Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd mbt netwerk 2 kantoren (bandbreedte issue)

Pagina: 1
Acties:

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 17:50
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik zit hier al tijden mee te tobben..

Op dit moment hebben wij over heel de wereld kantoren zitten, ik ben verantwoordelijk voor NL en BE. Helaas liggen er bij beide kantoren niet al te snelle verbindingen (4MB in NL en 2 MB in BE). Dit is ook niet te verhogen omdat het hoofdkantoor daar geen toestemming voor geeft.

In België heeft men gedurend last van te weinig bandbreedte. Ze werken zowel lokaal als onder citrix en of terminal server (loggen dus in op servers in NL). Regelmatig is de snelheid/ping tijd te langzaam om fatsoenlijk te kunnen werken remote. Ze hebben lokaal een eigen file/print server en een domain controller. Veder een database server.

De bedrijfscritische programma's worden vanuit nederland gedraaid (via TS of Citrix) daarnaast worden er regelmatig files over de lijn heen gegooit vanuit de Nederlandse fileserver.

Nu regent het klacht op klacht vanuit belgië dat het netwerk traag is..

Wie heeft er suggesties voor mij? Ik zat al te denken om de belgiesche fileserver in NL te zetten en dan allemaal via Terminal Server te laten werken. Maar men heeft ook nog bepaalde toepassingen lokaal draaien, dus ik weet ook niet in hoeverre dat gehandhaafd word en of het praktisch is.

Daarnaast is het hoofdkantoor in Zwitserland bezig met River Bed software, maar wanneer dat geheel klaar is durf ik niet te zeggen. Iemand die toevallig ervaringen hiermee heeft?

Als het rustig is is er een ping van 19ms ofzo en als het druk is 200 - 400 ms.

Extra info:
De exchangeserver draaid vanuit Zwitserland en men draaid in cached mode, daarnaast is het een mixed domain omgeving (2003-2008).

Ik hoop dat het een beetje helder is en dat iemand een soortgelijke ongeving heeft of ervaring ermee. ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat ook een belangrijke vraag is hoeveel gebruikers heb je op het kantoor zitten, die gebruik maken van de externe verbinding, een 2Mb/sec verbinding is namelijk wel heel erg weinig als je daar met tientallen tegelijk over aan het werk gaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• KoRnboy112
_Dune_ schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:38:
Ik denk dat ook een belangrijke vraag is hoeveel gebruikers heb je op het kantoor zitten, die gebruik maken van de externe verbinding, een 2Mb/sec verbinding is namelijk wel heel erg weinig als je daar met tientallen tegelijk over aan het werk gaat.
Op dit moment een man of 20 - 35 man naar schatting en tevens nog een 20 via de VPN, maar die komen via Zwiterland de Nederlandse/belgische server

Edit: Men geeft zelf ook toe dat het niet genoeg is, maar onderstaande software ( River Bed) zou volgens hoofdkantoor moeten werken, maar ik heb er een hard hoofd in..

[ Voor 13% gewijzigd door KoRnboy112 op 08-05-2012 12:45 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Probeer te achterhalen door welk verkeer je bandbreedte opgeslokt wordt. Is dit Citrix RDP verkeer, dan zou je nog kunnen proberen om resolutie, geluid en kleurdiepte wat terug te schroeven om ervoor te zorgen dat je sessies wat minder bandbreedte gaan gebruiken.

Andere opties zijn inderdaad wan-optimalisaties zoals Riverbed of de Citrix Wanscaler/Brancherepeater. Ik heb ervaringen met de Citrix oplossingen en zie gewoon dat een Brancherepeater 200 (2 Mbit licensie) gewoon 4,5 Mbit effectief "maakt" van een 2 Mbit lijn. Dergelijke oplossingen zijn dus wel degelijk lonend...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KoRnboy112
Question Mark schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:33:
Probeer te achterhalen door welk verkeer je bandbreedte opgeslokt wordt. Is dit Citrix RDP verkeer, dan zou je nog kunnen proberen om resolutie, geluid en kleurdiepte wat terug te schroeven om ervoor te zorgen dat je sessies wat minder bandbreedte gaan gebruiken.

Andere opties zijn inderdaad wan-optimalisaties zoals Riverbed of de Citrix Wanscaler/Brancherepeater. Ik heb ervaringen met de Citrix oplossingen en zie gewoon dat een Brancherepeater 200 (2 Mbit licensie) gewoon 4,5 Mbit effectief "maakt" van een 2 Mbit lijn. Dergelijke oplossingen zijn dus wel degelijk lonend...
Hoe kan ik dat het beste monitoren? Ik ben wat dat betreft een beetje een leek.. Zijn er ook zulke tools voor RDP van MS? Op dit moment zitten we in een migratie van een oude versie van Citrix naar een nieuwe windows 2008R2 RD.
Ik heb wel de audio en video uitgezet en de standard Grafische thema´s opties uitgezet. Vervolgens alles @15bits gezet. Is er een soort van gemiddelde hoeveel Kbit een sessie verstookt?

[ Voor 0% gewijzigd door Equator op 09-05-2012 07:36 . Reden: Je toetsenbord is stuk? $!=S ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Als je wat dat betreft een leek bent is het misschien verstandig om daarvoor hulp in te roepen extern.
Je bent wel aan het "spelen" met of 40 man hun werk nog kunnen doen.

Is er niets geregeld aan bandbreedte management?

Voor Citrix rekenden we een aantal jaren terug met 60 KB per user dacht ik.
Maar jullie doen meer over dat lijntje. (Mail, fileserver, VPN).

Abort, Retry, Quake ???

• KoRnboy112
aZuL2001 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:12:

Is er niets geregeld aan bandbreedte management?
Ja, dat word door het hoofdkantoor in Zwitserland gedaan, daar zit een apparte networking afdeling. Daar gebeurd ook het traffic shaping. Alles word daar in de gaten gehouden en gemonitored.

Dit zijn de stats van de 2 lijnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.vdheuvelnetworks.nl/NL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vdheuvelnetworks.nl/BE.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door KoRnboy112 op 08-05-2012 15:20 ]

• aZuL2001
Dan zullen ze daar toch wat moeten (gaan) doen.
Want dan zien zij ook wel dat je lijn volloopt.

Misschien directie aangeven dat verdubbeling van de lijn waarschijnlijk goedkoper is dan 40 man die op halve kracht werken.

Abort, Retry, Quake ???

• KoRnboy112
aZuL2001 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:19:

Misschien directie aangeven dat verdubbeling van de lijn waarschijnlijk goedkoper is dan 40 man die op halve kracht werken.
Er is al diverse malen op gehamerd maar men zegt dat we lokaal verantwoordelijk zijn voor het gebruik van deze lijn. Bij het hoofdkantoor zijn ze bezig Riverbed software en verhoging van de snelheid zit er voorlopig niet in werd tegen hoofd IT verteld.

Ze geven tips van zet een lokale SEP en WSUS server op (reeds gedaan). Zorg dat er niet te veel data over de lijn moet. Maak personen er op alert niet te veel internet radio te luisteren etc

[ Voor 16% gewijzigd door KoRnboy112 op 08-05-2012 15:24 ]

• aZuL2001
Tja...

Als ze er niets voor over hebben, dan hebben ze er blijkbaar ook niet echt last van.

Enige wat je nog kan doen is kijken wat voor soort verkeer er over de lijn gaat.
Zoals Question Mark al aangaf.

Dan heb je info op basis waarvan je wat concreter dingen kan roepen ipv "het is langzaam".

Abort, Retry, Quake ???

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:38
Allemaal op een TS werken in een andere vestiging ga je ook niet redden denk ik. Wij hebben dat ook een flinke tijd gedaan met ongeveer 15-20 personen op een (ik schat) 4-8 mbit lijn. Met tijden ging het aardig, maar met vlagen ook echt heel traag. Nu ligt er glas en is het echt een stuk beter.

Dat is mijn ervaring als simpel programmeeraapje, niet echt technisch onderbouwd, maar lijkt wel op de situatie die je nu voorstelt vandaar dat ik het toch even meld.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

riverbed kan leuke dingen doen alleen hangt sterk af van de applicatie. Bijvoorbeeld het transparant cachen van mail en files werkt prima. Het versnellen van terminalwerk zal moeilijk gaan volgens mij. Wat is het medium tussen de sites is dat gewoon internet?

• KoRnboy112
Op dit moment liggen er SDSL verbindingen geloof ik 1:1 verbindingen en tevens ook nog backup verbindingen van 1:20 als ik me niet vergis en dan synchroom. 8/8 in NL (waar 4mb gereseveerd voor VOIP). 2/2 in BE. @JIP_86 bedankt voor het delen van je ervaringen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door KoRnboy112 op 08-05-2012 16:04 ]

• Venomize
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04 07:29
Zoals gezegd, eerst weten wat voor verkeer er allemaal over die lijn gaat.

Daarna dan de traffic shaping goed instellen zodat de belangrijke zaken (RDP en Citrix) een gegarandeerde bandbreedte hebben. File/Mail hebben minder prioriteit en dienen dus een lagere QoS te krijgen.

Jouw ping is ook niet echt representatief, aangezien er reeds aan traffic shaping wordt gedaan. Wanneer het rustig is, is er geen traffic shaping actief en zal de ping dus mee in de hoge prioriteit zitten.
Wanneer de lijn echter vol begint te raken en de traffic shaping actief wordt, zal de ping in de laagste prioriteit vallen, en zal deze dus slecht zijn.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 13:10
2MB met 30 man Citrix zou geen probleem mogen zijn, ik denk dat de RDP en lokaal files ophalen van remote fileserver je nekt. Kunnen de RDP sessies niet door Citrix ingepakt worden? RDP vreet toch best wat bandbreedte, een van de redenen dat Citrix zo populair is.

Feit blijft dat ze gewoon de lijn moeten upgraden, dit slaat werkelijk nergens op...

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Riverbed is vooral handig voor applicaies die erg chatty zijn. Meer bandbreedte kan helpen, maar niet als je veel latency op de lijn hebt. Applicaties als CIFS/NFS (Windows / Unix) filesharing, sharepoint en mail verkeer zijn erg goed te optimaliseren.

Bij Citrix verkeer kan Riverbed 21% reductie halen t.o.v. de standaard compressie van Citrix.
Zit de data van de Citrix sessie in de cache van de Riverbed Steelhead, dan is een reductie van 45% mogelijk. Ook RDP verkeer is aardig te optimaliseren.

Een overzicht van de technische werking is hier te vinden. Een overzicht van reducties die je kan halen zijn te vinden op het user forum van Riverbed.

Met de laatste software release kan je ook vrij gemakelijk QoS inregelen. Zorg dat compressie en encryptie van applicaties uit staat. (Zoals CIFS SMB signing v2.) Compressie / encrypted verkeer is random data en hier is niets aan te optimaliseren. SSL Encryptie kan je doen door Riverbed Steelhead of een onderliggende VPN sessie.

Check ook wat kritische applicaties op je WAN zijn. (Denk een Citrix / ERP applicatie of VoIP verkeer.)
Voor deze kritische applicaties kan je QoS inregelen zodat bandbreedte hiervoor gegarandeerd is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:18
Zet bijv een goede firewall neer, zet alles dicht wat niet open moet voor het werk, denk aan internet radio, youtube en consorten, facebook e.d. Zet goede bandwith management op, RDP/Citrix, eventuele VOIP hoge prio, printen, lokale mail e.d. lagere prio.
Wan optimalisatie kan ook zeker helpen in bepaalde situaties.

Andere optie, zorg voor een lokale goedkope ADSL internet breakout wanneer internet op locatie nodig is. zodat internet niet over je zakelijke lijn heen hoeft. Deze kan tevens als backup lijn dienen ten tijde van een eventuele storing op de hoofdlijn. Kan heel mooi met een goede dual wan router/firewall.

Een combinatie van lokaal en remote werken lijkt me hier killing voor je performance met deze lijn snelheden, alles lokaal, of alles remote zou ook al een stuk helpen.

• KoRnboy112
Dennism schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:50:
Zet bijv een goede firewall neer..

Andere optie, zorg voor een lokale goedkope ADSL internet..

Een combinatie van lokaal en remote werken lijkt me hier killing ...
Voorheen hadden we een lokale firewall, maar deze was verouderd en sinds die tijd wil het hoofdkantoor alles beheren en managen zodat al het verkeer via daar gaat en geen vestigingen meer gebruik maken van eigen firewalls.

We hebben ADSL lijnen bijvoorbeeld voor downloaden van servicepacks iso,s maar dat gebeurd op een losse pc. Aangezien je dan een minder veilige situatie crieerd en niet alles meer te monitoren is is dit niet toegestaan vanuit het hoofdkantoor.

Mbt tot lokaal/remote ligt lastig, bijvoorbeeld het ERP en CRM pakket draait en NL, dat word via TS benaderd beide landen werken met de zelfde database. Ook zijn er diverse files die vanuit beide sites bekeken/bewerkt moeten worden. Iemand enig idee of het bijvoorbeeld mogelijk is om bepaalde files enkel via een bepaalde ip adres range te kunnen open/bewerken? Zodat we ze in feite forceren om via TS/Citrix te werken met die files?

Verwijderd

Naar mijn inziens beschik je gewoon over te weinig info om ubeehaupt gefundeerde beslissingenen mee te maken.

Stap 1 lijkt me achterhalen hoe de traffic precies geshaped wordt, anders kun je echt weinig beginnen. Met voip, rdp / citrix, file, mail en plain http over een 2mbit lijntje (belgie) voor 15 man ontkom je er niet aan essentiele zaken te prioriseren. Vind uit hoe Zwitserland de handel geconfigureerd heeft, laat hun de analyse aanleveren. Afhankelijk van de uitkomsten, mogelijke aanpassingen:

Filserver (watvoor files, grote frequentie etc) toch naar nl verplaatsen.
rdp printopdrachten analyseren, thinprint oid implementeren.
Mensen (afhankelijk van je exchange) verplichten tot wemail ipv outlook (afhankelijk van je traffic shaping)
Misschien je gealloceerde bandbreedte voor voip terugschroeven. Las ergens 2mb voor voip, dat zijn bijna 20 simultane gesprekken, is dit wel nodig? Meten is weten!

Verder misschien gewoon je adsl lijntje inzetten voor office internet? Softwarematig firewalletje (linux oplossingen genoeg) kan prima met 15 man, scheelt ook weer bandbreedte op je 2mb lijn.

Verder je analyse uit zwitserland aangrijpen om meer bandbreedte los te peuteren bij het management. Watvoor apparatuur staat er verder? Misschien kun je er wel lijntjes mee stacken voor niet al te veel extra?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bl@ckbird schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:05:
Bij Citrix verkeer kan Riverbed 21% reductie halen t.o.v. de standaard compressie van Citrix.
Zit de data van de Citrix sessie in de cache van de Riverbed Steelhead, dan is een reductie van 45% mogelijk. Ook RDP verkeer is aardig te optimaliseren.
Ik zit net even onze Citrix Wanscaler te bekijken:

Send Bandwith Reduction: 57,1 %
Recieve Bandwith Reduction: 56,1 %

Dit overigens met 212 accelerated connections (dus via de wanscaler client geinstalleerd op de laptop/werkplek of via een brancherepeater) en 70 un-accelerated connections.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• KoRnboy112
Question Mark schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 08:37:
[...]

Dit overigens met 212 accelerated connections (dus via de wanscaler client geinstalleerd op de laptop/werkplek of via een brancherepeater) en 70 un-accelerated connections.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Ericom Blaze? Ik heb net een verzoek gedaan om de QOS voor RDP/ICA meer pioriteit te geven.

• KoRnboy112
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 07:37:
Naar mijn inziens beschik je gewoon over te weinig info om ubeehaupt gefundeerde beslissingenen mee te maken.

Stap 1 lijkt me achterhalen hoe de traffic precies geshaped wordt, anders kun je echt weinig beginnen. Met voip, rdp / citrix, file, mail en plain http over een 2mbit lijntje (belgie) voor 15 man ontkom je er niet aan essentiele zaken te prioriseren. Vind uit hoe Zwitserland de handel geconfigureerd heeft, laat hun de analyse aanleveren. Afhankelijk van de uitkomsten, mogelijke aanpassingen:

Filserver (watvoor files, grote frequentie etc) toch naar nl verplaatsen.
rdp printopdrachten analyseren, thinprint oid implementeren.
Mensen (afhankelijk van je exchange) verplichten tot wemail ipv outlook (afhankelijk van je traffic shaping)
Misschien je gealloceerde bandbreedte voor voip terugschroeven. Las ergens 2mb voor voip, dat zijn bijna 20 simultane gesprekken, is dit wel nodig? Meten is weten!

Verder misschien gewoon je adsl lijntje inzetten voor office internet? Softwarematig firewalletje (linux oplossingen genoeg) kan prima met 15 man, scheelt ook weer bandbreedte op je 2mb lijn.

Verder je analyse uit zwitserland aangrijpen om meer bandbreedte los te peuteren bij het management. Watvoor apparatuur staat er verder? Misschien kun je er wel lijntjes mee stacken voor niet al te veel extra?
Ik kan je helaas niet op alle punten meteen antwoord geven, we zullen ook nog het nodige uitmoeten zoeken. Mbt het lunix firewalltje dat gaat hem ook niet worden aangezien we een wereldwijd domain hebben en ik maar beperkte admin rechten heb. Ik kan bijvoorbeeld ook niet in de setup van de cisco routers en switches komen, Ook het beheer van internet abbonementen moet in overleg met het hoofdkantoor en zij regellen dat dus.. Hier staan een 6tal Cisco Switches en 2 Cisco Routers, 1 Nortel Voip centrale (waarvan een deel via NL draait de rest via Zwitserland).een 18 tal servers waarvan 8 physiek en 10 virtueel. (o.a. Fileservers, SQL Servers, IIS Server, Progress server tbv ERP, CRM Server, VMWARE ESX 4.1 Servers, TS, Citrix)

Zojuist een beetje liggen spelen met een test versie van blaze, dat bevalt goed. Ik haal nu tot 64% compressie en hij werkt een stuk vlotter naar België toe.. Iemand enig idee wat de licentie kosten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door KoRnboy112 op 09-05-2012 10:00 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Question Mark schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 08:37:

Ik bedoelde dus een reductie op reeds gecomprimeerd Citrix verkeer:
Citrix: 530KB
Citrix met standaard compressie: 240KB
Riverbed 1e transfer (koude data): 190KB
Riverbed 2e transfer (warme data): 140KB

TCP optimalisatie van Riverbed zorgt er ook voor dat een Citrix sessie vloeiender loopt. ( Ondanks veel latency. ) Bandbreedte hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Maar het probleem van TS niet niet zo zeer technisch, maar dat hij afhankelijk is van het hoofdkantoor.
Ik zou aandringen bij het hoofdkantoor om gas te geven op de uitrol van die Steelheads. Als dat geen oplossing biedt met QoS aan de slag en als dat niet werkt wat aan content filtering doen. (Blokkeren van Facebook, Youtube, online radio, etc.)

Edit:
Je kan nu een hoop tijd steken in het optimaliseren van zaken, maar Riverbed zorgt er voor dat je heel andere verkeersstromen krijgt op je WAN link. Klachten over WAN performance zou ik escaleren naar HQ, zodat ze op de hoogte zijn van de noodzaak van WAN optimalisatie.

Hebben jullie ook veel laptop gebruikers?
Sales en consultants is bij ons een andere organisatie dan de interne IT support. Omdat we regelmatig gasten krijgen en we ook trainingen verzorgen hebben we een apart ADSL lijntje waar alleen internet access achter zit. Dit staat helemaal los van het interne bedrijfsnetwerk. (Alleen wat patch kabels, verder geen actieve apparatuur wat in beheer is van IT.) Gasten en werknemers met een laptop kunnen via wireless naar buiten. Werknemers kunnen dan niet het interne netwerk op, maar ze kunnen eventueel wel een VPN op zetten via de externe ADSL lijn. ( Waarmee ze dan weer aan de bedrijfspolicies voldoen. )

[ Voor 29% gewijzigd door Bl@ckbird op 09-05-2012 22:59 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1