Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een tablet en nou is er nogal veel keuze maar gelukkig is er een advies forum dus hier eens vragen om hulp.

Ik heb uiteraard al wel wat rondgekeken en bij bekenden rondgevraagd en nu kom ik zelf momenteel uit bij een Asus Transformer Pad 300T of een iPad(3).
De 300T komt goed uit de test en heeft 32GB opslag en de iPad heeft natuurlijk o.a. dat hele mooie scherm, maar lijkt dan beperkter in het afspelen van video formaten en opslag, al is 16GB voor een tablet misschien wel genoeg maar ik heb er nog geen ervaring mee.

Wil er denk ik de basis tablet dingen mee doen zoals internetten, film en muziek afspelen, een boek of comic er op lezen. Wil de tablet ook makkelijk mee kunnen nemen op reis.

Nu zijn er vast nog alternatieven waar ik niet aan gedacht heb of mogelijk niet naar heb gekeken nog, of zijn er goede tips over de huidge short list.
Budget rijkt tot ongeveer 500€ en daarin is er keuze te over denk ik.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het eerste advies dat ik je geef is om beide tablets uit te proberen. De iPad 3 en Asus Transformer Pad 300T (vanaf hier: 'de 300T') hebben voor- en nadelen.

Enkele weken geleden is er tevens een review hier verschenen op Tweakers, dus wellicht is het de moeite waard om die even door te kijken.

Het grootste verschil is natuurlijk het OS: Android versus iOS. Daar ligt al de eerste keuze die je moet maken: als iOS je toch niet bevalt, dan blijft de 300T over. Als Android je toch niet bevalt, dan blijft de iPad 3 over.

Qua gewicht is de derde generatie iPad 33 gram zwaarder. De iPad 3 is echter wél weer 9,4 mm dik, daar waar de 300T 10,5 mm dik is. Het verschilt dus niet veel van elkaar - je moet zelf uitproberen wat je prettiger in de hand vindt liggen. Je zegt dat je er mee op reis wilt: in dat geval is de iPad 3 wellicht íets in het voordeel omdat het iets dunner is, maar vergeet niet dat we hier om iets meer dan één milimeter spreken.

Een Wi-Fi only iPad model heeft geen échte GPS (enkel GPS gebaseerd op een database van Wi-Fi netwerken - redelijk accuraat als je op een plek met veel Wi-Fi netwerken in de buurt bent). Een iPad mét 3G (het 4G model) heeft wél GPS (en ook de Russische variant: GLONASS). De 300T heeft een échte GPS ontvanger. Je zegt dat je er mee op reis wilt: in dat geval is de 300T beter (of anders een 3G (4G) model voor de iPad).

Het scherm in de 300T heeft een 10.1" 1280 x 800 scherm (16:10 aspect ratio) en maakt gebruik van IPS technologie. De iPad 3 heeft een 9.7" 2048 x 1536 scherm (4:3 aspect ratio) en maakt gebruik van IPS technology. De 300T heft dus een iets langer maar minder breed scherm dan de iPad. In beide gevallen zul je een zwarte rond boven en onder een film hebben.

Het scherm van de iPad is absoluut scherper en is écht heel mooi vind ik - een voordeel daarvan is dat je op de iPad daadwerkelijk Full HD films zou kunnen kijken; op de 300T hoogstens 720p films. Daarnaast is het scherm van de iPad een stuk helderder (wat fijn is als je 'm in een gebied gebruikt met veel lichtinval): de iPad 3 heeft een maximale helderheid van 360 cd/m2 (Tweakers.net) tot 394 cd/m2 (Anandtech). De 300T heeft een maximale helderheid van 299 cd/m2 (Tweakers.net) tot 335 cd/m2 (Anandtech).
De 300T heeft een contrast van 788:1, de iPad 3 van 877:1.

Je geeft aan dat je mogelijk ook boeken en comics op wilt lezen: in dat geval heeft de iPad 3 een aardig groot voordeel.

Accu: de 300T kan ruim 7,5 uur achter elkaar op Wi-Fi browsen, de iPad 3 bijna 9,5 uur (Anandtech cijfers). De iPad 3 is hier dus in het voordeel. Als je echter beide apparaten gaat opladen, dan lijkt de 300T weer wat sneller te zijn: 2,5 uur voor de 300T, 4 á 5 uur voor de iPad. In beide gevallen is het het beste om de apparaten simpelweg op te laden als je slaapt.

Als je kijkt naar de camera, dan heeft de iPad 3 een 5 megapixel camera die ook Full HD 1080p video kan opnemen (met videostabilisatie). De 300T heeft een 8 megapixel camera die ook 1080p kan opnemen zonder video stabilizatie. Volgens Anandtech heeft de 300T helaas problemen om de framerate op orde te houden: in situatie's met minder dan ideaal licht meetten ze een gemiddelde framerate van 16,7 fps - in ideale situatie's 27.2 fps. De iPad 3 heeft tot dusver altijd de 30 fps aangehouden.

De iPad 3 heeft een A5X processor, de 300T een Tegra 3. De Tegra 3 heeft vier cores (+1 zuinige core voor lichte taken) geclockt op 1.2 GHz. De iPad 3 heeft twee cores geclockt op één GHz.

In de JavaScript benchmark (Anandtech) 0.9.1 scoort de iPad 3 het beste met 1759 ms. De 300T scoort met 2314.4 gemiddeld. In het geval van Rightware Browsermark scoort de 300T 106228 en de iPad 3 met 99935.

De iPad 3 lijkt dus nét iets beter geschikt voor browsen, vooral omdat de accu langer meegaat.

Anandtech heeft veel grafiekjes wat betreft de GPU, dus ik verwijs je daarvoor even naar Anandtech zelf. Waar het op neerkomt is dat de iPad 3 de 300T flink out-performed: zelfs in de grafieken waar de iPad 3 2048*1536 pixels pushed en de 300T 1280*800, doet de iPad 3 het nog steeds beter. Qua pure GPU performance zit je beter bij de iPad.

De iPad kan native (dus met de meegeleverde "Video"-app) niet alle videobestanden afspelen, maar dit kunnen - gratis - 3rd party apps beschikbaar in de App Store wél.

Je zult zelf nog even verder moeten vergelijken: kijk vooral naar de gebieden die voor JOU belangrijk zijn.

Je zou misschien ook nog een iPad 2 kunnen overwegen. Dan is de resolutie een stuk lager dan bij de iPad 3 en bij de pixeldichtheid min of meer gelijk, maar qua GPU performance nog steeds een stuk beter dan de 300T. Ik zou ook Tweakers.net willen citeren:

"Met de introductie van de nieuwe iPad is het 16GB-model van de iPad 2 in prijs verlaagd naar 399 euro. Hoewel Apples tablet op papier 'slechts' een dualcore-soc heeft, voelt de tablet in het dagelijkse gebruik net zo snel aan als de 300T. Asus' tablet heeft net wat meer pixels per inch, maar de scherpte is grofweg vergelijkbaar met die van de iPad 2."

De iPad 2 is zelfs nog íets lichter, íets dunner en laad sneller op dan de iPad 3 - maar dan mis je weer dat mooie scherm en de betere camera.

Verwijderd

Topicstarter
Uniciteit hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie, de review had ik bekeken van de 300T en lees ook het topic op het forum mee. Helaas heb ik de 300T nog niet kunnen uitproberen maar de iPad wel en dat voelt allemaal erg soepel aan en ziet er ook heel goed uit.
Wat ik me nog wel afvraag is dat de 16Gb opslag als wat weinig aanvoelt, bij de 300T leek me dat een voordeel dat je 32Gb hebt en nog de mogelijkheid van (micro)SD cards.
De iPad kun je ook met meer opslag kopen maar dan stijgt de prijs ook flink mee.
En als het de iPad wordt dan ga ik wel voor de nieuwste, al is de iPad2 vriendelijker geprijsd mis je dan oa dat hele mooie scherm en dat is nou juist een groot pluspunt.
Ik ga eens op zoek naar een winkel waar de 300T uitgestald is, al lijkt die in de pricewatch nog niet heel goed leverbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 07:58 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 13:39

Perkouw

Moderator General Chat
Wanneer je naar de nieuwe iPad kijkt is het wellicht ook een optie om even te kijken naar de Transformer Prime ? Ook wel stevig aan de prijs maar word ook gelijk met een dock geleverd. Voor zover ik weet is de 300T zonder & met dock te koop, bij de Prime zit deze er dus standaard al bij.

Toch wel handig voor je ''internetten & op reis gaan'' eis. :)

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 08:08:
Wanneer je naar de nieuwe iPad kijkt is het wellicht ook een optie om even te kijken naar de Transformer Prime ? Ook wel stevig aan de prijs maar word ook gelijk met een dock geleverd. Voor zover ik weet is de 300T zonder & met dock te koop, bij de Prime zit deze er dus standaard al bij.

Toch wel handig voor je ''internetten & op reis gaan'' eis. :)
Maar een Prime met dock kost €599, de 300T is er ook met dock maar dan voor €499 al staat er in de review dat het gewicht de balans verstoort waardoor het makkelijk om kan vallen.
En is het niet zo dat de Prime vervangen wordt door de nog uit te komen Infinity? Evengoed de Prime is mij eigenlijk net wat te duur.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 07:56:
Uniciteit hartelijk dank voor je zeer uitgebreide reactie, de review had ik bekeken van de 300T en lees ook het topic op het forum mee. Helaas heb ik de 300T nog niet kunnen uitproberen maar de iPad wel en dat voelt allemaal erg soepel aan en ziet er ook heel goed uit.
Wat ik me nog wel afvraag is dat de 16Gb opslag als wat weinig aanvoelt, bij de 300T leek me dat een voordeel dat je 32Gb hebt en nog de mogelijkheid van (micro)SD cards.
De iPad kun je ook met meer opslag kopen maar dan stijgt de prijs ook flink mee.
En als het de iPad wordt dan ga ik wel voor de nieuwste, al is de iPad2 vriendelijker geprijsd mis je dan oa dat hele mooie scherm en dat is nou juist een groot pluspunt.
Ik ga eens op zoek naar een winkel waar de 300T uitgestald is, al lijkt die in de pricewatch nog niet heel goed leverbaar.
Tja, of 16 GB genoeg is is voor iedereen anders. Je hebt het over internetten, film en muziek afspelen, een boek of comic lezen.

Internetten zal hooguit enkele MB's opnemen (dus een hoop bookmarks en geschiedenislijst). Films neemt geen ruimte in beslag als je streamt, maar afhankelijk van de kwaliteit zou ik zeggen 500 MB tot 2 GB. Boeken nemen ook amper iets in beslag. Comics lees ik niet maar ik kan me inbeelden dat die iets meer in beslag nemen.

En muziek? Dat is ook weer afhankelijk van de kwaliteit: als je kiest voor 128 Kbps, dan nemen 1000 liedjes slechts 3.4 GB op.

Je zou misschien ook de volgende pagina kunnen bijhouden.
http://store.apple.com/nl/browse/home/specialdeals/ipad

Daar verkoopt Apple gereviseerde iPads. Dat zijn iPads die zijn teruggebracht vanwege bijvoorbeeld een defect. Apple vervangt de foutieve onderdelen dan en vervangt daarnaast ook nog altijd het scherm, de achterkant en de batterij.

Er zijn momenteel geen aanbiedingen voor de iPad 3, maar meestal ligt de prijs 50 tot 100 euro lager. Je zou dan dus eventueel een 32 GB iPad 3 voor €529 kunnen kopen.

In ieder geval zou ik de 300T nog even uitproberen.

Ik ben van mening dag de iPad 3 voor mij momenteel de beste tablet beschikbaar is, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen het geval.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

plan: Tweakers.net zoekt testers Asus Transformer 300T

Misschien een idee om je voor aan te melden? Als je wordt uitgeloot kan je de tablet uitproberen én wellicht win je hem dan ook nog eens. :)

Verwijderd

Topicstarter
Uniciteit schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:22:
plan: Tweakers.net zoekt testers Asus Transformer 300T

Misschien een idee om je voor aan te melden? Als je wordt uitgeloot kan je de tablet uitproberen én wellicht win je hem dan ook nog eens. :)
Ja ik had het gezien, ik ga alleen eind van de maand op vakantie dus komt net niet goed uit vrees ik.

Jij bent van mening dat de iPad3 voor jou het beste is, ben wel nieuwsgierig naar het waarom?
Is dat vanwege het OS of zijn er andere redenen, de beredenering van anderen om voor een bepaald tablet te gaan kan ook helpen in de keuze denk ik.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 07:24:
[...]

Ja ik had het gezien, ik ga alleen eind van de maand op vakantie dus komt net niet goed uit vrees ik.

Jij bent van mening dat de iPad3 voor jou het beste is, ben wel nieuwsgierig naar het waarom?
Is dat vanwege het OS of zijn er andere redenen, de beredenering van anderen om voor een bepaald tablet te gaan kan ook helpen in de keuze denk ik.
Voor mij waren er een aantal redenen waarom ik toch voor de iPad 3 heb gekozen. iOS heeft voor mijn gevoel altijd al wat vlotter gewerkt dan Android en heeft aan de tablet kant (naar mijn mening) echt een voorsprong opgebouwd. De apps op Android tablets zijn, behalve de standaard meegeleverde apps, vaak gewoon vergrote smartphone apps - bij iOS heb je écht super veel apps speciaal voor de iPad gemaakt.

Dat is dus één: de App Store vind ik gewoon een flink stuk beter op de iPad.

Ten tweede is de batterij: de enige fabrikant die eigenlijk een beetje in de buurt komt van Apple (qua batterij) is Asus. De iPad gaat echt heel lang mee en dat vind ik een groot pluspunt.

Ten derde: het scherm. Ik wist eerst niet zeker of het héél veel uit zou gaan maken, maar ik vind het toch een duidelijke verbetering ten opzichte van de schermen met een lagere pixeldichtheid. Je merkt het eigenlijk élke keer weer als je aan het browsen bent of tekst leest. Het 'wow-dat-is-scherp-effect' gaat trouwens wel redelijk snel weg: je raakt eraan gewend en het wordt dus 'normaal'. Ik had laatst een oudere generatie iPad in handen en ik vond het echt duidelijk minder scherp (terwijl ik, voor de iPad 3, nooit echt het idee had dat de iPad 2 níet scherp was). ;)

Ten vierde: software update's. Apple brengt door het jaar heen vaak kleine software updates uit. Één keer per jaar is er echter ook een grote update (zoals van iOS 2 naar iOS 3, van iOS 3 naar iOS 4, etc.). Dit vind ik een groot voordeel: bij Android tablets is het altijd de vraag of je wel een update krijgt, en als het antwoord daarop "Ja" is, dan is het de vraag hoelang dat gaat duren. Bij Apple weet je vrijwel zeker dat je minstens één grote update krijgt.

Om maar een voorbeeld te geven: de eerste iPad had iOS 3 en heeft ondertussen grote updates gekregen, namelijk naar iOS 4 en naar iOS 5. De performance is daardoor wel iets minder goed (iets meer lag), maar desalniettemin is de eerste generatie iPad qua software (waar mogelijk) gelijk aan de derde generatie iPad. Ik vind het fijn om te weten dat zelfs over twee jaar mijn derde generatie iPad mogelijk nog de nieuwste functionaliteiten heeft (qua software).

En dat zijn dus de vier punten: de App Store, de goede batterij, het scherm en de vrijwel gegarandeerde software updates.

Maar goed, zo'n afweging moet iedereen dus voor zichzelf maken: wat vind jij belangrijk en hoe belangrijk vind je dat? :)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

En is er al een keuze gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een iPad gekocht, 32GB gekozen, dank voor de hulp, nu eens kijken wat de App store allemaal voor moois te bieden heeft :*)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik hoop dat je er van gaat genieten. :) Heb je de 300T nog in handen gehad? En waarom heb je uiteindelijk toch voor een iPad gekozen? (Dat is misschien handig om te weten voor anderen die in de toekoms nog dit topic tegenkomen).

De laatste vraag waar ik benieuwd naar ben: ben je voor een iPad 2 gegaan of voor de nieuwe derde generatie iPad (omdat je budget eigenlijk maar tot rond de 500 euro was)?

Nogmaals, ik hoop dat je er van gaat genieten en dat je geen spijt hebt van je keuze. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de derde generatie iPad, deze gekozen boven de 300T en dus stiekem ook over mijn eigen budget heen gegaan, heb er nog niet heel veel mee kunnen spelen maar binnenkort gaat die mee op vakantie dus voor die tijd even wat dingen er op zetten en dan kan hij mee het vliegtuig in e.d.

De keuze voor de iPad heeft voor mij vooral te maken met het scherm, de app ondersteuning en de updates, Android loopt hier toch nog wel een redelijke slag op achter al ligt het niet alleen aan Android denk ik, ook de fabrikanten en providers die de update weer voor jou ter beschikking moeten stellen.
De iPad lijkt mij een stabieler platform met betere ondersteuning en zodoende heb ik er nu 1 in bezet. :*)
Pagina: 1