwe AMD graka heb ik niets anders dan ellende gehad, van een HD4850 of HD4870 naar een HD5xxx serie kaart, of van een HD3xxx naar HD4xxx altijd resulteerde dit in ellende, ook al waren alle AMD drivers gedeïnstalleerd, driver sweeper gedraaid, ccleaner een registry cleanup laten doen.

De eenige remedi was een clean OS install, dan was het probleem (bij mij iig) altijd opgelost, hoe zeer ik een OS installatie ook haat, alles probeer ik liever dan een OS installatie.
Maar helaas.

Als iemand die eene tip heeft om dat te voorkomen, dan prijs is ik je met eer...:P

No one knows what TheTeek is

• Annihilism
KoekBenaan schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:43:
Ging laatste over van een GTX260 naar een GTX560ti OC. Computer bleef om de haverklap hangen, bluescreens en was ineens zeer onstabiel.

Wat ik heb gedaan:
1.Drivers verwijderd en driver sweeper gebruikt.
2.Bios van moederbord gereset.
3.Drivers geïnstalleerd.

Met name stap 2 heeft me uit de brand geholpen. Misschien helpt dit bij jouw?
Dit heb ik helaas ook al gedaan. Heb zelfs de memory timings veranderd om te kijken of dit effect heeft.

Tevens mijn excuses voor het niet vermelden hiervan, ik ga nu de startpost bijwerken.

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-01 03:20
-Memtest al geprobeerd? Of met slechts 1 geheugenreepje.
-Voeding zou in principe sterk genoeg moeten zijn, maar wat is de leeftijd ervan?
-Heb je alle kabels binnenin je computer gecontroleerd? Er kan iets per ongeluk iets zijn los geschoten tijdens het installeren van de nieuwe videokaart.

Het lijkt met het beste om elk onderdeel apart te testen.

• Annihilism
Hardstikke bedankt iedereen tot zover voor de reacties. Ik heb al een halve week weer nergens last van gehad. Het blijft een raar probleem en ik ook dat het ook door de drivers komt. Zo heb ik met de catalyst beta drivers vrijwel geen crashes en met de catalyst officiele drivers (12.3 of 12.4 geloof ik) om de haverklap crashes.

Gelukkig heb ik mijn oude 6790 nog bewaard dus als het echt uit de hand loopt prop ik die er gewoon weer in. Totdusver gebeurt het crashen met de beta drivers zo weinig dat ik me er niet meer aan irriteer. Toch vervelend dat het af en toe nog steeds plaatsvind, zou niet mogen moeten gebeuren met een nieuwe kaart maar ja. Als ik hem terug kon sturen zou ik het ook doen maar Sapphire blijft volhouden dat ik het via de retailer moet doen (die ik dus niet heb omdat het een gewonnen kaart betreft).

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte omdat er meerdere mensen zijn met hetzelfde probleem en die misschien een oplossing in dit topic kunnen vinden in de toekomst.

• rbnboot
Annihilism schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:30:
*knip*

@rbnboot, Is dat gewoon in de normale bios of die van de video kaart zelf?
Sorry voor de late reactie, de normale bios. Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is een bios reset, dus wellicht dat dat ook mijn probleem zal verhelpen.

• Annihilism
Ondertussen al weer een anderhalve week verder. Ik begon het crashen weer zat te worden en heb daarom mijn oude HD6790 weer terug gezet die er in gaat blijven. Ik zal wel kijken of ik deze misschien kan verkopen als defect aangezien sapphire maar niet wil snappen dat ik de kaart heb gewonnen en niet gekocht heb.

Denk dat ik maar eens ga kijken naar een Nvidia als deze kaart is verkocht. Ben het geknooi met garantie ondertussen een beetje zat en ik ben bang dat als ik een andere 7xxx serie ga kopen dat hetzelfde probleem zich weer gaat voordoen.

In ieder geval super bedankt voor de reacties iedereen!

• ad.tw1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09-2021
Ik weet niet of je inmiddels de kaart nog hebt, maar je kunt het volgende proberen:

http://www.techpowerup.co...7870&interface=&memSize=0

Op deze website staat zowel de oorspronkelijke bios op van de reguliere 7870 versie, als de 7870 OC versie (de OC versie herken je aan de gpu clock van 1050Mhz). Probeer je kaart eerst te flashen met de OC versie (aangezien je deze hebt) en probeer het dan uit. Mocht het niet lukken, kan je altijd nog de 7870 standaard versie proberen (aangezien het dezelfde kaarten zijn met enkel verschil in gpu-clocksnelheid). Ik hoop dat het lukt via deze weg.

• Annihilism
asn-spl3ndid schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 19:31:
Ik weet niet of je inmiddels de kaart nog hebt, maar je kunt het volgende proberen:

http://www.techpowerup.co...7870&interface=&memSize=0

Op deze website staat zowel de oorspronkelijke bios op van de reguliere 7870 versie, als de 7870 OC versie (de OC versie herken je aan de gpu clock van 1050Mhz). Probeer je kaart eerst te flashen met de OC versie (aangezien je deze hebt) en probeer het dan uit. Mocht het niet lukken, kan je altijd nog de 7870 standaard versie proberen (aangezien het dezelfde kaarten zijn met enkel verschil in gpu-clocksnelheid). Ik hoop dat het lukt via deze weg.
Ik heb vandaag een GTX 670 besteld van EVGA. Ik ben Sapphire en AMD helemaal beu. De kaart is ondertussen al bijna 4 maand op de markt en heel veel mensen hebben er problemen mee (exact dezelfde die ik heb). Het is dus gewoon een driverprobleem wat niet opgelost wordt, ik draai nu de 12.7 beta drivers maar nog steeds hetzelfde probleem. Het blijkt een probleem te zijn met de P en Z67 chipsets (laat ik die nu net hebben :| ) Gelukkig gaat hij er morgen uit.

Tevens zet ik dan mijn oude HD6790 te koop dus als iemand daar nog belang bij heeft. De HD7870 gaat ook te koop dus als iemand denkt dat hij geen problemen gaat krijgen (andere chipset) dan mag hij me altijd PM'en.
Pagina: 1