Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik kan via-via twee Kenko voorzetlenzen krijgen. Met de vraag of ik ze wil en zo ja, dan mag ik ze houden. Ik heb geen idee of het zal passen en wat ik er uiteindelijk mee kan bereiken. Dus vandaar de vraag of iemand hier denkt of het leuk is, of gewoon waardeloos :P

Specs: 52mm Kenko voorzetlenzen, teleconverters 2x en 3x, "p-schroefdraad"

Mijn gear:
  1. 18-55mm Nikon D50 kitlens Ø52
  2. 50mm/1.8 Nikon Ø52
  3. 18-105mm Nikon D7000 kitlens Ø67
  4. 28-75mm Tamron Ø67
  5. 70-300mm Sigma Ø58
  6. 12-24mm Tokina Ø77
Volgens mij is alles >Ø52 niet te gebruiken, omdat ik altijd groter glas heb dan de diameter van de Kenko's. Beide kitlenzen gebruik ik nooit, die liggen gewoon in de kast. Wat overblijft is de 50mm/1.8. Die kan ik omtoveren tot 50x2x3=300mm? En dan heb ik een 300/1.8? Dat klinkt wel leuk, maar werkt dat ook echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:19

Fiber

Beaches are for storming.

Nee, als fotografie zo eenvoudig en goedkoop zou zijn... Het wordt dan 300/10.8 en de beeldkwaliteit zal ook niet best meer zijn.

Zoek voor de gein eens in de pricewatch op wat een 300/2.8 of een 200/2 kost en weegt... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 08:41
Je kan wel een 150/5,4 of een 100/3,6 creëren op deze manier. Bijvoorbeeld voor macro kan het best leuk zijn. Zijn er kosten? Nee -> gewoon proberen, Ja -> afwegen of dit iets is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:19

Fiber

Beaches are for storming.

Maar ik betwijfel of die twee combi's een beter resultaat geven dan de 18-105 en de 70-300...

Maar natuurlijk, beetje spelen en uitproberen is altijd leuk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Fiber schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 11:56:
Nee, als fotografie zo eenvoudig en goedkoop zou zijn... Het wordt dan 300/10.8 en de beeldkwaliteit zal ook niet best meer zijn.
Diafragma schuift dus ook gewoon op. Het was in ieder geval te proberen :p Maar dan nog, misschien is een 100/3.6 of 150/5.4 ook leuk?
Zoek voor de gein eens in de pricewatch op wat een 300/2.8 of een 200/2 kost en weegt... ;)
Ja, dat had ik wel begrepen ;) Ik wil de Sigma APO vervangen door 70-200/2.8 VRII waar ik al eens mee heb rondgelopen. Dat weegt ook behoorlijk wat.
Paultje3181 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:00:
Je kan wel een 150/5,4 of een 100/3,6 creëren op deze manier. Bijvoorbeeld voor macro kan het best leuk zijn. Zijn er kosten? Nee -> gewoon proberen, Ja -> afwegen of dit iets is...
Nee, geen kosten :) Maar het komt van iemand af die dit al lang heeft liggen in een doos. Als ik op voorhand weet dat het 3x niks is, wil ik er niet mee zitten, dan blijven die dingen gewoon liggen. Maar de 50mm met 2x of 3x lijkt me wel leuk om te proberen.

Over macro: kan je hier écht macro mee behalen (dus misschien wel 1:1, waar ik dicht op objecten zit) of krijg je eigenlijk een zelfbouw-tele hiermee? Macrolenzen heb ik niet en ik twijfel soms of het toch leuk is om er een aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ze voor niets kunt krijgen, zou ik het zeker doen. Het is heel leuk spul om een keer mee te experimenteren.

Bevalt het, zo veel te leuker. Bevalt het niet, tja, dan weet je wat je er aan hebt. :)

Overigens hoeft een 67 mm lens niet altijd een probleem te zijn. Voor een paar euro kan je een step-down ring van 67 naar 52 mm kopen. Dat hoeft niet altijd een issue op te leveren met vignetering. Vignetering treedt het eerste op bij kortere scherpstelafstanden, maar je zult dit soort dingen vooral voor langere brandpuntsafstanden gebruiken en dan gebruik je meestal niet meer "het hele" voorste glasoppervlak.

Een ander leuk voorbeeld is bijvoorbeeld de Tokina 12-24. Deze heeft een 72 mm filterschroefdraad.
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/lensreviews/tokina_12-24_4_n15/images/frontpage.jpg
Zoals je ziet, is het frontelement een flink stuk kleiner dan de filter. Vigneteren doet deze dus niet snel. (Tenzij je de lens op een FX body schroeft... Dan wordt het een ~20-24 mm lens als je geen vignetering wilt.)

Ik weet niet precies hoe dat zit met de lenzen die jij verder hebt trouwens.

Oh, ja, wat je wel wilt doen als je met een stepdownring aan de slag gaat, is je eventuele UV filters even van je lens houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

P schroefdraad is afaik een hele oude Pentax aansluiting... niet om vervelend te doen, maar die convertors gaat denk ik gewoon niet passen :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als blijkt dat het niks is kan je ze altijd nog op marktplaats zetten als je er weer vanaf wilt. O-)
Pagina: 1