Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik heb een PC bestaande uit o.a. een Asus Sabertooth X58 moederbord, Intel i7 920 processor.
Deze draait al een 2-tal jaar zonder problemen. Toen ik gisteren echter voor het eerst een DVD-drive installeerde en mijn PC opstarte kreeg ik de error "CPU FAN ERROR - PRESS F1 TO CONTINUE".

Als ik op F1 duw, loopt de computer zonder problemen, maar ik maak me toch wat zorgen.
Wat kan er door het installeren van de DVD-drive veranderd zijn? Heb ik het misschien niet goed gedaan?

Vriendelijke groeten

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Draait je cpu fan wel?
Misschien draait ie te langzaam door stof.

• SharpKnight
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-04-2022
Zoals Hell-Slave zegt zou ik inderdaad als eerste controleren of de CPU fan wel gaat draaien als je de pc aan zet. Het zou kunnen dat je zonder dat je het gemerkt hebt het CPU fan stroomdraadje uit het moederbord hebt getrokken (of dat het draadje een beetje los zit). In dat geval het draadje er weer in steken. ;)

Het zou ook kunnen dat je CPU fan het plotseling begeven heeft, maar dat zou natuurlijk wel heel toevallig zijn.

Als je CPU fan niet meer draait zou ik trouwens je pc niet meer gebruiken, want dat vindt je CPU niet zo leuk vanwege de hitte.

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:54
Over het algemeen is een CPU fan error op een Asus moederbord niets om je zorgen over te maken. 9 van de 10 keer krijg je deze melding omdat de rpm van de cpu fan onder een bepaalde waarde ligt, deze waarde kan je instellen in je bios. Ik heb deze zelf op iets van 300rpm staan, standaard staat die een stuk hoger ingesteld.

Natuurlijk kan de melding ook wel echt wat betekenen. Als je zo'n melding krijgt nadat je de waarde in je bios verlaagd hebt, controleer dan altijd even of je cpu fan wel draait. Het kan misschien zijn dat een kabel van je dvd-drive nu de cpu fan raakt? Vaak slaat hij dan gelijk uit waardoor zo'n melding ook verschijnt.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Mocht er helemaal niets aan de hand zijn en draait de fan verder goed dan kun je deze melding op 'ignore' zetten in je BIOS.
Bij mij staat het bij tabje 'monitor' ergens bij CPU-fan (uiteraard ;))
Dan krijg je de F1 melding niet meer in beeld.

Maar dan moet je wel eerst goed uitsluiten dat er niets aan de hand is en je temps verder goed zijn!!!